Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen jännittäminen töissä

Vierailija
15.02.2024 |

Löytyykö vertaistukea sosiaaliseen jännittämiseen työpaikalla? Tai oma haasteeni nyt pohjautuu jännitysvatsaan, joka lietsoo ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa, mutta kuitenkin. Miten olette pärjänneet asian kanssa? Oletteko olleet miten avoimia siitä? Itse ajattelin tulla vatsani ja jännittämiseni kanssa ns. "kaapista ulos", ihan alkuun esihenkilölleni. Saapahan häpeä asiasta kyytiä siinä samalla.

Kiitos jo etukäteen kokemuksien jakamisesta :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä, minulla myös maha ruikulilla ennen töihin menoa ja lisäksi oksettava olo. Yökin autossa matkalla töihin. Menee ohi kun pääsee paikan päälle ja juttelee työkavereiden kanssa, tai viimeistään kun alkaa hommiin. Muitakin jännitysoireita on, niihin auttaa propral. En ole kertonut töissä kellekään, en vain ole nähnyt tarpeelliseksi.

Vierailija
2/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt esiintymispelosta ja jonkinasteisesta sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta olen päässyt niistä eroon altistamalla itseäni sopivassa määrin tälläisille tilanteille. 

Yksi mikä itselläni auttoi, oli se kun olin nuorempana työssä jossa piti säännöllisesti puhua ihmisille mutta jossa käytettiin työasua. Jollain tavalla se työasun mukana tuleva rooli helpotti sitä tilannetta, koska en enää kokenut sitä niin henkilökohtaisena vaan ikään kuin sain suojaa siitä työroolista. 

Mutta paras keino itselleni on ollut pikkuhiljaa lisätä esiintymistilanteita ja sosiaalisia tilanteita, tai ainakin se, että ei ole alkanut jännityksen takia välttelemään niitä. Muutama vuosi sitten pidin 20 min esityksen parin sadan hengen yleisölle englanniksi, mitä olisin 20 vuotta aiemmin pitänyt ihan mahdottomana. 

Suosittelen että olet esihenkilöllesi ja kolleegoillesi avoin asiasta koska yksi mikä lisää sitä pelkoa on pelko siitä että joku huomaa sinun jännittävän. Mutta suosittelen että samalla sanot heille että et halua sen takia vältellä niitä tilanteita, vaan haluaisit pikkuhiljaa totutella niihin ja toivot ymmärrystä ja tukea.

Tsemppiä matkallesi! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä, minulla myös maha ruikulilla ennen töihin menoa ja lisäksi oksettava olo. Yökin autossa matkalla töihin. Menee ohi kun pääsee paikan päälle ja juttelee työkavereiden kanssa, tai viimeistään kun alkaa hommiin. Muitakin jännitysoireita on, niihin auttaa propral. En ole kertonut töissä kellekään, en vain ole nähnyt tarpeelliseksi.

Propral auttaa ulkoisiin oireisiin mutta ruikulittaa vatsan.

Vierailija
4/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pieni annos, 37.5 Venlafaxinia auttaa. Auttaa vapinaan, ahdistukseen, paniikkioireisiin. On oikea onnellisuuspilleri. Oon käyttänyt 12v. Ei jännitä. Paljon voimia vapautuu käyttöön ilman jännitystä. Ei kannata kärsiä. Elämäni helpottui täysin. Harmi että en tiennyt aiemmin. Nuorempana käytin Oxepamia ennen jännittäviä tilanteita. Parempi kuin Propral. Propralin kanssa kannattaa koittaa vaikka lisänä Precosaa tai ripulilääkkeitä. Esim. Imodium.

Vierailija
5/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Kiitos kommenteista! Avoimuutta pohtinut juuri siitä syystä, että pelko paljastumisesta on todellisuudessa pahin ja kun tuo itse asian esille, vie tämä pelolta voiman. Propral ollut myös minulla käytössä, mutta haastava vatsan vuoksi, josta kaikki saa aina alkunsa. Toiveissa mielialalääke kävelykepiksi matkalle. Mutta taitanee kohdallani avoimuus olla myös ratkaisu tässä kohtaa :)

Vierailija
6/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työterveyslääkäriltä saa reseptiä. Sinne vaan.

Vierailija
7/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi pieni annos, 37.5 Venlafaxinia auttaa. Auttaa vapinaan, ahdistukseen, paniikkioireisiin. On oikea onnellisuuspilleri. Oon käyttänyt 12v. Ei jännitä. Paljon voimia vapautuu käyttöön ilman jännitystä. Ei kannata kärsiä. Elämäni helpottui täysin. Harmi että en tiennyt aiemmin. Nuorempana käytin Oxepamia ennen jännittäviä tilanteita. Parempi kuin Propral. Propralin kanssa kannattaa koittaa vaikka lisänä Precosaa tai ripulilääkkeitä. Esim. Imodium.

Venlafaxin auttaa myös hikoiluun.

Vierailija
8/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa esihenkilölle. Mitään hävittävää tai hävettävää asiassa ei ole. Vaiva on omien kokemusten perusteella varsin yleinen. 

Vierailija
9/11 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan esihenkilöstä kannattaako avautua vai ei

Vierailija
10/11 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Meillä onneksi esihenkilöiltä tullut kyllä ainakin aikaisemmin ymmärrystä erinäisiin asioihin ja onneksi pohjalla hyvät näytöt työn suorittamisesta haasteista huolimatta.

Vielä saa mielellään jakaa kokemuksia :)

Vierailija
11/11 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme