mies alkaa muutamien ensimmäisten tapaamisten jälkeen huomauttelemaan käytöksestäni?
Olen käynyt muutaman kerran treffeillä miehen kanssa ja en oikein ota hänestä selvää. Hän on toisaalta hyvin älykäs ja haluaa keskutstella paljon tunteista, mutta on samalla melko vaativa. Huumorintajumme ei myöskään kohtaa ollenkaan ja oloni on todella ristiriitainen ja hämmentynyt.
Yksillä treffeilä hän mm "esitti" minua liioitellen kertomassa erästä hänelle aiemmin kertomaani kokemustani ja sen piti ilmeisesti olla vitsi, mutta se tuntui lähinnä loukkaavalta. Eräs pe ilta hän soitti minulle ja kun en ollut vastannut puhelimeen (olin kaupassa), niin lähetti heti viestin jossa "vitsaili" että olenko lähtenyt bilettämään. Jos olen kysynyt mitä hän haluaisi tehdä kun suunnittelemme seuraavaa näkemistä, vastaus on voinut olla ilmeisesti vitsillä että haluaa katsella kun tanssin. Mielestäni tämä on vain creepyä eikä vitsiä, ja mieleen tulee että joku tosi osuus siellä on takana.
Toinen asia joka on saanut minut miettimään on se, että hän on jo nyt huomautellut käytöksestäni. Ymmärrän, että en ole täydellinen ja haluan selvittää asian, jos olen loukannut toista, mutta tuntuu, että standardi on melko kova. Kerran hän avautui minulle tuntemuksistaan meidän suhteestamme ja kun reagoin "väärin", tämä johti pitkään keskusteluun siitä miten toisen tunnekokemus tulee ottaa vastaan. Kehityn mielelläni ihmisenä ja pyysin anteeksi, mutta aivan alkuvaiheessa tutustuessa on minusta aika paljon odottaa heti että toinen osaa reagoida juuri oikealla tavalla, enkä itse haluaisi vielä käyttää energiaa ns. kehityskeskusteluihin. Jos en ole aivan hereillä keskusteluissa/tavatessa tai en osaa olla tarpeeksi avoin/huomiova, niin saan kuulla siitä, mutta tämä kaikki tapahtuu niin että hän korostaa että kaikki tekevät virheitä ja tärkeintä on että on haavoittuvainen, mikä saa pääni entistä enemmän sekaisin.
Vastaavia tapahtumia on ollut muitakin ja en tiedä onko hänessä joku kontrolloiva puoli vai olenko vain tulossa hulluksi ja ylianalysoin. Tai ehkä olen itse liian karkea ja kypsymätön, en tiedä onko vika minussa vai onko tämä vain täysin väärä ihminen minulle. En ole aiemmin tottunut tällaiseen kaiken analysointiin yhdessä.
Kommentit (296)
Kaffebulla kirjoitti:
Mä sanoisin tuollaiselle tyypille, että kuule, sä etsit selvästi tosi sensitiivistä kumppania ja mä olen enemmän tällainen poikki ja pinoon -ihminen. En osaa ottaa sua riittävällä herkkyydellä huomioon, onhan se tässä jo nähty. Loukkaisin vain sinua tahtomattani enemmän ja enemmän jos jatkettaisiin, joten paras että lopetetaan tähän. En ole oikea ihminen sulle. Olet ihana ja herkkä ihminen, olen varma että löydät upean naisen. Mä oon vähän tällainen karvahattumalli, olet ansainnut enemmän!
En kyllä menis sanoo mitään tällaista. Tästähän mies saa aikaiseksi viiden tunnin maratonkeskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei tuosta teidän suhteestanne tule mitään. Se on itsestään selvä asia. Teidän älykkyys on niin kaukana ,kuin itä lännestä. Ei kumpikaan muutu siinä asiassa, eikä ole tarpeenkaan. Lopettakaa heti tapailu, muutoin joudut kaiken aikaa kuuntelemaan huomautuksia kaikesta mitä teet, tai miten käyttäydyt.
te kumpikin tarvitsette vertaisenne kumppanin.
Jos älykkyysosamäärässä on 20-30 ero ,on yhteiselo huippurasittavaa.
Miten päin päättelit lukujen olevan tässä tapauksessa? Ap voi olla nuori ja epävarma ja älykäs. Seuralainen voi olla itseään täynnä mutta typerykseksi riittävän taitava näyttelijä. Ja jos ero on noin iso, on ihan mahdollista, että älykkäämmällä on kykyä ymmärtää, mitä asioita ei voi muuttaa tai muutoksen hinta on liiallinen joko itselle tai toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tällainen kokemus mutta naisesta. Ihan muutaman tapaamisen jälkeen viestitteli miten on rakastunut jne. mutta kuitenkin aina oli joku asia hieman väärin ja muut tekivät aina asiat väärin tai olivat jotenkin muuten riittämättömiä. Taisi alkaa kommenteilla että viestit olivat vääränlaisia, somekuva oli väärä jne. eli mielestäni aika erikoista. Olisi pitänyt uskoa intuitiota ja lähteä heti.
No älä nyt lopeta hyvää tarinaa kesken.
Eli et sitten lähtenyt heti. No mites sitten tarina eteni? Kuinka kauan tapailit tätä naista ja muuttuiko käytös pahemmaksi? Miten sitten jätit naisen ja kuinka hän reagoi asiaan?
Vierailija kirjoitti:
"Hyi hyi e l v e t t i!
Nyt sit olet varovainen ja tosiaankin jätät sen sit viestillä. Sehän kidnappaa ja sulkee sut johonkin perunakellariin ja ties mitä."
:D
Oot vissiin kattonu aika paljon TrueCrimeä? Mutta joo, kyllä tällastakin voi tapahtua.
Voi kun olisinkin, mutta en. Ex-miesystävä nimittäin yritti just tuota, kun kerroin erosta. Sen jälkeen selvisi ihan Suomen tilastoista, että suurin riski tällaisille, väkivalta ja tappo-tilanteille on just silloin, kun nainen on ottamassa miehestä eroa.
Varokaa oikeasti ja kertokaa erosta viestillä älkääkä menkö näkemään miestä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyi hyi e l v e t t i!
Nyt sit olet varovainen ja tosiaankin jätät sen sit viestillä. Sehän kidnappaa ja sulkee sut johonkin perunakellariin ja ties mitä."
Oot vissiin kattonu aika paljon TrueCrimeä? Mutta joo, kyllä tällastakin voi tapahtua.
Voi kun olisinkin, mutta en. Ex-miesystävä nimittäin yritti just tuota, kun kerroin erosta. Sen jälkeen selvisi ihan Suomen tilastoista, että suurin riski tällaisille, väkivalta ja tappo-tilanteille on just silloin, kun nainen on ottamassa miehestä eroa.
Varokaa oikeasti ja kertokaa erosta viestillä älkääkä menkö näkemään miestä enää.
Aivan. Ja minä tähdennän, että kun puhutaan oikeasti häiriintyneestä ihmisestä, sillä ei ole merkitystä, miten pitkä suhde on. Ei tarvitse olla minkäänpituinen suhde, että mies heittää tunkkinsa vastaankävelevän naisen naamaan. Että mikä tuokin luulee olevansa. Muistatteko Meeri Koutaniemen kokemuksen, kun New Yorkissa vastaantulija oli yllättäen lyönyt häntä kurkkuun, kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, kuulostaa kamalalta. Aivan kuin joku vanhempi henkilö, joka opettaa tyttöä tavoille.
Lähde menemään jos noin moni asia vaivaa jo tässä vaiheessa. Kannattaa kuunnella näissä asioissa intuitiota, sillä se on usein oikeassa, eikä todellakaan ole mikään turha tunne.
Ei se ole vahinko. Moni pitää ovia auki, jotta läksyttäjä pääsee sisään. Joten sitä kannattaa aina kokeilla. Katseltiin kaksinkerroin kulkevaa narkkia kokeilemassa kaikkia parkkipaikan autonovia systemaattisesti. Jotenkin tuli mieleen tästä.
Ymmärsinkö oikein, että syyllistät ap:tä jostakin? Ehkä hän on tähän asti ollut onnekas, eikä ole törmännyt tällaiseen käytökseen. Silloin sitä ei ole helppo tunnistaakaan, mutta ap on fiksu, hän tajusi, että jotain häikkää tässä on.
"Voi kun olisinkin, mutta en. Ex-miesystävä nimittäin yritti just tuota, kun kerroin erosta. Sen jälkeen selvisi ihan Suomen tilastoista, että suurin riski tällaisille, väkivalta ja tappo-tilanteille on just silloin, kun nainen on ottamassa miehestä eroa.
Varokaa oikeasti ja kertokaa erosta viestillä älkääkä menkö näkemään miestä enää."
Oon 45 + ikäinen eli siis ysärillä olin teini ja ysärin lopussa täysi-ikäinen. Jos silloin mediassa varoiteltiin tasaisin väliajoin naisia, että suurin riski naiselle vammautua tai kuolla on se hetki, kun yrittää jättää puolison naamatusten. Tästä varoitellaan mun mielestä yhä ihan parin kujukauden välein. Selvisikö sulle siis vasta tämä vaara, kun meinasit joutua perunakellariin?
Miten selvisit hengissä tai vammoitta tuosta tilanteesta?
Ja siis vielä ap:lle, että älä missään nimessä mene laittamaan välejä poikki livenä! Miehessä on niin paljon vaaranmerkkejä eli näitä red flageja, että ois sama kuin mies olisi pukeutunut siihen punaiseen viittaan.
Mies se sinua ylianalysoi, et sinä häntä. Älä jatka tollaisnr kanssa, tai pääset sellaiseen henkiseen helvettiin tuon miehen kanssa
Oon 45 + ikäinen eli siis ysärillä olin teini ja ysärin lopussa täysi-ikäinen. Jos silloin mediassa varoiteltiin tasaisin väliajoin naisia, että suurin riski naiselle vammautua tai kuolla on se hetki, kun yrittää jättää puolison naamatusten. Tästä varoitellaan mun mielestä yhä ihan parin kujukauden välein. Selvisikö sulle siis vasta tämä vaara, kun meinasit joutua perunakellariin?
Miten selvisit hengissä tai vammoitta tuosta tilanteesta?
Olin varmaan kuullut aiemminkin, mitta tehnyt jonkun virheoletuksen asiasta. Kuten tääläkin heti vähäteltiin mun perunakellari-tapausta. Olinkohan aiemmin ajatellut, että väkivaltaiset miehet on vaan niitä vankilakundien näköisiä juoppoja ja ettei ns. normaalit miehet sellaista tekisi. Väärin. Tekevät kyllä ja kukaan ei olisi siitä miehestä ikinä uskonut!
Selvisin taistelemalla täysillä vastaan ja lopulta sain ison kivenmurikan käteen, otin kunnolla vauhtia ja meinasin mäjäyttää kalloon ukkoa. Tajusin juuri viime hetkellä etten voi lyödä toiselta kalloa halki edes tässä tilanteessa ja jäi uhkaukseksi. Mies kuitenkin säikähti pahasti ja ehdin juosta karkuun naapuriin.
Mulla tuli taas mieleen, että nainen on maailman tyhmin otus. Antaa solvata ja arvostella itseään ja kuitenkin miettii, että pitäisikö tapailua jatkaa. Luulee rakkaudeksi tuomosta tylyttämistä. Itse olen ollut aivan samanlainen ja syytän kyllä näin vanhempana ja viisastuneena itseäni. Esim: mies tuli reissusta kotiin fritsut kaulassa. Ja ei muuta kuin jatkoon vaan, koska minä häntä niin rakastin. Enpä älynnyt sitä, ettei se oikein minun rakkauteni riitä, kun mies ei näköjään minua rakastanut, kun teki mitä teki. Naiset muistakaa, että sen toisenkin osapuolen pitää rakastaa, ei vain teidän, siis jos meinaatte suhteessa olla.
Valitan, mutta tämä ei kyllä ole trolli. Ja kirjoitin asiasta siksi, että saisin purettua sitä ja vahvistusta sille, mitä oikeastaan tiedän, että pitäisi tehdä. Ja että ei, tämä ei ole normaalia tai toivottavaa uudessa suhteessa.
Ymmärrän, että tästä voi tulla sellainen olo, että miksi en ole vain laittanut hommaa poikki jo alkuunsa, mutta kuten sanoin aluksi, tämä on ollut hyvin hämmentävä kokemus ja poikennut aiemmista. Joku kirjoitti aiemmin, että on ottanut tietyn syyllisyyden itselleen uhriutuvien vanhempien kautta ja samaa ongelmaa on itsessänikin ja tajuan, että sitä pitää työstää.
Mutta tosiaan kun olen nyt miettinyt tämän miehen käyöstä muutenkin (kaikki ei tietysti mahdu yhteen ketjuun), niin on se todella outoa ja ei ole sellaista mitä haluaisin itselleni tai voisin hyväksyä. Joku kommmentti oli myös että leikkii Jungia, niin tyyppihän luki mm. Freudin elämänkertaa ja kuten taisin jossain aiemmassa viestissä sanoa, on aika syvällä tämäntyyppisissä teemoissa.
Koen, että se että yritän ymmärtää hänen käytöstään on varmaan tietyllä tavalla luonnollista, uskoisin että moni joka on kohdannut vastaavanlaisia tyyppejä, tekee samalla tavalla. Ei siinä varmasti järkeä ole mutta siihen ajautuu helposti. Nimenomaan koska se ero siinä kun sama ihminen sanoo aivan ihania asioita ja seuraavassa hetkessä sitten tekee jotain, josta ajattelee, että miten joku voi olla noin pihalla siitä mikä on sopivaa. Hän mm. lähetti minulle todella pitkän viestin, jonka piti myös ilmeisesti olla vitsi, ja myöhemmin selvisi että viesti oli tekoälyllä kirjoitettu ja varmaan sen takia siellä oli monia kohtia jotka koin aika loukkaavaksi. En ymmärrä kuka hitto laittaa tekoälyn kirjoittamia sepustuksia ja vieläpä niin, että ne kuvailevat sitä henkilöä jota tapailee ja sisältö on sellaista, että ei ole mitään sosiaalista pelisilmää. Ja siihen viestiin sain sentään vastattua, että tämän pitäisi ilmeisesti olla hauskaa mutta mua ei naurata
-ap
Vierailija kirjoitti:
asperger
Voi olla. Mutta ehkä ap:n kuvailema tyyppi on sellainen yksilö. joka haluaa painaa muita alas ja saa siitä mielihyvää.
Psykopaatti. Katkaise välit heti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama juttu on ollut täällä jo vuosia sitten.
Kun joku törmää tuollaiseen ihmiseen, se on hyvin traumatisoivaa. Mielestäni on hyödyllistä kertoa taviksille, että on olemassa tuollainen ihmistyyppi. Sitä ei pysty kuvittelemaan ennen kuin itse kokee sen. Siinä tilanteessa ihminen yrittää käyttäytyä niin, että deittailukaveri hyväksyisi ja muuttuisi kivammaksi. Se ei koskaan onnistu, kun vastapuoli löytää aina toisesta uusia virheitä ja enemmän korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiin tutustuu parhaiten antamalla heidän 'johtaa' alussa tiettyyn pisteeseen asti. Silloin ihminen riisuu nopeiten suojauksen ja alkaa olla oma itsensä.
Älä selittele toisen tekemisiä omaksi syyksi. Jos hän on loukkaava, hän on loukaava eikä sitä selitä ankea lapsuus tai mikään mukaan elämässä kohdattu ikävä asia. Tämä ihminen on yksinkertaisesti vain moukka.
Tämä ihminen ei ole asperger eikä muukaan neuroepätyypillinen vaan huonosti käyttäytyvä kontrolloiva mies.
Olet tavannut miehen muutamia kertoja ja väität jo, ettei vaikuta kontrolloivalta. Lauseessa on jo epäilys ja kappaleen lopuksi toteat, että on jyräävä ja asiat tulee tehdä kuten hän haluaa.
Miehen 'ajatus kommunikoinnin tärkeydestä kuulostaa jo todella oudolta, varsinkin yhteydessä, ettei vaikuta kontrolloivalta, mutta hänellä on ajatus miten asiat tulisi tehdä ja jyrää jotta asiat tehdään siten.
Heti kun ihminen alkaa
Ole eri, mutta haluan kertoa, että asperger-henilöllä on yleensä vaikeuksia sosiaalisissa kontakteissa ja ne voivat puuttua melkein kokonaan. Henkilö on usein kiinnostunut muutamasta aiheesta, jotka vaikuttavat toisten mielestä vähän hassulta tai kummalliselta. Eräs nainen kertoi olleensa kouluikäisenä innoissaan kivistä. Jos hän päivästä toiseen halusi puhua tästä yhdestä aiheesta ikätovereilleen, niin tottakai nämä kyllästyivät ja alkoivat ehkä vältellä puhujaa. Normikoululaiset haöusivat olla keskenään ja jutella kevyitä juttuja ilman, että joku tuntuu "erilaiselta". Arperger-henkilö voi haluta thedä samat asiat aina samalla tavalla. Tyyliin ensin teen joka päivä tämän asuian ja sen jälkeen tuon toisen asian. Rutiini ei saisi muuttua - se aiheuttaa ahdistusta tai äänekästäö suuttumusta. Mutta yleensa asperger-henkilö ei halua painaa muita alas psyykkisesti. Hän ei halua aiheuttaa toisille mielipahaa. Hänhän kokee itse mielipahaa ja yksinäisyyttä, koska muut pitävät häntä erilaisena eikä hän pysty noin vain muuttumaan "tavalliseksi".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut aivan samanlainen ja syytän kyllä näin vanhempana ja viisastuneena itseäni. Esim: mies tuli reissusta kotiin fritsut kaulassa. Ja ei muuta kuin jatkoon vaan, koska minä häntä niin rakastin.
"Olin varmaan kuullut aiemminkin, mitta tehnyt jonkun virheoletuksen asiasta. Kuten tääläkin heti vähäteltiin mun perunakellari-tapausta. Olinkohan aiemmin ajatellut, että väkivaltaiset miehet on vaan niitä vankilakundien näköisiä juoppoja ja ettei ns. normaalit miehet sellaista tekisi. Väärin. Tekevät kyllä ja kukaan ei olisi siitä miehestä ikinä uskonut!
Selvisin taistelemalla täysillä vastaan ja lopulta sain ison kivenmurikan käteen, otin kunnolla vauhtia ja meinasin mäjäyttää kalloon ukkoa. Tajusin juuri viime hetkellä etten voi lyödä toiselta kalloa halki edes tässä tilanteessa ja jäi uhkaukseksi. Mies kuitenkin säikähti pahasti ja ehdin juosta karkuun naapuriin."
Hyi hitto, mikä välikohtaus.
Luulin, että toi perunakellari-heittosi oli vain vitsi. En aluksi ymmärtänyt, että joku sairas meinasi oikeasti sut sinne teljetä.
Juoksit siis karkuun naapuriin. Mitäs sitten? Mitä naapuri sanoi? Jäikö mies vainoamaan sua? Miten pääsit miehestä eroon lopullisesti?
Ja olet aivan oikeassa, ei niistä näe päällepäin, kuka kilahtaa, kun yrittää jättää. Ei ne todellakaan ole näitä jo ennalta tiedettyjä väkivaltaisia vankilakundien näköisiä jätkiä. Ne voi olla ihan peruspertti insinöörin näköisiä silmälasipäisiä hinteliä nörttejäkin.
Minulla oli tällainen kokemus mutta naisesta. Ihan muutaman tapaamisen jälkeen viestitteli miten on rakastunut jne. mutta kuitenkin aina oli joku asia hieman väärin ja muut tekivät aina asiat väärin tai olivat jotenkin muuten riittämättömiä. Taisi alkaa kommenteilla että viestit olivat vääränlaisia, somekuva oli väärä jne. eli mielestäni aika erikoista. Olisi pitänyt uskoa intuitiota ja lähteä heti.