Pitäisikö terapeutin tunnistaa, kun häntä manipuloidaan?
Muistelen lukeneeni joskus, että terapeutti tunnistaa, kun häntä manipuloidaan. Vai keksinkö ihan omiani...
Entä puuttuuko terapeutti sitten siihen manipuloimiseen? Vai onko tarkoituksenmukaista, että hän menee siihen mukaan?
Kommentit (102)
Täällä kun nyt näyttää olevan tietävää porukkaa paikalla, niin onko sellainen potilas/asiakas miten turhauttava, jolla on samanaikaisesti monenlaista ongelmaa (uupumusta, masennusta, persoonallisuushäiriötä, menneisyyden painolastia jne)?
Onko turhauttavaa, jos asiakkaalla ei ole elämässään juuri mitään tapahtumaa eikä lähes lainkaan ihmissuhteita? Yksinoloa vain. Kun kerran viikkoon kuitenkin pitäisi tavata, ja usein kait tapaamiset alkaa mitä kuuluu-kysymyksellä, ja jos asiakkaalla ei ole koskaan mitään kerrottavaa vaan vastaus on tyyliin "eipä oikein mitään", "sitä samaa". Kehtaako sitä ees käydä missään terapiassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tunnistaako. Itse kokeilin tätä terapeuttiin, koska halusin testata hänen ammattitaitoaan. Ei hän ainakaan ääneen sanonut että manipuloit minua. Hän oli jotenkin sellainen kuin saippua, ei saa otetta. Loppupalautteeseen ei ainakaan kirjoittanut mitään asiakkaan yrityksestä manipuloida. Vaihdoin terapeuttia koska ensimmäisen kanssa ei vaan kemiat kohdanneet millään muutenkaan ja tämä uusi on tosi hyvä. En edes yritä mitään manipulointeja.
Arvostan tuota, että olet arvioinut terapeutin ammattitaitoa ja kykyä auttaa sinua. Ja viisaasti olet vaihtanut terapeuttia sellaiseen, jonka kyvyt riittävät sinun auttamiseesi.
Olen kuullut sellaisiakin mielipiteitä, että terapeutin täytyy olla "fiksumpi" kuin asiakkaansa, jotta pystyy auttamaan. Itsekin ajattelisin, että jos terapeutin ammattitaito ei riitä, niin ei hänel
Ai että...'olen itsekin opiskellut psykologiaa ja nyt en löydä ketään minua fiksumpaa'. Eikä kukaan osaa siihen vastata, miten näin älykästä osattaisiin auttaa... :D
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä on pariterapeutti/ yksilö terapeutti. Ollaan hänen kanssaan juteltu paljon psykologiasta ja hän muistaa yhden ainoan tapauksen jossa häntä vietiin kuin pässiä narussa.
+35v pariskunta, pitkä suhde takana. Tulivat terapiaan koska mies oli epäileväinen ja mustasukkainen. Tapaamisien edetessä terapeutti loi sympatia suhteen tähän herkkään ja pieneen naiseen. Samalla alkaen ärsyyntyntyä naisen puolisoon. Nainen oli todella rakastava, surullinen ja uhrautua. Vaikutti että hän tekisi kaikkensa suhteensa eteen ja mies vaan kiusaa häntä.
Hän sai miehen sitoutumaan mustasukkaisuus terapiaan kanssaan, istuntoja oli paljon 7-8kk viikoittain. Miehen aiheeton mustasukkaisuus ei vaan ottanut parantuakseen.. Hoito suhde päättyi siihen kun viimeisellä istunnolla mies näytti vaimonsa tietokoneelta, jonne oli keksinyt salasanan wap / Ig keskusteluja, usean eri ihmisen kanssa. Joista ei jäänyt mitää
Onkohan ihan ok puhua asiaikkaiden tarinoita ulkopuolisille, jotka niitä sitten repostelee ties missä vauva-palstalta lähtien. Toki nimettömänä, mutta silti. Tätä samaa mietin tuossa taannoin myös yksi päivä, kun joku terapeutti viereisessä pöydässä ravintolan terassilla puhui aika laveasti tapauksistaan isoon ääneen. Kyllä joku tuttukin voisi tunnistaa, tai mitä jos itse sattuisi paikalle kuulemaan, ei kiva.... Minusta ei kuulu jauhaa asiakkaiden tapauksista ainakaan julkisella paikalla, vaikkei nimiä mainitakaan. Mitenhän tuo vaitiolovelvollisuus menee lain mukaan? Tuokin oli ilmeisesti puheistaan päätellen jonkinsortin lyhytterapeutti, ei perinteinen psykoterapeutti, mikä sitten vaatiikin pidemmän koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun nyt näyttää olevan tietävää porukkaa paikalla, niin onko sellainen potilas/asiakas miten turhauttava, jolla on samanaikaisesti monenlaista ongelmaa (uupumusta, masennusta, persoonallisuushäiriötä, menneisyyden painolastia jne)?
Onko turhauttavaa, jos asiakkaalla ei ole elämässään juuri mitään tapahtumaa eikä lähes lainkaan ihmissuhteita? Yksinoloa vain. Kun kerran viikkoon kuitenkin pitäisi tavata, ja usein kait tapaamiset alkaa mitä kuuluu-kysymyksellä, ja jos asiakkaalla ei ole koskaan mitään kerrottavaa vaan vastaus on tyyliin "eipä oikein mitään", "sitä samaa". Kehtaako sitä ees käydä missään terapiassa...
Tietenkin kehtaa. Tällaisia ongelmia terapiassa juuri hoidetaan ja monilla muillakin on vastaavia ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kehtaa. Tällaisia ongelmia terapiassa juuri hoidetaan ja monilla muillakin on vastaavia ongelmia
Kiitos... Tuntuu vaan niin vaikealta sen terapian aloittaminen, kun ajattelen, että olen terapeutinkin silmissä vain tylsä ja säälittävä ilmestys, jollaista kukaan ei haluaisi ottaa vaivoikseen. Varmaan mieluummin terapoisivat jotain traumataustaista tai ihmistä jonka elämässä edes joskus tapahtuu jotain. Olisi jotain mistä keskustella ja päästä eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ne vaan on. Jokainen meistä on manipuloitavissa.
Veikkaan, että myös kaikki manipuloivat itse tiedostamattaan, paitsi ehkä autistit.
Miksi kukaan yrittäisi manipuloida terapeuttia? En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä on pariterapeutti/ yksilö terapeutti. Ollaan hänen kanssaan juteltu paljon psykologiasta ja hän muistaa yhden ainoan tapauksen jossa häntä vietiin kuin pässiä narussa.
+35v pariskunta, pitkä suhde takana. Tulivat terapiaan koska mies oli epäileväinen ja mustasukkainen. Tapaamisien edetessä terapeutti loi sympatia suhteen tähän herkkään ja pieneen naiseen. Samalla alkaen ärsyyntyntyä naisen puolisoon. Nainen oli todella rakastava, surullinen ja uhrautua. Vaikutti että hän tekisi kaikkensa suhteensa eteen ja mies vaan kiusaa häntä.
Hän sai miehen sitoutumaan mustasukkaisuus terapiaan kanssaan, istuntoja oli paljon 7-8kk viikoittain. Miehen aiheeton mustasukkaisuus ei vaan ottanut parantuakseen.. Hoito suhde päättyi siihen kun viimeisellä istunnolla mies näytti vaimonsa tietokoneelta, jonne oli keksinyt salasanan wap / Ig keskusteluja,
On psyko terapeutti ja ei ole tosiaan koskaan kertonut mitään tunniste tietoja ikää lukuunottamatta kun ollaan keskusteltu. Toimii vielä PK seudulla niin ei kyllä kauheasti uhkaa yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että myös kaikki manipuloivat itse tiedostamattaan, paitsi ehkä autistit.
Kyllä autistitkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sai miehen sitoutumaan mustasukkaisuus terapiaan kanssaan, istuntoja oli paljon 7-8kk viikoittain. Miehen aiheeton mustasukkaisuus ei vaan ottanut parantuakseen.. Hoito suhde päättyi siihen kun viimeisellä istunnolla mies näytti vaimonsa tietokoneelta,
On psyko terapeutti ja ei ole tosiaan koskaan kertonut mitään tunniste tietoja ikää lukuunottamatta kun ollaan keskusteltu. Toimii vielä PK seudulla niin ei kyllä kauheasti uhkaa yksityisyyttä.
Näinhän sitä mm koulutuksissa ja kollegoiden kanssa keskustellessakin kerrotaan potilastapauksista. Ihan elävän elämän esimerkeistä jutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä autistitkin ovat.
Tarkoitin, että kaikki manipuloivat tiedostamattaan.
Tämä trolliketju on yksi hauskimmista, terapeuteiksi ja asiakkaiksi tekeytyvät😂
Vierailija kirjoitti:
XVierailija kirjoitti:
XVierailija kirjoitti:
Olen terapeutti, ja osa asiakkaista ei pysty asettumaan aidosti autettaviksi. Toisten kanssa terapia etenee, toiset ovat defenssiivisempia. Olen hyväntahtoinen terapeutti, joten en sano suoraan ääneen, jos huomaan, että asiakas yrittää viedä keskustelua suuntaan, joka ei lisää toimivia keinoja pärjätä itsensä ja muiden kanssa.
On kuitenkin iso merkitys terapautinkin otteissa ja asenteessa, ja ihan silläkin, sopiiko kyseinen terapeutti kyseiselle terapiassa kävijälle. Jos terapeutin kanssa natsaa ja ollaan samalla aaltopituudella, niin luottamus syntyy ja voi puhua aika avoimesti myös niistä vaikeista asioita jne. Eli sama terapiassa kävijä voi käyttäytyä avoimen luottavaisesti toisen terapeutin kanssa ja toisen kanssa olla hyvinkin defenssiivinen. On myös terapeutin ammattitaitoa osata olla erilaisten ihmisten kanssa eri tavalla, jo
Huhhhuh... paljonpas sinä sait tehtyä tulkintoja, oletuksia ja johtopäätöksiä noin lyhyestä ja aika ympäripyöreästä tekstistä! Siinä oli selvästikin jotain mikä triggeröi sua vahvasti. Ehkä voisitkin seuraavaksi pohdiskella sitä. Mutta älä täällä.
Puhuin suurimmaksi osaksi kyllä ihan yleisellä tasolla, en pääasissa sinusta, koska en sinua voi tuntea, ja mielestäni ihan pätevää asiaa. Olisi ollut ihan mielenkiintoista kuulla ajatuksiasi kirjoittamiini asioihin, että oletko samaa mieltä vai eri mieltä vain miten näet asiat, mutta ei toki tarvitse. Mutta kyllä sinulta nyt nähdäkseni sieltä puskee selvästi jonkinlainen ylemmyydentunto ja kontrollinhalu, alat terapoimaan ja jaat "neuvoja" ja haluat jopa kieltää minua kirjoittamasta ihan asiallisia ajatuksiani ja mielipiteitä aiheesta yleiselle keskustelupalstalle. Varsinaisiin asioihin jätit kommentoimatta kokonaan.
Joten fiilikseni ensimmäisestä kommentistasi ja sun asenteesta taisi osua kyllä ainakin jollain tavalla oikeaan. Itse voisit pohdiskella vähän tätä asiaa ja haluasi asettua toisen yläpuolelle. Hieman erikoista, jos terapeutille ihan asiallinen mielipide oli noin huhhuh. Taisit ottaa itseesi, kukahan täällä triggeröityi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XVierailija kirjoitti:
XVierailija kirjoitti:
Olen terapeutti, ja osa asiakkaista ei pysty asettumaan aidosti autettaviksi. Toisten kanssa terapia etenee, toiset ovat defenssiivisempia. Olen hyväntahtoinen terapeutti, joten en sano suoraan ääneen, jos huomaan, että asiakas yrittää viedä keskustelua suuntaan, joka ei lisää toimivia keinoja pärjätä itsensä ja muiden kanssa.
On kuitenkin iso merkitys terapautinkin otteissa ja asenteessa, ja ihan silläkin, sopiiko kyseinen terapeutti kyseiselle terapiassa kävijälle. Jos terapeutin kanssa natsaa ja ollaan samalla aaltopituudella, niin luottamus syntyy ja voi puhua aika avoimesti myös niistä vaikeista asioita jne. Eli sama terapiassa kävijä voi käyttäytyä avoimen luottavaisesti toisen terapeutin kanssa ja toisen kanssa olla hyvinkin defenssiivinen. On myös terapeutin
Puhuin suurimmaksi osaksi kyllä ihan yleisellä tasolla, en pääasissa sinusta, koska en sinua voi tuntea, ja mielestäni ihan pätevää asiaa. Olisi ollut ihan mielenkiintoista kuulla ajatuksiasi kirjoittamiini asioihin, että oletko samaa mieltä vai eri mieltä vain miten näet asiat, mutta ei toki tarvitse. Mutta kyllä sinulta nyt nähdäkseni sieltä puskee selvästi jonkinlainen ylemmyydentunto ja kontrollinhalu, alat terapoimaan ja jaat "neuvoja" ja haluat jopa kieltää minua kirjoittamasta ihan asiallisia ajatuksiani ja mielipiteitä aiheesta yleiselle keskustelupalstalle. Varsinaisiin asioihin jätit kommentoimatta kokonaan.
Joten fiilikseni ensimmäisestä kommentistasi ja sun asenteesta taisi osua kyllä ainakin jollain tavalla oikeaan. Itse voisit pohdiskella vähän tätä asiaa ja haluasi asettua toisen yläpuolelle. Hieman erikoista, jos terapeutille ihan asiallinen mielipide oli noin huhhuh. Taisit ottaa itseesi, kukahan täällä triggeröityi.
Näet selvästikin vain sitä mitä haluat nähdä. Se, että puhuttelet MINUA terapeuttina ja aiempana kommentoijana huolimatta selvääkin selvemmästä allekirjoituksestani, kertoo sinun psyykkisestä terveydentilastasi ja kommenttisi arvosta kaiken oleellisen 😅.
Keskustelin tovi sitten julkisen puolen - lastenpsykiatrian poli- terapeutin kanssa. Päivittelin, että työ on varmasti kovin raskasta. Ja näin hän vastasi: "Ei lainkaan. Työ loppuu klo 16 ja silloin kun asiakas täyttää 13, eli ryhtyy hankalaksi, me vain heivataan se nuorisopsykiatrian puolelle. Heh heh."
Että se terapeuteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sai miehen sitoutumaan mustasukkaisuus terapiaan kanssaan, istuntoja oli paljon 7-8kk viikoittain. Miehen aiheeton mustasukkaisuus ei vaan ottanut parantuakseen.. Hoito suhde päättyi siihen kun viimeisellä istunnolla mi
"On psyko terapeutti ja ei ole tosiaan koskaan kertonut mitään tunniste tietoja ikää lukuunottamatta kun ollaan keskusteltu. Toimii vielä PK seudulla niin ei kyllä kauheasti uhkaa yksityisyyttä."
Näinhän sitä mm koulutuksissa ja kollegoiden kanssa keskustellessakin kerrotaan potilastapauksista. Ihan elävän elämän esimerkeistä jutellaan.
Kollegojen kesken keskustelu on täysin ok tietenkin, ja aivan eri asia kuin ravintolan terassilla asioiden ruotiminen kaikkien kuullen, taikka vauva-palstalle toisten terapiakertomusten postaaminen, mitkä molemmat jälkmmäisinä mainitut voisi jättää kyllä mielestäni tekemättä. Lain rajaa näissä asioissa en itse tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisikään sanoa. Me mentiin sellaiseen tyyliin että mä kyselin pt.ltä miltä hänestä tuntuisi, haluaisiko hän tietää. Olisiko hänen mielestään oikein.. Hän joutui todella tukalaan tilanteeseen koska vastaamattomuus tai vastaaminen pelasi istuntoja siihen suuntaan mihin mä halusin.
Jännä juttu. Mun pt kääntäisi tuon automaattisesti koskemaan minua: miksi minä haluan tietää hänen mielipiteensä? Mitä se kertoo?
Tätä hänkin yritti. Mutta mä jankkasin hänet hiljaiseksi tai vastaamaan. Lopulta hän vastaili aika suoraan ja kertoi omasta elämästään esimerkkejä.
On siinä narsistinen mielenlaatu. Uhoaa miten on mielestään saanut terapeutin peukalonsa alle ja aivan hämilleen ja tukalaan tilanteeseen. Olet sinä kov
Joo niin sain. Ja sain terapialta just sen lopputuloksen mitä halusin ilman vuosien käyntejä. Mulle on ihan sama mitä siellä papereissa lukee. Niin pitkään kun mun vaimo ymmärsi virheensä ja korjasi ne. Sen jälkeen meidän parisuhdekkin on mennyt hyvään suuntaan. Tietty voitaisiin edelleen käydä siellä 160€ kerta keskustelemassa josko vaimo ymmärtäisi joskus, miksi mua loukkaa esim se että hän saa kullinkuvia vierailta ihmisiltä yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan yrittäisi manipuloida terapeuttia? En tajua.
Koska on sekaisin, ja potee jotakin suuruusharhaa, hän on omassa päässään suuri ja taitava manipuloija, muita fiksumpi. Oikeassa elämässä on ihan sekaisin ja muiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XVierailija kirjoitti:
XVierailija kirjoitti:
On kuitenkin iso merkitys terapautinkin otteissa ja asenteessa, ja ihan silläkin, sopiiko kyseinen terapeutti kyseiselle terapiassa kävijälle. Jos terapeutin kanssa natsaa ja ollaan samalla aaltopituudella, niin luottamus syntyy ja voi puhua aika avoimesti myös niistä vaikeista asioita jne. Eli sama terapiassa kävijä voi käyttäytyä avoimen luottavaisesti toisen terapeutin kanssa ja toisen kans
Näet selvästikin vain sitä mitä haluat nähdä. Se, että puhuttelet MINUA terapeuttina ja aiempana kommentoijana huolimatta selvääkin selvemmästä allekirjoituksestani, kertoo sinun psyykkisestä terveydentilastasi ja kommenttisi arvosta kaiken oleellisen 😅.
Minulta siis jäi allekirjoituksesi huomaamatta, olet siis eri vastaaja. Aika ikävä kiusaaja taidat olla luonteeltasi, kun lähdet perusteetta minua haukkumaan ja alentamaan kun en huomannut allekirjotustasi. Kyllä, erehdyin luulemaan että olet tuo aiempi terapeutti-kommentoija, se ei kerro mitään muuta minusta, kuin että epähuomiossa tein pienen virheen ja sen pohjalta kirjoitin kommenttini, joka toki olisi ollut toisenlainen eri kommentoijalle osoitettuna. Sinä sen sijaan haluat olla tahallasi ilkeä ja teet alentavia mitätöiviä vääriä tulkintoja minusta tekosyyn varjolla, mitä en voi sanoa kyllä arvostavani ja maalaa sinun luonteestasi aika ikävän kuvan.
On siinä narsistinen mielenlaatu. Uhoaa miten on mielestään saanut terapeutin peukalonsa alle ja aivan hämilleen ja tukalaan tilanteeseen. Olet sinä kova tyyppi. Olisikohan nuo fantasiat ihan sun oman vinksallaan olevan mielen tuotoksia? Luultavasti tuo narsistinen temppuilu lukee siellä terapeutin paperissa.