Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?

Vierailija
14.07.2024 |

Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.

Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".

Kommentit (293)

Vierailija
181/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se vähän vaikeaa olla myötätuntoinen kun itjetään parin päivän, max parin viikon lämmöstä kun itse kärsii vähintään 10kk vuodessa kylmästä, sateesta ja tuulesta!!

Ja meille sanotaan että se on vain pukeutumiskysymys, koittakaa kestää!😡

Minkälaisia fyysisiä oireita saat kylmästä?

Pakkasessa astma pahenee, hengitys ei kulje. Ylipäätään sekä liika kylmä että kuuma ovat pahaksi keuhko- tai sydänsairaille.

Vierailija
182/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se vähän vaikeaa olla myötätuntoinen kun itjetään parin päivän, max parin viikon lämmöstä kun itse kärsii vähintään 10kk vuodessa kylmästä, sateesta ja tuulesta!!

Ja meille sanotaan että se on vain pukeutumiskysymys, koittakaa kestää!😡

Minkälaisia fyysisiä oireita saat kylmästä?

Olen eri, mutta minulla on koko ajan kroppa krampissa kun lihakset jännittyy torjumaan kylmää. Talvella pidän jatkuvasti sisälläkin toooavaatteita. En pysty nukkumaan muualla kuin saunassa, jonka lämmitän 50 asteeseen. Se sulattaa umpijään kropastanu ha pystyn nukahtamaan. Ja ärsyttää kuunnella kun kaikki huutavat kuorossa, että ei niin saa nukkua siihen kuolee. En oo vielä kuollut. Erosin kylmyyttä rakastavasta miehestäni ja muutin kämppään, jossa kesällä sisälämpötila on 28-30. Ihanaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kuumuudesta, mutta en erityisemmin valita. Siitä minulla on oikeus hermostua, kun aina pidetään itsestään selvänä, että helteestä pitää nauttia. Jos siihen sanoo, että minä pidän viileästä ja sateesta, sitä pidetään keljuiluna tai huonona huumorina.Minun elimistöni (ja sairauteni ) eivät siedä kuumutta, sille en mitään voi. Herään taas eloon syksyn tultua. Ja sitten vielä se, kun sanotaan, että nauttikaa nyt, ettette sitten talvella vingu viluanne. En ole koskaan, en koskaan sanonut, että talvella olisi liian kylmä. Ja sitä paitsi kylmyyttä vastaan on olemassa keino, lisää vaatetta, mutta miten helpotat oloasi kuumuutta vastaan. Ja kiitos jo valmiiksi, pohjoisnavalle en muuta, edes lappiin ei ole mahdollisuuksia, eikä kerrostalon pienessä asunnossa juuri läpivetoa järjestetä. Vuokra-asuntoon ei myöskään mitään pysyviä ilmastointilaitteita laiteta. Mutta ei se mitään, kyllä minä pärjään, minulla on ikkunoissa ssälekaihtimet

Mistä asioista kanssasi saa jutella? En minäkään jaksa valittamista kuunnella, mutta eikö seurassasi saa ilmaista sitäkään, kun asiat on hyvin ja kiva olla? Jopa säästä juttelu on sulle liikaa. Sovit kyllä todella hyvin Suomeen, täällähän ei turhia turista :D

Sovitaanko, että jatkossa kukaan ei ääneen nauti yhtään mistään eikä myöskään ääneen valita mistään. Myös sää lisätään kiellettyjen aiheiden listalle. Jatkossa voidaan kevyesti vaihtaa mietteitä vain urahdellen, ettei tarvitse oikeasti kuulla mitään potentiaalisia mieltäjärkyttäviä ajatuksia.

Vierailija
184/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen lajina sopeutuu kylmään paremmin kuin kuumaan, eli se on ihan totta, että jos kärsii kylmästä, niin ylös ulos ja lenkille, niin elimistö tottuu.

Mutta negatiiviset valittajat ei voi, kun laiskuus ja väninä on kivempaa :D

Höpöhöpö!

Ihminen on kotoisin Afrikasta ja ihminen on yksi niistä harvoista nisäkkäistä, jotka pystyy jäähdyttämään itseään hikoilemalla, mikä onkin tehnyt ihmisestä täysin ylivoimaisen tällä planeetalla. Afrikassa on jopa alkuperäiskansoja, jotka metsästävät juoksemalla karvaturrit lämpöhalvaukseen helteellä.

Se, että on kotoisin jostain, ei tarkoita, etteikö voi sopeutua johonkin mitä ei ole siellä mistä on kotoisin.

Ihminen sopeutuu hyvin kylmään. Muutenhan Afrikasta ei tänne lähdettäisi. Ihminen sopeutuu nopeammin ja paremmin kylmään kuin kuumaan. Siihen ei vaikuta se, mistä ihminen on "kotoisin".

Vierailija
185/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmöstä valittajat kuvittelevat että auttavat jotenkin itseään valittamalla, uhriutumalla ja syyttämällä muita. Taustalla on pakko olla mielenterveysongelmia.

Niin se varmaan sitten on myös talvista valittajilla. Kuten viime talvesta joka ei mikään ainakaan ankara ollut, ihan tavallinen. Helle sopii minulle jos ei tarvi töitä tehdä, pakkaset käy aina. En kumminkaan valita, totean vain että pitää ottaa kevyemmin kun on kuuma, työteho on huonompi. Isoissa firmoissa on kuummuus yleensä huomiotu hyvin, pikkunarikoissa milloin mitenkinn ja usein joutuu asiasta huomauttamaan ja pitääkin huomauttaa koska työnanatajalla on suuri vastuu työhyvinvoinnista ja epäkohtiin tulee puuttua.

Vierailija
186/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itseaiheutettu ongelma, siihen kärsimykseen on ratkaisuja vaikka kuinka. 

Ai niinkö? Tulin juuri Etelä-Euroopasta. Siellä paikalliset ovat sisällä päivällä kun ulos ei voi mennä. Jaat varmaan heillekin ratkaisusi? Kuinka nauttia +40 helteestä istumatta sisällä ilmastointilaitteen alla? Itseaiheutettua joo.

Miksi psykoosissa olevan pitää mennä Etelä-Eurooppaan kesällä? Onko pakko mennä 40-asteiseen maahan?

Vierailija
187/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti vaikeampaa ymmärtää helteestä valittajia jotka ei hommaa ilmastointilaitetta.

Vuokra-asuntoon ei noin vain voi hommata ilmastointilaitetta. On kyllä iso puute, että suomalaisissa asunnoissa ei ole varauduttu helteisiin, ei ole mahdollisuutta viilentää asuntoa. 

Vierailija
188/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmöstä valittajat kuvittelevat että auttavat jotenkin itseään valittamalla, uhriutumalla ja syyttämällä muita. Taustalla on pakko olla mielenterveysongelmia.

Niin se varmaan sitten on myös talvista valittajilla. Kuten viime talvesta joka ei mikään ainakaan ankara ollut, ihan tavallinen. Helle sopii minulle jos ei tarvi töitä tehdä, pakkaset käy aina. En kumminkaan valita, totean vain että pitää ottaa kevyemmin kun on kuuma, työteho on huonompi. Isoissa firmoissa on kuummuus yleensä huomiotu hyvin, pikkunarikoissa milloin mitenkinn ja usein joutuu asiasta huomauttamaan ja pitääkin huomauttaa koska työnanatajalla on suuri vastuu työhyvinvoinnista ja epäkohtiin tulee puuttua.

En kyllä pitäisi -39C pakkasta ihan tavallisena, vaan poikkeuksellisen ankarana. Luntakin oli viime talvena paljon enemmän kuin keskimäärin. Sen sijaan tämän kesän lämpötilat on olleet vain n. 0,5C keskiarvoa korkeampia, se ei ole mitenkään epätavallista. 

Vierailija
189/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska nämä palstat voimistavat kahtiajakoa. Enää ei ymmärretä erilaisia ajatuksia tai tapoja. On vain oikea ja väärä. Harmaan sävyt ovat jääneet pois.

Vierailija
190/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itseaiheutettu ongelma, siihen kärsimykseen on ratkaisuja vaikka kuinka. 

Ai niinkö? Tulin juuri Etelä-Euroopasta. Siellä paikalliset ovat sisällä päivällä kun ulos ei voi mennä. Jaat varmaan heillekin ratkaisusi? Kuinka nauttia +40 helteestä istumatta sisällä ilmastointilaitteen alla? Itseaiheutettua joo.

Miksi psykoosissa olevan pitää mennä Etelä-Eurooppaan kesällä? Onko pakko mennä 40-asteiseen maahan?

Ei niinkään psykoosissa, mutta kenties lomalla? Ja joillain voitolla vaikka sukulaisia siellä etelässä. -eri

Vierailija
191/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ap ilmalämpöpumppu asuntoon niin alat nauttimaan kesäsäästä.

Vierailija
192/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastointilaitteet on keksitty. Muutamalla satasella saa siirrettävän laitteen, jolla viilentää yhden huoneen. Poistavat myös kosteutta ilmasta, lämpö ja kosteus yhdessä tuntuvat pahemmalta kuin pelkkä lämpö. 

Yhdessä huoneessa on aika vaikea istua koko kesän. Lisäksi monessa työpaikassa on kesäisin kuumat oltavat ja huono ilma, koska kunnollista ilmastointia ei  rakennusissa ole. Olipa yksioikoinen näkemys.

Vierailija
193/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen lajina sopeutuu kylmään paremmin kuin kuumaan, eli se on ihan totta, että jos kärsii kylmästä, niin ylös ulos ja lenkille, niin elimistö tottuu.

Mutta negatiiviset valittajat ei voi, kun laiskuus ja väninä on kivempaa :D

Höpöhöpö!

Ihminen on kotoisin Afrikasta ja ihminen on yksi niistä harvoista nisäkkäistä, jotka pystyy jäähdyttämään itseään hikoilemalla, mikä onkin tehnyt ihmisestä täysin ylivoimaisen tällä planeetalla. Afrikassa on jopa alkuperäiskansoja, jotka metsästävät juoksemalla karvaturrit lämpöhalvaukseen helteellä.

Moni suomalainen on sopeutunut paremmin hiihtämään hirviä kevättalven hangilla väsyksiin kuin kirmaamaan savannilla gasellien perässä, vaikka riittävän kaukaa esihistoriasta löytyy niitä savannillakin pärjänneitä esi-isiä. 

Suomessa kuolleisuus on alimmillaans silloin kun lämpltila pyörii 15 asteen kieppeillä, mutta ei tarvitse mennä kuin Välimerellee niin optimi on jo lähempänä 25 astetta. Yksilötasollakin ajan kanssa varmasti jossain määrin sopeutuu, mutta  mikään määrä siedätysoitoa ei muuta sitä tosiasiaa että pohjoisille kansoille tyypillinen persjalkainen patukka on lämpötaloudellisesti optimaalinen kylmässä ilmastossa kun taas päiväntasaajan seudulla tyypillinen ohut ja pitkäraajainen pärjää kuumassa paremmin. Se on ihan perusfysiikkaa eli kyse on hikeä haihduttavasta pinta-alasta suhteessa massaan.

Vierailija
194/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten monet ovat muka unohtaneet muutamassa vuodessa ettei tällaiset helteet millä tätä maata on kidutettu viime vuosina ole KOSKAAN ollut normaalia täällä pohjoisessa. Suurimmalla osalla on pohjoisen väen geenit ja tottumukset. On absurdia alkaa ilkkumaan esim suomalaisia siitä ettei tämä kansa kestä mitään välimeren saati saharan ilmastoa joka vielä täysin yllättäen muuttui pari vuotta sitten. Ei meidän kuuluisi hikoilla viikkokausia jossain +28 asteessa. Ei ole normaalia että joka vuosi nykyään kaivot kuivuvat Suomessa, miten kukaan voi pitää tätä ihanana asiana? Täytyy olla täysin vajaa tai olmi jossain mamman kellarissa. 

Lopeta sekoilu, aina on ollut hellekausia. Eikä nyt ole mitään viikkokausia 28 helte

"Ei tietenkään, mutta hellehullujen ei pidä myöskään suuttua siitä, jos joku voi huonosti helteen takia. Tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan huomattu, että se joka ei kestä kuumaa on lihava ja tyhmä ilonpilaaja, joka on itse syypää kehonsa reaktioon."

En ole hellehullu. Pidän helteistä, en kammoksu pakkastakaan. Olen erittäin huolissani ympäristönmuutoksesta, olen alalla töissä ja järjestötoiminnassa mukana, eli en todellakaan toivo Suomenkaan ilmaston lämpenevän. Sehän ei edes ole ilmastonmuutoksen nopein vaikutus. 

En valita säästä, koska se ei auta mitään. Päiväni ei mene pilalle siitä, jos joku tokaisee, että nyt on liian kylmä tai kuuma. Ymmärrän, että toisilla on tukalaa helteellä, minä taas palelen herkästi ja jossain vaiheessa tulee vastaan se raja, ettei päälle enää mahdu enempää vaatteita tai työnteko hankaloituu. En valita, koska tiedän pääseväni lämpimään jossain vaiheessa ja kesä tulee aina. Hengenvaaraa pakkanen ei minulle tosin aiheuta, että en osaa sanoa, kuinka paljon marisisin, jos talvi uhaisi henkeäni. Muuttaisin varmaan etelämpään.

Minua ärsyttää kuunnella ja lukea tätä tappelua aiheesta, johon ei ole ratkaisua. Ihmiset vaan pitävä eri asioista, kyllä se tähän ikään mennessä on tullut opittua. Jankata ei kannata eikä ainoana asianaan pitää valittamista ja kurjuudessa rypemistä. 

Ikävää, että nimittelet minua hellehulluksi vain siksi, että ymmärrän ihmisten olevan erilaisia. 

Vierailija
195/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mukavaa istua kotona.

Vierailija
196/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pitäisi -39C pakkasta ihan tavallisena, vaan poikkeuksellisen ankarana. Luntakin oli viime talvena paljon enemmän kuin ke

Riippuu vähän tarkasteluvälistä. Viime talvi oli 2000-luvun keskiarvoon nähden pari astetta normaalia kylmempi, mutta kuitenkin vasta neljänneksi kylmin. Jos lähdetään vertaamaan 1900-luvun puolelle niin kyse oli aika tavanomaisesta talvesta, ei erityisen kylmästä. Toki vuoden pakkasennätys oli 2000-luvun alin eikä vastaavia pakkasia ole ollut sotien jälkeen kuin kymmenisen kertaa, mutta yksittäiset pakkasennätykset ovat yksittäisiä pakkasennätyksiä.

Huomattava myös että helmi- ja maaliskuu olivat keskimääräistä lämpimämpiä viime talvenakin. 

Vierailija
197/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maassa jossa oli oikeasti äärimmäisiä sääolosuhteita. Niistä keskusteltiin, mutta myös totuttiin ja tehtiin erilaisia sopeutumistoimenpiteitä jotta selvittiin sen sijaan että valitetaan. Joo, se 40+ on kuumaa ja tukalaa, mutta silloin pukeudutaan mahdollisimman ilmavasti, vältellään keskipäivän aurinkoa, hakeudutaan veren ääneen tai kellariin, käytetään UV-suojaa ja aurinkovarjoa. Hankitaan ilmastointilaitteita ja pimennysverhoja. Syödään jäätä ja jäätelöä ja juodaan vettä. Jokainen teki näitä olosuhteidensa mukaisesti, oli sitten toimistotyöntekijä tai ulkotyötä tekevä. 

Sellainen avuton, kaikkea muuta kuin ratkaisukeskeinen valittaminen on rasittavaa. Erilaisia vaihtoehtoja on kyllä jolla tukaluutta voi vähintään helpottaa, mutta kun energia käytetään vain valittamiseen ja laiskana pönöttämiseen ja ilmeisesti jonkun pitäisi tulla asentamaan ilmastointilaite, maksaa sen kulut ja laskea Suomen keskilämpötilaa. 

Vierailija
198/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mukavaa istua kotona.

On se mukava istua ja nukkua viileässä kotona kun tulee ulkoata. Yksi parhaista investoinneista, voi nykyisin nauttia Suomen kesästä täysin pelkäämättä liian lämmintä kämppää.

Vierailija
199/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän on niin vaikea käsittää että vaikka te kärsitte muut ei?

Vierailija
200/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski toimii hyvänä lämmön eristeenä, laihduta niin se lämpö pääsee kehostasi pois ja olo helpottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi