Kenen vika? On ollut pakko pitää kerrostalokaksioni isoa ikkunaa auki kuumuuden vuoksi, ja nyt saranat pilalla + ikkuna rikki
Vuokranantaja ei ole lukuisiata pyynnöistä hoitanu asuntoon ilmastointia, tai muuten laskenut lämpötilaa kesäisin. Pahimmillaan 34c. Nyt olen sitten pitänyt olohuoneen isoa ikkunaa auki, jotta saan läpivedon parvekkeelle.
Saranat eivät kestäneet ikkunan painoa, ja ne pettivät. Ikkuna rikki, saranat pilalla.
Vuokranantaja haluaa minun korvaavan, vaikka olen ollut pakotettu tuohon, tai sitten kuolemaan kuumuuteen. Miten menee oikeudessa?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoa ikkunaa on tuettava sen ollessa auki esim. ikkunanpesun yhteydessä.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua, vaikka trollihan ap on. Jos iso ikkuna on auki, sehän blokkaa puolet huoneesta, eli tarina ei ole uskottava.
Kyllä ikkuna auki ollessaan vie tilaa, mutta se on pienempi paha kuin 30c lämpötila. Asun yksin, joten sopeudun.
Ap
Miksi valehtelet? Kyllä mummakin asuu siellä aina hoitojaksojen välillä!
Vierailija kirjoitti:
Noissa isoissa ikkunoissa on ihan kunnon varoitustekstit, ettei niitä saa ikinä avata tukematta. Etusivun surkuhupaisista amis- ja elämämkoulukommenteista huolimatta ap on korvausvelvollinen. Kuole pois, tollo. Ehkä ensi elämässä osaa edes lukea.
Kuolepas sinäkin v i ttunaama pois, me ei jakseta sinua katella. Heippa!
Eiköhän tuon korvaa kotivakuutus. Mutta ei silloin, jos ikkuna on tahallisesti rikkoutunut.
On nimittäin jo ohje siihen, että kun noita suuria olohuoneen ikkunoita pestään, ne pitää tukea, kun väliikkunat on avattu.
Suuria ikkunoita ei ole tarkoitettu pidetäväksi jatkuvast auki.
Ei edes toistuvasti. Juuri sitä varten ovat tuuletusikkunat.
Ao on velvollinen ostamaan asuntoonsa kunnon tuulettimen.
Itseklääni on sekä jalallinen tuuletin, että kaksi isoa pöytötuuletinta.
Aloituksrn on pakko olla provo. Ei nykyaikana voi olla noin kahelia ihmistä, joka pitää isoja raskaita ikkunoita tahallaan avoinna?
Uusi konsepti minulle, hinta toistasataa euroa moisesta metallikepista? En maksaisi. (ulkosuomalainen.)
Tämä sama trolli on ollut palstalla, jo muinakin kesinä.
Tämä on provo.
Muille: kahvattomia ikkunoita ei ole tarkoitettu tuuletukseen, eli jos sellainen rikkoontuu, niin se on omalla vastuulla. Pestessäkin ne on tuettava.
Itselläni on vuokrattava yksiö. Saan siitä tuottoa 100 euroa kuussa, sillä rahoitusvastikkeet taloyhtiön remonteista ovat niin suuria.
Vielä tuosta satasesta menee verot. Luuletteko sillä paljonkin korjattavan. En voi tappiolla harrastus vuokrausta.
Olen ostanut yksiön vuosikymmeniä sitten. Ostosta ei ole velkaa. Tämä on Turussa.
Olen rakennusinsinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vika. Olisit hommannut tuulettimen tai viilentäjän.
Eikö ikkunoita saa avata?
Saa toki, mutat isoja ikkunoita ei kuulu auki pitää jatkuvasti, varsinkaan ilman niiden tukemista. Ne kun ei sitä kestä pidemmän päälle ja hajoavat. Joten ap:n oma vika.
Ap tietysti toteaa, että avasi inkunan pestäkseen sen, kuten kunnon vuokralaiset tekee. Ja siihen levähti.
Niinpä. Pupan roiskeita on ollut pakko pestä pois ikkunasta sen jälkeen kun hiekkalaatikko ja keinut pystytettiin paikkaan josta on suora näköyhteys ko. ikkunaan.
Vierailija kirjoitti:
Suunnitteluvirhe. Ei isojen ikkunoiden pitaisi olla avattavia, lasi on painavaa. Asuin talossa jossa oli tuollaiset ikknat ja kauhistutti kun se lasi varahteli kun raamit melkein petti. Nytkin minulla on iso maisemaikkuna olohuoneessa mutta ei ole aukeava. Sivuikkunat aukeavat tuuletusta varten.
Voi sinua, olet yksi helvetin hu llu, miten ne pestään jos ei ole avattavia? Sinä Saatanan ää liö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoa ikkunaa on tuettava sen ollessa auki esim. ikkunanpesun yhteydessä.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua, vaikka trollihan ap on. Jos iso ikkuna on auki, sehän blokkaa puolet huoneesta, eli tarina ei ole uskottava.
Kyllä ikkuna auki ollessaan vie tilaa, mutta se on pienempi paha kuin 30c lämpötila. Asun yksin, joten sopeudun.
Ap
Asuinhuoneistossa sisälämpötila voi olla +32 sstetta ja jos korkeampi, voi hakea niiltä päiviltä vuokranalennusta, jos lämpötila on yli +32 astetta.
Mutta silloinkin, et voi tehdä huoneistoon omia viritelmiä, vaan ne kuuluvat taloyhtiölle ja huoneiston omistajalle.
Muistan omasta lapsuudestani 80-luvulta miten äiti laittoi isoja ikkunoita pestessä ikkunan tueksi keittiöjakkaran ja siihen kirjoja tms korkeuden sovitukseen. Eli ei ole uusi asia tämä ikkunoiden tuenta. Pari-kolme saranaa ikkunan reunassa ei mitenkään voi kannattaa kymmeniä kiloja painavan suuren ikkunaruudun painoa. Lasi painaa paljon. Ajattele vaikka suurta lasista salaattikulhoa, painava sekin on.
Nykyään suurissa ikkunoissa on tosiaan tuo tuettava avatessa -merkintä, koska ehkä tämä ei ole kaikille tuttua.
Perusasioita asunnon viilennykseen: pidetään verhot kiinni silloin, kun aurinko paistaa ikkunaan. Yöllä tuuletusikkunat auki. Tuuletusikkunan edessä voi pitää tuuletinta, joka siirtää viileää ilmaa asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuon korvaa kotivakuutus. Mutta ei silloin, jos ikkuna on tahallisesti rikkoutunut.
On nimittäin jo ohje siihen, että kun noita suuria olohuoneen ikkunoita pestään, ne pitää tukea, kun väliikkunat on avattu.
Suuria ikkunoita ei ole tarkoitettu pidetäväksi jatkuvast auki.
Ei edes toistuvasti. Juuri sitä varten ovat tuuletusikkunat.
Ao on velvollinen ostamaan asuntoonsa kunnon tuulettimen.
Itseklääni on sekä jalallinen tuuletin, että kaksi isoa pöytötuuletinta.
Aloituksrn on pakko olla provo. Ei nykyaikana voi olla noin kahelia ihmistä, joka pitää isoja raskaita ikkunoita tahallaan avoinna?
Oi voi voi.. tietäisitpä.
Se siis menee parvekkeelle, joten kiertävää ilmaa sillä ei saa aikaan. Siksi oli pakko avata toinen ikkuna
Ei, ei ollut pakko. Päätit tehdä niin ihan itse. Nyt sinun pitää vastata päätöksesi seurauksista kuten kuka tahansa aikuinen ihminen.
Kerrostaloläävässä vuokraorjana, voisiko elämä yhtään tuon vi ttumaiempaa olla. Ei.
Olisi kannattanut ottaa valokuvia todisteeksi +34c
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ei käyetty ikkunatukia. Miksi nykyään tarvitsee?
Ennen vanhaan toinen piti kiinni tai sinne alle laitettii joku jakkara yms Nehän oli vielä varsin kiikkuvia ja heilu edes takas! Sai pelätä aina, että hajoaako koko ikkuna kun sen avaa. Huomasi jo siitä, ettei ne kestä mitään, kun ne piti nostaa ikkuna-avaimella keskeltä ylöspäin, et sen edes auki.
Noin varmaan, jos on availtu paljon. Mun pointti vaan on, ettei joskus edes ollut tuollaista käsitettä ikkunatuki. Ei tarvittu. Nykyään tehdään niin huonoa laatua, että vuokralaisen pitää laittaa extraa, jotta asunto pysyy kunnossa. On mullakin kämpässä paljon ja aivan valtavan paljon sellaista laatua, mikä olisi ollut ennen vanhaan huonoa laatua tai kakkoslaatua eli ns. tiimaritavaraa. Tän kämpän muoviputket kestää korkeintaan kym
Ei oltu keksitty vielä ehkä sellaista telinettä, mutta usein isä hoiti sen ikkunatuen asian, kun äiti pesi ikkunan Ja jos isä ei ollut paikalla, sinne oltiin laitettu joku huonekalu ja kirjoja alle tueksi. Semmosta 2-3m ikkunaa tulisi mielenkään avata ilman tukea.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut ottaa valokuvia todisteeksi +34c
Miksi? Ei se oikeuta rikkomaan ikkunoita vaikka olisi +40C.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnitteluvirhe. Ei isojen ikkunoiden pitaisi olla avattavia, lasi on painavaa. Asuin talossa jossa oli tuollaiset ikknat ja kauhistutti kun se lasi varahteli kun raamit melkein petti. Nytkin minulla on iso maisemaikkuna olohuoneessa mutta ei ole aukeava. Sivuikkunat aukeavat tuuletusta varten.
Voi sinua, olet yksi helvetin hu llu, miten ne pestään jos ei ole avattavia? Sinä Saatanan ää liö.
Niissä lukee alakulmassa, että ne pitäisi tukea avattaessa. Paitsi jos olet repinyt tarrat irti
Vierailija kirjoitti:
Uusi konsepti minulle, hinta toistasataa euroa moisesta metallikepista? En maksaisi. (ulkosuomalainen.)
No, noita onkin taloyhtiöissä yhteiskäytössä. Varmaan sekin on sulle uusi konsepti? 🙄
Tyypilline. asenne, tein itse ja säästin, en varmastikaan maksaisi mistään mitään ja lopputuloksena on kallis lasku.
Viera kirjoitti:
kirjoitti:
Jos saranat ei kestä ikkunan painoa, niin se on kyllä ikkunatehtaan vika. Eli vuokranantajan ja ikkunatehtaan välinen asia.
Minusta on älytöntä, että ylempänä ketjussa jotkut hyväksyvät sen, että ikkunoista tehdään vaikeasti avattavia. Ei sen pidä olla niin. On tärkeää, että ikkunat voi avata tarvittaessa ilman erillisiä härpäkkeitä. Mutta monet suomalaiset ovat järkyttäviä lampaita ja hyväksyvät ihan kaiken, millä heidän elämäänsä huononnetaan.
Virkavallan nyrkki on Suomessa kova, siksi olemme lampaita.
Tuuletusikkuna on aivan umpisurkea tässä asunnossa, huonosti sijoitettu ja pieni. Kokeilin kyllä aikani sitäkin.
Ja miksi muutat sanojani??? Sanoin "pahimmillaan 34c, enkä "keskimäärin!!!!
Ap