Tutkija: Etätyö on syylinen siihen että ihmiset kokevat nykyään yksinäisyyttä ja sosiaalisuuden puutetta
Ihmisten lisääntynyt yksinäisyyden tunne ja se että nykyaikana ihmisillä ei ole sosiaalisia suhteita ja läheisiä ystäviä johtuu tutkimusprofessori Jari Hakasen mukaan siitä että kotoa tehtävä etätyö on lisääntynyt eikä työpaikoille tarvitse mennä jolloin se sosiaalisia suhteita muodostunut työyhteisöpuuttuu ihmisten elämästä ja jättää aukon joka tuntuu yksinäisyydeltä.
Räjähdysmäisesti ja yhtäkkiä, salamaniskun tavoin lisääntynyt etätyö vaikuttaa nyt muutenkin koko Suomen talouteen ja on syy sen nykyiseen tilaan, konkurssien lisääntymiseen ja tyhjiin vuokra-asuntoihin, kertoo puolestaan työ- ja elinkeinoministeriön Elina Pylkkänen.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-tyoelamassa-tapahtui-sa…
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Aika syyllistävä ote noissa uutisissa. Eiköhän lounasravintoloiden ja muiden palvelujen käyttöön vaikuta eniten ihan yleinen taloustilanne. Silloin niistä tingitään ensimmäisenä. Valitettavaa toki yrittäjien kannalta. Ja toisaalta, ei pelkästään nuoret aseta itselleen (liian) suuria tavoitteita vaan kyllä se on ihan työnantaja, joka vaatii lisää ja lisää. Eläköityneiden tilalle ei oteta uusia jne.
Mulla on ollut etätöissä ihan sama lounasetu kuin mitä oli lähitöissäkin. Nyt siitä edustani vaan hyötyy lähialueeni ravintolat eikä toimistorakennuksessa oleva työpaikkaruokala.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan, että tähän ketjuun tulee miljoona ihmistä kertomaan, miten loistojuttu etätyö on. Varmaan täällä keskusteleekin etupäässä melko introvertteja ja vähän vanhempia ihmisiä.
Tilastot kuitenkin kertovat, että etätyön vaikutukset ovat etupäässä negatiivisia, etenkin nuorille, jotka tarvitsisivat monenlaisia sosiaalisia oppeja, joita saa vain elävässä kanssakäymisessä.
Ja kaiken ikäisillä etätyö vähentää fyysistä aktiivisuutta.
Mulla etätyö on nimenomaan lisännyt fyysistä aktiivisuutta. Työmatkoihin menevän ajan käytän salilla ja kun ei ole bussikorttia, niin kävelen 2-3 kilsan matkat (kauppamatkat, salikäynnit).
Vierailija kirjoitti:
Arvaan, että tähän ketjuun tulee miljoona ihmistä kertomaan, miten loistojuttu etätyö on. Varmaan täällä keskusteleekin etupäässä melko introvertteja ja vähän vanhempia ihmisiä.
Tilastot kuitenkin kertovat, että etätyön vaikutukset ovat etupäässä negatiivisia, etenkin nuorille, jotka tarvitsisivat monenlaisia sosiaalisia oppeja, joita saa vain elävässä kanssakäymisessä.
Kannattaisiko sinunkin vaan opetella käyttämään tietokonetta? Ei toiset voi sitä tehdä sinun puolestasi. Nyt vaikka kansanopistoon opiskelemaan perusteet ja ihan oma palkallinen tutori töihin niin kyllä sinä selviydyt niistä töistä. Ymmärrän, että ahdistaa, mutta kun muidenkin pitäisi saada omat työnsä tehtyä. Työelämästä voi myös jättäytyä pois, jos kokee, ettei pärjää tietokoneiden kanssa ja aina tarvitsee nuorempien apua. Rohkeasti vaan puhumaan työterveyteen vaikka suoraan etäyhteydellä. Se on se Teams, jolla ne kutsut lähetetään.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Koko yhteiskunta katsotaan vain huippuosaajien kautta. Aina unohdetaan aidot duunarit jotka tätä yhteiskunta pitävät pystyssä. Ei kaupan ihmiset ja sairaanhoitajat tee etätöitä.
It alalla olevana voin kertoa, että ei se nykyinen kauppa pyörisi ilman meitä etötyöläisiä. Kassajärjestelmät, tilausjärjestelmät, varastokirjanpito, kirjanpito jne. kaikki pyörivät ohjelmistoilla, joita joku pyörittää etänä. Siellä taustalla tehdään paljon töitä, mutta se ei näy kaupassa ellei joku systeemi mene rikki.
Näissä jäi kyllä epäselväksi alkuperäinen tutkimus. Toinen artikkeli viittasi sen sijaan, että etätyö on jopa liian intensiivistä. Eli toimistossa ei saada aikaiseksi samaa työpanosta.
nykyään aina kun käytetään asiantuntijoita tietää että kyseessä on propagandan jakaminen ja manipulointi... tällä yritetään manipuloida ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilivät myös että etäyön takia työn tuottavuus on vähentynyt.
Kaikki keiden kanssa olen jutellut ovat kertoneet etätyön lisänneen tuottavuutta. Veljeni työpaikassa ei enää ikinä palata toimistolle, koska 100% etää tekevillä on tuottavuus noussut niin paljon. Toimisto on olemassa postin hakua varten ja joitakin tiimipalavereita varten, toki saa siellä tehdä töitä ken haluaa (juuri kukaan ei halua). Muuttivat paljon pienempiin tiloihin ja vuokrakustannukset pienenivät reilusti. Win win tilanne kaikille
Itselläni ei ole kotona työpistettä. Asun kaupungin keskustan tuntumassa, joten jokainen huone maksaa. Ihmetyttää aika kovasti, miten niin moni on valmis siirtämään työantajan tilakulut omikseen. Toki ymmärrän, että maalla tila on halpaa ja matkat vastaavasti kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on ihanaa. Ei työmatkoja. Ei juurikaan meikkaamista tai vaatteiden vaihtelua. Herään, käyn vessassa, laitan kotitakin päälle, laitan kahvin valumaan, avaan koneen ja olen töissä. Ei työpaikan juorukelloja, ei kohteliasta jauhantaa säästä, harrastuksista, lapsista, vuodenajoista, ei turhia keskeytyksiä. Ei flunssasairasteluita.
Kun menen työpaikalle varaan huoneen ja pysyn siellä. Syön lounaankin siellä, jotta en joudu taukotilaan muiden kanssa. Kahvi kotoa termariin ja vältän silläkin menemästä taukotilaan.
Teen asiantuntija asiakastyötä. Väsyn ihmiskontakteista. Asiakkaiden kanssa on pakko olla tekemisissä mutta työkaverien kanssa olon voin karsia minimiin. Minulla on perhe ja harrastukset, joissa tapaan ihmisiä. Se riittää.
Meillä oli aiemmin oma huone, mutta sitten siirryttiin avokonttoriin. Kellään ei ole enää omaa huonetta. Siinä sitten yrität keskittyä, kun kuuntelet hälinää. Ja toisaalta ei ole häävi tietosuoja, kun muiden kuullen pitää soitella asiakkaille. Onneksi saa tehdä etänä pääsääntöisesti.
Etätyö vähentää edelleen infektiokierteitä. Sairaspäivien määrä on vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Koko yhteiskunta katsotaan vain huippuosaajien kautta. Aina unohdetaan aidot duunarit jotka tätä yhteiskunta pitävät pystyssä. Ei kaupan ihmiset ja sairaanhoitajat tee etätöitä.
It alalla olevana voin kertoa, että ei se nykyinen kauppa pyörisi ilman meitä etötyöläisiä. Kassajärjestelmät, tilausjärjestelmät, varastokirjanpito, kirjanpito jne. kaikki pyörivät ohjelmistoilla, joita joku pyörittää etänä. Siellä taustalla tehdään paljon töitä, mutta se ei näy kaupassa ellei joku systeemi mene rikki.
Aika hullunkurinen ajatus, että joku tekee koko ajan aktiivisesti töitä, että vaikkapa kaupan kassajärjestelmän ohjelmisto pyörii. Ensimmäinen ajatus on, että siellä poljetaan kuntopyörällä virtaa sähkölaitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ihmeessä niitä tilastoja. Monessa paikassa on uutisoitu, että etätyö on lisännyt tuottavuutta. Toki sosiaaliset suhteet on tärkeitä kaikille, mutta niitä saa muualtakin kuin työpaikalta.
No tämä tulee ensiksi esiin tuottavuudesta:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009893169.html
Ja tässä
Ensimmäistä ei pääse lukemaan, joten vaikea ottaa kantaa. Ja toinen käsitteli enemmänkin sitä, mitä haittoja etätyöstä _voi_ olla. Sinänsä nuorten kohdalla olen samaa mieltä, mutta toki korona-aikana vaikutti sekin, että myös muita menoja ja sosiaalisia tilanteita piti rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keiden kanssa olen jutellut ovat kertoneet etätyön lisänneen tuottavuutta. Veljeni työpaikassa ei enää ikinä palata toimistolle, koska 100% etää tekevillä on tuottavuus noussut niin paljon. Toimisto on olemassa postin hakua varten ja joitakin tiimipalavereita varten, toki saa siellä tehdä töitä ken haluaa (juuri kukaan ei halua). Muuttivat paljon pienempiin tiloihin ja vuokrakustannukset pienenivät reilusti. Win win tilanne kaikille
Itselläni ei ole kotona työpistettä. Asun kaupungin keskustan tuntumassa, joten jokainen huone maksaa. Ihmetyttää aika kovasti, miten niin moni on valmis siirtämään työantajan tilakulut omikseen. Toki ymmärrän, että maalla tila on halpaa ja matkat vastaavasti kalliita.
En hankkinut yhtään lisäneliötä etätöiden vuoksi, neliöt olivat jo valmiina. Se, asuuko keskustassa vai lähiössä, on oma valinta. Itse olen valinnut asua kehä I:n ulkopuolella. Aamu-umisena nautin siitä, että voin hereillä hitaasti, juoda aamukahvin rauhassa ja kuitenkin aloittaa työpäivän samaan aikaan, kun työmatkoihin ei enää kulu aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö vähentää edelleen infektiokierteitä. Sairaspäivien määrä on vähentynyt.
Taitaa olla pikemminkin niin päin, että etätöitä tehdään sairaanakin.
Erään kerran kuuntelin jalkapallokatsomossa, kun nuoret miehet kehuivat naureskellen etätöillään, miten vapaata on ja voi tehdä sitä ja tätä. Etätyö näköjään rapauttaa työntekokulttuurin, kun voi vaan olla kotona, tai ties missä lomakohteissa ja olla tekevinään töitä.
En kannata etätöitä, koska se ei ole tasa-arvoista, eikä kaikille ole mahdollista olla etätöissä.
Kaksi kuukautta olin korona-aikaan vuonna 2020 etätöissä. Työn tuottavuus laski ja työnteko vaikeutui.
Työpaikalle on mukava mennä ja tulee myös itsestään huolehdittua, kun lähtee ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani ei ole missään vaiheessa ollut etätyöpakkoa. Ei edes kevättalvella 2020. Ne, joilla ei kotona ollut mahdollisuutta joko tilanpuutteen tai työrauhan puuttumisen takia tehdä töitä, saivat edelleen mennä toimistolle. Loppuvuodesta 2020 firma muutti pienempiin tiloihin, koska aika monella oli kotona riittävästi tilaa eikä ollut myöskään pieniä lapsia tms häiritsemässä työntekoa. Nuorilla miehillä, jotka pelaavat paljon, on aika usein jopa paremmat työskentelytilat kotonaan kuin mitä on toimistolla.
Vaikka kotona olisikin yhtä hyvät pöydät, tuolit, näytöt ym (itse tarvitsen työssäni tuplanäyttöä) niin siltikään kotona ei kukaan siivoa ilmaiseksi työpistettäni. Samoin työajan ja vapaa-ajan raja sumenee etätöissä, ja sitä en halua.
Tunnistan tämän kyllä itsessäni. Nautin työstäni suuresti, työporukka on ihanaa ja toimistolle on aina kiva mennä. Nyt kun metro on remontissa ja työmatka tuplasti pidempi, teen pääsääntöisesti etänä töitä. Paljon kuluttavampaa henkisesti itselleni.
Olen tehnyt etätyötä huhtikuusta 2020 alkaen, enkä halua mennä enää toimistolle. En vain jaksa sitä avotoimiston meteliä. Jos joskus on pakollisia toimistopäiviä, olen niiden jälkeen todella väsynyt ja työteho ko. päivän osalta on romahtanut. Toimistolla työskentely katkeaa vähän väliä meteliin. Eikä minulla myöskään ole ikävä niitä kahvikuppikuntia, jotka katselivat nokkavartta pitkin niitä, jotka olivat kuppikuntien mielestä vääränlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kotona olisikin yhtä hyvät pöydät, tuolit, näytöt ym (itse tarvitsen työssäni tuplanäyttöä) niin siltikään kotona ei kukaan siivoa ilmaiseksi työpistettäni. Samoin työajan ja vapaa-ajan raja sumenee etätöissä, ja sitä en halua.
Olisipa mielenkiintoista tietää, mikä tässäkin oli alapeukuttamisen arvoista. Se, että jonkun työpaikalla käy siivooja? Vai se, että joku haluaa erottaa selvästi työajan ja vapaa-ajan? Vai vain se, että joku pitää elämässään eri asioista kuin mistä itse pitää?
Valitettavasti aika harvat työt ovat sellaisia, että ne pystyy täysipainoisesti hoitamaan samalla omien lasten seurasta nauttien. Äkkiä tulee mieleen perhepäivähoitajan työ.