Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monesta liberaalista tulee vanhempana konservatiivi, mutta onko sinulle käynyt päinvastoin?

Vierailija
27.07.2024 |

Minulle nimittäin on. Olin nuorena hyvin konservatiivinen ja halusin uskoa siihen viitekehykseen. Uskoisin, että tässä oli syynä se että olin yh-äidin lapsi ja halusin elämääni vakautta ja hyväksyntää.

Vanhemmiten aloin tajuta, että asiat eivät olleet ihan sillä tavalla kuin nuorempana ajattelin. Joten joskus 30 ikävuoden seudulla aloin vähitellen ymmärtää enemmän liberaaleja, erilaisia oman elämänsä kulkijoita, toisenlaisia ihmisiä. Sattumalta myös tutustuin tällaisiin ihmisiin. Aloin myös työskennellä ihmisten parissa, jotka olivat ns. yhteiskunna vähäosaisia. Nyt, 48-vuotiaana olen lähinnä vasemmistolainen liberaali, joka häpeää nuoruuden ehdottomia kommentteja, joita jotkut vanhemmat vielä muistavat. Olen tullut ihan toiseen ääripäähän. 

Muita?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina konservatiivi ja olen edelleen. Jopa huomattavasti jyrkempi nyt vanhemmiten.

Eli ts. jääräpää. Hienoa.

Olen myös järki-ihminen enkä voi sietää vihervasemmiston haihattelua ja epärehellisyyttä.

Vierailija
62/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konservatiivit ovat nykyään suvaitsevaisempia.

No ei se siltä vaikuta jos katsoo vaikkapa Tavion kommentteja tältä päivältä.

Tavio puhui ihan asiaa. Olen pannut jo ennenkin merkille, että sillä miehellä on järki päässä. Tykkään!

Ei se silti hänestä suvaitsevaista tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joissa asioissa nyt 50 vuotiaana huomattavasti liberaalimpi kuin nuorempana. - En esimerkiksi varmasti olisi parikymppisenä voinut kuvitella käyttäväni nahkahousuja tai trkoita julkisella paikalla (Toki tätä auttaa muutaman kymmenen kilon karistaminen pois vyötäsiltä). Voin myös mennä avoimemmin erilaisiin näyttelyihin, myös katsomaan sellaisa "moderna taidetta" jota aiemmin pilkkaisin kummallsiina sotkiuna.

Konservatiivia minussa aas on se, että arvostan ja odotan kanssa ihmisiltä sellasiia pieni arjen huomaavaisuiksia kuin, että tervehditään naapuria porraskäytävässä.

Tai jos on päättävässä asemassa - ääri esimekkinä Marin- niin silloin on kyettävä ymmärtämään, että asemastaan ei ole oikein koskaan täysin vapaa tekemään ihan mitä tahansa, vaan vapaa-ajallaankin on kyettävä elämään -yksinkertaistaen- siististi, eikä kuvitella, että joku toinen korjaa ja siivoaa jäljet.

Kyllä työpaikalla voi käydä siivooja joka siivoo työhuoneesi, eikä sinun tarvitse huolehtia, että sen lattia tulee mopatuksi mutta et sielläkään olettaa, että siivoja kyllä nostaa banaanin kuoret työpöytäsi kulmalta roskiin.

Tai jos asut vaikka kerrostalossa, niin jos on useampi roskiastia, niin katsot tai ainakin yrität katsoa ja huomioida, että laita jätteesi oikeaan osoitteeseen, etkä laita sekajätepussiasi biojäteastiaan vain koska sua ei kiinnosta.  

Vierailija
64/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavio puhui ihan asiaa. Olen pannut jo ennenkin merkille, että sillä miehellä on järki päässä. Tykkään!

Ei pidäkään tehdä. Hyvänen aika! Olen onnellinen, että hän ei sitä ole.

Vierailija
65/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vanha, nuorena noin yli 40v sitten olin idealisti ja uskoin ihmiseen/maailmaan mutta nyt..yli 40v myöhemmin en enää usko. 

Olen kiertänyt jonkin verran maailmaa (yli 50 maata) että jonkinlainen kuva on syntynyt tästä pallosta mutta ihminen on ahne ja itsekäs eikä se muutu mihinkään.....

KYSYMYS: Kumpi on sun mielestä suurempaa ahneutta ja itsekkyyttä, se että haluaa pitää omat rahansa pitkälti itsellään, vai se että haluaa itselleen toisten rahat? Molemmat toki omanlaista ahneutta ja itsekkyyttä, mutta että kumpi on suurempaa sellaista?

On myös hyvä tajuta näin kun ikää tulee, niin 99% tapauksissa ei ole siitä että ne rahavarat olisi jotain perintömiljoonia. Ne on ihmisten ihan tavallisella työnteolla hankittuja rahoja, jotka myös he itse ihan oikeasti tarvitsisivat. Sen takia mä koen että on suurempaa ahneutta haluta napata ne itselleen.

En osaa sanoa kkoksa olen omilla pienillä palkkarahoillani matkustellut ja perinnöistä en tiedä nyt mitään. Olen sitä ammattikunnan pohjasakkaa  mitä yleensä katsotaan pitkin nennän vartta. Olen roskakuski.

Vierailija
66/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vanha, nuorena noin yli 40v sitten olin idealisti ja uskoin ihmiseen/maailmaan mutta nyt..yli 40v myöhemmin en enää usko. 

Olen kiertänyt jonkin verran maailmaa (yli 50 maata) että jonkinlainen kuva on syntynyt tästä pallosta mutta ihminen on ahne ja itsekäs eikä se muutu mihinkään.....

KYSYMYS: Kumpi on sun mielestä suurempaa ahneutta ja itsekkyyttä, se että haluaa pitää omat rahansa pitkälti itsellään, vai se että haluaa itselleen toisten rahat? Molemmat toki omanlaista ahneutta ja itsekkyyttä, mutta että kumpi on suurempaa sellaista?

On myös hyvä tajuta näin kun ikää tulee, niin 99% tapauksissa ei ole siitä että ne rahavarat olisi jotain perintömiljoonia. Ne on ihmisten ihan tavallisella työnteolla hankittuja rahoja, jotka myös he itse ihan oikeasti tarvitsisivat. Sen takia mä koen että on suurempaa ahneutta haluta napata ne itselleen.

En osaa sanoa koska olen omilla pienillä palkkarahoillani matkustellut ja perinnöistä en tiedä nyt mitään. Olen sitä ammattikunnan pohjasakkaa  mitä yleensä katsotaan pitkin nennän vartta. Olen roskakuski.

Vierailija
67/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan tajua, nytkö liberaaliutta on se, että ei lajittele jätteitä tai tervehdi naapuria rappukäytävässä?

Vierailija
68/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään tehdä. Hyvänen aika! Olen onnellinen, että hän ei sitä ole.

No alunperin tässä keskusteltiin siitä, että ovatko konservatiivit suvaitsevampia kuin vihervasemmistolaiset.

Vierailija
69/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena liberaali ja olen sitä edelleen.

Vierailija
70/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan tajua, nytkö liberaaliutta on se, että ei lajittele jätteitä tai tervehdi naapuria rappukäytävässä?

Ei vaan ainakin itselleni se on sitä "hyvää konservatiivisuutta" jonka toivoisi säilyvän, eikö sitä liberaalina kokee, että ei tarvitse tervehtii kun ei saa siitä mitään suoranaista hyötyä tai jättäisi jätteensä lajittelematta, koska voi niin helposti tehdä välittämttä näin muusta kuin vain siitä, että pääsee vähemmällä vaivalla ehkä säästää tilaa, kun ei tarvitse huomioida mihin mikin jäte kuuluu, kun se tuntuu olevan joillekin ylitsepääsemättämän vaikeaa. Onneksi harvoille Mutta yksikin tällainen isekäsi typerys ärsyttää.

Vierailija
71/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teinikiulutteluvaiheessa hyvin konservatiivinen. Tosin vanhempanikin olivat ja elossa oleva on vieläkin. En oikein tiedä mitä vastaan sillä konservatiivisyydellä kiukuttelin, viljelin kuitenkin kaikkea mahdollista sanastoa n-sanoista tricke down economicsiin. 

Sitten kasvoin ja huomasin että maailma ei ole niin mustavalkoinen. Aina toki sen pohjimmiltaan taisin tietääkin.

Vierailija
72/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihminen muuttuu oikeistolaisemmaksi iän myötä. Perhe, omaisuuden kasvaminen ja lasten myötä perinteiden arvostaminen ovat kaikki oikeistolaisia arvoja. Ymmärretään parempi, miten yhteiskunta pyörii ja erityisesti, mistä raha tulee, kun on omia lapsia.

Vierailija
73/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vanhemmiten kävisi niin, että konservatiivista tulee liberaali, tarkoittaa että jotain on mennyt ihmisen sisällä rikki. Tapahtunut avioero, menettänyt lapsensa tai jotain muuta vastaavaa, joka on sitten aikaansaanut "henkisen kasvun". Muutoin se ei noin päin mene koskaan. Ihan luonnostaan ihminen tulee konservatiivisemmaksi mitä enemmän ikää tulee. Perhearvot, perinteet ja kaikki sellainen nousee vain enemmän arvoonsa. Ja se on biologiaa. Siinä vaiheessa kun täytetään 30v, niin kaivetaan se isomummun reseptikirja esille ja aletaan leipomaan pullaa perinteisellä metodilla. Aletaan arvostamaan aikaisempia sukupolvia, perhe-elämää ja niin edelleen. Nuorena sitä ollaan liberaaleja, kun ajattelussa on mukana niin paljon naiviutta. Silloin sitä mennään alasti heilumaan espalle ja julistamaan kuinka tärkeitä sukupuolineutraalit vessat ovatkaan.

Vierailija
74/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvaitsevaisuutta on myös suvaita kristinusko ja esittää se kunnioittavassa valossa. Kyllä hänen kommenttinsa juurikin edistää suvaitsevaisuutta, mutta jotkut ovat niin aivopestyjä, että ainut suvaitsevaisuuden muoto on i s l a m, vaikka tuossa uskonnossa naisten ja lasten asema on hyvin heikko.

Vierailija
75/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihminen muuttuu oikeistolaisemmaksi iän myötä. Perhe, omaisuuden kasvaminen ja lasten myötä perinteiden arvostaminen ovat kaikki oikeistolaisia arvoja. Ymmärretään parempi, miten yhteiskunta pyörii ja erityisesti, mistä raha tulee, kun on omia lapsia.

Tutkimusten mukaan oikeasti ihmisen poliittinen kanta pysyy melko stabiilina, ja suurin osa nuorena liberaaleista on vanhanakin liberaali. Mutta jos ihmisen poliittinen kanta muuttuu, niin silloin se muuttuu tilastollisesti todennäköisemmin enemmän konservatismin suuntaan kuin liberalismin. Siis tilastollisesti, eli toisinkin päin voi ihminen muuttua. Persoonallisuuspsykologiassahan tätä poliittista konservatiivisuutta/liberaaliutta pidetään suorastaan osana persoonallisuutta, esim. Big Five (joka on tutkituin ja validein persoonallisuusmittari) mittaa avoimuutta kokemuksille  mm. kysymällä, äänestääkö ihminen liberaaleja vai konservatiiveja. Sitä pidetään niin stabiilina piirteenä, että sen oletetaan kertovan jotain ihmisen persoonallisuudesta ja suhteesta uusiin ajatuksiin ja kokemuksiin. Avoimuus heikkenee vanhetessa ja on täten ymmärrettävää, että ihmisistä tulee etenkin vanhuusiässä turvallisuushakuisempia eli konservatiivisempia kuin nuorena. 

Vierailija
76/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan oikeasti ihmisen poliittinen kanta pysyy melko stabiilina, ja suurin osa nuorena liberaaleista on vanhanakin liberaali. Mutta jos ihmisen poliittinen kanta muuttuu, niin silloin se muuttuu tilastollisesti todennäköisemmin enemmän konservatismin suuntaan kuin liberalismin. Siis tilastollisesti, eli toisinkin päin voi ihminen muuttua. Persoonallisuuspsykologiassahan tätä poliittista konservatiivisuutta/liberaaliutta pidetään suorastaan osana persoonallisuutta, esim. Big Five (joka on tutkituin ja validein persoonallisuusmittari) mittaa avoimuutta kokemuksille  mm. kysymällä, äänestääkö ih

Ihmisoikeudet onkin niin turvattomia ja pelottavia. Taitaa kyse olla kyllä vallanhalusta ja halusta altistaa muita esim naisia ja vähemmistöjä.

Vierailija
77/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että vasemmisto on kaapannut sanan liberalismi itselleen ja vääntänyt sen käsittämään kaikkea mitä se ei alunperin ollut. Vastuullinen sanavapaus, positiivinen syrjintä jne. Yksilönvapaudet on hylätty eikä ihmisiä kohdella yksilöinä vaan aina jonkun ryhmän jäseninä ja pahinta on käyttäytyä eritavalla kuin luokkaan kuuluvan "pitäisi" - ajatelkaas nyt sitä kohua, joka syntyy kun muslimi arvostelee islamia, nainen feminismiä saati trans nykyistä transagendaa...

Vähemmistöajattelun mukaisesti vasemmistolainen liberaali hyväksyy ja sallii "sorretulle vähemmistölle" vaikka mitä - muslimien naisten sortaminen ja homojen vainoaminen on ilmeisesti ihan ok ja antisemitismiin länsimainen vasemmistolainenkin menee mukaan sen kummemmin kyseenalaistamatta hommaa. Varsin liberaalia.

No, oma ajattelu meni nuorempana aikalailla äärimmäisen libertalismin suuntaan (yövartijavaltio jne.), mutta vanhemmiten mielipiteet ovat loiventuneet ennemmin klassisen liberalismin kannalle. Libertalismi ei ole kovin rakentavaa vaan ehkä vähittäisillä muutoksilla on realistiset mahdollisuudet muuttaa nykyistä etatistista järjestelmää kohti klassisen liberalismin ideaaleja - valtiolle toki tarvitaan nykymaailmassa suurempi rooli kuin jossain yövartijavaltiossa, mutta valtavasti karsittavaa kyllä löytyisi.

Vierailija
78/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käynyt näin. Olen syntynyt varakkaaseen perheeseen ja olin yliopistoaikana kokoomusnuori. En ymmärtänyt demareita, vasemmistolaisia, vihreitä.. ja pidin vaihtoehtoisempaa väkeä ja hippejä epäilyttävinä. 

sit muutin töihin Suomea köyhempään maahan, missä on karumpi historia. Yhteiskunnassa paljon ristiriitaisuutta. Ei vahvaa ammattiyhdistystoimintaa. Jokainen elää, miten pystyy. Yhteiskunnan ryhmät erillään eivätkä ole toistensa kanssa tekemisissä eivätkä suvaitse toisiaan eivätkä kaveeraa paitsi töissä (siis tilanteissa kun pikkupakko). Vain vähän tukia. Matalat palkat. 

siellä kyllä karisi mun kokoomuskuvitelmani. Syntymässä ei mene nallekarkit tasan, eikä aina voi/kykene ponnistamaan rikkauksiin. Yhteiskunta ja sen normit, stigmat, ja mitä se mahdollistaa ja ei, vaikuttaa kaikkeen.

Olen myös tutustunut paljon vähemmistöihin aikuisempana ja ollut heidän elämässään läsnä. Olin jonkin aikaa menneisyydessäni ihan persukin, ja niitä paria vuotta varsinkin häpeän ja pyydän Luojalta anteeksi. En tajunnut kyl mistään mitään kun olin persu ihan vain siksi, että joku ma.mu-taustainen oli tehnyt mulle jotain ärsyttävää pari kertaa. mutta astuttuani kauan ulkomailla ja oltuani itse se ulkkis, se ulkopuolinen, ja josta on tehty hauskaa aksenttini/erilaisuuteni kustannuksella, tajusin, etten kyl mitenkään voi kannattaa sellaista umpisuv.aitsematonta politiikkaa. Ja nykyään tulen kaikenväristen kanssa toimeen, jos ovat hyviä ihmisiä. Kaikki voivat saada luottamukseni, jos osoittavat olevansa luottamuksen arvoisia. Mistä tahansa tulevat.

Vierailija
79/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten päätitte tehdä lapsiköyhyyttä lisäävää politiikkaa.

Vierailija
80/87 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että vasemmisto on kaapannut sanan liberalismi itselleen ja vääntänyt sen käsittämään kaikkea mitä se ei alunperin ollut. Vastuullinen sanavapaus, positiivinen syrjintä jne. Yksilönvapaudet on hylätty eikä ihmisiä kohdella yksilöinä vaan aina jonkun ryhmän jäseninä ja pahinta on käyttäytyä eritavalla kuin luokkaan kuuluvan "pitäisi" - ajatelkaas nyt sitä kohua, joka syntyy kun muslimi arvostelee islamia, nainen feminismiä saati trans nykyistä transagendaa...

Vähemmistöajattelun mukaisesti vasemmistolainen liberaali hyväksyy ja sallii "sorretulle vähemmistölle" vaikka mitä - muslimien naisten sortaminen ja homojen vainoaminen on ilmeisesti ihan ok ja antisemitismiin länsimainen vasemmistolainenkin menee mukaan sen kummemmin kyseenalaistamatta hommaa. Varsin liberaalia.

No, oma ajattelu meni nuorempana aikalailla äärimmäisen libertalismin suuntaan (yövartijavaltio jne.), mutta vanhemmiten mielipiteet ovat loiventunee

Vasemmisto ei ole kaapannut liberalismia vaan moni sekoittaa liberaalit vasemmistoon ja konservatiivit oikeistoon koska Yhdysvalloissa demokraattien kannattajia kutsutaan liberaaleiksi ja republikaanien kannattajia konservatiiveiksi. Näin siitä huolimatta että demokraattipuolue ei ole kokonaisuutena erityisen vasemmistolainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme