Jos tienaat käteen 1200e/kk asuisitko vuokralla 500e/kk vai ostaisit oman kämpän 300e/kk lyhennyksellä?
Ero olisi näillä näkymin edessä ja yh:n arki (ja tulotaso edessä)
Onni onnettomuudessa on se että pääsen varmaan velattomana muuttamaan. Aika +/- rahatilanteessa, ei säästöjä mutta ei velkaakaan.
Pari tonnia mulla on rahaa että saan ekan vuokran ja vuokravakuuden niistä rahoista. Asun alueella jolla vuokrat on halpoja, mutta ei omakotitalotkaan paljoa maksa.
Nyt olisi mulla mahdollista valita joko 25 tuhannen hintainen 60 neliöinen omakotitalo tai 70neliöinen vuokrakämppä. Vuokra (vesineen päivineen ilman sähkölaskua) on 500e multa ja lapselta.
Tuo omakotitalo (visuaalisesti vähän vanha ja kulunut, mutta kaikki on ehjää eikä mitään isompaa remppaa ole luvassa) olisi 9w laina-ajalla 280e kuussa lyhennys, päälle toki vesimaksut. Sähkö on molemmissa erikseen vielä maksettava. Omakotitalossa on vain 1mh joten mä nukuisin olohuoneessa ja lapsi saisi makuuhuoneen, rivarissa molemmille olisi oma huone.
Olen osa-aikatöissä, siksi palkka ei ole parempi verojen jälkeen, eikä tilanne ole näillä näkymin muuttumassa.
Kumman vaihtoehdon valitsisitte?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseessä on joku pienempi paikkakunta, joten aika varauksella suhtautuisin tuohon ok-talon ostoon. Jos raha on tiukassa, ja jotain yllättävää tulee, ei ehkä niin vaan pääse talosta sitten eroon. Sähkölasku voi ikävällä tavalla yllättää. Meillä on loma-asuntona pienellä paikkakunnalla noin 120m ok-talo, ja viime talvena sähkölaskut pelkällä noin 10 asteen peruslämmöllä oli noin 600/kk. Vuokralla asuessa on myös se turva, että jos jokin hajoaa, niin soitto huoltoon riittää ja asia korjataan. Omassa talossa on kaikki hoidettava/ maksettava itse. Nämä huomioiden ajattelisin että varmaan se vuokra-asunto olisi ap:n elämäntilanteessa nyt parempi. Tulevaisuudessa voi olla toisin. Nyt kuitenkin vaikuttaisi turvallisemmaltanja huolettomammalta vaihtoehdolta.
Toki turvallisempaa ja huolettomampaa vaan onko järkevää pitkällä tähtäyksellä?
Nimenomaan pitkällä tähtäimellä on järkevää olla heti sitomatta itseään tuohon taloon (ja paikkakuntaan). Ap:n lapsi on päiväkoti-ikäinen eli ei tarvitse vielä omaa huonetta, mutta nyt päiväkoti-ikäinen lapsi on (varhais)teini sen 9-10 vuoden päästä, kun ap saa talon maksettua. Silloin lapsi tarvitsee oman huoneen ja ap joutuu asumaan olohuoneessa. Asuinpinta-ala 60 neliömetriä ei voi sisältää kovin isoa olohuonetta, koska on keittiö, makuuhuone, kph(-wc), kenties sauna ja toinen wc. Tila käy hyvin ahtaaksi. Ap:n tuloilla ei säästetä kovin paljoa mahdollista laajennusremonttia varten. Lisäksi vuokralta on helpompi lähteä nopeastikin muualle, jos saa hyvän työpaikan jostain. En yhtäkkiä keksi mitään todella painavaa syytä, miksi tuon ap:n mainitseman talon ostaminen nyt olisi järkevää pitkällä tähtäimellä. Toki se asunto, joka ap:n nyt kannattaa vuokrata ei ole sähkölämmitteinen rivarikolmio, jossa sähkö ei kuulu vuokraan. Pari vuotta pienemmässä halvassa vuokra-asunnossa näyttää kyllä mihin suuntaan elämä alkaa suuntautua ja siinä samalla voi säästää omaa varten, jos vaikka tunnit lisääntyy töissä tai paikkakunnalta aukeaa parempi työpaikka. Samalla asuntojen ja talojen hinnat ovat todennäköisesti vielä tulleet alaspäin, joten lisääntyneillä säästöillä ja tuloilla pystyy saamaan lainan isompaan taloon. Pankki aika tarkkaan katsoo elämäntilannetta, kun haet lainaa, eikä niissä tarkasteluissa vireillä oleva/tuore av(i)oero ole positiivinen signaali elämänhallinnasta ja maksukyvystä.
Kysy pankeista lainalupaukset. Saat realistisen tiedon. Näet heti paljonko voit saada lainaa. Täällä palstalla voimme vain arvailla. Itse epäilen ettet saa lainaa. Tulosi ovat luultavasti liian pienet.
Toki turvallisempaa ja huolettomampaa vaan onko järkevää pitkällä tähtäyksellä?