Siis mitä helvettiä, n. 400 000 suomalaista taloutta saa asumistukea?
Minä hölmö olen maksanut asumiseni itse koko aikuisikäni ja näköjään muidenkin asumiset. Mikä v***n järki tässä on? Milloin tällainen antiikkinen järjestelmä ajetaan alas? Miksi aikuiset ihmiset eivät maksa asumistaan itse?
Samalla saadaan tervehdyttävä korjausliike asumisen markkinahintoihinkin kun lopetetaan tulonsiirrot veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja pääomasijoitusyhtiöiden taskuihin. Nyt on korkea aika.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä saannut yhteiskunnalta tukirahoja tililleni vaikka palkkani ei ole suuri.
Siksi persut ja kokkareet on puolueita joita kannatan ja kuulun ytk.
Heti kun vasemmistopuolueet ajaa minulle tukirahoja niin sitten niitä kannatan.
Sillehän ei voi mitään että olet hieman tyhmä. Perimäänsä ei voi vaikuttaa.
Ihminen joka ei saa tukirahoja yhteiskunnalta on tyhmä?
Minuakin järkyttää tuo asumistuen saajien määrä. Itse olen saanut vain aikanaan opiskelijoiden asumistukea. Kyllähän niitä riittää, ja isoja tukia jotkut saavat, kun yksinhuoltajaopiskelija lapsineen haluaa asua isossa asunnossa Espoossa, koska tämä on niin ihana, en halua muuttaa tästä pois. Luulen, että nykyhallituksen säästöillä moni joutuu etsimään halvempaa asuntoa. Työttömälle ystävällenikin oli tullut sellainen tieto, että yhdelle henkilölle kaksio, jonka vuokra pikkukaupungissa on n. 480 euroa, on liian kallis. On etsittävä n. 50 euroa halvempi asunto.
Varmasti todellistakin asumistuen tarvetta on paljon, mutta tähänastinen järjestelmä on johtanut siihen, että otetaan niin kallis asunto kuin tuilla saadaan. Uskon, että asumistukien pienentäminen johtaa vuokrien laskuun ja sitä kautta myös asuntojen hintojen laskuun. Nythän asumistuet ovat suora rahansiirto asuntosijoittajille. Omistan sijoitusasunnon pikkukaupungissa. Suurin osa vuokralaisistani on ollut tuen saajia, yleensä yksinhuoltajia. Asuntosijoittajanakin olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että asumistukipolitiikkaa pitää muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä saannut yhteiskunnalta tukirahoja tililleni vaikka palkkani ei ole suuri.
Siksi persut ja kokkareet on puolueita joita kannatan ja kuulun ytk.
Heti kun vasemmistopuolueet ajaa minulle tukirahoja niin sitten niitä kannatan.
Muuan Li ei ainakaan korvaansa ole lotkauttanut suomalaisten tuille, sen sijaan muualta tulleet olleet ykkösasiansa. Siksi puolueen sisälläkin ollut hajontaa koska siellä ollut vielä muutama ns vanhan liiton mies joiden ykkösasia ollut suomalaiset duunarit ja köyhät!
Niin moni haukkasi kak kaa äänestäessään sitä öykkäriä.
Suomessa on erikoinen ja veronmaksajille kallis systeemi, 18- vuotiaat muuttavat yksin asumaan ilman tuloja ja yhteiskunta maksaa tuet siihen vaikka samalla paikkakunnalla asuu perhe.Ei maailmalla tueta tälläistä systeemiä, kotoa muutetaan sitten kun on varaa itse maksaa asuminen tai lähdetään opiskelemaan eri paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yksi ratkaisu. Avioeroa ei pitäisi myöntää, ellei pysty todistamaan viranomaisille, että tulee toimeen omilla tuloillaan. Selvää on, että kahden ihmisen talous pärjää taloudellisesti paremmin kuin yhden ihmisen talous. Avioerotilanteessa lähes aina toinen joutuu asumistukien varaan.
Tiedän pari sellaistakin tapausta, joissa isä "asuu" toisessa osoitteessa, todellisuudessa samassa taloudessa. Tuet ovat yh-vanhemmille niin muhkeat, että tällaiset järjestelyt kannattavat
Yleinen käytäntö uu dis asukkaille .... lapsiakin voi olla jumalaton määrä.
Vierailija kirjoitti:
ONNEKSI viimein asumistuki poistetaan omistusasunnoista. Ei mitään järkeä siinä, että maksetaan jengin asuntolainaa verorahoin. Jos ei ole varaa ylläpitää nimissään olevaa kämppää, myyntiin vaan! Jo tällä tehdään isoja säästöjä, kun järjestelmää väärin käyttäneet tiputetaan pois.
Sinulla on kummallinen logiikka. Sinun mielestä on parempi, että asunto myydään pois, jos tulee elämässä avuntarvetta, ja muutetaan kalliimman kustannuksen vuokra-asuntoon, johon asumistuki saadaan?
Sinä et halua asumistukia niille, jotka asuu omassa asunnossaan, mutta haluat niille, jotka asuu jonkun toisen asunnossa? Eli niille asunnon omistajille, jotka ei itse asu omistamassaan tuetussa asunnossa? Oletko järkeä vailla?
Mitä jos omassa omistusasunnossaan asuva muuttaa vuokralle saadakseen asumistukea, ja vaikka upgreidatakseen omat asumisolonsa, ja laittaa oman asuntonsa vuokralle, jossa vuokralainen sitten saa sen asumistuen. Tällaisia järjestelyitäkin on mahdollista tehdä. Ja on tehty.
Minä olisin ikionnellinen jos ei ikinä enää tarvitsisi kerjätä elämiseen tukea pahuuden yhteiskunnalta!
Mutta te muiden haukkujat ilkutte kerjääjiä vain ahneutenne ja kateutenne takia.
Luuletteko että yhteiskunnan pahuus loppuu sillä että köyhät tapetaan? Vai oletteko vaan niin rakastuneet pahuuteen että syy ei ole mielestänne rakenteiden vaan köyhien ihmisten. Tämä arvomaailma kyllä näkyy monen kommenteissa ja onneksi pahuuden yhteiskuntanne tuhoutuu pian. Sitten ei tarvitse enää tästäkään aiheesta kurjia syytellä kun kaikki olette tasa-arvoisia raunioiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yksi ratkaisu. Avioeroa ei pitäisi myöntää, ellei pysty todistamaan viranomaisille, että tulee toimeen omilla tuloillaan. Selvää on, että kahden ihmisen talous pärjää taloudellisesti paremmin kuin yhden ihmisen talous. Avioerotilanteessa lähes aina toinen joutuu asumistukien varaan.
Tiedän pari sellaistakin tapausta, joissa isä "asuu" toisessa osoitteessa, todellisuudessa samassa taloudessa. Tuet ovat yh-vanhemmille niin muhkeat, että tällaiset järjestelyt kannattavat
Ei ole muuten muutama tapaus, uusia lapsia syntyy samalle ukolle vaikka asutaan eri osoitteessayksinhuoltajana erityisesti tietyissä porukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin järkyttää tuo asumistuen saajien määrä. Itse olen saanut vain aikanaan opiskelijoiden asumistukea. Kyllähän niitä riittää, ja isoja tukia jotkut saavat, kun yksinhuoltajaopiskelija lapsineen haluaa asua isossa asunnossa Espoossa, koska tämä on niin ihana, en halua muuttaa tästä pois. Luulen, että nykyhallituksen säästöillä moni joutuu etsimään halvempaa asuntoa. Työttömälle ystävällenikin oli tullut sellainen tieto, että yhdelle henkilölle kaksio, jonka vuokra pikkukaupungissa on n. 480 euroa, on liian kallis. On etsittävä n. 50 euroa halvempi asunto.
Varmasti todellistakin asumistuen tarvetta on paljon, mutta tähänastinen järjestelmä on johtanut siihen, että otetaan niin kallis asunto kuin tuilla saadaan. Uskon, että asumistukien pienentäminen johtaa vuokrien laskuun ja sitä kautta myös asuntojen hintojen laskuun. Nythän asumistuet ovat suora rahansiirto asuntosijoittajille. Omistan sijoitusasunnon pikkukaupungissa. Suurin
Minua järkyttää tämä tietämättömyyden määrä. Maksimi asumistuki kattaa AINA VAIN OSAN VUOKRASTA. Se ei koskaan, toistan, koskaan kata koko vuokraa. Loppuosa tulee jokatapauksessa omasta pussista. Lisäksi tukien pienentäminen ei ole missään maasa johtanut vuokrien laskuun. VATT teki asiasta myös viime vuonna tútkimuksen, jonka mukaan asumistukien taso ei nosta vuokria Suomessa lainkaan. Tämän voi todeta myös esimerkiksi kuntien omien asuntojen vuokrien tasosta, joiden nousuun ei voikaan vaikuttaa tukitaso, vain kulujen taso.
ala hakemaan heti, koskaan ei ole liian myöhäistä. palauta elämäsi siihen maöliin että saat tuet. täällä valittaa ja mee pois
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on erikoinen ja veronmaksajille kallis systeemi, 18- vuotiaat muuttavat yksin asumaan ilman tuloja ja yhteiskunta maksaa tuet siihen vaikka samalla paikkakunnalla asuu perhe.Ei maailmalla tueta tälläistä systeemiä, kotoa muutetaan sitten kun on varaa itse maksaa asuminen tai lähdetään opiskelemaan eri paikkakunnalle.
Näin oli vielä 1970- ja 1980-luvulla. Asuttiin lapsuudenkodissa niin kauan kunnes oli varaa maksaa asumisesta itse. Ei muutettu kotoa ilman tuloja!
Pitäiskö maksaa parempaa palkkaa niin ettei yhteiskunnan tarvitsisi kompensoida asumiskustannuksia? Sehän on suora tuki yrityksille jotka maksavat liian huonoa palkkaa???
Eivätkö nämä vuokrien laskusta mutuilevat seuraa uutisia lainkaan? Pk-seudulla on jo pitkään ollut tuhansia ja taas tuhansia tyhjiä vuokra-asuntoja, eikä vuokrat kertakaikkiaan ole laskeneet mihinkään. Sijoittajat todellakin pitävät asuntoja mielummin tyhjillään kuin alentavat vuokria eurollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen, että sulla on varaa maksaa oma asumisesi niin mullakin, mutta on paljon esim eläkeläisiä joiden tulot vaan on niin pienet, ettei nykypäivän hinnoilla yksinkertaisesti pärjää. Sitten mieti tovi, ennenkuin enempää keuhkoat, kuinka paljon tuosta määrästä on tukia muualta tulleiden osuus. Tosiasia on, että se on melkoinen määrä ja sen asumistuen lisäksi saavat paljon muitakin tukia.
Älä viitsi kirjoittaa paskaa. Suomessa ei ole yhtään pienituloista eläkeläistä. Jokainen eläkeläinen saa tänä vuonna vähintään takuueläkkeen 976,59 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustajien oleskeluyhteiskuntaa ollaan ajamassa alas, älä huoli.
entäs palkkataso ja siihen suhteutetut asunnot -onko niitä
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto ei alenna vuokria. Ei kannata uskoa paskaan ja olla huijattavissa kuin imbesilli
Miksi sen pitäisi alentaa vuokria? Jos ei varaa kalliiseen asuntoon etsii muualta halvemman.
Asumistuki on ollut loistava tapa kompensoida pienipalkkaisen asumista. Se on tehnyt työnteosta kannattavaa. Asumistuki ei koskaan tarkoita koko vuokran maksua. Vähän päälle 2000€ kuukausipalkalla on tarkoittanut muutamia kymppejä maksimissaan. Ihan minimipalkalla (1600€?) sitten jo paria sataa, lapsen kanssa ehkä enemmän (?). Nämä asumistuet EIVÄT valu suoraan vuokranantajille kuten hallitus väitti, vaan heillä puurot ja vellit sekaisin, sekoittivat toimeentulotukeen, jolle nyt moni pienipalkkainen siirtyy, kun työnteosta tehdään kannattamatonta. Työttömyys tulee nousemaan ja toimeentulotukea saavien määrä kasvamaan tässä kun vähitellen asumistukia poistellaan tuonne ensi kevääseen. Ja nämä toimeentulotukeen kuuluvat korvaukset sitten jo vaikuttavatkin niihin paljon puhuttuihin vuokramarkkinoihin, koska vuokra maksetaan kokonaisuudessaan oli sitten 400€ tai 700€ toisin kuin asumistuessa. Eli valuvat vuokranantajille=on kannattavaa nostaa vuokria, koska vuokralletulija, joka toimeentulotuella, ei välitä vuokran suuruudesta mikäli alittaa korvattavan määrän. Toistan itseäni: asumistuessa EI ole näin. Asumistukien leikkaukset Orpolta ja kumppaneilta ennen kaikkea tyhmää ja hätiköityä, erittäin lyhytnäköistä politiikkaa..
Sipilän hallitus sentään yritti leikkauksissaan olla tasapuolinen, ja teki myös erittäin fiksuja ratkaisuja kuten tuo 300€ suojaosuus työttömille, jota siis sovellettiin myös asumistukeen josta hyötyi näin myös kokopäiväisesti työtä tekevät minimipalkkaiset ja muut pienituloiset. Tarkoituksena oli tehdä työnteko kannattavaksi. Orpon hallitus sitten romuttaa tämän kaiken ja suureen ääneen lupaa laskevaa työttömyyttä. Olisipa kiva nähdä, millä hokkuspokkustempulla tämä tehdään..
Ikänsä työttömänä ollut nyt minimieläkettä saava tuttavani halusi muuttaa Espooseen.
Nämä jotka ei ole ikinä tehneet töitä eikä maksaneet veroja, sais asuttaa Sonkajärvelle ja Kinnulaan. Ei tarviis niin paljon asumistukia maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuten sanottua, kiistele VATT:n kanssa. Täällä voi kuka tahansa olla mitä tahansa, vaikka sitten tuplamaisteri, tai joulupukki :D"
Kuten sanottua. Olet pelkkä länkyttäjä ilman linkkejä. Sun referenssisi on hokea samaa asiaa niin kauan, että saatat itse jopa uskoakin länkytyksesi.
Markkinatalous ja valtion ohjaamat tuet eivät ole mikään hyvä yhdistelmä, vaan tuottavat juuri niin korkean vuokratason kuin asumistukijärjestelmä ikinä vain mahdollistaa. Korkein maksettava tuki on siis käytännössä yhtä kuin vuokrataso
Ohis täällä. Tätä on tutkittu myös muissa maissa, eikä vuokrat ole laskeneet mihinkään. Britit on esimerkiksi sellainen tapaus, jota voi jokainen vilkaista. Nyt voimme jo ihan täältä Suomestakin todeta saman: vuokrataso EI OLE LASKENUT. Päinvastoin esimerkiksi heka on korottanut vuokriaan kulujen nousun takia, ovat siis
Tämä. Ihmiset länkyttävät ihan tunnepohjalta ja ilman faktoja. Seuratkaa tutkimustuloksia (kuten VATT:in viimeisin tutkimus) ja seuratkaa myös uutisia. Pk-seudun tuhannet tyhjät vuokra-asunnot ovat edelleen ylihintaisia, vuokrataso ei ole laskenut senttiäkään, vaikka asunnot ovat olleet jo pitkään typötyhjillään.
No jos joku onnistuu potkimaan pois KAIKKI muualta tulleet tippuu tukien määrä huomattavasti.