Tutkija: Etätyö on syylinen siihen että ihmiset kokevat nykyään yksinäisyyttä ja sosiaalisuuden puutetta
Ihmisten lisääntynyt yksinäisyyden tunne ja se että nykyaikana ihmisillä ei ole sosiaalisia suhteita ja läheisiä ystäviä johtuu tutkimusprofessori Jari Hakasen mukaan siitä että kotoa tehtävä etätyö on lisääntynyt eikä työpaikoille tarvitse mennä jolloin se sosiaalisia suhteita muodostunut työyhteisöpuuttuu ihmisten elämästä ja jättää aukon joka tuntuu yksinäisyydeltä.
Räjähdysmäisesti ja yhtäkkiä, salamaniskun tavoin lisääntynyt etätyö vaikuttaa nyt muutenkin koko Suomen talouteen ja on syy sen nykyiseen tilaan, konkurssien lisääntymiseen ja tyhjiin vuokra-asuntoihin, kertoo puolestaan työ- ja elinkeinoministeriön Elina Pylkkänen.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-tyoelamassa-tapahtui-sa…
Kommentit (178)
Ei tuon toteamiseen tarvitse olla tutkija.
Paskapuhetta. Muutenkin kaupunkien ulkopuolella (jossa elää 70% suomalaisista) valtaosalla ihmisistä ei edes ole mitään etätyö-vaihtoehtoa.
Kaupunkien sisälläkin vain korkeatuloisimmalla viidenneksellä on edes teoreettisesti mitään etätöitä.
Hah juu. Olen kateellinen niille jotka voivat tehdä etätöitä eikä tarvitse olla mulkkujen työkavereiden kanssa tekemisissä. Ikävä kyllä kaikki työt eivät onnistu etänä.
Mä en halua, että työnantaja valitsee ystäväni.
Yksinäisyysepidemiaa on kestänyt viimeiset viisitoista vuotta. Eli kauan ennen etätöiden alkua.
Näin presentistisiä mukatuloksia saadaan, kun tutkimukseen ei oteta mukaan yhtään hostoriantutkijaa.
Epäilivät myös että etäyön takia työn tuottavuus on vähentynyt.
Introventtina saan aikaiseksi etätöissä enemmän kuin toimistossa, ja haluan olla hiljaisuudessa.
Yli neljä vuotta olen tehnyt etätöitä enkä kyllä vaihtaisi tätä mistään hinnasta. Mulle riittää sosiaalisuuteen varsin hyvin omat kaverit, perhe ja sukulaiset joiden kanssa ehtii viettää enemmän aikaa kun työmatkat puuttuu. On vaan helpotus kun ei tarvitse päivittäin katsella k.u.s.ipäitä ja muita ei-niin-kivoja henkilöitä.
Ei haittaa yksinäisyys yhtään. Juuri kökkinyt 3 viikkoa kesälomasta kotona. Ulos vain pakolliset kauppareissut ja roskien vienti. Ja nekin myöhään illalla ettei vahingossakaan törmää yhteenkään ihmiseen.
Oma tuottavuuteni on vain parantunut etätöiden myötä ja jaksan paremmin kun ei tarvitse enää väkisin jaksaa tekopirteitä kahviautomaattikeskusteluita.
Ihmiset ovat heränneet tähän työmarkkinoiden kaameaan todellisuuteen, mikä tarkoittaa samalla sen arvovallan romuttumista, toisin sanoen ihmiset eivät enää usko ,että aineellisen hyvinvoinnin kasvattaminen on mahdollista työn kautta, samoin kuin he eivät enää usko muutoksen prosessiin. Tämä taasen tarkoittaa käytännössä ,että eletään pysähtyneidyyden tilassa, mikä puolestaan tekee sairaalloisen nostalgiseksi ja toiveen paluusta aikaisemmin pyhiksi koettuihin arvoihin ( perhe, jumala, jeesus, uskonto) Maga on yksi ilmiö tästä "kehityksestä".
Etätyötä lytätään nyt joka suunnasta. Faktat ovat faktoja eli etätyö on tuottavampaa ja nostaa työntekijöiden hyvinvointia. Se vähentää myös turhaa liikennettä ts. on ympäristöystävällistä.
T. Asiaa tieteellisesti tutkinut
Olen kerran tehnyt sen virheen urani alussa, että aloin kaveerata työkaverin kanssa myös työajan ulkopuolella. Sellaista mokaa en toiste tee. Työaikana tehdään työtä ja tehokkaimmin se tehdään etänä. Omalla kohdallani myös kaikki räkätaudit jäivät pois kun ei tarvinnut enää kulkea saastaisilla julksilla.
Huoh. Koko yhteiskunta katsotaan vain huippuosaajien kautta. Aina unohdetaan aidot duunarit jotka tätä yhteiskunta pitävät pystyssä. Ei kaupan ihmiset ja sairaanhoitajat tee etätöitä.
Etätyökin varmasti, mutta etenkin se että sellainen normi arkisosiaalisuus puuttuu kun kaikki asiat hoidetaan itse etänä eikä enää tule sitä normaalia kanssakäymistä ihmisten kanssa.
Lisäksi monella lähityötä tekevälläkin puuttuu se tuttu työporukka eli työtä tehdään yksin ja vuoroa vaihdetaan tyyliin läpsystä tai sitten joka kerta on eri ihmiset eli ei tule tutuksi kenenkään kanssa.
Jotenkin surullista ja pelottavaa, miten yksinkertaiset ihmiset nykyään voivat kutsua itseään tutkijoiksi. Kyllä syy yksinäisyyteen ja kaikkeen tähän on näissä meidän markkinoissa. Markkinat tarvitsevat asiakkaita ja jokainen ihmisen psykologiasta vähänkään tietävä tietää, että tyytyväiselle ja sosiaalisesti aktiiviselle ihmiselle on jokseenkin mahdoton myydä mitään. Tarvitaan yksinäisiä ja pelokkaita ihmisiä, jotka eivät ole varmoja itsestään eivät oikein mistään muustakaan. Ja tässä markkinat ovat onnistuneet äärimmäisen hyvin.
Etätyö pitää säätää oletukseksi ja työmatkasta pitää alkaa makaa palkkaa, jos työntekijä halutaan paikalle.
Saas nähdä koska tulee käsky takaisin toimistolle. Itse en ole menossa.
Hyvin on onnistunut teknologia erottamaan ihmiset toisistansa, ihmiskunnan menestys on tarkoittanut sitä , että on nähty Yhdessä unta, vieläpä niin , ettei sitä ennen ole edes tarvinnut nukahtaa.
Ja sitten on meitä, joiden elämänlaatua etätyöt parantavat 8000%, koska ei tarvitse esittää kaveria ja sosiaalisuutta.