Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö terapeutin tunnistaa, kun häntä manipuloidaan?

Vierailija
26.07.2024 |

Muistelen lukeneeni joskus, että terapeutti tunnistaa, kun häntä manipuloidaan. Vai keksinkö ihan omiani...

Entä puuttuuko terapeutti sitten siihen manipuloimiseen? Vai onko tarkoituksenmukaista, että hän menee siihen mukaan?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän että mä omaan. Mun 45v mittaisen elämän historia kertoo jo siitä paljon. Olen erittäin pidetty hahmo työpaikallani ja olen silti onnistunut saamaan etuuksia joita muilla ei ole. Tämä ihan puhtaasti manipuloimalla oikeita henkilöitä.

Unohdit mainita, että ensimmäisen yrityksen kohdalla pomo tuli sanomaan, että voitkin palattaa kulkukorttisi, ja huomenna ei tänne ole enää asiaa. Loppu onkin omaa fantasiaasi.

24v samassa firmassa. Ilman koulutuksia tiennyt esimies tehtäviin vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista. Liksa parempi kuin kollegoilla joilla huomattavasti enemmän koulutusta ja vastuuta.

Vierailija
22/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikea sanoa omaatko oikeasti, siitähän on vain sinun sanasi. Kuulostat kyllä tosi vi*tumaiselta tyypiltä. Jos otat tämän kohteliaisuutena, olet narsisti ja varsinkin jos tästä loukkaannut, olet narsisti. Et vaikuta mitenkään älykkäältä tyypiltä kuitenkaan. Kun minulle sanottiin että olen psykopaatti, niin minä kiitin kohteliaisuudesta."

Säkään mikään psykopaatti oo. Vedä fedora takas päähäs ja mee sinne ulilaudalle kasvattaa leukapartaas

Niin no mähän jo tossa aiemmin totesin ettet vaikuta mitenkään älykkäältä tyypiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti tietää, että kuka tahansa on manipuloitavissa. Muut voivat kuvitella olevansa tällaisen yläpuolella. 

Terapiassa ei tehdä psykologisia arvioita, vaan tehdään kliinistä hoitotyötä. 

Vierailija
24/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän että mä omaan. Mun 45v mittaisen elämän historia kertoo jo siitä paljon. Olen erittäin pidetty hahmo työpaikallani ja olen silti onnistunut saamaan etuuksia joita muilla ei ole. Tämä ihan puhtaasti manipuloimalla oikeita henkilöitä.

Jaa manipuloimalla. Sitä voi nimittää myös per*eennuolemiseksi.

Perseen nuolijoita vihataan. Musta tykätään 😂. Silti ei mua haittaisi vaikka tolla nimellä kutsutaan ei poista tosiasioita kuten sitä että tienaan enemmän kuin muut.

Vierailija
25/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on maksullista ja vain hoitomuoto kaiken muun ohella eikä terapeutti yleensä kirjoita lopullista diagnoosia mitään tukia varten, kertoo vain sen mitä on "nähnyt ja kuullut" ja mitä siitä päätellyt. Eli ihan sama miten paljon manipuloit terapeuttia, sun avuksesi hän yrittää töitä tehdä, ja jos haluat valehdella ja viedä, siitä vain. Psykiatri sitten kirjoittaa sulle papereihin vaikka narsistisen persoonallisuushäiriön tai vastaavaa myöhemmin, psykologi osaa myös lukea ihmisiä hyvin. Miksi terapeutille haluaisit valehdella, mitä siitä hyödyt?

Vierailija
26/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, että ensimmäisen yrityksen kohdalla pomo tuli sanomaan, että voitkin palattaa kulkukorttisi, ja huomenna ei tänne ole enää asiaa. Loppu onkin omaa fantasiaasi.

24v samassa firmassa. Ilman koulutuksia tiennyt esimies tehtäviin vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista. Liksa parempi kuin kollegoilla joilla huomattavasti enemmän koulutusta ja vastuuta.

Eikö sinua kaikkien etuuksiesi ja muiden saavuttamiesi asioiden keskellä kaiherra se, että jotkut kuitenkin näkevät lävitsesi ja halveksivat sinua, vaikka takapuolta oikeilta ihmisiltä lipomalla olet saanut mitä nyt oletkin saanut.

Vierailija
27/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikea sanoa omaatko oikeasti, siitähän on vain sinun sanasi. Kuulostat kyllä tosi vi*tumaiselta tyypiltä. Jos otat tämän kohteliaisuutena, olet narsisti ja varsinkin jos tästä loukkaannut, olet narsisti. Et vaikuta mitenkään älykkäältä tyypiltä kuitenkaan. Kun minulle sanottiin että olen psykopaatti, niin minä kiitin kohteliaisuudesta."

Säkään mikään psykopaatti oo. Vedä fedora takas päähäs ja mee sinne ulilaudalle kasvattaa leukapartaas

Niin no mähän jo tossa aiemmin totesin ettet vaikuta mitenkään älykkäältä tyypiltä.

Ensinäkin oon eri, ja sä vaikutat niin luotaantyöntävältä tyypiltä, että varmaan äitiskin kasvoilla oli pettymys kun sut ekaa kertaa synnärillä näki. Älä nyt vaan lähe kuvittelee ittestäs mitään

Vierailija
28/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinäkin oon eri, ja sä vaikutat niin luotaantyöntävältä tyypiltä, että varmaan äitiskin kasvoilla oli pettymys kun sut ekaa kertaa synnärillä näki. Älä nyt vaan lähe kuvittelee ittestäs mitään

Totta hitossa mun vanhemmat olivat muhun pettyneitä jo syntymästäni lähtien. Älä nyt mulle itsestään selvyyksiä kerro. Meidän ero sun kanssa on se, että se olet sinä joka ittestäs luulet liikoja. 

Vierailija
29/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta hitossa mun vanhemmat olivat muhun pettyneitä jo syntymästäni lähtien. Älä nyt mulle itsestään selvyyksiä kerro. Meidän ero sun kanssa on se, että se olet sinä joka ittestäs luulet liikoja."

No jos jo valmiils tiiät paikkas, niin hittooko oot täällä päätäs aukoos, ku kukaan ei haluu sua kuunnella. Mee takas sinne ulilaudalle, joka on ainoo paikka jossa sua just ja just siedetään

Vierailija
30/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä manipuloin pariterapiassa terapeuttia tosi paljon. Sain hänet tekemään asioita joita psukologin ei pitäisi tehdä. Kuten etsiä syyllistä ja syyllistää puolisoani.

Laillistettu ja pätevä terapeutti (nimet netissä) ei takuulla "lähde etsimään syyllistä"; tällainen terapeutti ei syyllistä ketään. Terapeutti ei ole syyttäjä!! Olet käynyt epäpätevällä. Kokemusta on.

Vierailija
31/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ole olemassakaan sellaista ihmistä, joka olisi täysin immuuni manipuloinnille.

Vierailija
32/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut tästä manipuloinnin tunnistamisesta ihmisten kanssa ja suurin osa on vakaasti sitä mieltä, että eivät ole manipuloitavissa ja tunnistavat vuoren varmasti manipuloinnin. Itselleni jo tämä näin varma asenne kertoo, että on paljon ihmisiä, jotka ei tunnista. Taitava manipulointi on hyvin hienovaraista ja menee monelta ohi. Itsevarmuus tässä asiassa on ansa. On hyvä kyseenalaistaa omia tulkintojaan ja pohdiskella mikä on totta ja mikä ei.

Tavis on usein helposti manipuloitavissa, jos hän on miellyttäjä-tyyppiä. Nyt puhuttiin terapeuteista.976

Vierailija
33/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapiasta ilmeisesti puhe. Tämäkin keskustelu nostaa esiin sen ongelman, että usein Kela-psykoterapeutti jää hyvin yksikseen ilman mitään työryhmän tukea, eli oman työnohjauksensa varaan. Kukaan tai mikäänhän ei auta ihmisiä löytämään sopivaa psykoterapeuttia. Psykoterapeutin peruskoulutus voi olla esimerkiksi kasvatustieteen maisteri tai jotain muuta, minkä pohjalta hän ei ole työskennellyt psykiatrisessa hoitoyksikössä oppien erottamaan käytännössä erilaisia ilmiöitä. Kokenut ammattihenkilökin voi mennä vipuun, mutta epäilen riskiä suuremmaksi, jos koulutuksellinen ja työkokemustausta on ohuehko vaikeiden häiriöiden tunnistamiseen nähden.

Vierailija
34/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaassadsdfqwertrtyrtyufdghghjkjhkzxcvbvbnmvbnmmn,.,.-.-ghjkjklölöä'ätyuioppoå'opåyuityuertyertretsdfgsadfaqsdyt5rttsdaaaaaaaaaawerqwertt

Vierailija
35/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä manipuloin pariterapiassa terapeuttia tosi paljon. Sain hänet tekemään asioita joita psukologin ei pitäisi tehdä. Kuten etsiä syyllistä ja syyllistää puolisoani.

Laillistettu ja pätevä terapeutti (nimet netissä) ei takuulla "lähde etsimään syyllistä"; tällainen terapeutti ei syyllistä ketään. Terapeutti ei ole syyttäjä!! Olet käynyt epäpätevällä. Kokemusta on.

Niin ensimmäisellä istunnolla hän kertoi että terapiassa ei etsitä syyllistä. Enemmänkin keskitytään saamaan ihmiset ymmärtämään omien tekojensa seurauksia.  Tuo kaava olisi kestänyt puolison kanssa varmaan vuosia. Kysymällä psykologilta kysymyksiä ja haastamalla häntä. Muutaman istunnon jälkeen hän sanoi käytännössä puolisolleni että olet toiminut väärin yms.

Vierailija
36/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua kaikkien etuuksiesi ja muiden saavuttamiesi asioiden keskellä kaiherra se, että jotkut kuitenkin näkevät lävitsesi ja

No ei pätkän vertaa. Ilman vuosien kiipeilyä olisin edelleen surkeassa työssä pienellä palkalla.

Vierailija
37/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kaikille tervepäisille on selvää, että manipuloimalla terapeuttia asiakas tekee vain hallaa itselleen. Ja sitten toisaalta kun manipuloinnin tunnistaminenkaan ei ole ihan rakettitiedettä, ja kuten joku muistutti, niin puhutaan terapeutista, joka on asiassa ammattilainen, niin pitäisikö terapeutin tunnistaa häneen kohdistuva manipulointi, jotta asiakas saisi apua terapiasta? Sillä apuahan sinne on tultu hakemaan.

Ap

Vierailija
38/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tunnistaako. Itse kokeilin tätä terapeuttiin, koska halusin testata hänen ammattitaitoaan. Ei hän ainakaan ääneen sanonut että manipuloit minua. Hän oli jotenkin sellainen kuin saippua, ei saa otetta. Loppupalautteeseen ei ainakaan kirjoittanut mitään asiakkaan yrityksestä manipuloida. Vaihdoin terapeuttia koska ensimmäisen kanssa ei vaan kemiat kohdanneet millään muutenkaan ja tämä uusi on tosi hyvä. En edes yritä mitään manipulointeja.

Arvostan tuota, että olet arvioinut terapeutin ammattitaitoa ja kykyä auttaa sinua. Ja viisaasti olet vaihtanut terapeuttia sellaiseen, jonka kyvyt riittävät sinun auttamiseesi.

Olen kuullut sellaisiakin mielipiteitä, että terapeutin täytyy olla "fiksumpi" kuin asiakkaansa, jotta pystyy auttamaan. Itsekin ajattelisin, että jos terapeutin ammattitaito ei riitä, niin ei hänellä ole asiakkaalle mitään annettavaa. Jonkun asiakkaan kohdalla riittää laimeampikin ammattitaito, toinen taas tarvitsee rautaista ammattilaista.

Tuttuni sanoi käyneensä muutaman käynnin, ja sai kuulla vain itsestäänselvyyksiä ja kliseitä. Terapeutti oli sitten itsekin sanonut tutulleni, että sinulla taitaa olla tämä asia jo hyvin mietittynä ja osaat itsekin eritellä tunteitasi. Eli myönsi itsekin, että ei hänellä ole mitään annettavaa tutulleni.

Ap

Vierailija
39/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ensimmäisellä istunnolla hän kertoi että terapiassa ei etsitä syyllistä. Enemmänkin keskitytään saamaan ihmiset ymmärtämään omien tekojensa seurauksia.  Tuo kaava olisi kestänyt puolison kanssa varmaan vuosia. Kysymällä psykologilta kysymyksiä ja haastamalla häntä. Muutaman istunnon jälkeen hän sanoi käytännössä puolisolleni että olet toiminut väärin yms.

Pariterapiassa ei pätevä terapeutti sano toiselle osapuolelle, että "sinä olet tässä teidän suhteessa toiminut väärin". Ei ikinä.

Vierailija
40/102 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tunnistaako. Itse kokeilin tätä terapeuttiin, koska halusin testata hänen ammattitaitoaan. Ei hän ainakaan ääneen sanonut että manipuloit minua. Hän oli jotenkin sellainen kuin saippua, ei saa otetta. Loppupalautteeseen ei ainakaan kirjoittanut mitään asiakkaan yrityksestä manipuloida. Vaihdoin terapeuttia koska ensimmäisen kanssa ei vaan kemiat kohdanneet millään muutenkaan ja tämä uusi on tosi hyvä. En edes yritä mitään manipulointeja.

Arvostan tuota, että olet arvioinut terapeutin ammattitaitoa ja kykyä auttaa sinua. Ja viisaasti olet vaihtanut terapeuttia sellaiseen, jonka kyvyt riittävät sinun auttamiseesi.

Olen kuullut sellaisiakin mielipiteitä, että terapeutin täytyy olla "fiksumpi" kuin asiakkaansa, jotta pystyy auttamaan. Itsekin ajattelisin, että jos terapeutin ammattitaito ei riitä, niin ei hänellä ole asiakkaalle mitään annettavaa. Jonkun asia

Tämä. Psykoterapeutiksi pääsee opiskelemaan esim. sosiaalityöntekijän tai sairaanhoitajan pohjakoulutuksella. Kävin tällaisella terapeutilla ja juuri tuo itsestäänselvyyksien latelu jne oli osoitus siitä, etten hyödy tällaisesta mitään. Mihinkään kysymyksiin hän ei osannut vastata kuin teorian tasolla ns. kirjaviisaasti, mutta siihen, miten käytännön tasolla asiaa voisi työstää, siihen en saanut vastauksia. Olen itse opiskellut psykologiaa jonkin verran, eli minulla on myös hyvin teoriatietoa, mutta juuri tuo miten sitä käytännössä hyödynnettäisiin minun kohdallani, sitä en tiedä eikä kukaan ole siihen osannut vastata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi