Tutkija: Etätyö on syylinen siihen että ihmiset kokevat nykyään yksinäisyyttä ja sosiaalisuuden puutetta
Ihmisten lisääntynyt yksinäisyyden tunne ja se että nykyaikana ihmisillä ei ole sosiaalisia suhteita ja läheisiä ystäviä johtuu tutkimusprofessori Jari Hakasen mukaan siitä että kotoa tehtävä etätyö on lisääntynyt eikä työpaikoille tarvitse mennä jolloin se sosiaalisia suhteita muodostunut työyhteisöpuuttuu ihmisten elämästä ja jättää aukon joka tuntuu yksinäisyydeltä.
Räjähdysmäisesti ja yhtäkkiä, salamaniskun tavoin lisääntynyt etätyö vaikuttaa nyt muutenkin koko Suomen talouteen ja on syy sen nykyiseen tilaan, konkurssien lisääntymiseen ja tyhjiin vuokra-asuntoihin, kertoo puolestaan työ- ja elinkeinoministeriön Elina Pylkkänen.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-tyoelamassa-tapahtui-sa…
Kommentit (178)
Aika syyllistävä ote noissa uutisissa. Eiköhän lounasravintoloiden ja muiden palvelujen käyttöön vaikuta eniten ihan yleinen taloustilanne. Silloin niistä tingitään ensimmäisenä. Valitettavaa toki yrittäjien kannalta. Ja toisaalta, ei pelkästään nuoret aseta itselleen (liian) suuria tavoitteita vaan kyllä se on ihan työnantaja, joka vaatii lisää ja lisää. Eläköityneiden tilalle ei oteta uusia jne.
Arvaan, että tähän ketjuun tulee miljoona ihmistä kertomaan, miten loistojuttu etätyö on. Varmaan täällä keskusteleekin etupäässä melko introvertteja ja vähän vanhempia ihmisiä.
Tilastot kuitenkin kertovat, että etätyön vaikutukset ovat etupäässä negatiivisia, etenkin nuorille, jotka tarvitsisivat monenlaisia sosiaalisia oppeja, joita saa vain elävässä kanssakäymisessä.
Ja kaiken ikäisillä etätyö vähentää fyysistä aktiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä koska tulee käsky takaisin toimistolle. Itse en ole menossa.
Onko sulla muka mahdollisuus itse päättää siitä?
Alanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Yli neljä vuotta olen tehnyt etätöitä enkä kyllä vaihtaisi tätä mistään hinnasta. Mulle riittää sosiaalisuuteen varsin hyvin omat kaverit, perhe ja sukulaiset joiden kanssa ehtii viettää enemmän aikaa kun työmatkat puuttuu. On vaan helpotus kun ei tarvitse päivittäin katsella k.u.s.ipäitä ja muita ei-niin-kivoja henkilöitä.
Mä olen tehnyt etätöitä jo yli 11 vuotta. Kun aloitin, olin ihan yllättynyt, miten työpäivän jälkeen jaksoi tavata ystäviä, kavereita ja sukulaisia. Kun ei mennytkään enää sitä 2 tuntia päivässä työmatkoihin. Myöskin se, että sai koko päivän tehdä hommia ihan rauhassa, muita ihmisiä jaksoi paljon paremmin kuin jos oli koko päivän ensin ollut työkavereiden kanssa samassa tilassa. Mulla on ihan kivat työkaverit, mutta eivät he ole mun ystäviäni.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran tehnyt sen virheen urani alussa, että aloin kaveerata työkaverin kanssa myös työajan ulkopuolella. Sellaista mokaa en toiste tee. Työaikana tehdään työtä ja tehokkaimmin se tehdään etänä. Omalla kohdallani myös kaikki räkätaudit jäivät pois kun ei tarvinnut enää kulkea saastaisilla julksilla.
Minä myös aloin kaveerata työkaverin kanssa, ja se oli parasta mitä elämässäni on tapahtunut: nyt meillä on kolme ihanaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan, että tähän ketjuun tulee miljoona ihmistä kertomaan, miten loistojuttu etätyö on. Varmaan täällä keskusteleekin etupäässä melko introvertteja ja vähän vanhempia ihmisiä.
Tilastot kuitenkin kertovat, että etätyön vaikutukset ovat etupäässä negatiivisia, etenkin nuorille, jotka tarvitsisivat monenlaisia sosiaalisia oppeja, joita saa vain elävässä kanssakäymisessä.
Laita ihmeessä niitä tilastoja. Monessa paikassa on uutisoitu, että etätyö on lisännyt tuottavuutta. Toki sosiaaliset suhteet on tärkeitä kaikille, mutta niitä saa muualtakin kuin työpaikalta.
Etätyö on ihanaa. Ei työmatkoja. Ei juurikaan meikkaamista tai vaatteiden vaihtelua. Herään, käyn vessassa, laitan kotitakin päälle, laitan kahvin valumaan, avaan koneen ja olen töissä. Ei työpaikan juorukelloja, ei kohteliasta jauhantaa säästä, harrastuksista, lapsista, vuodenajoista, ei turhia keskeytyksiä. Ei flunssasairasteluita.
Kun menen työpaikalle varaan huoneen ja pysyn siellä. Syön lounaankin siellä, jotta en joudu taukotilaan muiden kanssa. Kahvi kotoa termariin ja vältän silläkin menemästä taukotilaan.
Teen asiantuntija asiakastyötä. Väsyn ihmiskontakteista. Asiakkaiden kanssa on pakko olla tekemisissä mutta työkaverien kanssa olon voin karsia minimiin. Minulla on perhe ja harrastukset, joissa tapaan ihmisiä. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Oma tuottavuuteni on vain parantunut etätöiden myötä ja jaksan paremmin kun ei tarvitse enää väkisin jaksaa tekopirteitä kahviautomaattikeskusteluita.
Ihan samaa mieltä. Toisaalta taas tekopirteät kahviautomaattikeskustelutkin on tosi mukavia, kun niitä on nyt vain kerran viikossa toimistolla käydessä eikä joka päivä.
Ei ole. Ihmiset voivat tehdä myös lähekkäin jos siltä tuntuu. Ne joita kiinnostaa etä, niin se toimii siellä. Jotkut kokevat ryhmässä yksinäisyyttä ja eivät tunnu että kuuluu sinne. Ehkä johonkin muuhun ryhmään muualla, vapaalla. Ihmisillä asiat ovat yksilökohtaisia. Suomi on saareke ja moni kokee että on eristetty Suomeen pakkotyöhön, ei ole ehkä sitä ihmistyyppiä jota valtavirta on.
aivan skeidaa ei kai kyseiselle professorille makseta jotain minun eli veronmaksajan rahoista - ehdotan että annetaan heti potkut jos näin on?
Kiva tehdä etänä. Paljon tehokkaampaa
Kyllä oli harvinaisen tyhmä kommentti tutkijalta.
Etätyö on parasta ei ahdista meno työpaikalle kiusattavaksi, ja saa nukuttua kun ei pelkää herätystä.
ja ketjusta poistellaan jo viestejä jotka kertovat miten etätyö on parempi kaikessa...
HR osastot siellä poistelevat viestejä kun työt loppuvat kun ihmiset tekevät etätöitä...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monilla on vähentänytkin fyysistä aktiivisuutta, mutta en mä itse pidä kunnon kannalta kovin merkittävänä köpsytellä kotoa bussipysäkille ja mennä siitä töihin. Moni lähtee jopa ihan omalla autolla ja parkkipaikka on yleensä jopa lähempänä kuin lähin bussipysäkki. Kun mä 2013 talvella aloitin etätyöt, otin saman vuoden kesällä koiran. En olisi ottanut koiraa, jos ei olisi ollut etätyömahdollisuutta. Olisi tullut koiralle liian pitkiä päiviä olla kotona. Koiran kanssa tulee lenkkeiltyä huomattavasti enemmän kuin mitä käveli lähitöiden aikana työmatkoissa.
Ai syy ei olekaan matala syntyvyys tai että perheitä ei synny? Ihanko oikeasti joku kaipaa mieluummin ilkeitä työkavereita kuin omia lapsiaan?
Tutkija näyttää elävän aika kuplassa. Etätyöt mahdollistavat monen lapsiperheen elämän, arjen pyörimisen, ei siihen kukaan kaipaa päälle tuökavereita.
Vierailija kirjoitti:
Epäilivät myös että etäyön takia työn tuottavuus on vähentynyt.
Kaikki keiden kanssa olen jutellut ovat kertoneet etätyön lisänneen tuottavuutta. Veljeni työpaikassa ei enää ikinä palata toimistolle, koska 100% etää tekevillä on tuottavuus noussut niin paljon. Toimisto on olemassa postin hakua varten ja joitakin tiimipalavereita varten, toki saa siellä tehdä töitä ken haluaa (juuri kukaan ei halua). Muuttivat paljon pienempiin tiloihin ja vuokrakustannukset pienenivät reilusti. Win win tilanne kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ihmeessä niitä tilastoja. Monessa paikassa on uutisoitu, että etätyö on lisännyt tuottavuutta. Toki sosiaaliset suhteet on tärkeitä kaikille, mutta niitä saa muualtakin kuin työpaikalta.
No tämä tulee ensiksi esiin tuottavuudesta:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009893169.html
Ja tässä jotain terveysvaikutuksista:
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/etatyo-yleistyy-tallaisi…
Siitä, mitä etäopiskelu teki nuorille korona-aikaan, tuskin tarvitsee edes mainita. Toki se oli erilainen tilanne. Mutta nuorten sosiaaliset ympyrät muodostuvat niin vahvasti opinto- ja työporukan ympärille, että vaikeaa on omassa kopperossa aikuiselämä rakentaa.
Luulempa että syynä oli alunalkaen korona-ajan sulkutoimet, kaikki toimistotyötä tekevät ja opiskelijat eristettiin koteihinsa. Harradtustoiminnot lopetettiin. Tästä se alkoi. Hallitus teki pahan pahan virheen vain siksi että saatiin pidettyä sairaat ja vanhukset elossa.
Sitten etätyö jäi muotiin ja tulos on valmis. Eteenkin yksinelävät, joita Suomessa valtavan paljon kokevat yksinäisyyttä. Ja myös osa niistä introverteistä jotka ei edes halua mennä työpaikalle.
Onko sulla muka mahdollisuus itse päättää siitä?