mies alkaa muutamien ensimmäisten tapaamisten jälkeen huomauttelemaan käytöksestäni?
Olen käynyt muutaman kerran treffeillä miehen kanssa ja en oikein ota hänestä selvää. Hän on toisaalta hyvin älykäs ja haluaa keskutstella paljon tunteista, mutta on samalla melko vaativa. Huumorintajumme ei myöskään kohtaa ollenkaan ja oloni on todella ristiriitainen ja hämmentynyt.
Yksillä treffeilä hän mm "esitti" minua liioitellen kertomassa erästä hänelle aiemmin kertomaani kokemustani ja sen piti ilmeisesti olla vitsi, mutta se tuntui lähinnä loukkaavalta. Eräs pe ilta hän soitti minulle ja kun en ollut vastannut puhelimeen (olin kaupassa), niin lähetti heti viestin jossa "vitsaili" että olenko lähtenyt bilettämään. Jos olen kysynyt mitä hän haluaisi tehdä kun suunnittelemme seuraavaa näkemistä, vastaus on voinut olla ilmeisesti vitsillä että haluaa katsella kun tanssin. Mielestäni tämä on vain creepyä eikä vitsiä, ja mieleen tulee että joku tosi osuus siellä on takana.
Toinen asia joka on saanut minut miettimään on se, että hän on jo nyt huomautellut käytöksestäni. Ymmärrän, että en ole täydellinen ja haluan selvittää asian, jos olen loukannut toista, mutta tuntuu, että standardi on melko kova. Kerran hän avautui minulle tuntemuksistaan meidän suhteestamme ja kun reagoin "väärin", tämä johti pitkään keskusteluun siitä miten toisen tunnekokemus tulee ottaa vastaan. Kehityn mielelläni ihmisenä ja pyysin anteeksi, mutta aivan alkuvaiheessa tutustuessa on minusta aika paljon odottaa heti että toinen osaa reagoida juuri oikealla tavalla, enkä itse haluaisi vielä käyttää energiaa ns. kehityskeskusteluihin. Jos en ole aivan hereillä keskusteluissa/tavatessa tai en osaa olla tarpeeksi avoin/huomiova, niin saan kuulla siitä, mutta tämä kaikki tapahtuu niin että hän korostaa että kaikki tekevät virheitä ja tärkeintä on että on haavoittuvainen, mikä saa pääni entistä enemmän sekaisin.
Vastaavia tapahtumia on ollut muitakin ja en tiedä onko hänessä joku kontrolloiva puoli vai olenko vain tulossa hulluksi ja ylianalysoin. Tai ehkä olen itse liian karkea ja kypsymätön, en tiedä onko vika minussa vai onko tämä vain täysin väärä ihminen minulle. En ole aiemmin tottunut tällaiseen kaiken analysointiin yhdessä.
Kommentit (296)
AI:thän eivät kirjoittele loukkaavia viestejä, joten ihan päästään keksinyt tuon.
En ymmärrä, miksi runsasta tunteista puhumista pidetään jotenkin ansiona. Sitä se ei ole, vaan ainakin noin alkuvaiheessa tapailua sairasta.
Sairasta touhua.
t. Sirkka Mäkinen.
Vierailija kirjoitti:
AI:thän eivät kirjoittele loukkaavia viestejä, joten ihan päästään keksinyt tuon.
Tämäkin vielä!
Vielä sairaammaksi menee.
Tietenkin huomauttaa jos on aihetta..naisen ei muutenkaan kannata parisuhteessa alkaa "sooloilemaan"..tuottaa vaan ongelmia..
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sama mieleen, että mies keksi hätäpäissään tuon, että viesti olisi ollut keinoälyn kirjoittama. Ei ollut.
🇺🇦🇮🇱
Tiedoksesi, että tuo ei ole mitään alun tunnustelua joka muuttuisi myöhemmin muuksi kuin pahemmaksi ja kontrolloivammaksi.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sama mieleen, että mies keksi hätäpäissään tuon, että viesti olisi ollut keinoälyn kirjoittama. Ei ollut.
Mulle ei kyllä tullut mieleen, mutta nyt kun sanotte, niin kyllä se noin on. Mies tosissaan hätäpäissään keksi tuon keinoälyn.
Joo, kannattaa juosta pois vain. Poikkilaittamisesta (joka on muuten pakko tehdä viestillä ettei tule vedetyksi takaisin) seuraa aivan järkyttävä henkinen tyhjyys, koska mies on käytännössä jo vienyt sun omanarvontunnon, arviointikyvyn ja itseluottamuksen ja turvallisuudentunteen. Ne ei tule sieltä takaisin tuon miehen kanssa, vaikka tuntuisi siltä. Siihen koko homma perustuu: viedään nuo ja sen jälkeen annetaan ymmärtää että ne saa takaisin vain tekemällä oikein. Jolloin olet koukussa, koska ihmispsyykeä ei ole rakennettu käsittelemään tuollaista ja alat vääristää omia ajatuksiasi sopeutuaksesi tilanteeseen, ja siinä menee sitten itsekunnioituskin ja siitä seuraava häpeä vie läheiset ihmissuhteet tulevina kuukausina.
Pahin näissä on se, että jokainen tuollaisen ihmisen kanssa vietetty hetki ja jokainen suhde tuollaisen kanssa, vaikka sen lopettaisi, altistaa seuraaville, jollei asiaa käsittele todella perusteellisesti itsensä kanssa. Jokainen keskustelu madaltaa kynnystä seuraavalle tilanteelle tai ihmiselle. Netti tekee tästä nykyään koko ajan helpompaa. Eikä ne vauriot rajoitu sosiaaliseen elämään, vaan siinä menee työelämä helposti vähitellen samalla, eli toimeentulo ja mahdollisuus itsenäiseen elämään. Puhumattakaan siitä minkä määrän rahaa saat kaataa terveydenhuoltoon kun kukaan ei tunnu saavan selville, miksi sulla on selkäkipuja, refluksi, ihottumaa, vatsakipuja, nieleminen on vaikeaa, silmissä sumenee välillä oudosti, tulee pahoinvointia, päänsärkyä, lihasvoimattomuutta ja outoja lihasjännitystiloja jne.
Voit tietysti katsoa olisiko tämä mies erilainen kuin ne kaikki jotka me muut täällä ollaan jo kohdattu, mutta sanoisin että kannattaa mielummin seisoa tämän vallihaudan täällä puolen.
Elämä on sen verran lyhyt, ettei siitä kannata hetkeäkään käyttää tuollaiseen. Pistä kiertoon vaan.
Elämässä pääsee helpommallakin :)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mä sanoisin tuollaiselle tyypille, että kuule, sä etsit selvästi tosi sensitiivistä kumppania ja mä olen enemmän tällainen poikki ja pinoon -ihminen. En osaa ottaa sua riittävällä herkkyydellä huomioon, onhan se tässä jo nähty. Loukkaisin vain sinua tahtomattani enemmän ja enemmän jos jatkettaisiin, joten paras että lopetetaan tähän. En ole oikea ihminen sulle. Olet ihana ja herkkä ihminen, olen varma että löydät upean naisen. Mä oon vähän tällainen karvahattumalli, olet ansainnut enemmän!
En kyllä menis sanoo mitään tällaista. Tästähän mies saa aikaiseksi viiden tunnin maratonkeskustelun.
Tällaisesta saa aikaiseksi vain "voin tukea sinua että voit muuttua" -jankkauksen.
Ghostaus riittää.
🚩🚩🚩
Äkkiä pois tommosesta =>🏃🏻🚴🏻
Sä olet todennäköisesti ihmisenä sellainen, että haluat muille hyvää ja hyvän olon. Tahdot toisten viihtyvän seurassasi. Olet mahdollisesti oppinut miellyttämään muita ihan lapsesta lähtien, välttämättä et itse ole huomannut asiaa. Havannoit herkästi muiden fiilikset ja sulla on tuntosarvet, joilla tarkkailet ympäristöäsi. Missään näistä asioista ei ole mitään pahaa tai väärää.
MUTTA narsistisesti käyttäytyvät (en sano narsistit) huomaavat kaltaisesti ja alkavat testata sua. Eli mitä sulle saa/voi sanoa, mistä loukkaannut, oletko manipuloitavissa, miten susta voi hyötyä. Sun deitti tekee sulle juuri sitä, testailee onko sulla rajoja ja missä ne mahdollisesti menee. Voi tehdä tietoisesti tai ilman, että itse sitä huomaa, on vain kasvanut sellaiseen käytökseen. Sillä ei ole väliä, mitä sanoo testailujen lomassa, ala kiinnittää huomiota hänen käytökseen. Yleensä tällaiset osaavat myös "vedellä oikeista naruista" eli testaillessaan myös välillä palkkaavat sua teoin tai vähintään sanoin. Eli välillä on just ihana tyyppi ja sitten tulee taas outoa arvostelua/puhetta/käytöstä.
Käänny kannoillasi ja JUOKSE! Tällaiset ihmiset hakevat muista vain hyötyä itselleen. Sinä et kiinnosta heitä sinuna itsenäsi, vaan olet heille hyödyke. Valitettavan tylyä, mutta tämä asia on. Empaattiselle ja muut huomioivalle ihmiselle voi olla todella vaikea hahmottaa, että joku oikeasti voi suhtautua ihmisiin hakien heistä vain itselleen hyötyä, ne ihmiset itsessään ei heitä kiinnosta. He osaavat tarvittaessa kyllä esittää hyvinkin kiinnostunutta, empaattista ja auttavaista, mutta se on vain yksi tapa sitouttaa toinen heihin.
Etsi tietoa narsismista, myös piilonarsismista ja narsistisesta käytöksestä. Käytä aikaa itsetutkiskeluun sen osalta, annatko toisten ylittää sun rajoja, oletko se joka antaa mielummin periksi kuin riitelee? Suussa ei ole mitään vikaa, sun vain kannattaa huomioida se, että saatat vetää puoleesi hyväksikäyttäjiä. Ja saatat itse myö viehättyä heistä/hakeutua heidän seuraan. Etsi tietoa myös traumasidoksesta trauma bonding, sen avulla saat selityksiä monelle käytösmallille olivat ne sitten omiasi tai ympärilläsi olevien ihmisten.
Terveisin empaatikko, joka kamppailut aiemmin kuvailemasi kaltaisissa ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kannattaa juosta pois vain. Poikkilaittamisesta (joka on muuten pakko tehdä viestillä ettei tule vedetyksi takaisin) seuraa aivan järkyttävä henkinen tyhjyys, koska mies on käytännössä jo vienyt sun omanarvontunnon, arviointikyvyn ja itseluottamuksen ja turvallisuudentunteen. Ne ei tule sieltä takaisin tuon miehen kanssa, vaikka tuntuisi siltä. Siihen koko homma perustuu: viedään nuo ja sen jälkeen annetaan ymmärtää että ne saa takaisin vain tekemällä oikein. Jolloin olet koukussa, koska ihmispsyykeä ei ole rakennettu käsittelemään tuollaista ja alat vääristää omia ajatuksiasi sopeutuaksesi tilanteeseen, ja siinä menee sitten itsekunnioituskin ja siitä seuraava häpeä vie läheiset ihmissuhteet tulevina kuukausina.
Pahin näissä on se, että jokainen tuollaisen ihmisen kanssa vietetty hetki ja jokainen suhde tuollaisen kanssa, vaikka sen lopettaisi, altistaa seuraaville, jollei asiaa käsittele todella perusteellisesti itsensä kanssa. Jokainen keskustelu madaltaa kynnystä seuraavalle tilanteelle tai ihmiselle. Netti tekee tästä nykyään koko ajan helpompaa. Eikä ne vauriot rajoitu sosiaaliseen elämään, vaan siinä menee työelämä helposti vähitellen samalla, eli toimeentulo ja mahdollisuus itsenäiseen elämään. Puhumattakaan siitä minkä määrän rahaa saat kaataa terveydenhuoltoon kun kukaan ei tunnu saavan selville, miksi sulla on selkäkipuja, refluksi, ihottumaa, vatsakipuja, nieleminen on vaikeaa, silmissä sumenee välillä oudosti, tulee pahoinvointia, päänsärkyä, lihasvoimattomuutta ja outoja lihasjännitystiloja jne.
Voit tietysti katsoa olisiko tämä mies erilainen kuin ne kaikki jotka me muut täällä ollaan jo kohdattu, mutta sanoisin että kannattaa mielummin seisoa tämän vallihaudan täällä puolen.
Hyvä teksti!
Lue tää ap vaikka kolme kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mä sanoisin tuollaiselle tyypille, että kuule, sä etsit selvästi tosi sensitiivistä kumppania ja mä olen enemmän tällainen poikki ja pinoon -ihminen. En osaa ottaa sua riittävällä herkkyydellä huomioon, onhan se tässä jo nähty. Loukkaisin vain sinua tahtomattani enemmän ja enemmän jos jatkettaisiin, joten paras että lopetetaan tähän. En ole oikea ihminen sulle. Olet ihana ja herkkä ihminen, olen varma että löydät upean naisen. Mä oon vähän tällainen karvahattumalli, olet ansainnut enemmän!
En kyllä menis sanoo mitään tällaista. Tästähän mies saa aikaiseksi viiden tunnin maratonkeskustelun.
Eihän siihen maratonkeskusteluun tarvitse lähteä mukaan.
No mutta kun ap:n luonne on jo lähtökohtaisesti alistuva. Onhan hän jo alistunut kuuntelemaan miehen monologeja, kuinka hänen tulisi ottaa miehen tunnereaktiot oikeaoppisesti vastaan ja on jopa alentunut pyytelemään käytöstään anteeksi mieheltä kyynel silmäkulmassa.
Ja silloin se ohje ap:lle on, että jättää miehen tekstarilla eikä todellakaan kasvotusten, sillä mies manipuloi ap:n jatkamaan yhteydenpitoa muuten ja tuollaisesta hullusta täytyy päästä kertarysäyksellä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on sen verran lyhyt, ettei siitä kannata hetkeäkään käyttää tuollaiseen. Pistä kiertoon vaan.
Elämässä pääsee helpommallakin :)
Tämäkin hyvin kiteytetty.
Voi kun on analyyttistä joidenkin suhteet. Meillä lähinnä rähinät tulee tällaisista:
"Mitä menette taas ostamaan" kun kerron meneväni kauppakeskukseen lapsen kanssa.
Kiihtyneenä: "Nyt meni xxx summa (vähemmän mitä itselläni monesti) äläkä pyydä ruokaostoksille vähään aikaan." Kun tulee ruokaostosten kanssa kotiin.
"Riisiä jäi jäljellä 2 dl, taas menee ruokaa hukkaan."
Kun lapsi sanoo "Iskä, sä voisit hankkia myös rullaluistimet." mies sanoo. Sano sun äidille. Se on eurooppalainen, eikä tee mitään urheilua.
Hohhoijaa jotkut vammaiset rahan kanssa kitupiikit ovat opettaneet miehen tuollaiseksi ärsyttäväksi nipottajaksi.
Ei taida moni tietääkään kuinka paljon niiden aiheelllisten nimitysten lisäksi tulee naurettavaa paskaa.
Se urheilua, rahsnkäyttö ja terveellinen ruokavalio. Sitten ei aggressioita ilmene. Joo ja positiivinen suhtautuminenen kaikkeen ja kaikkiin. Wink wink jopa niihin, jotka salailee ja ovat olleet mukana itseeni kohdistuvissa törkeissä rikoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas tuli kuva, että kenties nainen on autismin kirjolla, eikä ole ymmärtänyt miehen kommunikointia, vitsejä yms. En tämän perusteella osaa sanoa juuta tai jaata. Joka tapauksessa ette sovi toisillenne.
Häh? Kyllähän toi mies vaikutti ihan kirjolla olevalta näiden juttujen perusteella.
Ei vaikuta mies olevan millään kirjolla vaan ihan vaan punaista liehuu.
Apua, ihan kuin mun yks ex/tapailukumppani vuosien takaa. Tapailtiin vain joitakin kuukausia, joten vältyin pimeimmiltä puolilta.
Aluksi ne monologit (oppitunnit) käsittelivat abstrakteja asioita, kuten ap:n tapausta lainatakseni "tunnekokemusten vastaanottamista".
Siitä sitten pikkuhiljaa siirryttiin konkretiaan. Kerron esimerkin, joka katkas kamelinselän.
Hän halusi yhtäkkiä siivota mun jääkaapin. Ok, no kiva kiitos. Siellä oli kattilaan jäänyt edelliseltä ruokailulta risottoa, jonka mies halusi mun syövän pois. Vastasin, ettei ole nyt nälkä. Normaalin ihmisen kanssahan tämä ois jäänyt tähän, mutta ei hänen.
Seurasi pitkä selostus siitä, kuinka kiittämätön mä olen, kun hän hyvää hyvyyttään täällä nyt siivoaa, ja jossain vaiheessa päästiin siihen, kuinka se, etten suostu risottoa syömään, vaikka hän kauniisti pyytää, tarkottaa sitä, etten rakasta häntä ja leikin hänen tunteillaan.
Kuuntelin suu auki vuodatustaan ja mietin, millaisessa todellisuudessa mä alkaisin väkisellä itku kurkussa vetämään sitä risottoa ja totesin "ulos täältä".
Siitä lähti uusi monologi siitä, miksen voi heittää vaan ulos ja miten ihmisiä tulisi kohdella, ja miten hän ei ole koskaan tavannut noin käytöstavatonta ihmistä jaadi jaa... Ulos!
Pysyttiin tuttavina, kun pyörittiin samoissa porukoissa, nuoria kun oltiin. Hän aloitti suhteen erään toisen porukan mukavan, hiljaisen tytön kanssa.
Näin tuota tyttöä pari vuotta myöhemmin kioskilla, kun olin itse jo erkaantunut porukasta, ja kyselin jutustelevaan sävyyn, että mitäs X:lle kuuluu. Tyttö meni ihan oudon näköiseksi ja mutisi, että öö, no, se vähän sekosi...
Voin kuvitella!
Hyvä ap, että olet tajunnut kuvion. Kohta se käskyttäis sua kuin koiraa vedoten niihin hänen ah, niin syvällisiin tunteisiinsa.
Ei se ole mikään kutsu. Vaan keskustelun kohtelias lopetus. Its not you, its me. Jatkosta ei neuvotella.
🇺🇦🇮🇱