Mistä te eronneet saatte apua "miesten töihin"?
Joo. Tiedän, että jokainen voi opetella, mutta ei ole kiinnostusta tai jaksamista. Tarkoitan kaikkia poraushommia, kokoamisia yms. Lapsi opiskelee eri puolella Suomea. Ei ole hengissä ketään sukulaista tms jolta voisi pyytää. Ei ole ketään niin läheistä miespuolista tuttua, jolta vois mitään pyytää. Ylipäänsä ei ole nitään verkostoja, josta apua saisi ilman rahaa. On tää aika kauheeta kun tajunnut miten yksin on.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Höh, minusta taas nuo kaikki ns. miesten hommat on mukavia. Ja teen kyllä siistimpää jälkeä kuin monet miehet. Suosittelen opettelemaan. Ohjeita seuraamalla erilaiset kokoamistehtävät on helppoja ja palkitsevaa kun näkee kättensä jäljen.
Puuppaleena ei taida olla herkkupala sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi ostaa maksullisia palveluita, jos ei ole verkostoja.
JOO. MILLÄ. RAHALLA. ?
AIEMMIN ELÄMÄSSÄ OSTIN KAIKKI AVUT PALVELUFIRMOISTA, KUN OLI RAHAA.
NYT. EI. OLE. EIKÄ. TULE.
sitten olet ilman, mikään reikiä ei ole pakko porata seinään.
Missä on pora ja kuka puhui porasta? Oletko vajaa kun et kykene puhumaan muusta kuin porasta? Kairaako kyseinen pora lobotomiaa sinulle ja et siksi kykene keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, minusta taas nuo kaikki ns. miesten hommat on mukavia. Ja teen kyllä siistimpää jälkeä kuin monet miehet. Suosittelen opettelemaan. Ohjeita seuraamalla erilaiset kokoamistehtävät on helppoja ja palkitsevaa kun näkee kättensä jäljen.
Ja sehän sua harmittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Missä on pora ja kuka puhui porasta? Oletko vajaa kun et kykene puhumaan muusta kuin porasta? Kairaako kyseinen pora lobotomiaa sinulle ja et siksi kykene keskusteluun?
Ap puhui. Opettele lukemaan äläkä sekoile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sehän sua harmittaakin.
:D
Vierailija kirjoitti:
Poraaminen ja kokoaminen on helppoa. Etenkin kokoaminen tuntuu luonnistuvan naisilta paremmin, koska naiset yleensä jaksavat lukea kokoamisohjeen.
Juu, mun appi (rakennusalan yrittäjä) kutsuu mielellään minut paikalle kun pitää koota joku ikeakaluste. Ei itse malta kunnolla lukea ohjeita ja no, senhän tietää miten ikeakalusteen kanssa sitten käy. Meillä on ihan hyvä tiimi siinä hommassa, minä neuvon ja appi käyttää sitä porakonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä opetella, mutta kalliiksi tulee ostaa vaikka sähköpora ja alkaa harjoittelemaan uuden asunnon seiniin. Jos ei osaa. Tätä on vaikea tajuta jos on tukiverkostoja.
On joo tosi vaikeeta, kun niitä poria myydään siellä samassa Prismassa mistä muutkin kamat ostat.
Ei kyllä mitenkään voi tietää kuuluuko sen terän osoittaa seinää kohti vai omaan polveen. Ja YouTuben minuutin "how to drill" videossakin puhutaan jotain ulkomaankieltö mitä en ymmärrä.
Minä yritin porata seinään reikää niin se ei mennyt. Eli ilmeisesti on olemassa erilaisia materiaaleja ja poranteriä? Mistä tiedän mitä materiaalia minun seinä on? Tai saako siihen porata ollenkaan?
Tottakai voin ottaa selvää tästä. Mutta yleensä kaikki korjaus- ja rakennusasiat on tuollaisia, että kuvittelet sen olevan yksinkertainen, sitten kun alat ottaa selvää miten tehdä se, löydät monta uutta asiaa jotka pitää ottaa huomioon, monesti tajuat sen vasta kun olet jo alkanut tehdä jotain ja se ei toimikaan. Tämä tarkoittaa useaa kauppareissua useassa eri kaupassa, sen selvittämistä mitä pitää ostaa ja mistä ja mitä termejä pitää käyttää että osaat etsiä oikeasta asiasta, sitten kaikki muu informaatiohaku välineistä, materiaaleista, tekemisestä, vaihtoehdoista, vuodenajoista jos kyse on jostain mikä on ulkona... Eli mikään ei valmistu hetkessä ja kun näitä tulee useita peräkkäin, se on rasittavaa.
Toinen esimerkki. En saanut ruohonleikkuria käyntiin. Googlaamalla selvisi erilaisia asioita polttoaineen vanhentumisesta ja osien rikkoutumisesta. Leikkasin käsikäyttöisellä ruohonleikkurilla. Myöhemmin selvisi että ruohonleikkurissa on nappi josta voi painaa ennen käynnistystä. Minulla ei ollut ketään jolta kysyä ja googlekaan ei auttanut.
?
Teet itse tai ostat palveluita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä opetella, mutta kalliiksi tulee ostaa vaikka sähköpora ja alkaa harjoittelemaan uuden asunnon seiniin. Jos ei osaa. Tätä on vaikea tajuta jos on tukiverkostoja.
On joo tosi vaikeeta, kun niitä poria myydään siellä samassa Prismassa mistä muutkin kamat ostat.
Ei kyllä mitenkään voi tietää kuuluuko sen terän osoittaa seinää kohti vai omaan polveen. Ja YouTuben minuutin "how to drill" videossakin puhutaan jotain ulkomaankieltö mitä en ymmärrä.
Minä yritin porata seinään reikää niin se ei mennyt. Eli ilmeisesti on olemassa erilaisia materiaaleja ja poranteriä? Mistä tiedän mitä materiaalia minun seinä on? Tai saako siihen porata ollenkaan?
Tottakai voin ottaa selvää tästä. Mutta yleensä kaikki korjaus- ja rakennusasiat on tuollaisia, että kuvittelet sen olevan
Luuletko, että miehet saavat nuo kaikki tiedot suoraan äidinmaidosta?
Tasa-arvon nimissä hoida itse hommasi, ei miehet ole sinun kotiorjiasi.
Voi voi... jos nainen on ihan terve ja jäsenet (ja pää) pelaa, niin siitä vaan tekemään ja opettelemaan. Vois nämä naisetkin, ketkä jostain kumman syystä haluavat parisuhteessa olla, tehdä välillä myös itse eikä aina vaan tukeutua mieheen. Se juuri synnyttää näitä tapauksia eron jälkeen, jotka eivät sitten osaa ja kykene kun mies on tehnyt tämän kaiken.
T. Onnellinen vapaaehtoisesti vapaa nainen :)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minusta ei ole kasvatettu avutonta neitoa, joka ei osaa edes porakonetta käyttää. Poria saa vuokrattua, joten omaksikaan ei tarvitse ostaa.
N48
Tätä minäkin ajattelin. Vaikka porakone on paljon yksinkertaisempi käytettävä kuin sähkövatkain, sitä tarvitsee harvoin. Silloin on sama hankkia myös porakoneen käyttäjä on ostaa koko kone muutamaa harvaa käyttökertaa varten. Akkuporakone on kyllä kätevä, jos sitä voi käyttää ruuvivääntimenäkin.
Voishan sitä jeesata ihan vaan kahvipalkallakin. Ei vaan koskaan satuta yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi... jos nainen on ihan terve ja jäsenet (ja pää) pelaa, niin siitä vaan tekemään ja opettelemaan. Vois nämä naisetkin, ketkä jostain kumman syystä haluavat parisuhteessa olla, tehdä välillä myös itse eikä aina vaan tukeutua mieheen. Se juuri synnyttää näitä tapauksia eron jälkeen, jotka eivät sitten osaa ja kykene kun mies on tehnyt tämän kaiken.
T. Onnellinen vapaaehtoisesti vapaa nainen :)
Sama pätee myös miehiin kotihommien suhteen. Pappani oli ihan pulassa mummon kuoltua, kun mummo oli aina tehnyt kaikki kotihommat. Pappa ei edes tiennyt, kuinka uunin saa lämpenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa. Itse jouduin hoitamaan muutonkin rahalla. Ei ole ketään, jota voisi pyytää avuksi. Vaikea saada yksin sohvaa tms kannettua.
no järkevä ihminen hoitaa ne muutot muutenkin rahalla eikä oleta että aina kaverit/sukulaiset kantamassa..yleensä ne autettavat eivät sitten itse koskaan "ehdi" muita auttamaan.
ap:n ongelmaan, monella paikkakunnalla on aviomiespalvelu eli googleen vaan. Sieltä saa vuokrattu ihan kohtuullisella tuntihinnalla monenlaista apumiestä. Nykyään pystyy monessa asiassa myös oikomaan eli seiniin ei tarvitse porata reikiä, vain ostaa riittävät kantavat tarrakoukut tauluja varten. Valaisimet ostetaan sen mukaan että niissä on valmis toi pistoketulppa etc.
Onko sen reiänporaajan, muuttoautonkuljettajan ja muun avustajan oltava välttämättä mies?
Kuinka moni tässä keskustelussa on edes tullut ajatelleeksi, että avustaja voi olla sisko, tytär, äiti, kaveri tai vaikka mummo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kannattaa opetella ensin muualle kuin suoraan aloittaa seinästä. Sama koskee muitakin työkaluja.
Lainasin porakoneen kirjastosta, ei tarvinnut ostaa. Tämä siis Helsingissä. Muissakin isoissa kaupungeissa on vastaavaa tai yksityisten välisiä lainapalveluja.
Mä kokoan huonekaluni itse. Se on ihan kivaakin hommaa. Voisin vaikka tarjota kokoamisapua, jos joku tarvitsee.
Opettelin asentamaan kattolamput. Näitä taitoja tarvitaan kyllä tosi harvoin.
Porakoneen sain lahjaksi. Netistä löytyy ohjeet. Ja loppujen lopuksi sitäkään tarvitaan niin harvoin, että pärjää ilmankin.
Renkaiden vaihto tapahtuu liikkeessä, tai joskus joku nuori ilmoittelee tarjoavansa apua, niin ehdottomasti heille annan hommaksi. Osaan itse vaihtaa auton valoihin polttimot, liikkeessä 5min homma maksaa maltaita.
Hankalin juttu on mistä löytää jonkun apuun, jos tarvitsee kuljettaa/kantaa jotain isompaa. Tai jos auto korjaamolla, kimppakyyti tai laina-auto. Tai ihan vaan aikataulujen sovittamiseen, milloin kaikki pitäisi pystyä tekemään yhtä aikaa.
Sen verran omatoimiseksi jo oppinut, ettei tähän huusholliin kyllä miestä enää tule😁
Et tietenkään ole "periaatteesta" myöskään paikkakuntasi fb-ryhmässä, josta helposti saisit apua tuollaisiin hommiin?
Aloitustekstissä mainitsi poraushommat. En tiedä, millä sinä ne hoidat, mutta muuta ihmiset tuppaavat hoitamaan ne porakoneilla. Vuokraamiseen ei tarvita penistä ja siksi se onnistuu naisilta ihan yhtä helposti kuin miehiltäkin.