Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: Etätyö on syylinen siihen että ihmiset kokevat nykyään yksinäisyyttä ja sosiaalisuuden puutetta

Vierailija
24.07.2024 |

Ihmisten lisääntynyt yksinäisyyden tunne ja se että nykyaikana ihmisillä ei ole sosiaalisia suhteita ja läheisiä ystäviä johtuu tutkimusprofessori Jari Hakasen mukaan siitä että kotoa tehtävä etätyö on lisääntynyt eikä työpaikoille tarvitse mennä jolloin se sosiaalisia suhteita muodostunut työyhteisöpuuttuu ihmisten elämästä ja jättää aukon joka tuntuu yksinäisyydeltä.

https://yle.fi/a/74-20100946

Räjähdysmäisesti ja yhtäkkiä, salamaniskun tavoin lisääntynyt etätyö vaikuttaa nyt muutenkin koko Suomen talouteen ja on syy sen nykyiseen tilaan, konkurssien lisääntymiseen ja tyhjiin vuokra-asuntoihin, kertoo puolestaan työ- ja elinkeinoministeriön Elina Pylkkänen.

https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-tyoelamassa-tapahtui-sa…

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoitteluni, jos tulee toistoa. Myönnän, etten ole vielä lukenut koko ketjua läpi.

Mielestäni tämän tutkimuksen pitäisi ennen kaikkea avata keskustelua siitä, onko työelämässämme kenties jotain vikaa jos työpaikka on se ensisijainen paikka kokea yhteisöllisyyttä ja saada sosiaalisia kontakteja? Elämme individualistista aikaa jossa ihmisen vapaa-ajan sosiaaliset verkostot ovat kutistuneet omaan perheyksikköön ja muu sosiaalinen kontakti sitten ilmeisesti haetaan työpaikalta.

Itse olen löytänyt työpaikoilta niin ystäviä kuin puolisonkin, joten en vähättele työpaikan merkitystä ihmissuhteiden rakentajana. Silti mieleeni tulee, että jos työelämä ei olisi näin kuormittavaa ja veisi suurinta osaa valveillaoloajastani, minulla riittäisi energiaa itselleni mieluisempien sosiaalisten verkostojen rakentamiseen, esim. vapaaehtoistyöllä. Tai jaksaisimme naapurustona tutustua toisiimme paremmin ja pohtia onko kaikkien järkevä vuokrata v

Mikä on vikana, jos työpaikka on ihmisen ensisijaisen sosiaalinen verkosto? Miksi se olisi työpaikan vika? 

Vierailija
142/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on bäst, ei tarvii enää haistella työkaverin kaasuja kun se ripuloi housuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö minun olla joku apina viihdyttämässä työkavereita vai tehdä töitä?

Luulen että sun kohdallasi kyllä kaikki voittavat, jos pysyt visusti yksinäsi.

Vierailija
144/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä irtisanouduin viime työpaikasta inhottavien työkavereiden takia. Mä vaan haaveilen etätöistä, nykyisellä alalla se ei ole mahdollista..

Vierailija
145/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöskennellessä ei tarvitse kärsiä meteliä, muiden pierujen hajuja, tai sitä kun huisin hauska työkaveri skannaa kopio koneella ahteriaan.

Vierailija
146/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen media aiheutti tuon jo kauan ennen etätöitä. 

Vierailija
147/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät työkaverit ole läheisiä ystäviä tai edes ystäviä. Kyllä aikuinen täyspäinen ihminen osaa järjestää itselleen sosiaalisen elämän ilman työpaikkaa.

Vierailija
148/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.

Minulla töissä käynti tekee nimenomaan sen, että en halua nähdä enää ketään sen jälkeen, kun pakkososialisoi vastenmielisten ihmisten kanssa työpäivän ajan.

Vierailija
149/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun olin paikan päällä konttorilla, niin siellä oli pari tyyppiä päättänyt nostaa suomen syntyvyyttä. Ette arvaa mitä kaikkea on meidän konttorin kopiokoneen päällä tehty. No more, nyt työskentelen vain etänä.

Vierailija
150/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla oli viimeksi orgiat, työkaveri tunki värkkinsä a naaliin ja löysää ulostetta meni sen nahan alle. Naama punaisena valitti että kirvelee ja polttaa. Tuon jälkeen olen vain etätyöskennellyt.

Vierailija
151/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eivät työkaverit ole läheisiä ystäviä tai edes ystäviä. Kyllä aikuinen täyspäinen ihminen osaa järjestää itselleen sosiaalisen elämän ilman työpaikkaa.

Minulla taas on työpaikalla ystäviä, vaikka olen varsin introvertti. Eikö aikuinen täysipäinen ihminen nimenomaan kehitä hyvät ja luottamukselliset välit sellaisiin ihmisiin, joita joka tapauksessa kohtaa päivittäin, ja jotka ovat opiskelleet paljolti samaa alaa ja valinneet saman ammatin?

Vierailija
152/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, millaisilla aloilla työskentelette te, joiden työkaverit ovat tyhmiä, ilkeitä tai suolistokaasuja päästeleviä.

Itse olen akateeminen ja luovalla alalla, ja minun on kyllå huomattavasti helpompi löytää samanhenkisiä ihmisiä työpaikalta kuin muilta elåmänalueilta. Pääosa kavereista taitaa olla opiskeluajalta.

Vierailija
153/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iteppähän ovat valintansa tehneet. Siinä menee iloisesti sekaisin kahdet eri roolit joita ovat perheenisä/äiti ja työminä. Työt kuuluu työpaikalle ja niihin osaa orjentoitua ihan eri tavalla paikanpäällä kuin etänä kotisohvalta. Päivittäiset arjenrutiinit ja päivän aikatauluttaminen ei varmastikaan ole erona mikään hiuksenhieno van selkeästi veteen piirretty viiva on olemassa muodostaen jakolinjan työajan ja vapaa-ajan välille. 

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla

Vierailija
154/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iteppähän ovat valintansa tehneet. Siinä menee iloisesti sekaisin kahdet eri roolit joita ovat perheenisä/äiti ja työminä. Työt kuuluu työpaikalle ja niihin osaa orjentoitua ihan eri tavalla paikanpäällä kuin etänä kotisohvalta. Päivittäiset arjenrutiinit ja päivän aikatauluttaminen ei varmastikaan ole erona mikään hiuksenhieno van selkeästi veteen piirretty viiva on olemassa muodostaen jakolinjan työajan ja vapaa-ajan välille. 

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla

Ne roolit menee toimistolla sekaisin kun naimissa olevat pettävät ja hässivät minkä kerkiävät. Et arvaa mitä kaikkea on meidän toimiston kopiokoneen päällä tehty...

Vierailija
155/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, millaisilla aloilla työskentelette te, joiden työkaverit ovat tyhmiä, ilkeitä tai suolistokaasuja päästeleviä.

Itse olen akateeminen ja luovalla alalla, ja minun on kyllå huomattavasti helpompi löytää samanhenkisiä ihmisiä työpaikalta kuin muilta elåmänalueilta. Pääosa kavereista taitaa olla opiskeluajalta.

Olin ennen Kelalla, mutta paloina loppuun joten irtisanouduin terveyssyistä koska en enää kestänyt sitä.

Vierailija
156/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joidenkin yksinäisten yksinäisyysongelma työnnetään muiden kontolle? Keksikööt harrastuksia ja olkoot itse sosiaalisia. Mitä hittoa siihen työkavereita pakotetaan? 

Ymmärrän ja uskon sen, että joillekin on ongelmana se, että ei ole sosiaalisia kontakteja. Mutta ei se pakottamalla ainakaan parane. Meillä toimistopäivät ovat aina tehottomimpia, kun kahviautomaatilta toiselle ja  toimiston eri kerrosten välillä vaeltavat työntekijät käyvät häiriköimässä meitä jotka yritämme tehdä töitä.

Vierailija
157/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait ketään pakoteta tekemään etätyötä? jos etätyö ei sovi sinulle niin mene toimistolle tai hanki sellainen työ jossa voit tehdä paikan päällä töitä

Vierailija
158/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaarallista, jos sosiaalinen elämä ja ystävät ovat riippuvaisia työpaikasta

Vierailija
159/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollanen tutkija voi suksia vitukkaan.

Introvertit viihtyy ja kukoistaa parhaiten itsenäisesti. Ei saa yleistää että vain ekstroverttiys on ainoa tapa.

Muutama satunnainen sexi per vuosi ja taas jaksaa.

Vierailija
160/178 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri alkoi itkemään kun en lähtenyt niiden mukaan o rgioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän