Kenen vika? On ollut pakko pitää kerrostalokaksioni isoa ikkunaa auki kuumuuden vuoksi, ja nyt saranat pilalla + ikkuna rikki
Vuokranantaja ei ole lukuisiata pyynnöistä hoitanu asuntoon ilmastointia, tai muuten laskenut lämpötilaa kesäisin. Pahimmillaan 34c. Nyt olen sitten pitänyt olohuoneen isoa ikkunaa auki, jotta saan läpivedon parvekkeelle.
Saranat eivät kestäneet ikkunan painoa, ja ne pettivät. Ikkuna rikki, saranat pilalla.
Vuokranantaja haluaa minun korvaavan, vaikka olen ollut pakotettu tuohon, tai sitten kuolemaan kuumuuteen. Miten menee oikeudessa?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
"Kaikissa isoissa ikkunoissa, joissa leveys on suurempi kuin korkeus, on tuo varoitustarra.".
Meillä ei takuuvarmasti ole. Tuollaisia isoja ikkunoita on asunnossa kaksi. Kummassakaan ei mitään tarroja.
Avaapa ne ikkunat ja katso uudestaan. Muista kuitenkin tukea avattuna :)
Tietenkin se on sinun vikasi: sinä rikoit ikkunan. Sinun olisi pitänyt ostaa kaupasta tuki siihen ikkunaan.
Eri asia on sitten tuo asunnon liiallinen kuumuus. Se ei oikeuta sinua ottamaan ns. oikeutta omiin käsiisi, siksi sinä olet korvasusvelvollinen ikkunan rikkoutumisesta.
Minulla oli kerran vuokralainen, joka valitti puutarhasta, että kasvit huonokuntoisia ja rumia, ne pitäisi poistaa tai korvata uusilla. Otin ilmoituksen vastaan ja kerroin, että mietin mitä pitää tehdä ja konsultoin puutarhuria. Vuokralainen ei jaksanut odotella, joten otti oikeden omiin käsiinsä ja repi kaiken pois, toimitti kaatikselle ja lähetti minulle sitten siitä laskun. Asia eteni sitten ja vuokralainen lopulta maksoi puutarhan ennallistamisen - ja sen kaatislaskun. Lähti myös pois ja haukkui minut - haukut eivät edes osuneet, koska minä en tehnyt mitään väärin. En ole kaivannut häntä takaisin. Nykyvuokralainen on ihana ja kommunikatiivinen ja idearikas, hänen kanssaan on helppoa olla yhteistyössä ja olenkin "unohtanut" vuokrankorotukset hänen kohdallaan.
Koskaan ei saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä, vaan jos joku asia hiertää vuokranantajan kanssa, niin pitää vain sinnikkäästi ilmoittaa siitä ja kysellä päiviä ja syitä viivästyksille (esimerkiksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikissa isoissa ikkunoissa, joissa leveys on suurempi kuin korkeus, on tuo varoitustarra.".
Meillä ei takuuvarmasti ole. Tuollaisia isoja ikkunoita on asunnossa kaksi. Kummassakaan ei mitään tarroja.
Avaapa ne ikkunat ja katso uudestaan. Muista kuitenkin tukea avattuna :)
Minullakaan ei ole tuollaista varoitustarraa. Toinen asunto 1980-luvulta, toinen 2000
Vierailija kirjoitti:
Uudemmat ikkunat ovat tukevampia ja painavampia kuin vanhemmat ja siksi uudemmissa on tarrat. Vanhemmissa ei välttämättä ole tarroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vika. Olisit hommannut tuulettimen tai viilentäjän.
Eikö ikkunoita saa avata?
Tuuletusikkuna on tuulettamista varten (pieni ja helposti avattava). Se iso ikkuna avataan vain pesua varten. Ja se ei kestä saranoilla, koska se ikkuna painaa paljon, eikä saranoita ole tarkoitettu kestämään pitkiä aikoja sitä painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.
Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.
Kysymys olisi tullut, mikset käyttänyt ikkunatukea?
Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla.
Etkö ikinä pese niitä ikkunoita? Et vissiin. Ei perusvuokaralainen omista mitään ikkunatukia.
Taloyhtiöillä on ikkunatukia mitä voi lainata ikkunanpesua varten. Ei sitä tukea tarvitse itse omistaa.
En mä m
Mä en edes ylettyisi pesemään ikkunaa toisesta reunasta jos pitäisin toisesta reunasta kiinni. Omituinen ajatuskin.
Läpivedolla kuumuus pois, kun ulkona on helle? Osta pimennysverhot, pidä ne ja tuuletusikkunat, parvekkeen ovet jne. kiinni, niin ei kuuma pääse sisään.
Onhan tuo sinun vikasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs menit rikkomaan ikkunan, maksa ja lopeta ininä.
Niissä pokissa lukee, että tuettava avattaessa! On oma vikasi, valitettavasti. Kotivakuutuksestasi voit kysyä korvausta, muuten maksat itse.
Kotivakuutus ei korvaa koska kyseessä on itse aiheutettu vaurio.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran vuokralainen, joka valitti puutarhasta, että kasvit huonokuntoisia ja rumia, ne pitäisi poistaa tai korvata uusilla. Otin ilmoituksen vastaan ja kerroin, että mietin mitä pitää tehdä ja konsultoin puutarhuria. Vuokralainen ei jaksanut odotella, joten otti oikeden omiin käsiinsä ja repi kaiken pois, toimitti kaatikselle ja lähetti minulle sitten siitä laskun. Asia eteni sitten ja vuokralainen lopulta maksoi puutarhan ennallistamisen - ja sen kaatislaskun. Lähti myös pois ja haukkui minut - haukut eivät edes osuneet, koska minä en tehnyt mitään väärin. En ole kaivannut häntä takaisin. Nykyvuokralainen on ihana ja kommunikatiivinen ja idearikas, hänen kanssaan on helppoa olla yhteistyössä ja olenkin "unohtanut" vuokrankorotukset hänen kohdallaan.
Koskaan ei saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä, vaan jos joku asia hiertää vuokranantajan kanssa, niin pitää vain sinnikkäästi ilmoittaa siitä ja kysellä päiviä j
Jos haluaa välttämättä jumittaa siinä luulkussa. Voi myös ilmoittaa, että saa alkaa etsiä uutta vuokralaista.
Sinun vika, toivottavasti olet maksanut takuuvuokran, niin asunnon omistaja saa siitä korvauksen.
Taisi ikkunassa olla iso tarra "avattava tuettuna".
Jos ei tiedä, mitä tuo tarkoittaa, saa syyttää ihan vain itseään...
On se metka, että vaikka Saksassa ja Italiassa paljon painavampia ikkunoita voi avata kahteen eri suuntaa, siis niin kuin täällä tai sitten keskisaranoista tosinpäin, ja jättää vaikka raolleen, ja Kestää!
Vierailija kirjoitti:
On se metka, että vaikka Saksassa ja Italiassa paljon painavampia ikkunoita voi avata kahteen eri suuntaa, siis niin kuin täällä tai sitten keskisaranoista tosinpäin, ja jättää vaikka raolleen, ja Kestää!
Kuinkas monikertaiset lämpöeristykset niissä sitten oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vika. Olisit hommannut tuulettimen tai viilentäjän.
Eikö ikkunoita saa avata?
Tuuletusikkuna on tuulettamista varten (pieni ja helposti avattava). Se iso ikkuna avataan vain pesua varten. Ja se ei kestä saranoilla, koska se ikkuna painaa paljon, eikä saranoita ole tarkoitettu kestämään pitkiä aikoja sitä painoa.
Miksi ei? Saksassa kestävät. Rahasta kai kiinni- Suomalalainen on saidempi ukin saksalainen, MOT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä oo laskenut, mutta järeitä ovat, ja mitä ilmeisimmin saranat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudemmat ikkunat ovat tukevampia ja painavampia kuin vanhemmat ja siksi uudemmissa on tarrat. Vanhemmissa ei välttämättä ole tarroja.
Ei niitä ole kaikissa uusissakaan, esim meillä. Miksi luulet että kaikissa muka olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä oo laskenut, mutta järeitä ovat, ja mitä ilmeisimmin saranat myös.
Ja esimerkiksi laitoit sitten videon ikkunoista jotka ovat sen mallisia ettei noita Suomessakaan tarvitsisi tukea. Suurin osahan noista ei ollut aukeavalta leveydeltään juuri tuuletusräppänää kummempia ja sitten taas tuollaien ylhäältä alaspäin kallistuminen eli saranat alareunassa on saranoihin kohdistuvatn rasituksen kannalta ihan eri juttu.
Ulkolasi ainakin on taloyhtiön. Toki, jos olet niin pönttö, ettet tiedö, että iso ikkuna pitää avata tuettuna, niin saattaapi olla sin käyttövirhe ja sinä maksat.
Sitten varmaan voisi tuulettaa parvekkeen ovesta.