Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö terapeutin tunnistaa, kun häntä manipuloidaan?

Vierailija
26.07.2024 |

Muistelen lukeneeni joskus, että terapeutti tunnistaa, kun häntä manipuloidaan. Vai keksinkö ihan omiani...

Entä puuttuuko terapeutti sitten siihen manipuloimiseen? Vai onko tarkoituksenmukaista, että hän menee siihen mukaan?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, mihin tarkoitukseen sitä terapeuttia manipuloidaan? Sanot että isäni oli tällainen, vaikkei oikeasti ollut? Eihän sillä hyvänen aika ole sille terapeutille -mitään- väliä, puhutko totta, tai että jallitetaanko häntä. Jokainen käy siellä itseään varten, eikä sen terapeutin tehtävä ole yrittää arvailla puhutko totta elämäsi ratkaisevista tapahtumista.

Jos kuvittelet, että ketään muuta kuin sinua kiinnostaa osallistua sellaiseen leikkiin, se terapia on todennäköisesti liian myöhäistä, tai muutoin turhaa.

Tämä. Jos ihminen haluaa maksaa 100 euroa/45 min kertomalla lööperitarinoita elämästään/sielunelämästään, ja kuvittelemalla *manipuloivansa* terapeuttia, antaisin minä ainakin terapeuttina suoltaa toisen scheissea vaikka maailman tappiin saakka; mitä se minuun vaikuttaisi? On aivan tuo ja sama uskooko terapeutti asiakastaan vaiko ei; kun huoneen ovi sulkeutuu, astutaan todellisuuteen, eikä tuota juttutuokiota tai sen merkitystä ole enää olemassa.

Vierailija
62/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, mihin tarkoitukseen sitä terapeuttia manipuloidaan? Sanot että isäni oli tällainen, vaikkei oikeasti ollut? Eihän sillä hyvänen aika ole sille terapeutille -mitään- väliä, puhutko totta, tai että jallitetaanko häntä. Jokainen käy siellä itseään varten, eikä sen terapeutin tehtävä ole yrittää arvailla puhutko totta elämäsi ratkaisevista tapahtumista.

Jos kuvittelet, että ketään muuta kuin sinua kiinnostaa osallistua sellaiseen leikkiin, se terapia on todennäköisesti liian myöhäistä, tai muutoin turhaa.

Eihän sillä sille terapeutille tietenkään ole väliä. Hän saa saman rahan ihan kaikista ja kaikenlaisista asiakkaista.

Asiakas manipuloi terapeuttia, jotta saa terapeutilta tukea omaan agendaansa. Aivan kuten tuo parisuhdeterapiassa käynyt teki. Ja kun terapeutti sitten antaa niitä agendaa tukevia kommentteja, niin asiakas käyttää niitä läheisiään kohtaan.

Esimerkiksi asiakas manipuloi terapeuttia "toinen kiusasi minua, vaikka minä en ollut tehnyt yhtään mitään". Ja terapeutti säestää "et varmasti ole tehnyt mitään pahaa, se toinen ihminen on toiminut väärin". Kun asiakas tulee kotiin, niin hän vetoaa terapeutin sanoihin "terapeuttikin sanoi, että minä en ole tehnyt mitään väärin ja kaikki vika on sinussa"

Todellisuudessa asiakas on vaikkapa härnännyt, kunnes läheisensä on kiehahtanut. Ja terapiassa manipuloi, että hänellä ei ollut mitään osuutta asiaan. Tuollainen voi johtaa vaikkapa siihen, että kotona tilanteet eskaloituvat aiempaa pahemmaksi ja jopa väkivaltaisiksi. Tämä kehityskulku olisi vältettävissä, jos terapeutti tunnistaisi manipuloinnin ja ohjaisi asiakkaan ottamaan vastuuta omasta käytöksestään uhriutumisen sijaan.

Ei se siis ole ihan sama tunnistiko terapeutti manipuloinnin vai ei. Terapeutti toki säilyy ehjin nahoin, joten hänelle sillä ei ole merkitystä. Mutta hänen ammattitaidottomuutensa johtaa siihen, että joku toinen joutuu kohtaamaan väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti tietää, että kuka tahansa on manipuloitavissa. Muut voivat kuvitella olevansa tällaisen yläpuolella. 

Terapiassa ei tehdä psykologisia arvioita, vaan tehdään kliinistä hoitotyötä. 

Tai sitten tehdään ihan vain tiliä terapeutille

Vierailija
64/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erittäin epätervettä lähteä arvioimaan terapeuttia kokeilemalla, tunnistaako hän manipulatiivisen käytöksen. 

Perustele. Ehkä ihminen onkin terapiassa, koska ei ole ihan terve.

Toisten manipulointi ei tosiaan olekaan tervettä. (Jotkut kommentit täällä tuntuu jotenkin jopa ihailevan manipulointia.) Älyään kannattaa käyttää ihan muihin asioihin. Ilmeisesti tällaisella henkilöllä, joka alkaa manipuloida syystä tai toisesta jopa myös terapeuttia, on vähän isompi ongelma ainakin tässä asiassa, sekä asioissa, jotka manipuloivaan käytökseen yleensä liittyy, esim. jos on narsistisuutta, sosiopatiaa tms.

Manipuolinti kertoo itsekkäästä luonteesta/toimintatavasta, ja siitä että haluaa ottaa oikeuksia toisten päätäntävallan yli. Haluaa kotrollia ja valtaa, ei pysty kunnioittamaan normaalilla tavalla toisia ihmisiä. Henkilöllä ei ole ongelmia tavoitella omaa etua toisia hyväksikäyttäen ja heitä huijaten (ja heille haittaa aiheuttaen). Toisten rajojen kunnioittamisessa ja empatiakyvyssä on siten vajavaisuutta. 

Yleisesti ottaen terapeutin kokonaisvaltaista osaamista ei pysty testaamaan manipuloinnin kokeilemisella, sillä terapeutin osaamisalueeseen kuuluu valtavasti ihan muita asioita ja monia eri aihealueita, joiden kokonaisvaltaista osaamista ei "manipulointitestillä" voi mitenkään selvittää. Varmasti on paljon parempia tapoja arvioida terapeutin osaamista tai sopivuutta itselle.

Toki jos osa omaa ongelmaa on mm. juuri se oma tai läheisen manipuloiva käytös, (esim. narsistista käytöstä), niin sitten tarvitsee kyllä terapautin, joka on tähän asiaan hyvin perehtynyt ja osaa manipuloinnin hyvin ja mahdollisimman nopeastikin myös tunnistaa ja jolla on kokemusta sekä osaamista on juuri tämän aihealueen asioissa. Taitavan manipuloinnin tunnistaminen ei ole aina helppoa, varsinkaan ihan hetkessä. Manipulointi liittyy yhtenä osan isompaan kokonaisuuteen käytöksessä ja persoonallisuudessa. 

Vierailija
65/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän että mä omaan. Mun 45v mittaisen elämän historia kertoo jo siitä paljon. Olen erittäin pidetty hahmo työpaikallani ja olen silti onnistunut saamaan etuuksia joita muilla ei ole. Tämä ihan puhtaasti manipuloimalla oikeita henkilöitä.

Jaa manipuloimalla. Sitä voi nimittää myös per*eennuolemiseksi.

Joo, eikä perseennuolemiseen tarvita erityistä älyä.

Vierailija
66/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti tietää, että kuka tahansa on manipuloitavissa. Muut voivat kuvitella olevansa tällaisen yläpuolella. 

Näin, ei se terapeutilta ole pois, jos siellä terapiassa valehtelee. Ahne terapeutti menee peliin mukaan, leikkii uskovansa ja nauraa koko matkan pankkiin.

Vierailija
67/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että terapeutti tunnistaa, jos yrittää syyllistämällä syyllistää esimerkiksi vanhempiaan tai puolisoaan. Toki tietyissä terapiamuodoissa vastausta ongelmiin etsitään ihan syystä lapsen kasvatuksesta, suhteesta vanhempiin jne. 

Vierailija
68/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että terapeutti tunnistaa, jos yrittää syyllistämällä syyllistää esimerkiksi vanhempiaan tai puolisoaan. Toki tietyissä terapiamuodoissa vastausta ongelmiin etsitään ihan syystä lapsen kasvatuksesta, suhteesta vanhempiin jne. 

Manipuloinnin ydinhän on siinä, että siinä luodaan valheellinen kuva asioista ja kokonisuudesta ja luodaan mm. valheellisiä syy-seuraussuhteita, jotka eivät perustu todellisuuteen ja todellisuudessa tapahtuneisiin asioihin. Vrt. Jos on ollut esim. selvää kaltoinkotelua lapsena ja todellisia tapahtuneita asioita, ja niistä tuntee katkeuutta ja syyllistää vanhempiaan, niin tämähän ei ole manipulointia, vaan ihan vaan syyllistämistä tapahtumista.

Manipuloiva syyllistäminen sen sijaan on sitä, että syyllistetään perusteetta asioista, jotka eivät oikeasti ole totta, tai taitavammin niin, että osa asiasta on totta, mutta siihen liitetään valheellista vääristelyä niin, että koko asia muuttuu toiseksi.

Taitava manipulointi onkin hienovaraista totuuden ja valheen sekoittamista keskenään. Valheet kiedotaan usein esim. pieniin oikesti tapahtuneisiin asioihin tai epäkohtiin tai ongemiin, ja niihin liitetään sitten loogisen tarinan muodossa esim. raskauttavia valheita ja vääristelyä, jotka muuttavat aluperäisen todellisen asian ihan toiseksi. Näiden valheiden pohjalle rakennetaan uusia valheita, ja nekin linkitettään johonkin oikeasti tapahtuneeseen, jotka taas näin sitten vääristellään. Näin kokonaisuudesta tulee uskottavan kuuloinen. 

Näitä valheellisia tarinoita ja yksityiskohtia voidaan ensin hivuttaa sinne tänne, silloin tällöin, jotta manipulointi säilyy hienovaraisena eikä sitä havaitse niin helposti. Taitava manipuloija saa luotua ihan toisen "loogisen" todellisuuden monine yksityiskohtineen, jotka linkittyvät todellisiin tapahtumiin lähes saumattomasti. Taidokkaasti kudottu valheiden verkko, ja näin luodun vääristyneen todellisuuskuvan pohjalta manipulointi voi pahentua uskomattomiin mittasuhteisiin. Esim. älykäs narsisti voi kehittyä erittäin taitavaksi manipuloijaksi, ei niin älykkäkään tai vähemmän harjaantuneen manipulointi taas on karkeampaa ja sen huomaa helpommin. Manipuloinnilla voi pahimmilaan tuhota toisten elämiä. Ns.normaali empatiakykyinen ihminenhän ei tällaista järjestelmällistä manipulointia tee. Toki esim. paha päihdeongelma voi  aiheuttaa tämänkaltaista käytöstä myös, vaikka esim. mitään persoonallisuusäiriötä taikka psykopatiaa tms. ei olisikaan taustalla.

Vierailija
69/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin, ei se terapeutilta ole pois, jos siellä terapiassa valehtelee. Ahne terapeutti menee peliin mukaan, leikkii uskovansa ja nauraa koko matkan pankkiin.

Kyl se vähän on. Terapeutit saa asiakkaita maineensa mukaan. Ei tarvi montaa kertaa saada huonoa palautetta niin pankissa ei tarvi usein käydä

Vierailija
70/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti ei puutu siihen, ellei se häiritse prosessia. Se manipulaatioyritys on tarkoitus havaita, mutta vahinkoja sattuu.

Joskus terapeutta voi yrittää antaa mahdollisuutta tunnustaa asia. Useimmat potilaat eivät niitä huomaa, ennen kuin on joku omasta manipulaatioyrityksestä johtuva henkilökohtainen isompi tragedia päällä.

Vierailija
71/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuteilla on iso vastuu ja he tietävät sen. Pariterapeutti koulutuksen yks suurimmista opeista on se että älä anna mielipiteitä. Älä ota puolia. Vaikka olisi selkeä pettäminen kyseessä pariterapeutin ei pitäisi sanoa sitä ääneen tai syyllistää ketään. KOSKA huonosti sujunut pariterapeutin istunto voi saada toisen osapuolen raivon valtaan ja nyrkki heiluu kotona. 

Mutta terapeuttikin on ihminen ja välillä tulee niin taitavia asiakkaita että vasta istunnon jälkeen tajuat tehneesi virheitä.

Vierailija
72/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl se vähän on. Terapeutit saa asiakkaita maineensa mukaan. Ei tarvi montaa kertaa saada huonoa palautetta niin pankissa ei tarvi usein käydä

No, hyvää palautetta saa, jos osoittaa empatiaa ja teeskentelee menevänsä mukaan ulinaan. Sitten vain pankkiin.

Vierailija
73/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähipiirissä on pariterapeutti/ yksilö terapeutti. Ollaan hänen kanssaan juteltu paljon psykologiasta ja hän muistaa yhden ainoan tapauksen jossa häntä vietiin kuin pässiä narussa.

+35v pariskunta, pitkä suhde takana. Tulivat terapiaan koska mies oli epäileväinen ja mustasukkainen.  Tapaamisien edetessä terapeutti loi sympatia suhteen tähän herkkään ja pieneen naiseen. Samalla alkaen ärsyyntyntyä naisen puolisoon. Nainen oli todella rakastava, surullinen ja uhrautua. Vaikutti että hän tekisi kaikkensa suhteensa  eteen ja mies vaan kiusaa häntä. 

Hän sai miehen sitoutumaan mustasukkaisuus terapiaan kanssaan, istuntoja oli paljon 7-8kk viikoittain. Miehen aiheeton mustasukkaisuus ei vaan ottanut parantuakseen.. Hoito suhde päättyi siihen kun viimeisellä istunnolla mies näytti vaimonsa tietokoneelta, jonne oli keksinyt salasanan wap / Ig keskusteluja, usean eri ihmisen kanssa. Joista ei jäänyt mitään arvailujen varaan. Nainen oli sarjapettänyt mietään vuosia ja miehen mustasukkaisuus oli täysin oikeutettua.

Vierailija
74/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lähipiirissä on pariterapeutti/ yksilö terapeutti. Ollaan hänen kanssaan juteltu paljon psykologiasta ja hän muistaa yhden ainoan tapauksen jossa häntä vietiin kuin pässiä narussa.

+35v pariskunta, pitkä suhde takana. Tulivat terapiaan koska mies oli epäileväinen ja mustasukkainen.  Tapaamisien edetessä terapeutti loi sympatia suhteen tähän herkkään ja pieneen naiseen. Samalla alkaen ärsyyntyntyä naisen puolisoon. Nainen oli todella rakastava, surullinen ja uhrautua. Vaikutti että hän tekisi kaikkensa suhteensa  eteen ja mies vaan kiusaa häntä. 

Hän sai miehen sitoutumaan mustasukkaisuus terapiaan kanssaan, istuntoja oli paljon 7-8kk viikoittain. Miehen aiheeton mustasukkaisuus ei vaan ottanut parantuakseen.. Hoito suhde päättyi siihen kun viimeisellä istunnolla mies näytti vaimonsa tietokoneelta, jonne oli keksinyt salasanan wap / Ig keskusteluja, usean eri ihmisen kanssa. Joista ei jäänyt mitää

Mukava kun olet maksanut joku 5000€ terapiasta ja selviää että olet ollu kokoajan oikeassa 😂 

Vierailija
75/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terapeutti, ja osa asiakkaista ei pysty asettumaan aidosti autettaviksi. Toisten kanssa terapia etenee, toiset ovat defenssiivisempia. Olen hyväntahtoinen terapeutti, joten en sano suoraan ääneen, jos huomaan, että asiakas yrittää viedä keskustelua suuntaan, joka ei lisää toimivia keinoja pärjätä itsensä ja muiden kanssa.

Vierailija
76/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän että mä omaan. Mun 45v mittaisen elämän historia kertoo jo siitä paljon. Olen erittäin pidetty hahmo työpaikallani ja olen silti onnistunut saamaan etuuksia joita muilla ei ole. Tämä ihan puhtaasti manipuloimalla oikeita henkilöitä.

Jaa manipuloimalla. Sitä voi nimittää myös per*eennuolemiseksi.

Joo, eikä perseennuolemiseen tarvita erityistä älyä.

Itseasiassa tarvitsee. Pitää osata valita ne oikeat perseeseet ja pitää osata tehdä se niin ettei nuoltava ymmärrä. Joka työpaikalla on monia perseen nuolijoita ketä vaan halveksitaan jotka ei saavuta sillä mitään.

Vierailija
77/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä tunnistaa. Siksi kannattaa valita itseään älykkäämpi terapeutti.

Vierailija
78/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen terapeutti, ja osa asiakkaista ei pysty asettumaan aidosti autettaviksi. Toisten kanssa terapia etenee, toiset ovat defenssiivisempia. Olen hyväntahtoinen terapeutti, joten en sano suoraan ääneen, jos huomaan, että asiakas yrittää viedä keskustelua suuntaan, joka ei lisää toimivia keinoja pärjätä itsensä ja muiden kanssa.

On kuitenkin iso merkitys terapautinkin otteissa ja asenteessa, ja ihan silläkin, sopiiko kyseinen terapeutti kyseiselle terapiassa kävijälle. Jos terapeutin kanssa natsaa ja ollaan samalla aaltopituudella, niin luottamus syntyy ja voi puhua aika avoimesti myös niistä vaikeista asioita jne. Eli sama terapiassa kävijä voi käyttäytyä avoimen luottavaisesti toisen terapeutin kanssa ja toisen kanssa olla hyvinkin defenssiivinen. On myös terapeutin ammattitaitoa osata olla erilaisten ihmisten kanssa eri tavalla, jotta luottamus rakentuu, kaikille ei sovi samanlainen lähestymistapa, ja jos tepeutti ei ole kartalla, niin myös tämä voi aiheuttaa sitä puolustuskäyttäytymistä ja sulkeutumista terapiassakävijällä. Ja on myös vain niin, että toisille sopii toisenlainen terapeutti ja toiselle toisenainen. Toki on varmasti sitten niitki erityisen suosittuja terapeutteja, joille lähes "kaikki" sopivat. 

Minusta terapiassa ei myöskään ei ole tarkoitus niinkään "asettua autettavaksi" joka on aika passiivinen näkökulma, vaan kyllä terapiassa kävijä pääasiassa siinä itse auttaa itseään ja terapeutti tukee tässä asioiden käsittelyssä. Terapiassa on tarkoitus tehdä itsensä kanssa töitä, eikä terapeutin ole tarkoitus ohjailla liikaa, mikä vaikutelma sinusta vähän tulee, sillä silloin asiat jää syvällisesti itse prosessoimatta ja ymmärtämättä. Terapeutti ei ole myöskään mitenkään ylempi ihmisenä, joka "tietää paremmin". Ihan samalla tavalla esim. se terapautti itse voi saada apua käymällä itse terapiassa käsittelemässä asioita. 

Tuo on määritelmäsi hyväntahtoisuudesta kuulostaa myös kummalliselta, koska olisi ihan ammattitaidotonta alkaakin suoraan moittia. Tottakai terapeutin tulee olla hyväntahtoinen, jotta voisi olla hyvä ammatissaan. Terapeutteja on monenlaisia, koulutuskaan ei aina ole kovin pitkä. Tuntuu että laitat vastuun terapian onnistumisesta vain kävijälle, vaikka kyllä se on kahden kauppa. Kyllä se omakin osuus pitäisi tiedostaa. Suoraan sanottuna, en ihmettele, jos kohtaat aika paljonkin tätä defenssiivistä käytöstä asiakkailtasi, minuakin asenteesi vähän jo ärsyttää eikä herätä luottamusta. Ja ennen kaikkea luottamuksen rakentuminen on se asia, jota terapeutin kanssa tarvii.

Vierailija
79/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tunnistaako. Itse kokeilin tätä terapeuttiin, koska halusin testata hänen ammattitaitoaan. Ei hän ainakaan ääneen sanonut että manipuloit minua. Hän oli jotenkin sellainen kuin saippua, ei saa otetta. Loppupalautteeseen ei ainakaan kirjoittanut mitään asiakkaan yrityksestä manipuloida. Vaihdoin terapeuttia koska ensimmäisen kanssa ei vaan kemiat kohdanneet millään muutenkaan ja tämä uusi on tosi hyvä. En edes yritä mitään manipulointeja.

Mikä sai narsistin turvautumaan terapiaan? Yleensähän te ette myönnä, että teissä on jotain vialla.

Vierailija
80/102 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin iso merkitys terapautinkin otteissa ja asenteessa, ja ihan silläkin, sopiiko kyseinen terapeutti kyseiselle terapiassa kävijälle. Jos terapeutin kanssa natsaa ja ollaan samalla aaltopituudella, niin luottamus syntyy ja voi puhua aika avoimesti myös niistä vaikeista asioita jne. Eli sama terapiassa kävijä voi käyttäytyä avoimen luottavaisesti toisen terapeutin kanssa ja toisen kanssa olla hyvinkin defenssiivinen. On myös terapeutin ammattitaitoa osata olla erilaisten ihmisten kanssa eri tavalla, jotta luottamus rakentuu, kaikille ei sovi samanlainen

Huhhhuh... paljonpas sinä sait tehtyä tulkintoja, oletuksia ja johtopäätöksiä noin lyhyestä ja aika ympäripyöreästä tekstistä! Siinä oli selvästikin jotain mikä triggeröi sua vahvasti. Ehkä voisitkin seuraavaksi pohdiskella sitä. Mutta älä täällä.

Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi