Kun seuraan lääkärikaverini elämää, en ihmettele sote-kriisiä.
Kyseessä siis hyvä kaverini, jonka olen tuntenut lukiosta asti. Ns. 10 tyttö, joka opiskeli aikoinaan lääkäriksi. Hänen työelämänsä selittää aika pitkälti, miksi meillä on pulaa lääkäreistä, vaikka lääkäreitä on tarpeeksi.
Ensinnäkin hän työskentelee keikkalääkärinä kolmena päivänä viikossa ja saa ansioita n. 5000 euroa. Muut ajat on kotona lasten kanssa. Mies tekee täyttä päivää ja saa varmaan saman verran palkkaa tai hieman enemmän. Kaveri on kertonut avoimesti, että ei aio mennä julkiseen virkaan ikinä. Ei kiinnosta sairaalatyö päivystyksineen.
Toisekseen hän pitää pitkät lomat eli käytännössä koululaisten lomat. Ennen kesää hän työskentelee hieman enemmän, että saa n. 10 000 kuukausiansiot, jolla pärjää sitten kesäkuukaudet.
Kolmannekseen kaveri kertoi, että tämä on todella yleistä lääkäreiden keskuudessa, etenkin naislääkäreillä. Tehdään osa-aikaista työtä, ollaan lasten kanssa pitkään kotona, koska illalla voi pitää yksityisvastaanottoa ja pitää kivaa elintasoa yllä.
En tuomitse. Yhteiskunta on itse tämän tilanteen luonut.
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
"Sä et olekaan julkisella alalla töissä, eli et kuormita systeemiä laiskottelullasi."
Mutta teen vähemmän töitä ja maksan vähemmän veroja kuin pystyisin, työskentelen myös alalla jolla on työvoimapula.
Kyllähän se kuormittaa koko systeemiä, jos kaikki alkaa tekemään vähemmän töitä, kuluttaa vähemmän ja maksaa vähemmän veroja. Lääkärikään ei saa viiden päivän palkkaa kolmen päivän työviikosta, joten en näe tuossa mitään väärää, eikä siinä mitään väärää kyllä olekaan.
Väärin. Oletko kuullut siitä vuokralääkärisysteemistä? Todella vähillä tunneilla todella isot liksat. Koko systeemi on mätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaana olisi hyvä olla joku käsitys tilatessa aikaa yksityiseltä, että miten sitoutunut lääkäri on hommaansa. Itse en tilaisi nimittäin aikaa miltään osa-aikapuuhastelijalta, jos sellainen tieto olisi vain saatavilla. Vähintään sen pitäisi näkyä hinnoittelussa, eikä siis nostaen sitä vaan alentaen.
Ketä kiinnostaa varaatko sä lääkärinaikaa vai et ja keneltä varaat jos varaat? Ei ketään.
Mua ainakin kiinnostaisi tietää lääkärin taustat, etenkin jos itse joutuu maksamaan palvelusta.
Ihan vapaasti. Mutta juuri se on yksi tärkeä.syy siihen että niitä palveluita joita juuri sinä haluat ei aina ole saatavilla ja silloin ei sellaista palvelua saa kun haluaa. Jos et tyydy siihen mitä on tarjolla, ole ilman.
Kannattaa palkata naislääkäreitä. He ovat varmasti pois. Ja tulevat töihin jos itselle sopii. Siksi ei kannata naisia palkata mihinkään, koska heti ollaan tuhero levällään vaatimassa erioikeuksia muihin nähden. Mikähän on heidän tehokkuustaso töissä?
Ei lääkäreistä niin pula ole kuin hoitajista.
Vierailija kirjoitti:
"Eikä sun koulutus ollut niin pitkä ja kallis kuin lääkäreillä on. "
Eikä lääkärin koulutus edellytä sitoutumista täyteen työaikaan valmistumisen jälkeen, joten mitään ongelmaa ei ole.
Ei toi logiikka nyt ihan noin pelaa. Että koska sä sanot että ongelmaa ei ole, niin sitä ei ole. :D
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse lukenut lääkäriksi jos kerran kadehdit.
En huomannut ap:n olevan kateellinen, kunhan kuvaili tosiasioita. Kiinnostavia sinänsä.
"
Taisi vähän mennä tunteisiin :D
Työhön sitoutumisestahan tuollainen oikeasti kertoo, turha sitä on muuksi yrittää selittää."
Miksi työhön pitäisi olla erityisen sitoutunut, oli sitten lääkäri tai putkimies. Rahan takiahan sitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaana olisi hyvä olla joku käsitys tilatessa aikaa yksityiseltä, että miten sitoutunut lääkäri on hommaansa. Itse en tilaisi nimittäin aikaa miltään osa-aikapuuhastelijalta, jos sellainen tieto olisi vain saatavilla. Vähintään sen pitäisi näkyä hinnoittelussa, eikä siis nostaen sitä vaan alentaen.
Ketä kiinnostaa varaatko sä lääkärinaikaa vai et ja keneltä varaat jos varaat? Ei ketään.
Mua ainakin kiinnostaisi tietää lääkärin taustat, etenkin jos itse joutuu maksamaan palvelusta.
Ihan vapaasti. Mutta juuri se on yksi tärkeä.syy siihen että niitä palveluita joita juuri sinä haluat ei aina ole saatavilla ja silloin ei sellaista palvelua saa kun haluaa. Jos et tyydy siihen mitä on tarjolla, ole ilman.
Ei. Mä olen sellainen ihminen, että jos näen että jossain on vikaa, teen korjausehdotuksia ja tuon mielipiteeni julki. En arvosta yhtään sinunkaltaisia ihmisiä, jotka pyrkii vaientamaan muutosta ehdottavat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
"Ap nosti tärkeän aiheen esiin. Lääkäriksi opiskelun maksaa valtio ja pointti ei ole siinä että kympintytöt ja - pojat hankkii itselleen kivan elämän, vaan tarkoitus on mahdollistaa palvellut Suomessa. Yksityiseltä erikoislääkärin aikaa varatessa tilanne konkretisoituu myös veronmaksajalle. Tietyille erikoislääkäreille aikaa etsiessä aikoja saattaa olla vain parina päivänä viikossa muutaman tunnin haarukassa. Vapaat ajat useiden viikkojen päästä. Asiantuntemus ja erikoislääkäriosaaminen heikkoa. Diagnoosi höpön löpöä ja reseptit tyyliä lepoa, Buranaa ja perusvoidetta. 250€. Kahden vuoden päästä oire kroonistunut tai tilanne pahentunut, mutta nää näennäislääkärithän ei sitä enää tiedä vaan on ylpeitä suorituksestaan. Ja kyllä, olen itse sinnitellyt vakavan sairauden kanssa vuosia ennen kuin löytyi lääkäri joka oli riittävän utelias tai pätevä selvittämään mistä on kyse. Myös läheinen on kuollut sydä
Lähen kaiken opiskelun maksaa suomessa valtio, niiden palveluiden mahdollistamiseen tarvitaan myös yksityisen sektorin työntekijöitä, että on varaa palkata lääkäreitä.
Silti jokaisella, niin hitsarilla kuin lääkärillä, on vapaassa maassa oikeus itse valita paljonko tekee töitä.
On on. Ja vapaalla maalla on oikeus ja velvollisuus huolehtia siitä, että saa vastinetta rahoilleen. Jos sen palkollisten velvollisuudentunto ei riitä saamaan näitä tekemään töitä vaan materialisteina he mieluummin kikkailevat maksimituotot miettimättä hetkeäkään, mitä tapahtuu ihmisille joita he eivät viitsi hoitaa, niin sitten on laitettava nämä golffariammattilaiet maksamaan koulutuksestaan tai sitoutumaan korvaamaan sen työllä. Missä se isänmaallisuus nyt on? Vapaa maa ei pysy vapaana itsestään. Sen eteen pitää vähän puurtaakin joka sukupolvessa.
"Ei toi logiikka nyt ihan noin pelaa. Että koska sä sanot että ongelmaa ei ole, niin sitä ei ole. :D"
Eihän sitä olekaan, downshiftaavat lääkärit toimii täysin laillisesti ja yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -> ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
"
Työhön sitoutumisestahan tuollainen oikeasti kertoo, turha sitä on muuksi yrittää selittää."
Miksi työhön pitäisi olla erityisen sitoutunut, oli sitten lääkäri tai putkimies. Rahan takiahan sitä tehdään.
Työhön sitoutuminen on aika iso juttu, joka vaikuttaa moneen asiaan. Työn laatuun, osaamiseen, koko firman/systeemin toimivuuteen, työntekijöiden vaihtuvuuteen yms yms.
Vierailija kirjoitti:
"Ei toi logiikka nyt ihan noin pelaa. Että koska sä sanot että ongelmaa ei ole, niin sitä ei ole. :D"
Eihän sitä olekaan, downshiftaavat lääkärit toimii täysin laillisesti ja yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -> ei ongelmaa.
Ongelma on silti, vaikka noudatetaan lakia. Ei se vaadi laittomuutta, että jossain olisi jotain vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat jotenkin kateelliselta.
Tuskin olisin kaveri, jos olisin kateellinen.
Ap
Aika monella on kavereita jotka kadehtivat ystävänsä elämää. Toiset näyttää sen selkeämmin kuin toiset. Mulla oli kaveri, joka muisti kertoa kuinka paljon paremmin hänen mielestään mun asiat oli kuin hänen. Emme ole enää kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäreistä niin pula ole kuin hoitajista.
Hoitajiahan meillä on jopa enemmän kuin esim länsi naapurissa, lääkäreitä ei. Se mistä se johtuu että lääkärit tai hoitajat ei viihdy julkisella sektorilla on huomattavasti olennaisempaa kuin se tekeekö he osa-aikaista vai ei. Toinen tärkeä kysymys on se palkattaisiiko ja kuka palkkaisi hoitajia/lääkäreitä ja mihin jos heitä olisi enemmän. Todennäköisesti se ei ainakaan julkinensektori olisi.
"niin sitten on laitettava nämä golffariammattilaiet maksamaan koulutuksestaan tai sitoutumaan korvaamaan sen työllä. Missä se isänmaallisuus nyt on? Vapaa maa ei pysy vapaana itsestään. Sen eteen pitää vähän puurtaakin joka sukupolvessa."
No sitten varmaan täytyy tehdä niin. Toistaiseksi niin ei kuitenkaan ole tehty eikä sellaista ole näköpiirissä, joten downshiftaavat lääkärit toimii täysin oikein. En usko että jokin pakollinen työvelvoite ainakaan lisäisi alan vetovoimaa, mutta ehkä se ei lääkärien kohdalla ole ongelma, hoitajat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä kaverisi sanoi, kun näytit aloituksesi?
En näyttänyt.
Ap
Ei tarvinnut näyttää, näin tämä ihan itsekin, tiina.
Ja ensi kerralla kun nähdään, sinulta lähtee tukka päästä, kun revin sen hius kerrallaan irti että opit olemaan.
Hyvä yritys, ei vain toiminut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Työhön sitoutuminen on aika iso juttu, joka vaikuttaa moneen asiaan. Työn laatuun, osaamiseen, koko firman/systeemin toimivuuteen, työntekijöiden vaihtuvuuteen yms yms.
Olen eri, mutta melko lapsellista kuvitella, etteivät yksityisellä sektorilla työskentelevät voisi olla sitoutuneita työhönsä. Hyvään työpaikkaan sitoudutaan, huonoon ei. Kun omaan työhön ei voi vaikuttaa, ihmiset äänestävät jaloillaan.
Ja se on vielä lapsellisempaa, että kuvitellaan tk:ssa raatamisella saavutettavan ammattitaitoa. Siellä voi olla vaikea tehdä työtään hyvin, mutta on tietty hyvinkin jphdettuja terveyskeskuksia. Siellä lääkärit sitten pysyvät.
"Työhön sitoutuminen on aika iso juttu, joka vaikuttaa moneen asiaan. Työn laatuun, osaamiseen, koko firman/systeemin toimivuuteen, työntekijöiden vaihtuvuuteen yms yms."
Jokainen voi tietty arvottaa asiat oman mielensä mukaan. Minulle iso juttu on palkka ja se että hommat tulee tehtyä sen verran hyvin, että pomo on tyytyväinen. Kympin suoritukseen ei kannata pyrkiä, jos kutonen tai seiska riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse lukenut lääkäriksi jos kerran kadehdit.
Ei kiinnostanut, vaikka yo-todistus olisi kyllä riittänyt.
Ap
Lääkikseen mennään pääsykokeen kautta
Olisin kyllä läpäissyt sen.
Ap
"Eikä sun koulutus ollut niin pitkä ja kallis kuin lääkäreillä on. "
Eikä lääkärin koulutus edellytä sitoutumista täyteen työaikaan valmistumisen jälkeen, joten mitään ongelmaa ei ole.