Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?
Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?
Suoritin amiksessa perustutkinnon (2,5v).
Kun katselee työpaikkoja mihin tällä koulutuksella pääsee niin lähes kaikissa palkka 9,5-13€/h. Sama juttu vaikka ei olisi mitään koulua käytynä.
Mulla palkka tällä hetkellä 12,5€/h.
Onko tosiaan pakko opiskella monta vuotta jos haluaa saada parempaa palkkaa?
Kommentit (51)
Suomessa on universumin suuripalkkaisimmat trukkikuskit, joilla ei koulutusta ollenkaan.
Paras hyötysuhden koulutuksen pituuden ja palkan suuruuden välillä on lennonjohtajilla.
Minä olen DI ja palkkani on 17,4 e / tunti
Valitettavasti se on näin.
Oi niitä hyviä aikoja, kun ei tarvinnut mitään pitkiä koulutuksia käydä. Nykyään on keksimällä keksitty mitä tyhmempiä koulutuksia. Itse olen sitä mieltä että työt oppii ainoastaan työpaikalla käytännössä.
Olen itsekkin käynyt amiksen ja nyt työskentelen linjastolla tehtaassa, eipä vaadi kauheasti osaamista. Sen kun tekee samaa liikettä koko päivän. Silti piti käydä koulutus...
No saahan siitä euron tuntipalkkaan lisää kun on papereilla oikein alan tutkinto suoritettuna.
Palkat on kyllä huonot, onneksi yöt ja viikonloput nostaa palkkaa.
Lähihoitaja tienaa hyvin kun tekee tuplavuoroa, hälytysrahan kera.
"Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?"
Nii-i. Perustettaisiinko oikein vertaistukiryhmä joka kokoontuu pohtimaan tätä mysteeriä kerran viikossa.
Hei
Lähihoitajan tuntipalkka 13€, ja sairaanhoitajan 17€, vaikka sh on AMK tutkinto.
Mutta kyllä amistutkinnolla saa kovaakin palkkaa, esim paperimiehillä on hyvä palkka. Pitää vain osata valita oikea ammatti.
Ryhdy ahtaajaksi tai paperikoneen hoitajaksi. Tosin paperiteollisuus on jo siirtynyt mualle paperiliiton lakkoiluiden vuoksi ja ahtaajat korvataan pian automaatiolla samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeeseen vaan
Joo , sairaanhoitajaksi. Hehehehe.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI ja palkkani on 17,4 e / tunti
CNC koneistajana tienaan hiukan enemmän + vuorolisät.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy ahtaajaksi tai paperikoneen hoitajaksi. Tosin paperiteollisuus on jo siirtynyt mualle paperiliiton lakkoiluiden vuoksi ja ahtaajat korvataan pian automaatiolla samasta syystä.
Tai lennonjohtajaksi. Markka- aikana ystävä lähti, ja tienasi 20 000 mk/ kuussa, kun oma palkka hoitajana tsisi olla 5000 mk.
Ei ne pelkät paperit takaa hyvää palkkaa. Suomessakin on jopa tohtoritason työttömiä.
Mutta useimmiten ne hyvin palkatut työt ovat sellaisia jotka vaatii spesifiä osaamista ja tietämystä.
Sullahan on hyvä palkka. Itse olin yliopiston jälkeen luokanopettajana. Olen siis kasvatustieteen maisteri, mutta en luokanopettaja. Ottivat palkastani epäpätevyysalennuksen vaikka olen siis KM ja opettajan pedagogiset opinnot löytyvät. Palkka bruttona oli 1900 eli käteen jäi tosi vähän, kun tuosta otti vielä verot pois. Työmatka lisäksi melko pitkä. Arvaattekin, että vaihdoin työpaikkaa niin nopeasti kuin pystyin.
Laiska ja tyhmä huokailee, kun ei saa parempaa liksaa. Kun ei lahjakkuus eikä motivaatio riittänyt kouluttautumiseen.
Olen amis ja palkanlaskija ja saan hyvää palkkaa. M27
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on hyvä palkka. Itse olin yliopiston jälkeen luokanopettajana. Olen siis kasvatustieteen maisteri, mutta en luokanopettaja. Ottivat palkastani epäpätevyysalennuksen vaikka olen siis KM ja opettajan pedagogiset opinnot löytyvät. Palkka bruttona oli 1900 eli käteen jäi tosi vähän, kun tuosta otti vielä verot pois. Työmatka lisäksi melko pitkä. Arvaattekin, että vaihdoin työpaikkaa niin nopeasti kuin pystyin.
Välimerkkien käyttöä et sitten yliopistossa oppinut.
parivuotta lisää