Kenen vika? On ollut pakko pitää kerrostalokaksioni isoa ikkunaa auki kuumuuden vuoksi, ja nyt saranat pilalla + ikkuna rikki
Vuokranantaja ei ole lukuisiata pyynnöistä hoitanu asuntoon ilmastointia, tai muuten laskenut lämpötilaa kesäisin. Pahimmillaan 34c. Nyt olen sitten pitänyt olohuoneen isoa ikkunaa auki, jotta saan läpivedon parvekkeelle.
Saranat eivät kestäneet ikkunan painoa, ja ne pettivät. Ikkuna rikki, saranat pilalla.
Vuokranantaja haluaa minun korvaavan, vaikka olen ollut pakotettu tuohon, tai sitten kuolemaan kuumuuteen. Miten menee oikeudessa?
Kommentit (189)
Oikeudessa se menee niin, että joudut maksamaan vaan yhä enemmän sinun omasta virheestäsi. Isot ikkunat kuuluu tukea auki ollessa varsinkin jos ovat pitkiä aikoja auki kuten sinun tapauksessasi kun olet pitänyt ikkunaa auki tuuletuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos saranat ei kestä ikkunan painoa, niin se on kyllä ikkunatehtaan vika. Eli vuokranantajan ja ikkunatehtaan välinen asia.
😄 Just joo.. Eli sä menisit avaamaan niitä 2,5m ikkunoita ja ihmettelet, kun saranat vääntyy? Tiedätkö, mikä on esim ikkunatuki?
Toisekseen, jos sinne ikkunapokiin, puuta, on satanut vettä ikkunan auki pitämisen takia, ne voimpehmetä, turvota ja kokomikkuna romahtaa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraloordi maksaa KAIKEN. Yrittää toki aina ensin maksattaa kaiken vuokralaisella. Älä suostu mihinkään äläkä maksa senttiäkään. Vuokralaisten yhdistyksestä saat lainopillisia neuvoja taisteluun.
Osaan niin kuvitella, kun sinne soitetaan jostain "asunnossa oli niin kuiva ilma, juoksutin suihkua päällä kaksi viikkoa putkeen ja nyt taloyhtiö valittaa, että olen aiheuttanut vesivahingon, yhyy" -tyylisiä juttuja. On valitettavasti ihan oikeasti kusettamista yrittäviä vuokranantajiakin, mutta tässä tapauksessa kyllä jo ikkunaa on käytetty virheellisesti eikä sen rakenteet sitä kestä, niin kyllä se menee vähän sarjaan oma moka, maksa oppirahat.
Sille on syynsä, miksi asunnossa on erikseen sellaisia kapeampia tuuletusikkunoita. Niiden kautta kuuluu hoitaa tuulettaminen. Ei nuo isot monikerrosikkunat kestä yhdellä laidalla saranoille kohdistuvaa kuormaa pitkiä aikoja, luulisi järjenkin nyt sanovan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ikkunat ole taloyhtiön vastuulla? Kieltääkö taloyhtiö pitämään ikkunoita auki?
Tämä. Rappukäytävä ja pyöräkatoksetkin on yhtiön vastuulla. Siksi minä paskon ja perseilen siellä mieleni mukaan, mitäs eivät ole paikalla kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.
Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.
Kysymys olisi tullut, mikset käyttänyt ikkunatukea?
Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea.
Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta.
Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.
Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, että on olemassa aukeavia ikkunoita, joiden saranat
Okei. Mulla on kahdessa viimeisimmässä asunnossa ollut karmeissa sellainen tarra, missä asia on ilmaistu. Molemmissa 2000-luvulls tehty ikkunaremppa, eli onko sitten aikskausisidonnsista. Mulle tosin opetti äiti tämän mukulana, että saranat ei kestä jos isoja ikkunoita pitää auki, niin olen ehkä kuvitellut olevan ihan yleisesti tiedossa oleva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ikkunat ole taloyhtiön vastuulla? Kieltääkö taloyhtiö pitämään ikkunoita auki?
Tuskin taloyhtiö maksaa. Asunnossa on sitä varten tuuletusikkuna, josta voi hoitaa tuuletuksen. Samoin ovi. Ison ikkunan pitäminen auki on vain luvallista ikkunan pesun yhteydessä, sen luulisi sanovan järki.
Ja ap. puhuu palturia, ei mikään asuinhuoneiston keskilämpötila voi olla +34 astetta.
Ja ikkunan maksaminen on ap. vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos saranat ei kestä ikkunan painoa, niin se on kyllä ikkunatehtaan vika. Eli vuokranantajan ja ikkunatehtaan välinen asia.
Niissä on ohje, että ei saa pitää auki ilman tukea (joko aukaskansiossa tai jopa tarra ikkunassa). Esim. pesua varten taloyhtiölle on toimitettu tukia joita saa lainata. T: raksalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin taloyhtiö maksaa. Asunnossa on sitä varten tuuletusikkuna, josta voi hoitaa tuuletuksen. Samoin ovi. Ison ikkunan pitäminen auki on vain luvallista ikkunan pesun yhteydessä, sen luulisi sanovan järki.
Ja ap. puhuu palturia, ei mikään asuinhuoneiston keskilämpötila voi olla +34 astetta.
Ja ikkunan maksaminen on ap. vastuulla.
Trolli. Elämä. On. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs menit rikkomaan ikkunan, maksa ja lopeta ininä.
Kyllä saranoiden pitää kestää ikkunan paino avattuna. Pitäähän ikkunat saada pestyäkin. Mutta muuten ei ole mitään järkeä päästää kuumaa ilmaa sisään, eli sikäli ikkunoiden kiinni pitäminen on vain järkevää. Tuuletus vasta yöaikaan, jos ilma on silloin viileää ja kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on älytöntä, että ylempänä ketjussa jotkut hyväksyvät sen, että ikkunoista tehdään vaikeasti avattavia. Ei sen pidä olla niin. On tärkeää, että ikkunat voi avata tarvittaessa ilman erillisiä härpäkkeitä. Mutta monet suomalaiset ovat järkyttäviä lampaita ja hyväksyvät ihan kaiken, millä heidän elämäänsä huononnetaan.
Ei isot ikkunat kestä pitkään avaamista pitämistä, kun ikkunanlasi paino lepää karmien varassa. Ja sitä varten on tuuletusikkuna ja parvekkeen ovi, josta voi hoitaa tuuletuksen.
Jos asuinhuoneistoon halutaan kaikki tuuletettavat ikkunat, niiden koko olisi silloin noin neliön verran.
Oma vikasi. Ei isoja ikkunoita ole tarkoitus pitää auki tuntitolkulla. Vuokranalennusta voisit saada korkeasta lämmöstä, mutta muuten se ei ole vuokranantajan asia jos et saa tuuletinta ostettua.
Näin se on ei voi olla, tai on toimittu väärin. Ikkunoihin paksut verhot, se estää sen, ettei aurinko paista suoraan huoneeseen. Minulla on ikkunat etelään ja lähteen ja tällä taktiikalla olen pitänyt asuntoni asumiskelvollisena koko kesän. Toki kovimmilla helteillä oli sisällä 26, mutta se ei juurikaan haitannut.
Mitä te viisaat käytätte ikkunan tukena pesun yhteydessä?
Et sitten tukenut sitä millään? Tyhmempikin tajuaa attei ison ikkunan karmit ja saranat kestä vipuvoimaa...
Vierailija kirjoitti:
Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea.
Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta.
Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.
Olen pessyt ne ilman tukea ja hyvin on pysyneet, vaikka on liikutellutkin. Ei ne ihan helposti tule alas, jos on kunnossa. Ikkunoita kun pesin, taisin horjahtaa päin tuollaista avonaista ikkunalasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.
Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.
Kysymys olisi tullut, mikset käyttänyt ikkunatukea?
Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla.
Etkö ikinä pese niitä ikkunoita? Et vissiin. Ei perusvuokaralainen omista mitään ikkunatukia.
Minusta on älytöntä, että ylempänä ketjussa jotkut hyväksyvät sen, että ikkunoista tehdään vaikeasti avattavia. Ei sen pidä olla niin. On tärkeää, että ikkunat voi avata tarvittaessa ilman erillisiä härpäkkeitä. Mutta monet suomalaiset ovat järkyttäviä lampaita ja hyväksyvät ihan kaiken, millä heidän elämäänsä huononnetaan.