Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Läski toimii hyvänä lämmön eristeenä, laihduta niin se lämpö pääsee kehostasi pois ja olo helpottaa
Ei tästä ihan hirveästi ole varaa laihduttaa kun kroppa on jo mallia "kuivan kesän orava".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki ap ilmalämpöpumppu asuntoon niin alat nauttimaan kesäsäästä.
On se mukavaa istua kotona.
Minä joudun istumaan koko talven sisällä, kun en kestä sitä kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän vaikeaa olla myötätuntoinen kun itjetään parin päivän, max parin viikon lämmöstä kun itse kärsii vähintään 10kk vuodessa kylmästä, sateesta ja tuulesta!!
Ja meille sanotaan että se on vain pukeutumiskysymys, koittakaa kestää!😡
Minkälaisia fyysisiä oireita saat kylmästä?
Olen eri, mutta esim. ihan älyttömän kovia nivelkipuja, astma pahenee pakkasessa, väsyttää koko ajan, kun kroppa joutuu tekemään extratöitä pysyäkseen lämpimänä, tulen helpommin kipeäksi on yleisesti tosi kurja olla koko ajan, kun palelee.
No laita talvivaatteet. Onko reilusti ylipainoa kans?
"Ikävää, että nimittelet minua hellehulluksi vain siksi, että ymmärrän ihmisten olevan erilaisia. "
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. En nimitellyt sinua hellehulluksi. Jos olisin nimitellyt, niin olisin kirjoittanut "teidän hellehullujen ei pidä.."
Vierailija kirjoitti:
"Ikävää, että nimittelet minua hellehulluksi vain siksi, että ymmärrän ihmisten olevan erilaisia. "
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. En nimitellyt sinua hellehulluksi. Jos olisin nimitellyt, niin olisin kirjoittanut "teidän hellehullujen ei pidä.."
Noloa selittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloa selittelyä.
En voi sille mitään, jos identifioidut hellehulluksi. Tässä keskustelussa on monta ihmistä ja kommenttia eikä ne kaikki ole juuri sinulle osoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän vaikeaa olla myötätuntoinen kun itjetään parin päivän, max parin viikon lämmöstä kun itse kärsii vähintään 10kk vuodessa kylmästä, sateesta ja tuulesta!!
Ja meille sanotaan että se on vain pukeutumiskysymys, koittakaa kestää!😡
Minkälaisia fyysisiä oireita saat kylmästä?
Olen eri, mutta esim. ihan älyttömän kovia nivelkipuja, astma pahenee pakkasessa, väsyttää koko ajan, kun kroppa joutuu tekemään extratöitä pysyäkseen lämpimänä, tulen helpommin kipeäksi on yleisesti tosi kurja olla koko ajan, kun palelee.
No laita talvivaatteet. Onko reilusti ylipainoa kans?
Ei ne talvivaatteet auta mitään ellei ole ulkona ollessa koko ajan liikkeessä. Jos joutuu yhtään olemaan paikallaan, palelee heti. Työmatkat vasta onkin hankalia, kun pitää mennä kahdella julkisella eikä ole olemassa sellaista vaatetusta, joka olisi julkisissa riittävän viileä ja ulkona pakkasessa riittävän lämmin. Toimistolla on aina ihan älyttömän kylmä talvella ja siellä on pakko olla todella paljon päällä ja silti sormet ja nenän pää on jäässä.
Ja vaikka se ei liity mitenkään tähän niin ihan normaalipainoinen aktiivijuoksija olen. Nivelkivut jäi vaivaksi koronan sairastamisen jälkeen. Astma on ollut aina.
Ihan sama täällä. Eikä tarvitse olla edes helle. Jos ilma seisoo ja on kostea niin paha on olla.
Ihmisiä ylipäätään ei kiinnosta toisten kokemat asiat kun ollaan niin "minä minä minä" moodissa kokoajan. Sinänsä ollut kai maailman sivu selvää, että ihmiset kokevat eri tavalla samoja asioita. Kuten vaikkapa sää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-20 astetta on aika ihanteellinen mun mielestä.
Eihän sellaisessa lämpötilassa edes tarkene ilman pitkähihaista ja pitkiä housuja, ei ole mikään kesäkeli.
Itse tarkenen, taidan olla lämminverinen. Kyllä 21-25 menee myös kunhan ei ole sellainen seisova, kostea ilma ja mieluusti vähän tuulisi.
Tosin jos olen mökillä kaukana kaupunkiasfaltista jossa vesi lähellä/metsän puut varjostaa niin pärjään missä vaan. Siellä on sama korkea lämpötila huomattavasti mukavampi, sellainen kuin sen pitäisi olla.
Helteestä nauttijat voivat mennä pariksi kuukaudeksi Espanjaan ja Italiaan nauttimaan tappohelteistä. Ehkä voi ajatus muuttua. Kylmällä kelillä voi sentään lisätä kampetta ja ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Helteestä nauttijat voivat mennä pariksi kuukaudeksi Espanjaan ja Italiaan nauttimaan tappohelteistä. Ehkä voi ajatus muuttua. Kylmällä kelillä voi sentään lisätä kampetta ja ongelma on ratkaistu.
Menisin mielelläni, kiitos. Kai sinä maksat, myös palkkani siltä ajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä maksaisin? Työnantaja maksaa palkkasi, tai heittäydy työttömäksi ja etsi Espanjasta töitä. Saa sitä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä maksaisin? Työnantaja maksaa palkkasi, tai heittäydy työttömäksi ja etsi Espanjasta töitä. Saa sitä lämpöä.
Ei työnantaja maksa minulle siitä että menen pariksi kuukaudeksi Espanjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itseaiheutettu ongelma, siihen kärsimykseen on ratkaisuja vaikka kuinka.
Ai niinkö? Tulin juuri Etelä-Euroopasta. Siellä paikalliset ovat sisällä päivällä kun ulos ei voi mennä. Jaat varmaan heillekin ratkaisusi? Kuinka nauttia +40 helteestä istumatta sisällä ilmastointilaitteen alla? Itseaiheutettua joo.
Miksi psykoosissa olevan pitää mennä Etelä-Eurooppaan kesällä? Onko pakko mennä 40-asteiseen maahan?
En ollut siellä psykoosissa vaan töissä.
Itse tykkään juurikin yli 30-45 asteen helteistä, enkä todellakaan ole silloin sisällä missään ilmastoidussa huoneessa. Edes hotelliin en koskaan ota ilmastointia, sillä se aiheuttaa ainoastaan flunssaa ja kurkkukipua. Paikallisille se on taas jokapäiväistä, joten kuumimmat hetket vietetään sisällä ja ulos mennään sitten kun lämpötila laskee alle 30. Suomessa valitetaan vaikka lämpötila ole kuin muutaman tunnin vuorokaudessa yli 25, yöllä laskee muutamaa poikkeuksellista yötä lukuunottamatta aina alle 15. Itselläni on myös täällä Suomessa ilmalämpöpumppu, mutta kertaakaan en ole sitä käyttänyt viilennykseen, siihen riittää tavallinen puhallin joka puhaltaa ulkoa kylmää ilmaa lattian rajaan, näin saa asunnon lämpötilan laskemaan yön aikana alle 20, tosin päivän aikana sisälämpötila nousee helposti yli 25 mutta se on vaan toivottavaa.
Kai sitä nyt saa edes maailmanlopusta valittaa.
Miten se valittamisen paheksuminen ja helteen romantisointi auttaa?
Ilmastoinnista ne helteen kehujat nauttii eikä helteestä."Kunnon talven" kehujat istuu sisällä takkatulen ääressä,muiden pitäisi saada auto käyntiin sillä kelillä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoinnista ne helteen kehujat nauttii eikä helteestä."Kunnon talven" kehujat istuu sisällä takkatulen ääressä,muiden pitäisi saada auto käyntiin sillä kelillä.
Takka olisi kyllä kiva. Kun on päibän ulkoillut kirpakassa pakkasessa niin illalla olisi mukava istahtaa takkatulen ääreen. Ehkä seuraavassa kämpässä. Ulkoiltua tulee talvella kyllä silti ilmankin.
t: kunnon talven kehuja