Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tienaat käteen 1200e/kk asuisitko vuokralla 500e/kk vai ostaisit oman kämpän 300e/kk lyhennyksellä?

Vierailija
14.07.2024 |

Ero olisi näillä näkymin edessä ja yh:n arki (ja tulotaso edessä) 

Onni onnettomuudessa on se että pääsen varmaan velattomana muuttamaan. Aika +/- rahatilanteessa, ei säästöjä mutta ei velkaakaan.

Pari tonnia mulla on rahaa että saan ekan vuokran ja vuokravakuuden niistä rahoista. Asun alueella jolla vuokrat on halpoja, mutta ei omakotitalotkaan paljoa maksa. 

Nyt olisi mulla mahdollista valita joko 25 tuhannen hintainen 60 neliöinen omakotitalo tai 70neliöinen vuokrakämppä. Vuokra (vesineen päivineen ilman sähkölaskua) on 500e multa ja lapselta.

Tuo omakotitalo (visuaalisesti vähän vanha ja kulunut, mutta kaikki on ehjää eikä mitään isompaa remppaa ole luvassa) olisi 9w laina-ajalla 280e kuussa lyhennys, päälle toki vesimaksut. Sähkö on molemmissa erikseen vielä maksettava. Omakotitalossa on vain 1mh joten mä nukuisin olohuoneessa ja lapsi saisi makuuhuoneen, rivarissa molemmille olisi oma huone.

Olen osa-aikatöissä, siksi palkka ei ole parempi verojen jälkeen, eikä tilanne ole näillä näkymin muuttumassa.

Kumman vaihtoehdon valitsisitte?

Kommentit (283)

Vierailija
221/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.etuovi.com/myytavat-asunnot?haku=M2130968848

Äkkiseltään löytyy 237 omakotitaloa, joissa hinta alle 25 t. Monissa on aivan kaikki mukavuudet eikä kaikki ole missään metsän keskellä. Vedet tulee ja menee ja on omat tontit.

Mitä väliä tuolla on. Eli kyse on vain siitä,  onko ap:n tilanteessa järkevää ottaa tuollaiseen taloon lainaa. Ap:n antamien tietojen pohjalta en itse edes harkitsisi omakotitalon ostoa.

No sitä vaan kun täällä kirjoitellaan, että noin halvat on kaikki jotain rötisköjä, joissa on ulkohuussi ja putket aina jäässä ja kattokin pitää heti korjata. 

Jos ap:n maksukyky riittää 500 euron vuokran maksamiseen niin miksei se riittäisi 280 euron lainanmaksuun? Jäisi vielä 220 €/kk muihin kuluihin.

Ap:n tulot voivat juuri ja juuri riittää, mutta kun noihin yllättäviin kuluihin kannattaa varautua etukäteen. Remonttilainaa ap:n talous ei kestä. Eikä ap ota laskelmissa huomioon kaikkia kuluja.

Vierailija
222/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vuokrakin pitää maksaa, yksin tai yhdessä. En ymmärrä mikä lainan lyhentämisessä on niin paljon ihmeellisempää kuin vuokran maksamisessa. Molemmista joutuu ongelmiin jos jättää maksamatta.

Itse erovanhempana ajattelen, että liian kalliista vuokra-asunnosta pääsen eroon nopeasti (jos esim. joutuisin yhtäkkiä työttömäksi, ja saisin jonkun huomattavasti pienempipalkkaisen työn kuin mitä minulla nyt on), kun omistusasunnosta välttämättä en. 

Taloudellisesti pärjännyt ihan ok:sti, mutta en mitään isoja ja pitkiä taloudellisia sitoumuksia uskaltaisi tehdä näin ainoana maksajana. Ehkä sitten kun lapseni aikuistuttuaan muuttaa pois, niin voisin ostaa itselleni jonkun viihtyisän yksiön.

Olen tavallinen kunnan toimistotyöntekijä ja 30 v jäin yksinhuoltajaksi kahden pienen lapsen kanssa. Nyt olen 62 v ja mulla on asuntona Tampereella keskustassa kolmio ja muualla kaksi sijoitusasuntoa (rivarikaksio ja kerrostalokolmio). Olen ottanut aina lisää lainaa kun jotain on maksettu. Vieläkin on lainaa, koko aikuisikäni on ollut asuntolainaa mutta ilman lainaa on vaikea asuntoa ostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap tekee nyt vain osa-aikatyötä, niin olisiko sitä mahdollista tehdä vähän enemmän, ainakin kun lapset ovat isompia?

Entä elatusmaksu ja lapsilisät lapsista, tuo summa ei tainnut sisältää sellaista ollenkaan.

Vierailija
224/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään löytyy 237 omakotitaloa, joissa hinta alle 25 t. Monissa on aivan kaikki mukavuudet eikä kaikki ole missään metsän keskellä. Vedet tulee ja menee ja on omat tontit.

Mitä väliä tuolla on. Eli kyse on vain siitä,  onko ap:n tilanteessa järkevää ottaa tuollaiseen taloon lainaa. Ap:n antamien tietojen pohjalta en itse edes harkitsisi omakotitalon ostoa.

No sitä vaan kun täällä kirjoitellaan, että noin halvat on kaikki jotain rötisköjä, joissa on ulkohuussi ja putket aina jäässä ja kattokin pitää heti korjata. 

Jos ap:n maksukyky riittää 500 euron vuokran maksamiseen niin miksei se riittäisi 280 euron lainanmaksuun? Jäisi vielä 220 €/kk muihin kuluihin.

Vuokra-asunnosta påäsee eroon mutta noista kiviriipoista ei. 

Vierailija
225/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:n maksukyky riittää 500 euron vuokran maksamiseen niin miksei se riittäisi 280 euron lainanmaksuun? Jäisi vielä

Miksi siitä pitää päästä eroon, vastahan hän on sitä ostamassa? Jos siitä saa edullisen kodin vuoksiksi, niin hyvä. 23 euroa lainaa on niin pieni raha, ettei siihen loppupeleissä kaadu kenenkään talous. Pankki joustaa vielä yllättävässä hätätilantessa, jos asiansa on hyvin hoitanut.

Vierailija
226/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai yhtiövastiketta ei tarvi ollenkaan maksaa?

Ja kaikki remontit sun muut ilmaisia?

Kauhean rusinaista pullaa, aina.

Omakotitalosta? Vai vuokra-asunnosta? Ei, ei tarvitse maksaa vastiketta.

En ostaisi tänä aikana yhtään mitään asuntoa. Vuokralla ollessa on myös turva siitä et tietää mitenkä rahat riittää vuosiksi eteenpäin. Ostamalla syrjäseudulta tahi edes kaupungista jännäät vuosia pysyykö työpaikka, tuleeko yhtiöremppoja jotka voi olla tuhansia euroja osakasta kohden, jos sittenkin vaihdat työpaikkaa niin myynti on toodella hidasta....Ei nyt.

Vierailija
227/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä ostaisin sen talon ja tarvittaessa yrittäisin hankkia lisätuloja. 

Vierailija
228/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 euron tuloillla edes 23 000 euron laina ei ole pieni. 

Vierailija
229/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi tänä aikana yhtään mitään asuntoa. Vuokralla ollessa on myös turva siitä et tietää mitenkä rahat riittää vuosiksi eteenpäin. Ostamalla syrjäseudulta tahi edes kaupungista jännäät vuosia pysyykö työpaikka, tuleeko yhtiöremppoja jotka voi olla tuhansia euroja osakasta kohden, jos sittenkin vaihdat työpaikkaa niin myynti on toodella hidasta....Ei nyt.

Nyt on kyllä hyvä aika ostaa ensiasunto. Asuntojen hinnat ovat pohjissa. Kun ne nousevat, niin oman myym7sestä saa enemmän, mutta myös uuden ostaminen maksaa enemmän. Jos nyt ostoa harkitseva ei joudu nyt myymään, joten olisi hassua viivytellä asunnonostossa, kunnes hinnat ovat nousseet.

Vierailija
230/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

"Olen osa-aikatöissä, siksi palkka ei ole parempi verojen jälkeen, eikä tilanne ole näillä näkymin muuttumassa."'

Vierailija
231/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske siihen omakotitaloon nyt muutkin kulut kuin laina ja vesimaksu. Ennen kaikkea millä se lämmitetään? Lisäksi jätemaksu, jätevesi, tien auraus, sähkö, vakuutukset jne. Jos rahat on tiukilla niin noista voi tulla ihan merkittävä summa.

Kiinteistövero on myöskin.

Vierailija
232/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omakotitalo maksaa 25 000 eur, isompaa remppaa ON tulossa. Ihan sijainnista riippumatta.

MIssä ihmeessä maksaa omakotitalo 25000e?

Mitä teet työksesi? Riittääkö töitä? 

Vierailija
233/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omakotitalo maksaa 25 000 eur, isompaa remppaa ON tulossa. Ihan sijainnista riippumatta.

Tämä. 10 vuoden aikavälillä tuo 25 000 on käsirahan etumaksu. Ellei sitten tosiaan haittaa asua lahoavassa mörskässä ilman mukavuuksia, mikä tietysti on joillekin se juttu.

Vierailija
234/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eriasia ostaa rivari- tai kerrostaloasunto kuin omakotitalo. Omakotitalossa olet aivan varmasti aivan kaikesta itse vastuussa, todennäköisesti rivarissa tai kerrostalossa on muitakin osakkaita,  jotka osallistuvat kustannuksiin, ainakin isommissa kaupungeissa.

Vierailija
235/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan eriasia ostaa rivari- tai kerrostaloasunto kuin omakotitalo. Omakotitalossa olet aivan varmasti aivan kaikesta itse vastuussa, todennäköisesti rivarissa tai kerrostalossa on muitakin osakkaita,  jotka osallistuvat kustannuksiin, ainakin isommissa kaupungeissa.

Muuttotappiokunnassa osallistut tosiaan tyhjilleen jääneiden naapuriasuntojenkin kustannuksiin. Noita taloyhtiöitä on jo mennyt konkurssiinkin monella pikkupaikalla. Paljon parempi tilanne jos olet aivan yksin kaikesta itse vastuussa.

Vierailija
236/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samoilla tuloilla olen saanut sen käsityksen, ettei minulla ole pienintäkään mahdollisuutta saada asuntolainaa. Lisäksi varsinkin halvemmasta omakotitalosta tulee aina yllättäviä kustannuksia, kun sitä joutuu jatkuvasti remontoimaan (tätä on tuttavapiirissä nähty). Menisin siis vuokralle, koska se tulee luultavasti halvemmaksi ja on pienituloiselle turvallisempi ellei sitten jopa ainoa vaihtoehto (pankkien päätöksistä riippuen).

Vierailija
237/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi siitä pitää päästä eroon, vastahan hän on sitä ostamassa? Jos siitä saa edullisen kodin vuoksiksi, niin hyvä. 23 euroa lainaa on niin pieni raha, ettei siihen loppupeleissä kaadu kenenkään talous. Pankki joustaa vielä yllättävässä hätätilantessa, jos asiansa on hyvin hoitanut."

Mietipä hetki uudelleen. Ap:lla on osa-aikainen työ pienellä paikkakunnalla. Mitäpä jos työt loppuvat ykskaks kokonaan tai tunteja vähennetään? Vuokra-asunnosta on helppo lähteä, kun saa paremman työpaikan muualta,  mutta omakotitalosta jää ehkä vielä itselle velkaa maksettavaksi uuden paikkakunnan asunnon/talon vuokran/lainan lisäksi. 

Vierailija
238/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä hyvä aika ostaa ensiasunto. Asuntojen hinnat ovat pohjissa. Kun ne nousevat, niin oman myym7sestä saa enemmän, mutta myös uuden ostamine

Eli päätä pensaaseen jos työpaikka menee tai haluaa vaihtaa työpaikkaa jossa tienaisi enemmän mutta onkin toisella paikkakunnalla? Tai taloyhtiö päättääkin tehdä remonttia? Tai sen ostounelman katto vaatii uuden pinnan? Ei kaikenkokoisilla tuloilla ykskertaisesti ole järkee ostaa omaa asuntoa.

Vierailija
239/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä tässä on päällimmäisenä mielessä, niin mikä siinä miehessä on vikana, että haluat erota siitä?

Vierailija
240/283 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä miettii, että työpaikka lähtee alta - se voi lähteä meiltä keneltä tahansa ja monella on jo autolainaa tuplasti tuon verran ja sehän vasta huono sijoitus on. Voi vaikka sairastua syöpään. Sitten mennään sen mukaan mutta ei kannata etukäteen maalata piruja seinille. Asioilla on tapana järjestyä, jos jotain tapahtuu. Jos haluaa koko ajan elää vain mukavuusalueella, ei koskaan saavuta mitään eikä opi mitään. Pitää osata ottaa riskiäkin joskus ja katsoa mihin elämä vie.

1200 € on netto, jos siihen laskee lapsilisän ja elatusmaksut, ollaan ehkä 1500 €? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi