Tutkija: Etätyö on syylinen siihen että ihmiset kokevat nykyään yksinäisyyttä ja sosiaalisuuden puutetta
Ihmisten lisääntynyt yksinäisyyden tunne ja se että nykyaikana ihmisillä ei ole sosiaalisia suhteita ja läheisiä ystäviä johtuu tutkimusprofessori Jari Hakasen mukaan siitä että kotoa tehtävä etätyö on lisääntynyt eikä työpaikoille tarvitse mennä jolloin se sosiaalisia suhteita muodostunut työyhteisöpuuttuu ihmisten elämästä ja jättää aukon joka tuntuu yksinäisyydeltä.
Räjähdysmäisesti ja yhtäkkiä, salamaniskun tavoin lisääntynyt etätyö vaikuttaa nyt muutenkin koko Suomen talouteen ja on syy sen nykyiseen tilaan, konkurssien lisääntymiseen ja tyhjiin vuokra-asuntoihin, kertoo puolestaan työ- ja elinkeinoministeriön Elina Pylkkänen.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-tyoelamassa-tapahtui-sa…
Kommentit (178)
Meillä pahin vinkuja on perheenäiti, jonka elämä pyörii lasten ja niiden harrastusten ympärillä. Kun ei ole muita kavereita, niin silloin kai työpaikalla puretaan sitä aikuiskontaktitarvetta.
Etätyö voi jonkin aikaa vaikuttaa tehokkaalta, kun kaikki niin sanotusti turha on siivottu pois, ja jokainen omaan spesifiin tehtäväänsä koulutettu työntekijä hoitaa omaa tonttiaan tekemättä mitään ns. ylimääräistä.
Mutta useimmilla aloilla jossakin vaiheessa alkaa näkyä se siiloutuminen. Uusien työntekijöiden koulutukseen liittyvä opastus, palautteen anto ja saaminen, hiljainen tieto, spontaanit kehitysideat kaikki jää, kun jokainen puurtaa yksilönä. Toisilla aloilla tästä tulee vähemmän harmia, toisilla enemmän.
Ja nyt voitte jokainen tulla kertomaan, kuinka teette työksenne reikiä donitseihin, ja olette siinä jo niin hyviä kuin kukaan voi ikinä olla. Silloin tämä ei koske teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä koska tulee käsky takaisin toimistolle. Itse en ole menossa.
Onko sulla muka mahdollisuus itse päättää siitä?
Aika monella on. Duunikavereista aika moni vaihtaisi työpaikkaa, jos tulisi pysyvä käsky toimistolle. Itse jäisin välittömästi OVElle.
Kunpa eläkeikää nostettaisiin, niin saisin olla pitempään töissä, mutta en haluaisi olla etätöissä.
Mistähän alkaen työntekijät ovat saaneet vallan määritellä, miten haluavat tehdä töitä? Luulisi, että työnantajallakin on jonkinlainen päätösvalta, pitääkö vai eikö pidä olla joskus toimistolla töissä.
Miten etätöihin tuleva nuori perehdytetään työhön? Tuskin koulunpenkiltä tuleva on täysin oppinut, ettei tarvitse perehdytystä. Nuorissa on tulevaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä koska tulee käsky takaisin toimistolle. Itse en ole menossa.
Onko sulla muka mahdollisuus itse päättää siitä?
Aika monella on. Duunikavereista aika moni vaihtaisi työpaikkaa, jos tulisi pysyvä käsky toimistolle. Itse jäisin välittömästi OVElle.
Kunpa eläkeikää nostettaisiin, niin saisin olla pitempään töissä, mutta en haluaisi olla etätöissä.
Mistähän alkaen työntekijät ovat saaneet vallan määritellä, miten haluavat tehdä töitä? Luulisi, että työnantajallakin on jonkinlainen päätösvalta, pitääkö vai eikö pidä olla joskus toimistolla töissä.
Miten etätöihin tuleva nuori perehdytetään työhön? Tuskin koulunpenkiltä tuleva on täysin oppinut, ettei tarvitse perehdy
Useimmilla työpaikoilla ollaan parisen päivää viikossa toimistolla, perehdyttäminen onnistuu kyllä.
Mukavaa olla itsenäinen ja toimia yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka on ratkaiseva rooli sen oanssa että aikuisena saadaan uusia ystäviä ja kavereita sekä tutustutaan uusiin ihmisiin, sillä missään muualla ei enää aikuisiällä olla yhdessä monta tuntia samassa tilassa kuin koulussa. Sitten työpäivän jälkeen voi jäädä hengailemaan kaupungille ja käymään ravintoloissa, kahviloissa, baareissa, minigolffissa, padel-kentällä tai vaikka keilaamassa kuten aikoinaan luokkatovereiden tai sen vanhan kaveriporukan kanssa kun oltiin vielä opiskelijoita.
Taidat asua muualla tiedätkö mitä tuo kaikki maksaa Suomess nykyään? Mm. yritysten suuripalkkaiset johtajat juuri keksivät tällaista koska heille rahalla ei ole mitään väliä...
Olen eri, mutta kyllä Suomessakin nuoret tietotyöläiset - heitähän etätyökeskustelu lähinnä koskee - tekevät kaikkia noita vapaa-aikanaan.
Duunarien on pakko mennä töihin, ja lapsiperheellisten aika ja raha menee perheeseen. Mutta nuoret professionaalit harrastavat ja tapaavat ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pahin vinkuja on perheenäiti, jonka elämä pyörii lasten ja niiden harrastusten ympärillä. Kun ei ole muita kavereita, niin silloin kai työpaikalla puretaan sitä aikuiskontaktitarvetta.
No onpas ikävää. Meidän työyhteisössä ei ole yhtään vinkujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö vähentää edelleen infektiokierteitä. Sairaspäivien määrä on vähentynyt.
Taitaa olla pikemminkin niin päin, että etätöitä tehdään sairaanakin.
Näinkin voi olla, tosin ainakaan omalla työpaikalla se ei ollut ennenkuulumatonta konttoriaikoinakaan. Omasta puolestani voin sanoa, että en juurikaan ole sairastanut, koska kontaktit on vähentyneet huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kotona olisikin yhtä hyvät pöydät, tuolit, näytöt ym (itse tarvitsen työssäni tuplanäyttöä) niin siltikään kotona ei kukaan siivoa ilmaiseksi työpistettäni. Samoin työajan ja vapaa-ajan raja sumenee etätöissä, ja sitä en halua.
Useimmat työnantajat sallivat konttorilla käymisen edelleen, eli käy sinäkin siellä töissä, jos haluat. Salli myös muille mahdollisuus tehdä, kuten he haluavat.
Mieluummin etätyö, kuin ilkeilevä ja juoruava työyhteisö. Kyllä vapaa-ajalle voi hommata omat kaverit. Työ on työpaikka, ei paikka sosialisoimiselle.
Etätyö on lisännyt minun sosiaalista elämääni ja tehnyt muutenkin hyvää.
Korona aikana koin yksinäisyyttä koska ketään perheen ulkopuolisia ei voinut juurikaan tavata.
Etätöiden myötä työpäiväni lyheni työmatkojen verran sekä toi lisää joustavuutta työaikoihin. Tämä mahdollistaa ystävien kanssa tapaamiset paljon paremmin kuin aiempi tiukka työaika.
Minun osaltani tuo professori on väärässä. Korona aika meni jo, on ihmisestä itsestään kiinni osaako hakeutua ihmisten seuraan etätöidwn jälkeen vai möllöttääkö kotona- ei se ole sen työn syy jos ihmisellä ei ole muuta elämää
"Mistähän alkaen työntekijät ovat saaneet vallan määritellä, miten haluavat tehdä töitä? Luulisi, että työnantajallakin on jonkinlainen päätösvalta, pitääkö vai eikö pidä olla joskus toimistolla töissä."
Ovat ihan sovittavissa olevia asioita. Ai niin mutta kokkareillehan sopimusvapaus on voimassa vain sellaisissa kysyntä- ja tarjontatilanteissa, joissa työnantaja pääsee sanelemaan kaikki sopimusehdot yksipuolisesti.
Eri
Olen etätöissä. En koe sosiaalisuuden puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö voi jonkin aikaa vaikuttaa tehokkaalta, kun kaikki niin sanotusti turha on siivottu pois, ja jokainen omaan spesifiin tehtäväänsä koulutettu työntekijä hoitaa omaa tonttiaan tekemättä mitään ns. ylimääräistä.
Mutta useimmilla aloilla jossakin vaiheessa alkaa näkyä se siiloutuminen. Uusien työntekijöiden koulutukseen liittyvä opastus, palautteen anto ja saaminen, hiljainen tieto, spontaanit kehitysideat kaikki jää, kun jokainen puurtaa yksilönä. Toisilla aloilla tästä tulee vähemmän harmia, toisilla enemmän.
Ja nyt voitte jokainen tulla kertomaan, kuinka teette työksenne reikiä donitseihin, ja olette siinä jo niin hyviä kuin kukaan voi ikinä olla. Silloin tämä ei koske teitä.
Ei etätyö tarkoita sitä, että jokainen puurtaa mykkänä yksikseen, vaan useimmat käyttävät ja osaavat käyttää moderneja etätyövälineitä. Mikään näistä luettelemistasi haitoista ei ole elävää elämää omalla työpaikallani, eikä tuttavapiirissäkään. Niin palautteet kuin spontaanit kehitysideatkin otetaan haltuun, uuden työntekijän perehdytys toimii, ja omalta kohdaltani voin sanoa, että jopa uusia ystävyyssuhteita on syntynyt.
En menisi enää työhön, jossa ei ole etätyömahdollisuutta.
On varmasti ihmisiä, joilla ainoat sosiaaliset kontaktit ovat työkaverit, kaupan kassa ja ehkä bussikuski. Jos etätyö jo aiheuttaa yksinäisyyttä, miten näille ihmisille käy, jos jäävät työttömiksi tai kun jäävät eläkkeelle? Ei ole enää työkavereita. Etätyö ei ehkä sovikaan tällaisille ihmisille vaan enemmän sellaisille, joilla on jo riittävästi ihmissuhteita työajan ulkopuolella. Ihmisillä on erilainen tarve sosiaalisten suhteiden määrälle eli jollekin riittää oikein hyvin pari kaveria vaikka harrastusten parista, jollekin taas oma puoliso ja pari läheisintä sukulaista jne. Ja joku viihtyyy parhaiten ihan itsekseen.
Joku ketjussa kirjoitti, että nuoret saavat ystäviä nimenomaan työpaikoilta (opiskelupaikan lisäksi). Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Mutta kun ystävyys on työkaverin kanssa jo syntynyt, häntä ei tarvitse enää tavata nimenomaan työpaikalla. Voi hyvin vaihtaa työpaikkaakin ja ystävyys säåilyy silti. Harvalla taitaa ystävät vaihtua aina, kun työpaikkakin vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Etätyökin varmasti, mutta etenkin se että sellainen normi arkisosiaalisuus puuttuu kun kaikki asiat hoidetaan itse etänä eikä enää tule sitä normaalia kanssakäymistä ihmisten kanssa.
Lisäksi monella lähityötä tekevälläkin puuttuu se tuttu työporukka eli työtä tehdään yksin ja vuoroa vaihdetaan tyyliin läpsystä tai sitten joka kerta on eri ihmiset eli ei tule tutuksi kenenkään kanssa.
Tämä! Normaali arkisosiaalisuus katoaa bittiavaruuteen. Monet asiat voi hoitaa nykyään "helposti" kotoa käsin etänä:työ, pankkiasiat, kaupassakäynti, lääkärilläkäynti, työt, opiskelu, harrastaminen, jumpat, mielipiteiden vaihto...
Ei kaikilla ole sosiaalisia verkostoja, joilla korvata arkisosiaalisuus.
Sitten päädytään tänne keskinkertaisella foorumille tai pelaamaan netissä "kavereiden" kanssa. Aivot eivät saa sitä mitä tarvitsevat vaan jotain korviketta, joka ei korvaa aitoa.
Joissain firmoissa on %-luku minkä verran saa kk:ssa tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kotona olisikin yhtä hyvät pöydät, tuolit, näytöt ym (itse tarvitsen työssäni tuplanäyttöä) niin siltikään kotona ei kukaan siivoa ilmaiseksi työpistettäni. Samoin työajan ja vapaa-ajan raja sumenee etätöissä, ja sitä en halua.
Toimistotyössä siivous ei ole yhtä huonetta kohti iso etu. Siivoja swaippaa lattian ja tyhjentää roskiksen.
Meillä on työn alkamiselle ja loppumiselle tarkat säännöt. Sisään ja ulos pitää kirjata itsensä tietyn aikarajauksen sisällä. Liukumat on molemmissa päissä 2,5 h. Jos tekee työpäivän ja ulosleimauksen jälkeen töitä, joutuu puhutteluun. Työnantaja näkee, jos järjestelmää on käytetty sinä aikana, kun ei ole leimautunut sisään. Työnantaja ei kyttää mutta tekee satunnaistsekkauksia tuosta työajan ulkopuolisesta järjestelmän käytöstä. Ylitöitä voi teh
ohis työaikapankki on ihan sama asia kuin liukuma työn alkaessa tai päättyessä. Ja jokainen työantaja on vastuussa siitä työntekijän ylitöiden määrästä. Ihan samat työaikalait koskevat Suomessa kaikkia yrityksiä.
Nro 97: "Tämä! Normaali arkisosiaalisuus katoaa bittiavaruuteen. Monet asiat voi hoitaa nykyään "helposti" kotoa käsin etänä:työ, pankkiasiat, kaupassakäynti, lääkärilläkäynti, työt, opiskelu, harrastaminen, jumpat, mielipiteiden vaihto...
Ei kaikilla ole sosiaalisia verkostoja, joilla korvata arkisosiaalisuus.
Sitten päädytään tänne keskinkertaisella foorumille tai pelaamaan netissä "kavereiden" kanssa. Aivot eivät saa sitä mitä tarvitsevat vaan jotain korviketta, joka ei korvaa aitoa."
Työpaikatkin ovat erilaisia. Jo ennenkuin 11 vuotta sitten aloin tekemään etätöitä, istuttiin toimistolla kaikki vastamelukuulokkeet päässä ja jokainen teki omia hommiaan. Jos sattui menemään kahvitauolle samaan aikaan kollegan kanssa, sitten tuli juteltua jotain. Tai jos lähti samaan aikaan muiden kanssa lounasravintolaan, silloin juteltiin jotain. Yleensä nekin juttelut olivat pelkästään työasiaa, jonka etätöissä voi hoitaa Teamsin kautta. Mulla oli jo silloin tiimi Turussa ja itse olin Helsingissä, joten kaikki tiimityö hoidettiin jokatapauksessa Teamsissa. Sillä erotuksella vain, että aina palaverin ajaksi jouduin siirtymään ergonomisesta työpisteestäni neukkariin epämukavan pöydän ja tuolin ääreen, jotta en häiritse muita avokonttorissa olevia.
Pandemian alettua otettiin tavaksi pitää perjantaisin ennen lounasaikaa yhteinen Teams-palaveri. Siitä ensimmäiset 15-30 minuuttia käytettiin työasioista puhumiseen, mutta jos halusi jatkaa rupattelua muistakin asioista, niin se oli ihan ok. Tosin vain sen 15-30 minuuttia saattoi kirjata työajaksi ja loppuaika oli sitten "omalla ajalla" rupattelua. Yleensä nuo palaverit eivät ole venähtäneet kovin paljoa pidemmäksi.
Mä jäin miettimään tuota sun esille nostamaa arkisosiaalisuuden katoamista ja se voi olla hyvinkin totta ainakin niiden kohdalla, jotka ovat suunnilleen syntyneet kännykkä kourassa. Ei olla koskaan edes opittu siihen, että toiselle ihmiselle voi jutella muutenkin kuin kännykän välityksellä. Mä olen syntynyt aikaan, jolloin läheskään kaikissa suomalaiskodeissa ei ollut vielä edes lankapuhelinta enkä itse kaipaa yhtään sitä aikaa, kun joka paikkaan piti jonottaa. Pankkiin, verovirastoon jne. Ja yleensä vielä kesken työpäivän eli lounastauolla tietäen, että pomo ei tykkäähyvää, jos on viisikin minuuttia myöhässä. Mitä tulee sitten vaikkapa lääkärissä käynteihin, niin siinäkin on mun mielestä ihan hyvä, että on myös digimahdollisuuksia. Digiklinikan kautta lääkäri voi laittaa sulle jo labraan lähetteet ja menet vastaanotolle vasta sitten, kun verikokeiden tulokset ovat jo valmiit. Vähemmän töistä poissaolojakin, kun ei tarvitse ensin mennä lääkäriin, sitten labraan ja sitten taas uudestaan lääkäriin. Toki, jos käy lääkärissä yksityisellä, voi aina varata ilta-ajan eikä tarvitse olla sen takia pois töistä.
Mielipiteiden vaihtoon minusta keskustelupalstat on ihan ok. Nimittäin vaikka kävisinkin vielä toimistolla, niin esimerkiksi juuri tästä, mistä nyt keskustellaan, voisi työpaikalla keskustella korkeintaan lounastauolla ja edellyttäen, että aihe kiinnostaisi kaikkia tai ainakin suurinta osaa. Aikaa se 30 minuuttia ja välillä pitää lapata ruokaa suuhunkin. Keskustelupalstojen iso etu on, että kesken keskustelun voit käydä vessassa, viedä koiran ulos, tehdä työpäivän, käydä nostamassa kaatunut vanhus vessan lattialta ylös, tehdä rauhassa kauppareissun ja vaikka nukkua yön yli ja sitten sen jälkeen taas jatkaa keskustelua. Lounastauolla työpaikalla ei kyllä ehdi kovinkaan syvällistä mielipiteenvaihtoa käydä, ellet sitten ole se, joka käyttää koko lounastauon oman mielipiteensä kertomiseen :D
Kuulostaa kamalalta työpaikalta. Vapaat työajat ja työaikapankki on ainakin itselleni ehdottomat, jotta suostun jossain töitä tekemään.