Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen vika? On ollut pakko pitää kerrostalokaksioni isoa ikkunaa auki kuumuuden vuoksi, ja nyt saranat pilalla + ikkuna rikki

Vierailija
16.07.2024 |

Vuokranantaja ei ole lukuisiata pyynnöistä hoitanu asuntoon ilmastointia, tai muuten laskenut lämpötilaa kesäisin. Pahimmillaan 34c. Nyt olen sitten pitänyt olohuoneen isoa ikkunaa auki, jotta saan läpivedon parvekkeelle.

Saranat eivät kestäneet ikkunan painoa, ja ne pettivät. Ikkuna rikki, saranat pilalla.

Vuokranantaja haluaa minun korvaavan, vaikka olen ollut pakotettu tuohon, tai sitten kuolemaan kuumuuteen. Miten menee oikeudessa?

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.

Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.

Kysymys olisi tullut, mikset käyttänyt ikkunatukea? 

Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla. 

Etkö ikinä pese niitä ikkunoita? Et vissiin. Ei perusvuokaralainen omista mitään ikkunatukia. 

Taloyhtiöillä on ikkunatukia mitä voi lainata ikkunanpesua varten. Ei sitä tukea tarvitse itse omistaa.

Vierailija
122/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.

Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla. 

Etkö ikinä pese niitä ikkunoita? Et vissiin. Ei perusvuokaralainen omista mitään ikkunatukia. 

Taloyhtiöillä on ikkunatukia mitä voi lainata ikkunanpesua varten. Ei sitä tukea tarvitse itse omistaa.

En mä mitään tukia ole ikinä tarvinnut muutenkaan, osaan pitää toisella kädellä kiinni siitä alareunasta samalla kun toisella pesen ikkunaa. Tai sitten jos omat kädet loppuu kesken pyytää miestä auttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ei käyetty ikkunatukia. Miksi nykyään tarvitsee? 

Mun taloyhtiössä ikkunarempan jälkeen uudet ikkunat on tukevamman ja painavammat kuin vanhat. Siksi tulee enemmän rasitusta ja painoa saranoille. Siksi ikkunatuki.

Vierailija
124/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistajan ja ikkunafirman välinen asiahan tuo on, vaikka mitä vaatisi sulta.

Älä siis suostu mihinkään.

Silloin on sun ongelma, jos olet tiennyt että ikkunaa ei saa pitää auki.

Kyllä ikkunan pitää olla avattavissa, sehän on jo turvallisuuskysymys.

Et  ole velvollinen  maksamaan,kuuluu talon rakenteisiin

Vierailija
125/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, ja ei meidän talonyhtiöllä kyllä ole mitään ikkunatukia. 

Vierailija
126/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te viisaat käytätte ikkunan tukena pesun yhteydessä?

Metallisia säädettäviä tukia, mitkä käyn hakemassa kellarista, missä taloyhtiö niitä varastoi tuota varten. Ovat kaikkien asukkaiden käytettävissä. Rumia kuin mitkä, mutta hoitavat tehtävänsä sen pesun ajan.

Ehkäpä ne on rumia just siksi, että palautuisivat takaisin myös muiden käyttöön. Kauniimmat jäisivät kotiin odottamaan seuraavan ikkunanpesukertaa.

Sitä minä olen vähän epäillytkin. Edes pikaisella googlen kuvahaulla ei löydy yhtä rumia tukia, vaikkei nekään mitään kaunistuksia ole.

Vierailija
127/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ikkunat eivät olleet niin painavia kuin nykyään. Oli vain ohut lasi puisessa karmissaan. Nykyään on paksut monikerroksiset selektiivilasit, jotka painavat paljon.

Asia ratkeaa laittamalla vahvemmat saranat

Onhan painavia  oviakin saranoilla kiinni ja pysyvät, vaikka avataan useita kertoja päivässä

Kyllä on rakentaminen mennyt ala-arvoiseksi,jos ikkunoihin  ei saada kunnon saranoita

Vierailija
128/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea. 

Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta. 

Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.

Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, että on olemassa aukeavia ikkunoita, joiden saranat

Kaikissa isoissa ikkunoissa, joissa leveys on suurempi kuin korkeus, on tuo varoitustarra.

Vierailija
129/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuon korvaa kotivakuutus.  Mutta ei silloin, jos ikkuna on tahallisesti rikkoutunut.

On nimittäin jo ohje siihen, että kun noita suuria olohuoneen ikkunoita pestään, ne pitää tukea, kun väliikkunat on avattu.

Suuria ikkunoita ei ole tarkoitettu pidetäväksi jatkuvast auki.

Ei edes toistuvasti.  Juuri sitä varten ovat tuuletusikkunat.

Ao on velvollinen ostamaan asuntoonsa kunnon tuulettimen.

Itseklääni on sekä jalallinen tuuletin, että kaksi isoa pöytötuuletinta.

Aloituksrn on pakko olla provo.   Ei nykyaikana voi olla noin kahelia ihmistä, joka pitää isoja raskaita ikkunoita tahallaan avoinna?

Asukas ei ole velvollinen  ostamaan yhtään mitään tuulettimia

Vierailija
130/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole velvollinen, hän on ihan täysin vapaa kärsimään kuumuudesta.

Vierailija
131/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan ikkunat eivät olleet niin painavia kuin nykyään. Oli vain ohut lasi puisessa karmissaan. Nykyään on paksut monikerroksiset selektiivilasit, jotka painavat paljon.

Onhan painavia  oviakin saranoilla kiinni ja pysyvät, vaikka avataan useita kertoja päivässä

Kyllä on rakentaminen mennyt ala-arvoiseksi,jos ikkunoihin  ei saada kunnon saranoita

Nykyaikaiset ikkunat on älyttömän leveitä ja siksi niihin karmeihin kohdistuu ihan erilaista vääntävää voimaa. 

Meillä on esimerkiksi 90 luvulla rakennetussa talossa isot ikkunat olohuoneessa, mutta ne on kapeita ja ikkunapinta-ala koostuu useista korkeista mutta kapeista ikkunoista. Näitä ei tarvitse tukea, mutta tämmöisiä ei asenneta kerrostaloihin 

Vierailija
132/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuon korvaa kotivakuutus.  Mutta ei silloin, jos ikkuna on tahallisesti rikkoutunut.

On nimittäin jo ohje siihen, että kun noita suuria olohuoneen ikkunoita pestään, ne pitää tukea, kun väliikkunat on avattu.

Aloituksrn on pakko olla provo.   Ei nykyaikana voi olla noin kahelia ihmistä, joka pitää isoja raskaita ikkunoita tahallaan avoinna?

Provohan tämä on. Ei kukaan ole niin tollo, että tuulettaa ison ikkunan kautta. Yksikin kovempi tuulenpuuska, niin siinä on ikkunalasit olohuoneen lattialla sirpaleina, kun pokat kolahtavat johonkin.

Vierailija
133/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos ei halua satsata omaan asumismukavuuteen, niin ei sitten. Tuuletin olisi vuokralaisen omaa omaisuutta, jonka saa muuttaessa ottaa mukaansa 

Vierailija
134/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on. Ei kukaan ole niin tollo, että tuulettaa ison ikkunan kautta. Yksikin kovempi tuulenpuuska, niin siinä on ikkunalasit olohuone

Kyllä kuule ihmiset tekee nykyään ihan täysin tolloja asioita. En menisi väittämään ihan tältä istumalta provoksi 

Vierailija
135/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea. 

Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta. 

Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.

Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, e

Riippuu siitä milloin on rakennettu

Vierailija
136/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan järkikin sanoo ettei iso ikkuna ole tuuletusikkuna. Sataessa vedet tulee sisään ja tuulella lasi hajoaa heilahtaessaan helposti. Vuokranantaja ei ole velvollinen asentamaan ilmastointia eikä sellaista välttämättä edes saa kerrostaloon asentaa. Osta itse siirrettävä tuuletin/ilmastointilaite vaikka käytettynä. 

Vierailija
137/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaiset ikkunat on älyttömän leveitä ja siksi niihin karmeihin kohdistuu ihan erilaista vääntävää voimaa. 

Meillä on esimerkiksi 90 luvulla rakennetussa talossa isot ikkunat

Meidän 70-luvun talossa on isot ikkunat koko huoneen leveydeltä. Ikkunaremontin yhteydessä niitä hieman kavennettiin, vaati luvan kaupungilta, että tuo onnistui. Ennen ikkunaremonttia uskalsi pestä ikkunat ilman tukea, jos onnistui saamaan ikkunan auki. Puukarmit olivat milloin mitenkin turvoksissa ja jumissa. Uusia laseja en ilman tukea pese, vaikka ovatkin pienemmät, mutta ovat monikerroksiset painavat lasit.

Vierailija
138/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ovien leveys on pienempi kuin niiden korkeus, eli paino jakautuu saranoille eri tavalla.

Vierailija
139/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on. Ei kukaan ole niin tollo, että tuulettaa ison ikkunan kautta. Yksikin kovempi tuulenpuuska, niin siinä on ikkunalasit olohuone

Tässä vastapäätä on yksi asunto, jossa iso ikkuna on aina hellekeleillä auki. Ei ole ihme kyllä hajonnut, että kai siellä jokin tuli on sitä kannattelemassa. Eli oli AP provo tai ei niin kyllä näitä tuulettajia on.

Vierailija
140/189 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, e

En ole koskaan kuullut. Enkä nähnyt varoitustarroja. Olen myös kuvitellut, että suunnittelu tehdään käytännöllisyys ja turvallisuus edellä. Ikkunoissa myös.