Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: Etätyö on syylinen siihen että ihmiset kokevat nykyään yksinäisyyttä ja sosiaalisuuden puutetta

Vierailija
24.07.2024 |

Ihmisten lisääntynyt yksinäisyyden tunne ja se että nykyaikana ihmisillä ei ole sosiaalisia suhteita ja läheisiä ystäviä johtuu tutkimusprofessori Jari Hakasen mukaan siitä että kotoa tehtävä etätyö on lisääntynyt eikä työpaikoille tarvitse mennä jolloin se sosiaalisia suhteita muodostunut työyhteisöpuuttuu ihmisten elämästä ja jättää aukon joka tuntuu yksinäisyydeltä.

https://yle.fi/a/74-20100946

Räjähdysmäisesti ja yhtäkkiä, salamaniskun tavoin lisääntynyt etätyö vaikuttaa nyt muutenkin koko Suomen talouteen ja on syy sen nykyiseen tilaan, konkurssien lisääntymiseen ja tyhjiin vuokra-asuntoihin, kertoo puolestaan työ- ja elinkeinoministeriön Elina Pylkkänen.

https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-tyoelamassa-tapahtui-sa…

Kommentit (178)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kotona olisikin yhtä hyvät pöydät, tuolit, näytöt ym (itse tarvitsen työssäni tuplanäyttöä) niin siltikään kotona ei kukaan siivoa ilmaiseksi työpistettäni. Samoin työajan ja vapaa-ajan raja sumenee etätöissä, ja sitä en halua.

Ymmärrän kyllä pointtisi. Riippuu paljon työstä, millaista sotkua siitä tulee. Mulla ei tule työpöydälle muuta sotkua kuin käytetty kahvimuki ja toimistollakin se piti viedä itse tiskikoneeseen. Pölyjen pyyhkimisen ja imuroinnin suhteen ei ole eroa siinä, teenkö töitä kotona vai toimistolla. Tuosta työajan ja vapaa-ajan sekoittumisesta olen samaa mieltä, mutta siitäkin voi opetella pois. Jos aloittaa työt klo 8 aamulla, kello 16 sulkee Teamsin ja sähköpostin ja poistuu koneen äärestä. Tai sulkee koko koneen, jos ei muuten käytä sitä. 

Vierailija
62/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja tutkimuksen rahoittaja: suomen kansallinen kokoomus, suomen yrittäjät ry, bilderberg, orjamarkkinat ry, linkedin oy

Se on totta, että koulussa ja työpaikalla ei tuntenut oloaan yksinäiseksi. Mutta väkivaltainen suhde ei ole parempi, kuin se että ei ole suhdetta. Eli työnantajat voisivat alkaa pikkuhiljaa päivittämään työoloja ja kouluttamaan kantahenkilöstöä käyttäytymään kunnolla. Esim. yhdestä asiattomasta kommentista tai äänensävystä varoitus, toisesta potkut. Kukaan nuori ei mene työpaikalle vanhojen nokittavaksi ja ahdisteltavaksi

Nuoria koulutetaan asiantuntijatehtäviin, eli heitä tulisi palkata yrityksiin yritystä uudistaviin rooleihin. Se että heitä palkataan leipiintyneiden, masentuneiden ja sairaiden pirkkojen poljettaviksi, ajaa yrityksen hautaansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien heiluttelijoille on vaikeaa, kun ei ole hovia paikalla kuuntelemassa. 

Tuo Työterveyslaitoksen tyyppi pitää alle 36-vuotiaita nuorina ja he kuulemmat tarvitsevat vanhemman apua. 🤣 Ei ilmeisesti ymmärrä, että yli 40-vuotiaita potkitaan jo pois töistä, koska eivät opi tietojärjestelmiä yhtä nopeasti kuin nuoret.

Vierailija
64/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on meitä, joiden elämänlaatua etätyöt parantavat 8000%, koska ei tarvitse esittää kaveria ja sosiaalisuutta. 

Jep, aina, kun kerrotaan etätyön huonoista puolista, unohdetaan meidät introvertit, joiden työnteko tehostuu ja elämänlaatu nousee.

Vierailija
65/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan etätyö nosti työn tuottavuutta 30 %.

Vierailija
66/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen ei tarvitse kavereita ja ystäväpiirejä toisin kuin lapsuudessa ja nuoruudessa kun niiden tilalle on tullyt työyhteisö ja perhe. T. Kokoomus

Vierailija
67/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo etätyötäily on aivan älytön rasitus muutenkin ei niin sosiaalisille suomalaisille, kuvitelkaa kun ei nähdä kollegoita kuin silloin tällöin. Ei mitään sosiaalisuutta, melkein pitäisi kieltää mielenterveysongelmien takia. Eikös ne ole jo palaamassa toimistoille suuressa maailmassa.

Vierailija
68/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo etätyötäily on aivan älytön rasitus muutenkin ei niin sosiaalisille suomalaisille, kuvitelkaa kun ei nähdä kollegoita kuin silloin tällöin. Ei mitään sosiaalisuutta, melkein pitäisi kieltää mielenterveysongelmien takia. Eikös ne ole jo palaamassa toimistoille suuressa maailmassa.

Vierailija
69/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kotona olisikin yhtä hyvät pöydät, tuolit, näytöt ym (itse tarvitsen työssäni tuplanäyttöä) niin siltikään kotona ei kukaan siivoa ilmaiseksi työpistettäni. Samoin työajan ja vapaa-ajan raja sumenee etätöissä, ja sitä en halua.

Toimistotyössä siivous ei ole yhtä huonetta kohti iso etu. Siivoja swaippaa lattian ja tyhjentää roskiksen.

Meillä on työn alkamiselle ja loppumiselle tarkat säännöt. Sisään ja ulos pitää kirjata itsensä tietyn aikarajauksen sisällä. Liukumat on molemmissa päissä 2,5 h. Jos tekee työpäivän ja ulosleimauksen jälkeen töitä, joutuu puhutteluun. Työnantaja näkee, jos järjestelmää on käytetty sinä aikana, kun ei ole leimautunut sisään. Työnantaja ei kyttää mutta tekee satunnaistsekkauksia tuosta työajan ulkopuolisesta järjestelmän käytöstä. Ylitöitä voi tehdä mutta niissäkin on tuntiraja, jota ei saa ylittää. Mulla esim. ei ollut käytännössä ylityötunteja yhtään kun lähdin lomalle ja hanskat tippuu samantien, kun leimaan itseni ulos järjestelmästä ja työajanseurannasta.

Vierailija
70/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on meitä, joiden elämänlaatua etätyöt parantavat 8000%, koska ei tarvitse esittää kaveria ja sosiaalisuutta. 

Ja nyt et saa hyötyliikuntaa enää yhtään. Etkä puhu kenenkään kanssa kuukausiin. 

Vierailija
71/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäyhteys on pelastanut monta kiusattua ja pelastaisi myös kouluissa niitä joita kiusataan koska kiusaajat eivät pääse kimppuun koulussa tai koulumatkoilla

Vierailija
72/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus koronan jälkeen kyselyjen mukaan muutamia, jotka kokevat tilanteen huonona oman sosiaalisen elämänsä suhteen. Jossain välissä keskustelu oli jo sen suuntaista, että täydestä etätyömahdollisuudesta pitäisi luopua näiden muutaman mankujan takia. Tässä mielessä talouden kiristyminen ja säästönhaku tilakustannuksista osui hyvään saumaan ja etätyöstä ei ole enää paluuta edes osittaiseen pakotettuun toimistotyöhön niiden osalta, joiden kohdalla sillä ei ole työnteon kannalta mitään merkitystä.

Mä söin eväänikin ennen omassa huoneessa ja keskustelut oli työhön liittyviä keskusteluja. Ne mä voin käydä puhelimitse tms. nykyään ihan samalla tavalla. Olen miettinyt, että joillekin narskuille ja muille työpaikkakiusaajille tilanne on varmasti masentava kun ei ole enää samanlaista haaremia ja kiusattavia ympärillä.

Vierailija
73/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten ihmiset jotka koke yksinäisyyttä siellä työpaikallakin?Ovat nämä tuhoon tuomittuja yksilöitä?

Vierailija
74/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka on ratkaiseva rooli sen oanssa että aikuisena saadaan uusia ystäviä ja kavereita sekä tutustutaan uusiin ihmisiin, sillä missään muualla ei enää aikuisiällä olla yhdessä monta tuntia samassa tilassa kuin koulussa. Sitten työpäivän jälkeen voi jäädä hengailemaan kaupungille ja käymään ravintoloissa, kahviloissa, baareissa, minigolffissa, padel-kentällä tai vaikka keilaamassa kuten aikoinaan luokkatovereiden tai sen vanhan kaveriporukan kanssa kun oltiin vielä opiskelijoita.

Vierailija
75/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin? No minun kohdalla meni kyllä huti tuokin "tutkimus", täyttä potaskaa. Etätyö on parasta ikinä enkä todellakaan koe yksinäisyyttä, työkaverit eivät töiden ulkopuolella ole niitä kavereita vaan täysin muut ihmiset. Etätyössä saan vihdoinkin keskittyä pelkkään työntekoon.

Vierailija
76/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää suostuisi tekemään muuta työtä ja jos vaihdan työtä, on etätyön ehdottomasti oltava mahdollista.

Vierailija
77/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saas nähdä koska tulee käsky takaisin toimistolle. Itse en ole menossa.

Onko sulla muka mahdollisuus itse päättää siitä? 

Aika monella on. Duunikavereista aika moni vaihtaisi työpaikkaa, jos tulisi pysyvä käsky toimistolle. Itse jäisin välittömästi OVElle. 

Vierailija
78/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa rajusti valtion toimipisteiden määrärahoja. Mikä tarkoittaa sitä, että myös toimitiloja karsitaan. Samaan aikaan emme saa mennä edes työyhteisön tapaamiseen, koska siitä tulee kuluja. Tapaaminen on siirretty Teamsiin. Tässä kohdassa olen hieman kiukkuinen. Mutta jos saan pitää työpaikkani, niin eipä siinä, voin olla yksin kotona. 

Vierailija
79/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan etätyö nosti työn tuottavuutta 30 %.

Tänne on nyt linkattu pelkästään sellaisia tutkimuksia, jotka koskevat etätyön haittoja, ja niiihin on esitetty kriittisiä kommentteja. Joten olet tervetullut linkkaamaan etätyötä puolustavan tutkimustuloksen, ja voidaan sitten katsoa vaikuttaako se validilta.

Vierailija
80/178 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka on ratkaiseva rooli sen oanssa että aikuisena saadaan uusia ystäviä ja kavereita sekä tutustutaan uusiin ihmisiin, sillä missään muualla ei enää aikuisiällä olla yhdessä monta tuntia samassa tilassa kuin koulussa. Sitten työpäivän jälkeen voi jäädä hengailemaan kaupungille ja käymään ravintoloissa, kahviloissa, baareissa, minigolffissa, padel-kentällä tai vaikka keilaamassa kuten aikoinaan luokkatovereiden tai sen vanhan kaveriporukan kanssa kun oltiin vielä opiskelijoita.

Taidat asua muualla tiedätkö mitä tuo kaikki maksaa Suomess nykyään? Mm. yritysten suuripalkkaiset johtajat juuri keksivät tällaista koska heille rahalla ei ole mitään väliä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi