Miksi hampaista on niin paljon kuluja? Eihän muitakaan leikkauksia ja hoitoja joudu maksamaan itse.
Aina voivotellaan, kun hammasimplantit ovat niin kalliita, muttei, että tekonivellleikkaukseen ei ole varaa, kun maksaa monta tonnia.
Kommentit (15)
Silmähommelit maksetaan myös itse. Mun lasit pitäisi uusia vuosittain, muttei ole varaa. Maksoivat viimeksi (2016) 1600 egeä silmälääkäritutkimuksineen. Ai juu, taisin saada KELA-korvausta 16 euroa.
Monitehot, erittäin vaikea likinäköisyys ja eripariset silmät. Pakko olla iso ja paksu linssi, jota ei koskaan ole varastossa vaan tilataan maahantuojalta ja hiotaan.
Hampaat on helppo pitää kunnossa koko eliniän. Siilmät taas on mitkä on ja ilman niitä on sokea.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jotain implantteja tarvii. Hoida hyvin hampaasi niin aika vähän on kuluja. Vuodessa pari tarkastusta kunnallisella maksaa joku 50€ jos ei ole reikiä eikä muuta korjattavaa.
Purennan takia esim etuhammas voi katketa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jotain implantteja tarvii. Hoida hyvin hampaasi niin aika vähän on kuluja. Vuodessa pari tarkastusta kunnallisella maksaa joku 50€ jos ei ole reikiä eikä muuta korjattavaa.
Kunnalliselle pääsee tarkastukseen korkeintaan joka toinen vuosi.
Mikä on syy että minun pitäisi maksaa sinun hampaat? Venäjä on täynnä hampaattomia mummoja.
Tiesitkö että voit tilata lasit paaaljon edullisemmin netistä? Tilaat ensin kehyksiä sovitukseen ja Lähetät silmälääkärin tutkimustuloksen sitten kehysvalinnan kanssa tilattavaksi. Tyttärelläni oli hajataittoa, ja oltiin tyytyväiset laseihin.
Mieti miten tarkkaa työtä on tehdä lukuisiin hampaisiin pienenpieniä implantteja, kun tekoniveliä tarvitaan yleensä yksi tai kaksi, löytyvät valmisvalikoimasta ja ne ovat suurempia?
Suun alueen tulehdukset sairastuttavat. Terve suu, niin ihminen on muutenkin terveempi. Parannettavaa on niin kotihoidossa kuin ammattilaisten tekemän hoidon saannissa ja hinnassa, jonka siitä pystyy maksamaan.
Suomessa ei huomioida suun tilaa tarpeeksi. Kalliiksi tulee. Ostatko mieluummin uuden auton vaiko implantit?
Mitä ihmettä te puhutte. Että kaikki pitäisi veronmaksajien kustantaa?? Ei se niin voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on syy että minun pitäisi maksaa sinun hampaat? Venäjä on täynnä hampaattomia mummoja.
Ennen Suomestakin hampaattomat miehet meni Ruotsiin "töihin". Nyt asiakkaita riittää Suomessakin kun hmous sallitumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten tarkkaa työtä on tehdä lukuisiin hampaisiin pienenpieniä implantteja, kun tekoniveliä tarvitaan yleensä yksi tai kaksi, löytyvät valmisvalikoimasta ja ne ovat suurempia?
Suun alueen tulehdukset sairastuttavat. Terve suu, niin ihminen on muutenkin terveempi. Parannettavaa on niin kotihoidossa kuin ammattilaisten tekemän hoidon saannissa ja hinnassa, jonka siitä pystyy maksamaan.
Suomessa ei huomioida suun tilaa tarpeeksi. Kalliiksi tulee. Ostatko mieluummin uuden auton vaiko implantit?
Eipä se suun terveyttä tuhoa, vaikka muutama hammas puuttuisikin. Tekonivel sen sijaan parantaa terveyttä huomattavasti kun mahdollistaa liikunnan. Puuttuva hammas on yleensä vain kosmeettinen haitta. Toki purukalusto voi olla myös niin huonossa kunnossa, että vaikuttaa myös muuhunkin.
Toisaalla kirjoittelin että yhtä takahammasta on 20 v aikana korjattu hiukan vajaalla kolmella tonnilla. Nyt se hajosi ja käskettiin lahottamaan korjauskelvoton riekale niille sijoilleen että hermo kuolee. Vasta sitten katsotaan jos edes koko hampaalle on tarvetta. Ei ne suostu ihan kaikkea korjaamaan, koska kuulemma on taipumus että reikä tulee jotenkin sisältä päin. Ylhäällä oli juuri näin, eli oli sisältä tullut reikä, joka sitten paikattiin. Sinänsä en pidä 850 euron korjauskuluja kalliina, aikaahan siinä sisäreikähampaassa paloi, kun hammaslääkäri ja kaksi hoitajaa sen kanssa puoli päivää paini. En myöskään kolmentonnin lahoavaa rauniota, koska kestihän ne korjauspatentit kuitenkin sen 20 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma hoitosuunnitelmani on kolmen vuoden välein.
Ja kun yritän hoitojonojen takia hyvissä ajoin varata aikaa siihen seuraavaan tarkastukseen, ei järjestelmä anna tehdä ajanvarausta ennen kuin se kolme vuotta on kulunut. Ajat menevät noin 5 kk päähän täällä Helsingissä, joten kolme vuotta onkin yhtäkkiä 3,5 vuotta. Päätin ottaa kokonaishoidon palvelusetelin, jota käyttämällä omavastuuosuus on kaupungin hinnaston mukainen.
Koska hampaita huolta pitämällä ei synny noita kuluja. Lopeta sokerilimujen ja happamien juomien litkiminen ja herkkujen napostelu. Näitä jos on ihan pakko vetää niin sitten ajoita ne ruokailun yhteyteen jotta ei synny turhia happohyökkyäksiä. Jauha xylitol purukumia tai pastillia ja pese hampaat aamuin sekä illoin ja käytä hammaslankaa.
Minulla tähän asti suurin kuluerä hampaissa on ollut purentakisko. Toisinaan ollut reikiä, jotka osaltaan johtuu astman aiheuttamasta suuhengityksestä öiseen aikaan, joka kuivattaa suuta ja nostaa reikiintymisriskiä ja narskuttelukin kuluttaa hampaita (varskuttelu taas juontaa purentaviasta, joka olisi pitänyt aikoinaan lapsena korjata, mutta jostain syystä meidän hammashoitolan hammalsääkäri silloin päätti, että ei korjata), joten reikiä on myös paikattu.
Hammaskuluja voi välttää hoitamalla niitä ja käymällä säännööllisesti hammasläkärin tarkastuksissa. Hammasongelmat ovatkin pitkälle itse aiheutettuja.
minulle hammaslääkäri on sanonut yhdestä juurihoidetusta hampaasta, että jos se joudutaan joskus poistamaan, niin voikin olla mielenkiintoista sitten miettiä, että millainen hammas saadaan siihen paikalle. Tuo juurihoidettu kun on poskihammas ja koska olen purentavikainen, niin määränlainen implantti voi tuoda ongelmia muille hampaille sitten, kun on kovempaa materiaalia kuin omat hampaat. Hoidankin kyllä tosi hyvin hampaita, ihan sitä ajatellen, ettei koskaan tule tilannetta, että se juurihoidettu murenee kokonaan. Nyt on menty juurihoidetun kanssa yli 20 vuotta ja vielä se on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä olen joskus päässyt vuosittainkin: tarkastusvälin määrää hammaslääkäri siellä julkisella hammastarkastuksen jälkeen. Tällä hetkellä oma tarkastuvälini on kolme vuotta: hammalääkäri sanoi, että täällä on kaikki nyt nin hyvin ja kunnossa, että ei tarvi tulla aikaisemmin, jos ei jotain akuuttia tapahdu.