Kenen vika? On ollut pakko pitää kerrostalokaksioni isoa ikkunaa auki kuumuuden vuoksi, ja nyt saranat pilalla + ikkuna rikki
Vuokranantaja ei ole lukuisiata pyynnöistä hoitanu asuntoon ilmastointia, tai muuten laskenut lämpötilaa kesäisin. Pahimmillaan 34c. Nyt olen sitten pitänyt olohuoneen isoa ikkunaa auki, jotta saan läpivedon parvekkeelle.
Saranat eivät kestäneet ikkunan painoa, ja ne pettivät. Ikkuna rikki, saranat pilalla.
Vuokranantaja haluaa minun korvaavan, vaikka olen ollut pakotettu tuohon, tai sitten kuolemaan kuumuuteen. Miten menee oikeudessa?
Kommentit (189)
Vuokraloordi voi yrittää vaatia vaikka housut jalastasi, mutta ei se sitä tarkoita että vaatimuksia pitää noudattaa. Käske loordin mennä vaikka potkimaan kiviä ja puhaltelemaan muniinsa.
Sinun vika. Olisit hommannut tuulettimen tai viilentäjän.
Vaadi sinä loordilta kuumien päivien osalta vuokran alennusta tai palautusta.
Mitäs menit rikkomaan ikkunan, maksa ja lopeta ininä.
Aiheuttajan vika eli sinun. Et sä saa talvella nuotiotakaan laittaa olohuoneeseen, jos om liian viileää..
Eikö ikkunat ole taloyhtiön vastuulla? Kieltääkö taloyhtiö pitämään ikkunoita auki?
No ei tietenkään sinun vika. Ei ei ei🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Eikö ikkunoita saa avata?
Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea.
Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta.
Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.
Ikkunat on tehty avattaviksi. Ei ole sinun ongelmasi.
Jos jopa Suomen jäätä kesä on liikaa, niin muuta Pohjoisnavalle. Jeesus mitä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ikkunoita saa avata?
Saa toki, mutat isoja ikkunoita ei kuulu auki pitää jatkuvasti, varsinkaan ilman niiden tukemista. Ne kun ei sitä kestä pidemmän päälle ja hajoavat. Joten ap:n oma vika.
Jos saranat ei kestä ikkunan painoa, niin se on kyllä ikkunatehtaan vika. Eli vuokranantajan ja ikkunatehtaan välinen asia.
No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.
Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.
Miten menee oikeudessa? Se ikkuna tuleekin maksaa moninkertaisesti. Siten se menee
Vuokraloordi maksaa KAIKEN. Yrittää toki aina ensin maksattaa kaiken vuokralaisella. Älä suostu mihinkään äläkä maksa senttiäkään. Vuokralaisten yhdistyksestä saat lainopillisia neuvoja taisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea.
Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta.
Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.
Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, että on olemassa aukeavia ikkunoita, joiden saranat ei kestä ikkunan painoa.
Isoa ikkunaa on tuettava sen ollessa auki esim. ikkunanpesun yhteydessä.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua, vaikka trollihan ap on. Jos iso ikkuna on auki, sehän blokkaa puolet huoneesta, eli tarina ei ole uskottava.
Jos on kotivakuutus, niin sieltä voi yrittää saada korvauksen. Eli tarinalla avasin ikkunan pesua varten, ja se hajosi.
Asunnon omistajan ja ikkunafirman välinen asiahan tuo on, vaikka mitä vaatisi sulta.
Älä siis suostu mihinkään.
Silloin on sun ongelma, jos olet tiennyt että ikkunaa ei saa pitää auki.