Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö terapeutin tunnistaa, kun häntä manipuloidaan?

Vierailija
26.07.2024 |

Muistelen lukeneeni joskus, että terapeutti tunnistaa, kun häntä manipuloidaan. Vai keksinkö ihan omiani...

Entä puuttuuko terapeutti sitten siihen manipuloimiseen? Vai onko tarkoituksenmukaista, että hän menee siihen mukaan?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin epätervettä lähteä arvioimaan terapeuttia kokeilemalla, tunnistaako hän manipulatiivisen käytöksen. 

Vierailija
42/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisikään sanoa. Me mentiin sellaiseen tyyliin että mä kyselin pt.ltä miltä hänestä tuntuisi, haluaisiko hän tietää. Olisiko hänen mielestään oikein.. Hän joutui todella tukalaan tilanteeseen koska vastaamattomuus tai vastaaminen pelasi istuntoja siihen suuntaan mihin mä halusin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erittäin epätervettä lähteä arvioimaan terapeuttia kokeilemalla, tunnistaako hän manipulatiivisen käytöksen. 

Perustele. Ehkä ihminen onkin terapiassa, koska ei ole ihan terve.

Vierailija
44/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Terapeutin arvovallan vuoksi? Jos asiakas maksaa terapeutille, hänellä on oikeus saada hyvää hoitoa.

Vierailija
45/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti = ihminen

Lähtökohtaisesti olisi hyödyllista jos ihminen, ammatistaan tai asemastaan riippumatta, tunnistaisi häneen kohdistuvat manipulointiyritykset ja osaisi torjua ne rakentavasti.

Mutta kuten tiedät, aina ei näin käy, vaan olemme ihmisinä helposti alttiita manipuloinnille. Myös ne ihmiset jotka työskentelevät terapeutteina.

Ja sen verran on ehkä vielä syytä lisätä, ettei planeetalla liene montaakaan yksilöä - jos yhtäkään - joka kykenisi jokaisessa tilanteessa tunnistamaan ja torjumaan kaikki mahdolliset manipulointiyritykset. Olemme kaikki potentiaalisia manipuloitavia.

Vierailija
46/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisikään sanoa. Me mentiin sellaiseen tyyliin että mä kyselin pt.ltä miltä hänestä tuntuisi, haluaisiko hän tietää. Olisiko hänen mielestään oikein.. Hän joutui todella tukalaan tilanteeseen koska vastaamattomuus tai vastaaminen pelasi istuntoja siihen suuntaan mihin mä halusin.

Jännä juttu. Mun pt kääntäisi tuon automaattisesti koskemaan minua: miksi minä haluan tietää hänen mielipiteensä? Mitä se kertoo?

Vierailija
47/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Mun pt kääntäisi tuon automaattisesti koskemaan minua: miksi minä haluan tietää hänen mielipiteensä? Mitä se kertoo?

Tätä hänkin yritti. Mutta mä jankkasin hänet hiljaiseksi tai vastaamaan. Lopulta hän vastaili aika suoraan ja kertoi omasta elämästään esimerkkejä. 

Vierailija
48/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kaikille tervepäisille on selvää, että manipuloimalla terapeuttia asiakas tekee vain hallaa itselleen. Ja sitten toisaalta kun manipuloinnin tunnistaminenkaan ei ole ihan rakettitiedettä, ja kuten joku muistutti, niin puhutaan terapeutista, joka on asiassa ammattilainen, niin pitäisikö terapeutin tunnistaa häneen kohdistuva manipulointi, jotta asiakas saisi apua terapiasta? Sillä apuahan sinne on tultu hakemaan.

Ap

Suurin yksittäinen tekijä terapiasta saatuun hyötyyn, paljon enemmän kuin esimerkiksi valittu terapiamenetelmä tai lähestymistapa, on se kokeeko terapoitava voivansa ilmaista itseään 100% avoimuudella ja rehellisyydellä omalle terapeutilleen.

Mikäli tällaista terapiasuhdetta ole löytynyt tai muodostunut, tai jos sinne muuten vain menee pelaamaan jotain omia manipulointipelejä, ei menetelmillä ole mitään todellista merkitystä.

Vierailija
49/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä hänkin yritti. Mutta mä jankkasin hänet hiljaiseksi tai vastaamaan. Lopulta hän vastaili aika suoraan ja kertoi omasta elämästään esimerkkejä. 

Terapeutti oli epäpätevä näköjään. Sun käytöskään ei ollut älykästä. Terapeutin kysymykseen olisi pitänyt vastata ihan toisin, mutta sinä tietysti valitsit jankkauksen, koska se palveli tarkoitusperiäsi, vaikka se laittoikin sinut ihan idiootin valoon.

Vierailija
50/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti = ihminen

Lähtökohtaisesti olisi hyödyllista jos ihminen, ammatistaan tai asemastaan riippumatta, tunnistaisi häneen kohdistuvat manipulointiyritykset ja osaisi torjua ne rakentavasti.

Mutta kuten tiedät, aina ei näin käy, vaan olemme ihmisinä helposti alttiita manipuloinnille. Myös ne ihmiset jotka työskentelevät terapeutteina.

Ja sen verran on ehkä vielä syytä lisätä, ettei planeetalla liene montaakaan yksilöä - jos yhtäkään - joka kykenisi jokaisessa tilanteessa tunnistamaan ja torjumaan kaikki mahdolliset manipulointiyritykset. Olemme kaikki potentiaalisia manipuloitavia.

Jos elämänitlanne, mielentila, ajoitus ja oikeat sanat osuvat kohdalle, on jokainen meistä vietävissä.

Sellainen joka ei itsestään sitä usko, on erityisesti helposti vietävissä.

Vierailija
51/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei nyt kauheasti kiinnostanut missä valossa terapeutti näkee mut. Mun missio oli saada pikana puoliso ymmärtämään tekojensa seurauksia. Siinä tuo toimi hyvin.

Vierailija
52/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani lääkekoukussa manipuloin lääkäriäni aika tavalla. Minulla oli siitä huono omatunto. Lopulta en jaksanut itse enää sitä lääkepöhnää ja sanoin että haluan vieroittautua. Silloin lääkäri näytti ilahtuneelle ja ohjelmoi pienennys-ohelman ja kirjoitti saikkua. Selvitin sen ja onnistuin. Ajattelin, että ehkä tämä on vastapalvelus lääkärille jolle valehtelin kaikenlaista, vaikka halusin vain pöntön sekaisin. Nyt pää ollut selvänä 12 vuotta.

Vierailija
53/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne vaan on. Jokainen meistä on manipuloitavissa.

Vierailija
54/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis terapia itsessäänhän on yksilön raskaan sarjan manipulointia ja hänen persoonansa vääntelemistä ja jopa tuhoamista.

Vierailija
55/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on. Mutta eihän terapeutille terveet ihmiset hakeudu.

Vierailija
56/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalielämässäkään ihmiset eivät yleensä heti tuo julki, jos huomaavat jonkun yrittävän manipuloida. Miksi terapeutin pitäisi olla heti sanomassa, että hei, nytpä sinä minua manipuloit? Ehkä terapeuttia enemmän kiinnostaa, mihin manipulointiyrityksesi on ns. menossa.

Vierailija
57/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä, mihin tarkoitukseen sitä terapeuttia manipuloidaan? Sanot että isäni oli tällainen, vaikkei oikeasti ollut? Eihän sillä hyvänen aika ole sille terapeutille -mitään- väliä, puhutko totta, tai että jallitetaanko häntä. Jokainen käy siellä itseään varten, eikä sen terapeutin tehtävä ole yrittää arvailla puhutko totta elämäsi ratkaisevista tapahtumista.

Jos kuvittelet, että ketään muuta kuin sinua kiinnostaa osallistua sellaiseen leikkiin, se terapia on todennäköisesti liian myöhäistä, tai muutoin turhaa.

Vierailija
58/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni on psykoterapeutti ja herkkäuskoisin tuntemani ihminen, joten epäilen ettei huomaa jos tulee manipuloiduksi. Tai ehkä sitten jos on tosi huono ja kömpelö manipulointiyritys.

Vierailija
59/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin varmaan. 

Vierailija
60/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin varmaan. 

Usko tai älä. Melko merkityksetöntä minulle.

Kertoi mm että on itse nuorempana ollut suhteessa missä puolisonsa oli aiheuttanut paljon mustasukkaisuutta käytöksellään. Tajuamattaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi