Kun seuraan lääkärikaverini elämää, en ihmettele sote-kriisiä.
Kyseessä siis hyvä kaverini, jonka olen tuntenut lukiosta asti. Ns. 10 tyttö, joka opiskeli aikoinaan lääkäriksi. Hänen työelämänsä selittää aika pitkälti, miksi meillä on pulaa lääkäreistä, vaikka lääkäreitä on tarpeeksi.
Ensinnäkin hän työskentelee keikkalääkärinä kolmena päivänä viikossa ja saa ansioita n. 5000 euroa. Muut ajat on kotona lasten kanssa. Mies tekee täyttä päivää ja saa varmaan saman verran palkkaa tai hieman enemmän. Kaveri on kertonut avoimesti, että ei aio mennä julkiseen virkaan ikinä. Ei kiinnosta sairaalatyö päivystyksineen.
Toisekseen hän pitää pitkät lomat eli käytännössä koululaisten lomat. Ennen kesää hän työskentelee hieman enemmän, että saa n. 10 000 kuukausiansiot, jolla pärjää sitten kesäkuukaudet.
Kolmannekseen kaveri kertoi, että tämä on todella yleistä lääkäreiden keskuudessa, etenkin naislääkäreillä. Tehdään osa-aikaista työtä, ollaan lasten kanssa pitkään kotona, koska illalla voi pitää yksityisvastaanottoa ja pitää kivaa elintasoa yllä.
En tuomitse. Yhteiskunta on itse tämän tilanteen luonut.
Kommentit (590)
"Eli sinun mielestäsi työnantajalta miljoonakoulutuksen varastaminen on ok? Sinäpä hyväkäs olet."
Totta kai se on ok. Ei mikään laki määrää ihmistä tekemään koulutustaan vastaavaa työtä. Ihminen voi halutessaan jopa opiskella koko ikänsä, jos siihen on varaa.
Lääkärien pitäisi tehdä enemmän töitä, jotta maksaisivat enemmän veroja ja näin ollen toimeentulotukia ja asumistukea ei tarvitsisi leikata. Rikkaat enemmän töihin
"
Lääkäreiden opintojen tukemista täytyisi selvästi vähentää ja opintolainan osuutta lisätä jos on mahdollista aloittaa downshiftaus jo heti koulusta valmistuttua. Kunnon lainataakka varmaankin motivoisi tekemään normaalia työviikkoa.
Downsiftaus sinällään ihan ok, mutta ei jos se tapahtuu yhteiskunnan rahoittamalla tutkinnolla ja sitten jätetään työpanos antamatta."
Ei tarvitse olla lääkäri voidakseen downshiftata heti valmistuttuaan. Minäkin teen noin ihan tavallisena amk-insinöörinä (yhteiskunnan rahoittama tutkinto btw). Rahaa ei toki kolmen päivän työviikolla hirveästi jää käteen, mutta riittää ihan hyvin kun elää säästeliäästi.
Asiakkaana olisi hyvä olla joku käsitys tilatessa aikaa yksityiseltä, että miten sitoutunut lääkäri on hommaansa. Itse en tilaisi nimittäin aikaa miltään osa-aikapuuhastelijalta, jos sellainen tieto olisi vain saatavilla. Vähintään sen pitäisi näkyä hinnoittelussa, eikä siis nostaen sitä vaan alentaen.
Vierailija kirjoitti:
Kummalle menisitte mieluimmin. 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemus 20 000 potilasta ja diagnoosista, ja halu tehdä lääkärintyötä, vai 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemusta 2000 potilaasta ja diagnoosista, ja ensisijaisesti halu olla kotiäiti/isä, olka mahdollisimman paljolla vapaa-ajalla ja pitää yllä hyvä elintaso.
Itse ottaisin ehdottomasti tuon kokemusta hankkineen ja työstään pitävän ensimmäisen.
Minä en, vaan menen erikoislääkärille aina tarvittaessa. Ei potilaiden määrä tk:ssa kerro paljoakaan, siellähän toistuvat samat vaivat ja vaativat tapauset lähtevät erikoissairaanhoitoon.
En myöskään menisi psykologille, jos olisi parisuhde- ja perheongelmia, vaan psykoterapeutille, jolla on erikoistuminen perheterapiaan.
Vierailija kirjoitti:
"
Lääkäreiden opintojen tukemista täytyisi selvästi vähentää ja opintolainan osuutta lisätä jos on mahdollista aloittaa downshiftaus jo heti koulusta valmistuttua. Kunnon lainataakka varmaankin motivoisi tekemään normaalia työviikkoa.
Downsiftaus sinällään ihan ok, mutta ei jos se tapahtuu yhteiskunnan rahoittamalla tutkinnolla ja sitten jätetään työpanos antamatta."
Ei tarvitse olla lääkäri voidakseen downshiftata heti valmistuttuaan. Minäkin teen noin ihan tavallisena amk-insinöörinä (yhteiskunnan rahoittama tutkinto btw). Rahaa ei toki kolmen päivän työviikolla hirveästi jää käteen, mutta riittää ihan hyvin kun elää säästeliäästi.
Sä et olekaan julkisella alalla töissä, eli et kuormita systeemiä laiskottelullasi.
Tämä ap:n kertomus on totta. Lähisukulaiseni valmistui lääkäriksi muutama vuosi sitten. Kertoo olevansa ainoa vuosikurssinsa tutuista naisista, joka tekee kokoaikatyötä. Kaikilla ei siis ole edes lapsia. Yksi tuttavistaan oli heti myös huomannut, että potilastyö ei olekaan hänen juttunsa, vaikka opiskeli lääkäriksi kolmekymppiseksi. Jotain häikkää alan koulutuksen valintaperusteissa varmaan on ja se ei koske älykkyyttä/ lahjakkuutta, vaan enemmänkin jotain auttamishalua tai empatiaa tai moraalia. Tätä on takuulla tutkittu jossain päin maailmaa. Etsikää tutkimuksia, jos aihe kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaana olisi hyvä olla joku käsitys tilatessa aikaa yksityiseltä, että miten sitoutunut lääkäri on hommaansa. Itse en tilaisi nimittäin aikaa miltään osa-aikapuuhastelijalta, jos sellainen tieto olisi vain saatavilla. Vähintään sen pitäisi näkyä hinnoittelussa, eikä siis nostaen sitä vaan alentaen.
Ketä kiinnostaa varaatko sä lääkärinaikaa vai et ja keneltä varaat jos varaat? Ei ketään.
"Kummalle menisitte mieluimmin. 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemus 20 000 potilasta ja diagnoosista, ja halu tehdä lääkärintyötä, vai 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemusta 2000 potilaasta ja diagnoosista, ja ensisijaisesti halu olla kotiäiti/isä, olka mahdollisimman paljolla vapaa-ajalla ja pitää yllä hyvä elintaso.
Itse ottaisin ehdottomasti tuon kokemusta hankkineen ja työstään pitävän ensimmäisen. "
Varmaan ottaisin myös tuon ensimmäisen, mutta koska minun mielipidettäni ei kysyttäisi ei asialla olisi mitään väliä. Ottaisin sen minkä sattuisin saamaan.
Kaljalle lähtisin ennemmin tuon jälkimmäisen rennomman tyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Sä et olekaan julkisella alalla töissä, eli et kuormita systeemiä laiskottelullasi.
Eikä sun koulutus ollut niin pitkä ja kallis kuin lääkäreillä on.
Olen naispuolinen lääkäri. Minä tein myös lyhyempää työaikaa, kun lapset olivat pieniä. Nyt saan jo eläkettä mutta olen edelleen töissä. Onko ok?
Vierailija kirjoitti:
"
Hallitus tekee selkeästi oikeita asioita kun kaikkien opiskelijoiden tukia ja muutetaan entistä enemmän lainapainoitteiseksi.
Verojahan lääkärit maksavat 3pv viikollakin riittävästi mutta kuten tässäkin langassa on jo todettu, ammattitaito ei takuulla kehity yhtä hyvin kevyellä downshiftailulla ja sen saamme jokainen kokea sitte kun sitä jossain kohtaa tarvittaisiin. Toivottavasti nämä downshiftauksen tukijat ainakin päätyvät lastensa kanssa sille lääkärille joka vain harrastelee pari pv viikossa nettivastaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
"Kummalle menisitte mieluimmin. 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemus 20 000 potilasta ja diagnoosista, ja halu tehdä lääkärintyötä, vai 20 vuotta alalla olleelle lääkärille, jolla on kokemusta 2000 potilaasta ja diagnoosista, ja ensisijaisesti halu olla kotiäiti/isä, olka mahdollisimman paljolla vapaa-ajalla ja pitää yllä hyvä elintaso.
Itse ottaisin ehdottomasti tuon kokemusta hankkineen ja työstään pitävän ensimmäisen. "Varmaan ottaisin myös tuon ensimmäisen, mutta koska minun mielipidettäni ei kysyttäisi ei asialla olisi mitään väliä. Ottaisin sen minkä sattuisin saamaan.
Kaljalle lähtisin ennemmin tuon jälkimmäisen rennomman tyypin kanssa.
Mä lähtisin myös kaljalle (jos joisin kaljaa) mieluummin ton asiantuntevan tyypin kanssa. Sen kanssa olisi enemmän keskusteltavaa kuin jonkun kotiäiti-osa-aikalekurin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa varaatko sä lääkärinaikaa vai et ja keneltä varaat jos varaat? Ei ketään.
Mua ainakin kiinnostaisi tietää lääkärin taustat, etenkin jos itse joutuu maksamaan palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Mistä se käsitys sulle on syntynyt että julkisella sektorilla niille lääkäreille olisi aina tarjolla kokoaika työtä? Ei ole. Työnantaja haluaa säästää kaikesta muustakin kuin pelkästään palkkakustannuksista. Helpoin tapa siihen on vähentää hoitoa ei tarvitse palkata enempää lääkäreitä tai hoitajia kun ei ole rahaa muuhunkaan.
"Sä et olekaan julkisella alalla töissä, eli et kuormita systeemiä laiskottelullasi."
Mutta teen vähemmän töitä ja maksan vähemmän veroja kuin pystyisin, työskentelen myös alalla jolla on työvoimapula.
Kyllähän se kuormittaa koko systeemiä, jos kaikki alkaa tekemään vähemmän töitä, kuluttaa vähemmän ja maksaa vähemmän veroja. Lääkärikään ei saa viiden päivän palkkaa kolmen päivän työviikosta, joten en näe tuossa mitään väärää, eikä siinä mitään väärää kyllä olekaan.
Jos valittavana on mies tai naislääkäri, valitsen aina miehen. Ne on osaavampia ja motivoituneempia. Olen itse nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Mistä se käsitys sulle
En mä siihen kantaa ottanutkaan. Se on sitten keskustelunaihe erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi vähän mennä tunteisiin :D
Työhön sitoutumisestahan tuollainen oikeasti kertoo, turha sitä on muuksi yrittää selittää.
Miksi ihmeessä alkaisi? En ole lääkäri, mutta teen 20h/vko ja minulla on 15v lapsi, en näe mitään syytä tehdä enempää tunteja, vaikka lapsi on isompi.