Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monesta liberaalista tulee vanhempana konservatiivi, mutta onko sinulle käynyt päinvastoin?

Vierailija
27.07.2024 |

Minulle nimittäin on. Olin nuorena hyvin konservatiivinen ja halusin uskoa siihen viitekehykseen. Uskoisin, että tässä oli syynä se että olin yh-äidin lapsi ja halusin elämääni vakautta ja hyväksyntää.

Vanhemmiten aloin tajuta, että asiat eivät olleet ihan sillä tavalla kuin nuorempana ajattelin. Joten joskus 30 ikävuoden seudulla aloin vähitellen ymmärtää enemmän liberaaleja, erilaisia oman elämänsä kulkijoita, toisenlaisia ihmisiä. Sattumalta myös tutustuin tällaisiin ihmisiin. Aloin myös työskennellä ihmisten parissa, jotka olivat ns. yhteiskunna vähäosaisia. Nyt, 48-vuotiaana olen lähinnä vasemmistolainen liberaali, joka häpeää nuoruuden ehdottomia kommentteja, joita jotkut vanhemmat vielä muistavat. Olen tullut ihan toiseen ääripäähän. 

Muita?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harvemmin kai se noin päin menee. Nuorena sitä ajattelee että pitää pelastaa maailma ja siksi vasemmistolaisuus. Sitten vanhempana, tulojenkin kasvaessa, sitä alkaa ajattelemaan enemmän omaa perhettä.

Vanhemmiten sitä yleensä tulee järkiinsä.

Vierailija
22/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konservatiivit ovat nykyään suvaitsevaisempia.

Hieno vastaus. Voitko perustella vähän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nykyään termit. Liberaalit kun ei ole enää liberaaleja, vaan ahdasmielisiä totalitaristeja.

Samaa mieltä. Tämä piirre alkoi minua "aatetovereissani" suorastaan kauhistuttaa. Nyt olen menettänyt uskoni kaikkiin aatesuuntauksiin. Joissain asioissa olen "konservatiivi", ts. haluan säilyttää tiettyjä asioita.

Vierailija
24/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olin jo nuorena oikeassa, miksi sitä pitäisi muuttaa vanhemmiten.

Älykkäät ihmiset kehittyy koko elämänsä ajan. Harva on 20-vuotiaana samanlainen kuin 50-vuotiaana. Siis älykkäistä ihmisistä.

Vierailija
25/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja tunnistan itseni tästä aloituksesta, olin ollut aika konservatiivinen nuori poika, mutta nykyään kallistun enemmän vasemmalle! Nuori toki vieläkin olen, mutta olen huomannut että ei ne konservatiivit tai persut, joita myös 18 kesäsenä myös äänestin, niin aja omaa etuani. Ja nyt kun katsoo takin kääntöä mitä he harrastavat nykyään, niin ei edes haittaa etten heidän puolelle asetu.:D

No ainakin tunnustat tavoittelevasi omaa etuasi toisin kuin vihervasemmistolaiset yleensä. Siitä sinulle iso 👍

Vierailija
26/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisoikeuksien, sananvapauden ja yksilönvapauksien puolustaminen on konservatismia.

Vierailija
27/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harvemmin kai se noin päin menee. Nuorena sitä ajattelee että pitää pelastaa maailma ja siksi vasemmistolaisuus. Sitten vanhempana, tulojenkin kasvaessa, sitä alkaa ajattelemaan enemmän omaa perhettä.

Totta, mutta ei aina. Itse olin nuorena hyvin itsekeskeinen ja oikeistolainen, koska minulla oli sellaisia kavereita. Mitään älyllistä siinä ei ollut, pelkkää papukaija-meininkiä. Vanhemmiten aloin nähdä asiat toisesta vinkkelistä ja en pelännyt vaihtaa kantojani. 

Ei kai kyse ole pelosta vaihtaa kantaansa vanhempana, vaan siitä että nuorena sitä olisi viettänyt mielellään vaikka joulun thaimaassa. Vanhemmiten kun on perhettä, sitä arvostaa enemmän joulusaunaa, kinkkua ja joulupukkia. Perinteiset arvot nousee esille. Ja perheellisenä ei omia tulojaan tosiaan halua jakaa laupias samarialaisena maailman köyhille, kun on omatkin lapset mitkä pitää ruokkia. Ei oikeistolaisuus ole sama kuin itsekeskeisyys. Ja vanha sanontahan sanoo, että "miten vasemmistolaisesta tehdään oikeistolainen?" No antamalla sille riittävästi rahaa. On helppoa ajatella vasemmistolaisittain nuorena tai muuten vain pienituloisena, kun kerran itse on siinä systeemissä saajapuolella. Mutta sitten kun tulot on paremmat, niin kysymys onkin että haluatko sinä vaikka sen omistusasunnon, vai haluatko mieluummin antaa ne rahat pienituloisille opiskelijoille. Ja että ethän ole itsekäs. No se ei varmaan ole maailman suurinta itsekkyyttä haluta se omistusasunto ja joku auto pihaan millä kuskata lapsia harrastuksiin.

Vierailija
28/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vanha, nuorena noin yli 40v sitten olin idealisti ja uskoin ihmiseen/maailmaan mutta nyt..yli 40v myöhemmin en enää usko. 

Olen kiertänyt jonkin verran maailmaa (yli 50 maata) että jonkinlainen kuva on syntynyt tästä pallosta mutta ihminen on ahne ja itsekäs eikä se muutu mihinkään.....

Vierailija
29/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liberaali ja nyt yli 50- vuotiaana olen edelleen liberaali. Sama tilanne on mm. lähes 80-vuotiaalla isälläni. Että milloinkahan tämä konservatiiviksi muuttuminen pitäisi muka tapahtua? 

Vierailija
30/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuden ehdottomuuden tilalle on tullut puhdas toivottomuus. Maailma meni menojaan eikä sille voinut mitään. Kukaan ei voi mitään, ihmisellä ei ole minkäänlaista roolia tai valtaa siihen millainen tulevaisuudesta tulee...

Tietenkään en jaksa tällaista enää paljoa ajatella vaan elän elämääni miten elän. Harrastuksista saa mielekkyyttä ja pakopaikan todellisuudesta, toki myös työ on tärkeä. En edes välitä palkasta, kunhan nyt jotain saa. Tulotasoni on paljon sossutukien alapuolella ja onhan se tietysti vähän kiusallista kun verotustiedot on julkisia nykyään. En tiedä mitä ihmiset luulee, no melko sama sillekin.

Minkäänlaisia yhteiskunnan tukia en ole käyttänyt opintotuen saamisen jälkeen, enkä sitäkään saanut käytettyä loppuun. Tämä siis viime vuosituhannen puolella. Lääkärissä en ole käynyt 29 vuoteen mutta hammaslääkärissä kävin 12v sitten. Siinä kaikki julkisten palvelujen käyttöni aikuisiältä - tai no, nuorempana kävin kirjastossa jopa viikoittain mutta sekin on netin myötä täysin jäänyt.

Kumppania saati perhettä ei ole mutta ystäviä on harrastuksista jokunen. Sukulaisia en näe juuri koskaan, vanhemmat on kuolleet. 

Tarkoitus olisi elää vielä 20-30v, lähinnä uteliaisuudesta siihen mihin maailma menee. Hyvin pahat aavistukset minulla on siitä mihin tämä kaikki päättyy, kaiketi ydinsotaan. AI tulee joka tapauksessa ja maailma muuttuu aivan toisenlaiseksi

Vierailija
31/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vanha, nuorena noin yli 40v sitten olin idealisti ja uskoin ihmiseen/maailmaan mutta nyt..yli 40v myöhemmin en enää usko. 

Olen kiertänyt jonkin verran maailmaa (yli 50 maata) että jonkinlainen kuva on syntynyt tästä pallosta mutta ihminen on ahne ja itsekäs eikä se muutu mihinkään.....

KYSYMYS: Kumpi on sun mielestä suurempaa ahneutta ja itsekkyyttä, se että haluaa pitää omat rahansa pitkälti itsellään, vai se että haluaa itselleen toisten rahat? Molemmat toki omanlaista ahneutta ja itsekkyyttä, mutta että kumpi on suurempaa sellaista?

On myös hyvä tajuta näin kun ikää tulee, niin 99% tapauksissa ei ole siitä että ne rahavarat olisi jotain perintömiljoonia. Ne on ihmisten ihan tavallisella työnteolla hankittuja rahoja, jotka myös he itse ihan oikeasti tarvitsisivat. Sen takia mä koen että on suurempaa ahneutta haluta napata ne itselleen.

Vierailija
32/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olin jo nuorena oikeassa, miksi sitä pitäisi muuttaa vanhemmiten.

Älykkäät ihmiset kehittyy koko elämänsä ajan. Harva on 20-vuotiaana samanlainen kuin 50-vuotiaana. Siis älykkäistä ihmisistä.

Erittäin älykäs on jo nuorena ylivoimainen. 50-vuotiaana tämä tosiasia vain vahvistuu.

Vierailija
33/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nykyään termit. Liberaalit kun ei ole enää liberaaleja, vaan ahdasmielisiä totalitaristeja.

Onko todella näin? Vai sanotko noin, koska sinua häiritsee, että he eivät ole samaa mieltä kanssasi? Voitko hieman laajentaa ja perustella väitettäsi? Kiitos että keskustelet.

En ole se, jolta kysyit, mutta vastaan. Mulla kaikki alkoi transkysymyksestä. Kun se siirtyi marginaalista keskiöön, aloin olla eri mieltä. Tulkitsin, että "transnaiset ovat naisia" on vain juttu, joka sanotaan, jotta muutamalla ihmiselläolisi hyvä mieli. Ei, se pitikin tulkita kirjaimellisesti. Olen rehellinen ihminen, joten en voinut. Mitä enemmän noita asioita tuli vastaan (esim. translääketieteen negat. vaikutukset), sitä kovemmalla äänellä ihan kohtuulliset kysymykset hukutettiin huutoon"transfobiaa!"

En ehdi kirjoittamaan enempää, mutta tästä se lähti. Minulle ei sovi se, että teeskennellään kaiken olevan hyvin ja kyseenalaistaminen hukutetaan mölinään. Ei koske vain transkysymystä, se vain havahdutti minut.

Vierailija
34/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisoikeuksien, sananvapauden ja yksilönvapauksien puolustaminen on konservatismia.

Mjaa. Konservatiivisuudella yleensä tarkoitetaan olemassaolevan asiaintilan säilyttämishalua. 

Korjaa jos olen väärässä, mutta arvelen, sinua vaivaa edistysmielisten vaatimus puhua kaikista väestöryhmistä kunnioittavasti. Toive välttää loukkaavia sanoja esim vähemmistöryhmistä, kuten eri etnistä taustaa edustavista tai seksuaalivähemmistöistä.

Jos emme käytä sanoja kuten n***keri tai hi*tti, emme silti ole luopuneet kansalaisoikeudestamme, vaan olemme ottaneet huomioon syrjityt vähemmistöryhmät.

Tarvitseeko sinulla olla oikeus loukata vähemmistöryhmiä, jotta voisit kokea, että sinulla on sananvapaus?

Vierailija
35/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti näin. Olin kunnon nuorkokoomuslainen, mutta nyt ikääntyneenä olen raivohullu kommunisti. Kun on aikuistuttuaan tajunnut miten maailma oikeasti toimii.

Ei nyt ehkä ihan kommunisti eikä varsinkaan raivohullu, mutta jotakuinkin näin. Takana hyvinkin laajalti (yliopisto)opiskeluiden, aktiivisen ympäristönsä seuraamisen ja asiantuntija- ja johtotehtävien kautta saatua kokenusta ja näkemystä.

Tuloksena juurikin se, että alkaa hahmottamaan, miten maailma oikeasti toimii.

Vierailija
36/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se myy. Varsinkin miehet hakee omille sometileilleen omaa voimamätsiä. Konservatiivi naiset sitten myy tätä miehensä ideologiaa kauppaamalla epätoivoisille sinkuille naisille rustiikkista kotirouvuutta. Todellisuudessa moni perheellinen nainen voi huonosti, mutta eipä anneta faktojen pilata hyvää myyntiä.

Vierailija
37/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten varmaan nuoruuden mustavalkoiset liberaalit/konservatiiviset mielipiteet tasoittuvat erilaisiksi harmaan sävyiksi, kun oppii näkemään asioita laajemmassa kokonaisuudessa. Vanhemmiten myös tarve parantaa maailmaa vähenee ja alkaa keskittymään omaan elämään, sivuuttaen maailmassa olevat vääryydet. En tarkoita että ne unohtaisi, mutta niiden merkitys omaan elämään vähenee.

Vierailija
38/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on puppua, että ihmiset muuttuisivat konservatiivisemmiksi vanhetessaan. Liekö tulee siitä Winston Churchillin suuhun valheellisesti pannusta fraasista. Miksi en olisi liberaali mikäli sillä tarkoitetaan sitä, että hyväksyy erilaiset ihmiset? Konservatiivisuus on usein ihmisvihamielistä enkä ole koskaan ollut kiusaajien puolella.

Vierailija
39/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mjaa. Konservatiivisuudella yleensä tarkoitetaan olemassaolevan asiaintilan säilyttämishalua. 

Korjaa jos olen väärässä, mutta arvelen, sinua vaivaa edistysmielisten vaatimus puhua kaikista väestöryhmistä kunnioittavasti. Toive välttää loukkaavia sanoja esim vähemmistöryhmistä, kuten eri etnistä taustaa edustavista tai seksuaalivähemmistöistä.

Jos emme käytä sanoja kuten n***keri tai hi*tti, emme silti ole luopuneet kansalaisoikeudestamme, vaan olemme ottaneet huomioon syrjityt vähemmistöryhmät.

Tarvitseeko sinulla olla

En ole tuo, jolle vastasit, mutta mielestäni teet aika pitkälle meneviä tulkintoja erittäin niukasta vastauksesta. Tulee mieleen olkiukon rakentelu.

Vierailija
40/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti näin. Olin kunnon nuorkokoomuslainen, mutta nyt ikääntyneenä olen raivohullu kommunisti. Kun on aikuistuttuaan tajunnut miten maailma oikeasti toimii.

Ei nyt ehkä ihan kommunisti eikä varsinkaan raivohullu, mutta jotakuinkin näin. Takana hyvinkin laajalti (yliopisto)opiskeluiden, aktiivisen ympäristönsä seuraamisen ja asiantuntija- ja johtotehtävien kautta saatua kokenusta ja näkemystä.

Tuloksena juurikin se, että alkaa hahmottamaan, miten maailma oikeasti toimii.

...ja jatkan vielä, että taloudellisesti olen menestynyt hyvin, tästäkin syystä

Rahavarojen kertyminen ei kuitenkaan havaintoja muuksi muuta, oikeammin päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi