Kenen vika? On ollut pakko pitää kerrostalokaksioni isoa ikkunaa auki kuumuuden vuoksi, ja nyt saranat pilalla + ikkuna rikki
Vuokranantaja ei ole lukuisiata pyynnöistä hoitanu asuntoon ilmastointia, tai muuten laskenut lämpötilaa kesäisin. Pahimmillaan 34c. Nyt olen sitten pitänyt olohuoneen isoa ikkunaa auki, jotta saan läpivedon parvekkeelle.
Saranat eivät kestäneet ikkunan painoa, ja ne pettivät. Ikkuna rikki, saranat pilalla.
Vuokranantaja haluaa minun korvaavan, vaikka olen ollut pakotettu tuohon, tai sitten kuolemaan kuumuuteen. Miten menee oikeudessa?
Kommentit (189)
Ainakin 50 luvun todella isot ikkunat ovat todella huteria avattuna. Ei olisi tullut mieleenkään käyttää niitä tuuletukseen. Kai niihin pitää laittaa varoitus nuoremmille. Tuuletusikkunat ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te viisaat käytätte ikkunan tukena pesun yhteydessä?
Keittiöjakkara, ja se päällä sopiva määrä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitse mitään tukea. Pidä vaan toisella kädellä kiinni ikkunasta, jos siltä tuntuu. Mää en muista, että kukaan tuttukaan olisi noihin tarvinnut tukia pestessä. Huooa laatua ei pidä hyväksyä väittämällä, että tarvitsee tukia. Jos on hyvä, ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea.
Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta.
Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.
Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, että on olemassa aukeavia ikkunoita, joiden saranat
Meillä lukee jopa talokirjassa ikkunoiden kohdalla: Ikkunatukea on käytettävä ikkunaa pestessä.
Luulisi, että ihan normaalijärjellä varustettu ihminen ihan eläm-nkokemuksen myötä ymmärtää, että monta kymmentä kiloa painavat ikkunat on tuettava 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.
Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.
Kysymys olisi tullut, mikset käyttänyt ikkunatukea?
Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla.
Vakuutusyhtiölle jos asian esittää niin, että pesin ikkunaa ja käytin ikkunatukea. Ikkunatuki kuitenkin luiskahti pois paikoiltaan, koska vahingossa horjahdin ikkunatukea vasten. Horjahdus johtui siitä, että helteessä huimasi päästä.
Vuokranantaja korjaa ne ikkunat ja saranat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tietääkseni noissa isoissa ikkunoissa on pääsääntöisesti ihan merkintäkin, että ei saa pitää auki ilman tukemista. Ja olen kuvitellut sen olevan ihan yleinen tieto. Tuuletusikkunaa voi pitää auki, noita isoja ei ja pesemisen ajaksikin ne kuuluu tukea.
Erilaisia tornituulettimiahan asuntoihin voi hankkia vuokralainenkin. Jos kyse on siitä, että AP olisi halunnut ilmalämpöpumpun, niin sen asennuksen on voinut taloyhtiö kieltää, ei se omistaja välttämättä itse pysty päättämään tuon asentamisesta.
Eli kyllä tuosta ainakin osa menee minusta vuokralaisen piikkiin huolimattomuutena.
Pesen ikkunoita, eikä koskaan ole tullut vastaan varoitusta. Isoissa ikkunoissa kyllä tuetaan, koska kuivaus tuo lisää painoa. En kyllä ole koskaan kuvitellut, e
Ei mun äitikään ymmärtänyt koko elämänsä aikana, vaikka joka vuosi pesi ikkunoita. Jos on ikkunoita pessyt, ei tarvitse mistään ohjekirjasta lukea tuollaista ja jos noin väitetään, silloin on huonot ikkunat. Sama kuin pitäisi katolle laittaa paino, ettei se lähde lentoon. Ohjekira: Laita katolle paino, jos haluat pestä sen.
Ennen vanhaan ei käyetty ikkunatukia. Miksi nykyään tarvitsee?
Ensimmäistä kertaa kuulen että ikkuna pitäisi tukea pesun ajaksi. Onneksii en jaksa pestä ikkunoita juuri koskaan.
Ihmetyttää että meillä on kerrostalossa samanlainen ikkuna käytävässä. Sitä ei saa avata kuulemma vaikka olisi miten paha katku ja pitkään, ja se rysähtää rikki alas, jos avaa. Naapuri avasi vahingossa ja meni rikki. Pitää olla omituinen suunnittelu jos ei ole tuuletusikkunaa verkolla, vaikka paloturvallisuus pitää miettiä ja vedot. Ja on vain romahtavia ikkunoita. -Onkohan sun ikkuna ihan samantyyppinen.
Vierailija kirjoitti:
ikkunatukea. Semmonen on ihan myynnissä ja monissa taloyhtiöissä sellainen on yhteiskäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kannattanut esittää asia niin, että "halusin pestä ikkunan". Saranat pettivät. Valmistusvika, kun ei kestänyt ikkunan painoa. Ei kai kukaan ole määritellyt, että kuinka pitkän aikaa saranoiden tulee kestää.
Tarinaa voi vielä yrittää muuttaa.
Kysymys olisi tullut, mikset käyttänyt ikkunatukea?
Eli lopputulos sama, vahingonaiheuttaja maksaa. Ei niitä isoja ikkunoita saa ilman tukea availla.
Etkö ikinä pese niitä ikkunoita? Et vissiin. Ei perusvuokaralainen omista mitään ikkunatukia.
Ainakin uusissa yhtiöissä on jossain yhteisissä tiloissa lainattavia ikkunatukia jotka on kuuluneet ikkunatoimitukseen.
Suunnitteluvirhe. Ei isojen ikkunoiden pitaisi olla avattavia, lasi on painavaa. Asuin talossa jossa oli tuollaiset ikknat ja kauhistutti kun se lasi varahteli kun raamit melkein petti. Nytkin minulla on iso maisemaikkuna olohuoneessa mutta ei ole aukeava. Sivuikkunat aukeavat tuuletusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää että meillä on kerrostalossa samanlainen ikkuna käytävässä. Sitä ei saa avata kuulemma vaikka olisi miten paha katku ja pitkään, ja se rysähtää rikki alas, jos avaa. Naapuri avasi vahingossa ja meni rikki. Pitää olla omituinen suunnittelu jos ei ole tuuletusikkunaa verkolla, vaikka paloturvallisuus pitää miettiä ja vedot. Ja on vain romahtavia ikkunoita. -Onkohan sun ikkuna ihan samantyyppinen.
Huono laatu. En todellakaan muista, että mihinkään ikkunoihin olisi 20-40 vuotta sitten tarvittu tukia. Kyllä taitaa olla uudikohteiden ikkunat. Omistakin ikkunoista tulee aurinko niin kuumasti läpi, ettei todellakaan ole samoja ikkunoita kuin ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ei käyetty ikkunatukia. Miksi nykyään tarvitsee?
Ennen vanhaan toinen piti kiinni tai sinne alle laitettii joku jakkara yms Nehän oli vielä varsin kiikkuvia ja heilu edes takas! Sai pelätä aina, että hajoaako koko ikkuna kun sen avaa. Huomasi jo siitä, ettei ne kestä mitään, kun ne piti nostaa ikkuna-avaimella keskeltä ylöspäin, et sen edes auki.
Vierailija kirjoitti:
Suunnitteluvirhe. Ei isojen ikkunoiden pitaisi olla avattavia, lasi on painavaa. Asuin talossa jossa oli tuollaiset ikknat ja kauhistutti kun se lasi varahteli kun raamit melkein petti. Nytkin minulla on iso maisemaikkuna olohuoneessa mutta ei ole aukeava. Sivuikkunat aukeavat tuuletusta varten.
Pesun takia ne on aukeavia ja niiden pitää kestää se avaus pesun ajaksi myös ilman tukia. Älkää ikinä suostuko kustantamaan, jos ei ikkunanpesua kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja korjaa ne ikkunat ja saranat!
Varmasti korjaa! Mutta se peri ne vuokralaiselta.
entisaikana ikkunat trhtiin pikkuruduista, turha sellaista on haikailla.
Noissa isoissa ikkunoissa on ihan kunnon varoitustekstit, ettei niitä saa ikinä avata tukematta. Etusivun surkuhupaisista amis- ja elämämkoulukommenteista huolimatta ap on korvausvelvollinen. Kuole pois, tollo. Ehkä ensi elämässä osaa edes lukea.