Kun seuraan lääkärikaverini elämää, en ihmettele sote-kriisiä.
Kyseessä siis hyvä kaverini, jonka olen tuntenut lukiosta asti. Ns. 10 tyttö, joka opiskeli aikoinaan lääkäriksi. Hänen työelämänsä selittää aika pitkälti, miksi meillä on pulaa lääkäreistä, vaikka lääkäreitä on tarpeeksi.
Ensinnäkin hän työskentelee keikkalääkärinä kolmena päivänä viikossa ja saa ansioita n. 5000 euroa. Muut ajat on kotona lasten kanssa. Mies tekee täyttä päivää ja saa varmaan saman verran palkkaa tai hieman enemmän. Kaveri on kertonut avoimesti, että ei aio mennä julkiseen virkaan ikinä. Ei kiinnosta sairaalatyö päivystyksineen.
Toisekseen hän pitää pitkät lomat eli käytännössä koululaisten lomat. Ennen kesää hän työskentelee hieman enemmän, että saa n. 10 000 kuukausiansiot, jolla pärjää sitten kesäkuukaudet.
Kolmannekseen kaveri kertoi, että tämä on todella yleistä lääkäreiden keskuudessa, etenkin naislääkäreillä. Tehdään osa-aikaista työtä, ollaan lasten kanssa pitkään kotona, koska illalla voi pitää yksityisvastaanottoa ja pitää kivaa elintasoa yllä.
En tuomitse. Yhteiskunta on itse tämän tilanteen luonut.
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas downshiftausta vastustavat työaikanatsit liikkeellä, ihan kuin ihminen ei saisi itse valita mihin aikansa käyttää. Pahimmat on takuulla sitä mieltä, että miljoonaperinnön tai lottovoiton saaneen lääkärin olisi edelleen käytävä töissä, koska yhteiskunta ja martti luther.
Eli sinun mielestäsi työnantajalta miljoonakoulutuksen varastaminen on ok? Sinäpä hyväkäs olet.
Minkä miljoonakoulutuksen, olet ihan sekaisin.
Yksi syy hankkia hyväpalkkainen ammatti voi olla se, että haluaa tehdä vähemmän töitä. Joko ollakseen enemmän lasten kanssa tai siksi, ettei elämä olisi niin stressaavaa.
Itse olin lasten kanssa kotona paljon ja tein osa-aikaisesti töitä opiskellen samalla, nyt vanhemmiten olen kotirouvana ja teen töitä sen verran kun tuntuu hyvältä.
Noin mäkin tekisin jos voisin. Sairaanhoitajana on valitettavasti varaa vain 80% työaikaan ja normaaleihin kesälomiin.
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin tekisin jos voisin. Sairaanhoitajana on valitettavasti varaa vain 80% työaikaan ja normaaleihin kesälomiin.
Miksi ihmeessä et ole töissä keikkafirman kautta?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas downshiftausta vastustavat työaikanatsit liikkeellä, ihan kuin ihminen ei saisi itse valita mihin aikansa käyttää. Pahimmat on takuulla sitä mieltä, että miljoonaperinnön tai lottovoiton saaneen lääkärin olisi edelleen käytävä töissä, koska yhteiskunta ja martti luther.
Lääkäreiden opintojen tukemista täytyisi selvästi vähentää ja opintolainan osuutta lisätä jos on mahdollista aloittaa downshiftaus jo heti koulusta valmistuttua. Kunnon lainataakka varmaankin motivoisi tekemään normaalia työviikkoa.
Downsiftaus sinällään ihan ok, mutta ei jos se tapahtuu yhteiskunnan rahoittamalla tutkinnolla ja sitten jätetään työpanos antamatta.
Miksiköhän lääkäreitä tai hoitajia ei kiinnosta työskennellä julkisella sektorilla Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä kaverisi sanoi, kun näytit aloituksesi?
En näyttänyt.
Ap
Ei tarvinnut näyttää, näin tämä ihan itsekin, tiina.
Ja ensi kerralla kun nähdään, sinulta lähtee tukka päästä, kun revin sen hius kerrallaan irti että opit olemaan.
Täällä päin ei ole riittävästi keikkamahdollisuuksia. Pienin hyvinvointialua.
"
Niin juuri, siksi syyllinen on yhteiskunta ja sen systeemi koska se mahdollistaa toisille hyvät olot ja pakottaa toiset pahoihin oloihin.
Eli paljon puhuttu tasa-arvo on pelkkää valhetta kokonaisuudessaan.
Ei luulisi paljon neroutta vaadittavan korjata tämä epätasa-arvo ja sillä aiheutettu kärsimys. Mutta yhteiskunta eli hallitukset osaa ainoastaan verokikkailut, joilla "ohjaa" yhteiskuntaa eli kepittää orjia."
Kyllä, kaikille pitäisi määrätä sama kiinteä palkka ja työaika. En tosin tiedä miksi kukaan kouluttautuisi lääkäriksi, jos saman kahvilan kassalla, mutta se on sen ajan murhe sitten.
Vierailija kirjoitti:
No mikä tuossa on vikana? Tottahan omat lapset on laitettava etusijalle.
Näin minäkin ajattelin jo pelkkänä lähihoitajana. Tein keikkahommia pitkään, että lapset sai olla kotona. Ja kun vein hoitoon, eivät olleet kuin 10 päivää kuukaudessa hoidossa ennen eskaria. Kun nuorin meni kouluun, otin vasta vakkaripaikan vastaan
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka viettää mahdollisimman paljon aikaa kotona pienten lastensa kanssa on hieno nainen.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
"
Niin juuri, siksi syyllinen on yhteiskunta ja sen systeemi koska se mahdollistaa toisille hyvät olot ja pakottaa toiset pahoihin oloihin.
Eli paljon puhuttu tasa-arvo on pelkkää valhetta kokonaisuudessaan.
Ei luulisi paljon neroutta vaadittavan korjata tämä epätasa-arvo ja sillä aiheutettu kärsimys. Mutta yhteiskunta eli hallitukset osaa ainoastaan verokikkailut, joilla "ohjaa" yhteiskuntaa eli kepittää orjia."
Kyllä, kaikille pitäisi määrätä sama kiinteä palkka ja työaika. En tosin tiedä miksi kukaan kouluttautuisi lääkäriksi, jos saman kahvilan kassalla, mutta se on sen ajan murhe sitten.
Mikä estää opiskelemassa lääkäriksi?
Kummalle menisitte mieluimmin. 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemus 20 000 potilasta ja diagnoosista, ja halu tehdä lääkärintyötä, vai 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemusta 2000 potilaasta ja diagnoosista, ja ensisijaisesti halu olla kotiäiti/isä, olka mahdollisimman paljolla vapaa-ajalla ja pitää yllä hyvä elintaso.
Itse ottaisin ehdottomasti tuon kokemusta hankkineen ja työstään pitävän ensimmäisen.
"Ap nosti tärkeän aiheen esiin. Lääkäriksi opiskelun maksaa valtio ja pointti ei ole siinä että kympintytöt ja - pojat hankkii itselleen kivan elämän, vaan tarkoitus on mahdollistaa palvellut Suomessa. Yksityiseltä erikoislääkärin aikaa varatessa tilanne konkretisoituu myös veronmaksajalle. Tietyille erikoislääkäreille aikaa etsiessä aikoja saattaa olla vain parina päivänä viikossa muutaman tunnin haarukassa. Vapaat ajat useiden viikkojen päästä. Asiantuntemus ja erikoislääkäriosaaminen heikkoa. Diagnoosi höpön löpöä ja reseptit tyyliä lepoa, Buranaa ja perusvoidetta. 250€. Kahden vuoden päästä oire kroonistunut tai tilanne pahentunut, mutta nää näennäislääkärithän ei sitä enää tiedä vaan on ylpeitä suorituksestaan. Ja kyllä, olen itse sinnitellyt vakavan sairauden kanssa vuosia ennen kuin löytyi lääkäri joka oli riittävän utelias tai pätevä selvittämään mistä on kyse. Myös läheinen on kuollut sydänkohtaukseen, viikkoa ennen sitä sai nuorelta erikoislääkärillä reseptin närästyslääkkeeseen. "
Lähen kaiken opiskelun maksaa suomessa valtio, niiden palveluiden mahdollistamiseen tarvitaan myös yksityisen sektorin työntekijöitä, että on varaa palkata lääkäreitä.
Silti jokaisella, niin hitsarilla kuin lääkärillä, on vapaassa maassa oikeus itse valita paljonko tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse lukenut lääkäriksi jos kerran kadehdit.
Ei kiinnostanut, vaikka yo-todistus olisi kyllä riittänyt.
Ap
Lääkikseen mennään pääsykokeen kautta
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt jokainen valitsee ennemmin puolikkaan työajan ja 5000e bruttopalkan, kuin täyden työajan ja 10000e bruttopalkan. Verottajalta saa aika hyvin takaisin koska progressio, eikä tarvitsee tuhlata liikaa aikaa töihin.
Mutta köyhät huutaa että orpopurra alentaa rikkaiden veroja.
Itse asiassa tämä vuonna oli pienempi verotus kuin viime vuonna, joten on kannattanut tehdä enemmän töitä
Eikö lääkäreiden kovan palkan vastineeksi pitäisi olla jonkinlainen virkavastuu? Miksi ennen vanhaan lääkärit olivat töissä paljon enemmän ja heitä kiinnosti kehittää itseään? Vai onko työympäristö tehty sotehimmelin kautta niin älyttömäksi, että alaa välttelevät hoitajien lisäksi lääkärit
"Minusta on ihan hullua että työttömien ja pienituloisten on ihan ok laskea että kannattaako mennä töihin tai kuinka paljon töitä kannattaa tehdä, vaikka he elävät sen muun ajan yhteiskunnan tuilla. Sen sijaa hyvätuloinen ei saisi tehdä lyhyempää työaikaa halutessaan, vaikka hän ei saa mitään tukia. Hän elää ihan omilla rahoillaan eikä hänen lyhyempi työaika maksa yhteiskunnalle mitään. "
Heh jep. Jokaisen joka tekee osa-aikaista työtä vapaaehtoisesti pitäisi maksaa osa opiskelustaan takaisin valtiolle, koska ei hyödynnä ammattitaitoaan täydellä teholla. Sama koskisi myös henkilöä, joka ei ota ylennystä tai parempaa työtä vastaan, vaan jaktaa pienipalkkaisessa työssä tai asemassa.
Äkkirikastuneen kokonaan työt lopettavan henkilön pitäisi maksaa jäljellä olevien työvuosia vastaava korvaus valtiolle menetetystä työajasta. Jos menetetty työaika johtuu itseaiheutetusta sairaudesta, pitäisi korvaus periä omaisilta.
Kyllä muillakin aloilla tehedään paljon lyhennettyä työaikaa lasten ollessa pieniä.
Lääkäri ei yhtä suutahtanutta potilasta kaipaa.