Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Jokunen päivä hellettä ja narina alkaa, haistakaa paska.
Joo, en jaksa ymmärtää valitusta helteestä jota Suomessa on max. pari viikkoa. Koko muun aikaa on enemmän ja vähemmän kylmää, viileää ja sateista. Kylmästä valituksen ymmärrän koska sitä riittää vuoden ympäri.
Täälläkin yksi, joka ei tippaakaan nauti helteestä, mutta en siitä valitakkaan sen kummemmin. Teen työtä, jossa on pakko sopeutua tilanteeseen, mutta se sopeutuminen ei todellakaan tarkoita sitä, että tottuisin lämpöön. Se on yhtä inhottavaa ja raskasta viikkosta toiseen eikä siihen totu. Tekisi kyllä mieli haistattaa pari kaunista sanaa jokaiselle (ja näitähän riittää päivittäin), joka hitaasti hellevaatteissa lorvii ohi ja huikkaa, että on teillä nyt hyvät työkelit! Joo ei ole! Miksi kukaan ei tule sanomaan samaa, kun on +15 ja pilvistä? Koska silloin ON hyvät työkelit!
Tänään olin itse siviilissä kaupungilla kiertelemässä +21-22, pilvistä, välillä ripotti vettä. Olin varmaan ainut teepaitasillani! Pilvisyys ja tuuli teki lämmöstä siedettävän ja just hyvän. Aurinkoinen sää olisi muuttanut ilman jo todella epämukavaksi. Muut turjotti takeissaan, mutta en sentään nähnyt yhtään kevyttoppatakkia, kuten yleensä, kun vähän on pilvisempää...
Mä en ymmärrä sitä siksi, että vuoden aikana on noin 10 kylmää kuukautta, ja kun hetkeksi lämpenee, aletaan valittaa lämpimästä ilmasta. On vain vaikea tajuta, että kaikki eivät halua sään olevan sopivan uimiseen, ulkona oleiluun ja kaikenlaiseen kesätekemiseen. Sen ymmärrän, että voi tuntua tukalalta, jos on hellettä ja on iäkäs vanhus, tai jokin vakava sairaus. Mutta noin perusterve ihminen, niin en vain tajua. Harvoin se lämpötila kovin korkeaksi kotona nousee muutaman hellepäivän aikana.
Ei Suomessa lämmintä olekaan. Välimerellä 35 astetta on ihan päivittäin taulussa. Täällä ei koskaan.
Ne kärsijät jaksaa aina ulista negatiivisesti. Ja nimenomaan he raivostuvat, jos uutiset lupaa helteitä ja toiset nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi? Juu, toiset kärsivät kivuista ja toiset jostain muusta, ikävä juttu mutta en minä sille mitään voi. Minä nautin kesästä ja lämmöstä, kohta on taas edessä yli puoli vuotta kestävä kylmä, ikävä, pimeä ja masentava kausi. Miksi sinun kaltaisesi negatiiviset valittajat yrittävät kaikin keinoin pilata nämä muutamat valoisat ja lämpimät kuukaudetkin valituksellanne.
Ole hiljaa ja mene vaikka pimeään maakellariin odottamaan talvea.
"Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi?"
Muistappa tämä sitten lokakuusta eteenpäin.
Niin. Sitä pskaa on niin paljon enemmän kuin helteitä.
Pakko lentää etelään kun joutuu täällä laittamaan fleecetakkia päälle sisälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoinnista ne helteen kehujat nauttii eikä helteestä."Kunnon talven" kehujat istuu sisällä takkatulen ääressä,muiden pitäisi saada auto käyntiin sillä kelillä.
En suinkaan. Viikonloppuna olen nauttinut helteestä mm. pelaamalla tennistä, käymällä lenkillä, kahvakuulailemalla pihalla, grillaamalla, uimalla, istumalla ulkona pelaamassa lautapelejä ja juomalla viiniä. Eipä noita mitään viitsisi tehdä jos on +15 ja sataa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset valittaa ihan joka asiasta.
Ulkomailla suomalaiset pistetään huonoimpiin hotellihuoneisiin (tyyliin näkymät roskikselle), koska valittavat vähemmän kuin muut kansat.
Miksi pitäisi ymmärtää moista pikkujuttua??
Kyllä hellefanit sen suurimmaksi osaksi ymmärtääkin, mutta koska niitä ei ole liialla järjellä eikä varsinkaan empatiakyvyllä siunattu niin ne saa kiksinsä siitä että hehkuttavat hellettä sellaisille joiden tietävät kärsivän siitä.
Iso osa ihmisistä on ilkeitä ja hellefaneista liki jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään juurikin yli 30-45 asteen helteistä, enkä todellakaan ole silloin sisällä missään ilmastoidussa huoneessa. Edes hotelliin en koskaan ota ilmastointia, sillä se aiheuttaa ainoastaan flunssaa ja kurkkukipua. Paikallisille se on taas jokapäiväistä, joten kuumimmat hetket vietetään sisällä ja ulos mennään sitten kun lämpötila laskee alle 30. Suomessa valitetaan vaikka lämpötila ole kuin muutaman tunnin vuorokaudessa yli 25, yöllä laskee muutamaa poikkeuksellista yötä lukuunottamatta aina alle 15. Itselläni on myös täällä Suomessa ilmalämpöpumppu, mutta kertaakaan en ole sitä käyttänyt viilennykseen, siihen riittää tavallinen puhallin joka puhaltaa ulkoa kylmää ilmaa lattian rajaan, näin saa asunnon lämpötilan laskemaan yön aikana alle 20, tosin päivän aikana sisälämpötila nousee helposti yli 25 mutta se on vaan toivottavaa.
Meillä on nytkin 28c sisällä. Heltellä yli 30-31.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään juurikin yli 30-45 asteen helteistä, enkä todellakaan ole silloin sisällä missään ilmastoidussa huoneessa. Edes hotelliin en koskaan ota ilmastointia, sillä se aiheuttaa ainoastaan flunssaa ja kurkkukipua. Paikallisille se on taas jokapäiväistä, joten kuumimmat hetket vietetään sisällä ja ulos mennään sitten kun lämpötila laskee alle 30. Suomessa valitetaan vaikka lämpötila ole kuin muutaman tunnin vuorokaudessa yli 25, yöllä laskee muutamaa poikkeuksellista yötä lukuunottamatta aina alle 15. Itselläni on myös täällä Suomessa ilmalämpöpumppu, mutta kertaakaan en ole sitä käyttänyt viilennykseen, siihen riittää tavallinen puhallin joka puhaltaa ulkoa kylmää ilmaa lattian rajaan, näin saa asunnon lämpötilan laskemaan yön aikana alle 20, tosin päivän aikana sisälämpötila nousee helposti yli 25 mutta se on vaan toivottavaa.
Meillä on nytkin 28
Meillä +26, vaikka ulkona taitaa olla alle kahdenkymmenen sateen takia. Ikkunaakaan ei voi pitää auki, koska jotain naapuria ilmeisesti paleltaa, kun lämmittää, ja savut tulee sisälle. 😤
Vierailija kirjoitti:
Täällä helteet kestää niin vähän aikaa ettei niihin ehdi sopeutua. Taisi olla pari viikkoa mitä se sopeutuminen vähintään vaatisi.
sama kylmässä, talvi tuntuu aluksi tosi kylmältä ja sitten siihen sopeutuu.
Ei todellakaan!
Itse totun 30-35 asteeseen kahdessa päivässä mutta kylmään en ole tottunut 64 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä oikein helteellä ja sitten valittavat kuumuutta. Ei talvellakaan mennä rannalle löhöämään bikineissä. Miksi helteellä siis säntäillään eestaas, kokkaillaan ruokaa uunilla ja pidetääb verhoja auki?
Kuka noin tekee? En minä ainakaan. Sälekaihtimet ovat kiinni koko päivän, ruokaa ei laiteta.
Asun (osittain) Italiassa ja kyllä siellä tehdään ruokaa 2x päivässä vaikka olisi 38 lämmintä:) Ihan hellalla, uunissa, grillissä ulkona. Luukut on kiinni osassa taloa vain klo 11-17 jolloin aurinko osuu suoraan sisään. Sisällä on nyt ollut enimmillään 28, vielä ei olla tarvittu viilennystä.
Ja porukat tekee raksahommia, asfalttitöitä, pihatöitä jne jne. Ei maailma pysähdy lämmön takia? 2x päivässä moikkaan lähes 90 mummoa ja jänen 60+ tytärtään jotka tekevät n 5km kävelylenkit. Kymmenet pyöräilijät ajavat ohitsemme päivittäin. Itse vietän aikaa pihalla ja puutarhassa 06-22 ja käyn vain tekemässä ruuan sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen lajina sopeutuu kylmään paremmin kuin kuumaan, eli se on ihan totta, että jos kärsii kylmästä, niin ylös ulos ja lenkille, niin elimistö tottuu.
Mutta negatiiviset valittajat ei voi, kun laiskuus ja väninä on kivempaa :D
Höpöhöpö!
Ihminen on kotoisin Afrikasta ja ihminen on yksi niistä harvoista nisäkkäistä, jotka pystyy jäähdyttämään itseään hikoilemalla, mikä onkin tehnyt ihmisestä täysin ylivoimaisen tällä planeetalla. Afrikassa on jopa alkuperäiskansoja, jotka metsästävät juoksemalla karvaturrit lämpöhalvaukseen helteellä.
Minä puolestani uskon evoluutioon ja siihen, että tänne aikoinaan päätyneet ovat sopeutuneet paremmin kylmempiin olosuhteisiin.
Minä ymmärrän, että kaikki eivät nauti helteestä. Mutta sitä en ymmärrä, miksi siitä helteestä pitää valittaa heille, jotka siitä nauttivat. Eikä se vähennä kenenkään tuskaa, että joku, joka helteestä nauttii, alkaisi myötätuntokärsimään vain siksi, että joku ei siitä nauti.
Helteet tulevat, kun ovat tullakseen. He, jotka siitä nauttivat, eivät ole millään tavalla "syyllisiä" niihin helteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ikävää, että nimittelet minua hellehulluksi vain siksi, että ymmärrän ihmisten olevan erilaisia. "
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. En nimitellyt sinua hellehulluksi. Jos olisin nimitellyt, niin olisin kirjoittanut "teidän hellehullujen ei pidä.."
Noloa selittelyä.
En voi sille mitään, jos identifioidut hellehulluksi. Tässä keskustelussa on monta ihmistä ja kommenttia eikä ne kaikki ole juuri sinulle osoitettuja.
Kuules, minä en edes ollut tuo, jolle nyt vastasit. Mutta olen samaa mieltä, että noloa selittelyä, tuomitsit kaikki helteestä pitävät hellehulluiksi.
Ei kannata nimitellä, ellei varmuudela tiedä olevansa muita parempi.
"Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi?"
Muistappa tämä sitten lokakuusta eteenpäin.