Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun seuraan lääkärikaverini elämää, en ihmettele sote-kriisiä.

Vierailija
25.07.2024 |

Kyseessä siis hyvä kaverini, jonka olen tuntenut lukiosta asti. Ns. 10 tyttö, joka opiskeli aikoinaan lääkäriksi. Hänen työelämänsä selittää aika pitkälti, miksi meillä on pulaa lääkäreistä, vaikka lääkäreitä on tarpeeksi. 

Ensinnäkin hän työskentelee keikkalääkärinä kolmena päivänä viikossa ja saa ansioita n. 5000 euroa. Muut ajat on kotona lasten kanssa. Mies tekee täyttä päivää ja saa varmaan saman verran palkkaa tai hieman enemmän. Kaveri on kertonut avoimesti, että ei aio mennä julkiseen virkaan ikinä. Ei kiinnosta sairaalatyö päivystyksineen.

Toisekseen hän pitää pitkät lomat eli käytännössä koululaisten lomat. Ennen kesää hän työskentelee hieman enemmän, että saa n. 10 000 kuukausiansiot, jolla pärjää sitten kesäkuukaudet.

Kolmannekseen kaveri kertoi, että tämä on todella yleistä lääkäreiden keskuudessa, etenkin naislääkäreillä. Tehdään osa-aikaista työtä, ollaan lasten kanssa pitkään kotona, koska illalla voi pitää yksityisvastaanottoa ja pitää kivaa elintasoa yllä.

En tuomitse. Yhteiskunta on itse tämän tilanteen luonut. 

Kommentit (590)

Vierailija
201/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen moneen kertaan harmitellut, etten lukenut itseäni lääkäriksi kuten useat ystäväni tekivät. Luin itseni juristiksi, eikä tällä alalla minkäänlainen osa-aikatyö tunnu onnistuvan oli lapsia tai ei, olet joko all in tai all out. Miettikää jos esimerkiksi tuomarit toimisivat samoin: määrittelisivät itse minä päivinä hoitavat keissejään, minä lomailisivat ja minä heittäisivät yksityisellä puolella keikkaa? Koko oikeusjärjestelmä romahtaisi viimeistään siihen. Se on jo kriisissä nyt, vaikka päivät ovat pitkiä (vaikka ei virallista työaikaa). 

Vierailija
202/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida mies tehdä muuta kuin käydä kairaamassa tuheroa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuosien hoitosuhde erikoishammaslääkäriin julkisella puolella, sairaalan poliklinikalla. Koko tämän ajan, noin 5 vuotta, hän on ollut töissä sairaalassa vain yhden päivän viikossa. Googlen mukaan hän on päivätyössä saman kaupungin yksityisellä hammaslääkäriasemalla, en tiedä kuinka monta päivää viikossa. 

Vierailija
204/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kaksi vässykkää, joita työnteko ei kiinnosta. Onneksi on sentään tuheroaan levittänyt ahkerasti niin on tehnyt jotain olemassaolon hyväksymiseksi. Mies voi onneksi jatkaa kairaamista muualla.

Vierailija
205/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Arvostan suuresti lääkäreiden työpanosta, mutta olen silti sitä mieltä, että heidän palkkatasoaan olisi varaa kohtuullistaa julkisella sektorilla tasolle 4500/kk bruttona (erikoislääkärit 5000/kk).

Ilmaisen koulutuksen vastapainoksi tulisi lääkäreillä olla myös valmistumisen jälkeen työvelvoite julkiselle sektorille 10 vuodeksi. Vasta tämän jälkeen he saisivat työskennellä yksityisellä sektorilla. Vuodet laskettaisiin täysipäivätyön mukaan, eli tekemällä pelkästään osapäivätyötä aika voisi venyä 20 vuoteen. Näin meillä ei olisi pian ollenkaan:

1. Julkisen puolen lääkäripulaa

2. Tarvetta käyttää sote alueille eli veronmaksajille huippukalliiksi koituvia keikkalääkäri palveluita

3. Yhtä mittavaa kestävyysvajetta julkisen sektorin taloudessa

4. Pitkiä hoitojonoja

5. Yhtä selkeästi kansalaisia eriarvoistavaa terveydenhuoltoa

Mainittu palkkataso + työnkuvan mielenkiintoisuus + ammatin tarjoama yhteiskunnallinen status + varma työpaikka takaisivat uskoakseni yhä sen, että alalle saataisiin riittävästi päteviä ja aidosti työstä kiinnostuneita hakijoita."

Heh joo. Eipä olisi paljon järkeä kouluttautua lääkäriksi tuollaisilla rupupalkoilla ja ehdoilla, kun keskiverto fronttikoodari tienaa enemmän ilman vastuuta, stressiä ja vaativaa koulutusta. Eikä kukaan tule määräämään paljonko pitää tehdä töitä.

Vikahan ei tietenkään ole lääkäreissä, vaan siinä että ylihintaisia keikkalääkäreitä tarvitaan. Jos osa-aikaista kovapalkkaista hommaa ei olisi tarjolla, ei sitä voisi tehdä.

Vierailija
206/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu huomasin että todella vaikeeta saada lääkäriä tai hoitoa. Kaiken kukkuraksi lääkkeet olivat apteekissa loppu, vasta kolmannesta sain. Meni yli 6 tuntia siihen projektiin mutta kaiketi vähällä pääsin kun jotku jonottaa lekurille kuukausia. Mites se Hippokrateen vala?

Vierailija
207/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä, olen moneen kertaan harmitellut, etten lukenut itseäni lääkäriksi kuten useat ystäväni tekivät. Luin itseni juristiksi, eikä tällä alalla minkäänlainen osa-aikatyö tunnu onnistuvan oli lapsia tai ei, olet joko all in tai all out. Miettikää jos esimerkiksi tuomarit toimisivat samoin: määrittelisivät itse minä päivinä hoitavat keissejään, minä lomailisivat ja minä heittäisivät yksityisellä puolella keikkaa? Koko oikeusjärjestelmä romahtaisi viimeistään siihen. Se on jo kriisissä nyt, vaikka päivät ovat pitkiä (vaikka ei virallista työaikaa)."

Kyllä tuomarit varmaan tekisikin noin, jos se olisi mahdollista. Koska miksipä ei.

Vierailija
208/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Taisi vähän mennä tunteisiin :D

Työhön sitoutumisestahan tuollainen oikeasti kertoo, turha sitä on muuksi yrittää selittää."

Miksi työhön pitäisi olla erityisen sitoutunut, oli sitten lääkäri tai putkimies. Rahan takiahan sitä tehdään.

Silloin tekisi kanssa rahaa, mutta 5 tonnia ei ole mikään ihmeellinen palkka. Kauanko lääkärin koulutus yleensä kestääkään? 6 vuotta on tavoiteaika, eli keskimäärin ehkä 7? Samaan palkkaan pääsee kolmenkin vuoden opiskelulla. 

Vierailija
209/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen moneen kertaan harmitellut, etten lukenut itseäni lääkäriksi kuten useat ystäväni tekivät. Luin itseni juristiksi, eikä tällä alalla minkäänlainen osa-aikatyö tunnu onnistuvan oli lapsia tai ei, olet joko all in tai all out. Miettikää jos esimerkiksi tuomarit toimisivat samoin: määrittelisivät itse minä päivinä hoitavat keissejään, minä lomailisivat ja minä heittäisivät yksityisellä puolella keikkaa? Koko oikeusjärjestelmä romahtaisi viimeistään siihen. Se on jo kriisissä nyt, vaikka päivät ovat pitkiä (vaikka ei virallista työaikaa). 

Ajanhallinta ongelmia jos et pysty kertomaan milloin asia on käsiteltävänä? Yllättävää että noinkin korkeasti kolutettu ei ajanhallinasta ole käsitystä.

Vierailija
210/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on hammaslääkäri ja yksinhuoltaja. Tekee tasan sen verran töitä, että saa kivan elämän itselleen ja lapselleen. Lopun ajan viettää lapsen kanssa. Minusta se on ihanaa. 

Vierailija
211/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silloin tekisi kanssa rahaa, mutta 5 tonnia ei ole mikään ihmeellinen palkka. Kauanko lääkärin koulutus yleensä kestääkään? 6 vuotta on tavoiteaika, eli keskimäärin ehkä 7? Samaan palkkaan pääsee kolmenkin vuoden opiskelulla. "

5 tonnia on ihan ok palkka, jos tekee kolmipäiväistä viikkoa. Ei se raha niinkään vaan vapaa-aikaa. Pääseehän tuollaisiin tuloihin kuorma-autokuskinakin, mutta saa painaa aika pitkää päivää.

Vierailija
212/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä ero meihin toiseen hakupainealan käyneisiin, eli kauppakorkean ja oikeustieteen käyneisiin. Sanoisin, että näin business maailmassa ihannoidaan enemmän sitä, että vääntää 60h+ viikkoa niska limassa kuin että on osa-aikaisesti töissä. Eihän sitä vähemmillä tunneilla toimitusjohtajaksi tulla! Samaan aikaan lääkärit nostelee mukavia liksoja osa-aikatyöllä ja omilla yksityisillä vastaanotoilla, ja se on hyvä se.

Taitaa kunnon työnarkomaanit etsiytyä yritysjohtoon.

Isoa osaa esim. juristin töistä ei voi tehdä vuoroissa eikä tuuraajia ole, joten sinun on itse hoidettava asiakkaasi ja kesissisi lähtökohtaisesti alusta loppuun (oli sitten kyse julkisesta tai yksityisestä puolesta). Työajan lyhentäminen lasten takia pienensi kyllä palkkaa ja nimellisesti työaikaa, mutta ei oikein työmäärää. Tuttu tarina monella muulla juristilla. Julkisen puolen juristi (valtio) ei myöskään saa tehdä samalla yksityisellä puolella keikkaa ilman lupaa. Jos on vaara, että toinen työ vaarantaa viran hoitamisen, sitä ei saa tehdä. Asetelma on siis täysin eri kuin sote-puolella, joka mahdollistaa keikkatyön sekä yksityisellä että julkisella puolella. 

Vierailija
213/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkareiden "ahkera keskiluokka" ei ole ihan niin ahkeraa.

Vierailija
214/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu huomasin että todella vaikeeta saada lääkäriä tai hoitoa. Kaiken kukkuraksi lääkkeet olivat apteekissa loppu, vasta kolmannesta sain. Meni yli 6 tuntia siihen projektiin mutta kaiketi vähällä pääsin kun jotku jonottaa lekurille kuukausia. Mites se Hippokrateen vala?

Eihän sitä kuulemma enää nykyään enää vannota. Ja sen huomaa.

Vierailija
215/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, olen moneen kertaan harmitellut, etten lukenut itseäni lääkäriksi kuten useat ystäväni tekivät. Luin itseni juristiksi, eikä tällä alalla minkäänlainen osa-aikatyö tunnu onnistuvan oli lapsia tai ei, olet joko all in tai all out. Miettikää jos esimerkiksi tuomarit toimisivat samoin: määrittelisivät itse minä päivinä hoitavat keissejään, minä lomailisivat ja minä heittäisivät yksityisellä puolella keikkaa? Koko oikeusjärjestelmä romahtaisi viimeistään siihen. Se on jo kriisissä nyt, vaikka päivät ovat pitkiä (vaikka ei virallista työaikaa)."

Kyllä tuomarit varmaan tekisikin noin, jos se olisi mahdollista. Koska miksipä ei.

Varmasti tekisivät, mutta järjestelmä ei sitä mahdollista.

Vierailija
216/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmasti tekisivät, mutta järjestelmä ei sitä mahdollista."

Valitettavaa että vielä vuonna 2024 vähintään 37.5h työviikko on normi. Kyllä työtaakan pitäisi keventyä sitä mukaa kun yhteiskunta ja tekniikka kehittyy, tässä ollaan epäonnistuttu pahasti.

Vierailija
217/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valittavana on mies tai naislääkäri, valitsen aina miehen. Ne on osaavampia ja motivoituneempia. Olen itse nainen.

Tutkimuksen mukaan naiskirurgien potilaat selviävät useammin leikkauksesta hengissä kuin mieskirurgien ottaen huomioon kirurgin kokemus ja potilasmateriaali. 

Vierailija
218/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkalääkärinä on kevyempää, kun ei tarvitse kantaa pitkäaikaista virkavastuuta, ja ikävät asiat jäävät taakse keikan jälkeen. Se ei toisaalta ole ammatillisesti kovinkaan kehittävää.

Julkisiin virkoihin  ei tietenkään moni nuori lääkäri halua lähteä. Olen käsittänyt lääkäreitä kuunnellessa, että pysyvä virka nähdään epätoivoisena, eräänlaisena kuolinkorahduksena. Moni haluaa myös ketjuttaa määräaikaisuuksia julkisella, jotta saa heinäkuut tai jopa koko kesän vapaaksi.

Vierailija
219/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä tuota työtä hetkeäkään kadehtinut palkasta huolimatta. Esim julkinen terveyskeskus on sillä lailla kuormitettu, että ulkopuolisesta näyttää töihin jäävän vain todella kutsumusammatissa olevat (joille työ on sitäkin rankempaa koska resurssirajoitteissa on vaikea tehdä niin hyvin kuin haluaisi) tai toisaalta rahalle persot keikkalääkärit, jotka tekevät lähinnä tiliä (sekä ohessa ehkä lisätyötä vakihenkilökunnalle). 

Miksi ei ole lakia siitä, että keikkalääkärille voi maksaa vain saman palkan kuin vakinaisellekin? Ehkä hetken olisi vaikeaa palkata, mutta eiköhän lääkäriä alkaisi lopulta löytymään virkoihinkin kun tuplapalkat ihan samasta duunista ei enää olisi mahdollisia. 

Harvassa työssä vuokratyöntekijät tienaa enempää kuin vakkaritkaan. 

Vierailija
220/590 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutushan ei ole mikään lupaus siitä, että joskus menee oman alan töihin, ei edes lääkärillä. Ei myöskään insinöörillä, ei hoitajalla, ei autokuskilla, ei kirvesmiehellä. Lakeja pitää muuttaa, jos pakkotyötä halutaan teettää. 

Suuri osa perusterveydenhuollon lääkäreistä tekee osa-aikatyötä, syystä tai toisesta. Haaveilu entisajan lääkäreistä on turhaa. Silloin naislääkäreillä oli varaa palkata kotiapulainen ja yötä päivää töissä olleilla mieslääkäreillä oli varaa elättää vaimo ja lapset. Myös potilasmateriaali terveyskeskuksissa on aivan erilaista. Terveet käyvät työterveydessä ja terkkoihin jäävät monisairaat, mielenterveys- ja päihdeongelmaiset. Lisäksi uusia hoitoja on tullut valtavasti. Sairauksia, esim 2. tyypin diabetes, joita ei juuri 30-40 vuotta sitten juuri seulottu tai hoidettu, tavataan nykyisin jo nuorilla ja hoidetaan aktiivisesti hautaan asti. Lisäksi KELA ja muut viranomaiset  vaativat loputtomasti todistuksia ties mistä asioista ( tyyliin: lääkärin pitää todistaa, että tarvitsee koulukyydin, koska koulumatkalla on nähty sudenjälkiä). Sen sijaan  resurssit ovat lähes ennallaan, koska rahat on laitettu erikoissairaanhoitoon.