Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän vaikeaa olla myötätuntoinen kun itjetään parin päivän, max parin viikon lämmöstä kun itse kärsii vähintään 10kk vuodessa kylmästä, sateesta ja tuulesta!!
Ja meille sanotaan että se on vain pukeutumiskysymys, koittakaa kestää!😡
Minkälaisia fyysisiä oireita saat kylmästä?
Tietysti voin istua vaikka jääkaapissa. Ei kai se tässä ole se pointti, vaan että jos ulkona on liian kuuma ei voi tehdä asioita.
Ja voin kertoa teille, sekä kuumasta että kylmästä ja kaikesta muustakin valittajille, että käykää hyvät ihmiset viettämässä aikaa ja arkielämää muuallakin, etenkin etelämmässä, niin ymmärrätte missä luksuksessa tällä eletään. Muualla joudut maksamaan siitä mikä täällä on itsestäänselvyys jokaiselle. Tila, viileys, puhtaus, rauha, hiljaisuus. Joka paikassa sitä ei saa edes rahalla. Tiedän koska kokemusta on. Maksat sikäläisestä parhaasta ja se on huonompaa kuin meillä ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti vaikeampaa ymmärtää helteestä valittajia jotka ei hommaa ilmastointilaitetta.
Ongelma vaan on siinä, että harva voi viettää koko aikaa sen ilmastointilaitteen äärellä.
Tai haluaa.
Onko ihmisten vaikea ymmärtää että hallitus on huono ja valehdellut kaiken minkä lupasivat.
Ollaan näin pohjoisessa maassa ja silti on sulle liikaa? Ei varmaan auta muu kuin pohjoisnavalle muuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itseaiheutettu ongelma, siihen kärsimykseen on ratkaisuja vaikka kuinka.
Hei hienoa, haluatko kertoa minulle ratkaisuja tilanteeseeni?
Olen ulkotöissä (tietenkin tummalla alustalla, ilman minkäänlaista suojaa auringolta), suojavarusteet on kuitenkin oltava (takki, pitkät (topatut) housut, metallikärkiset kengät, kuulosuojaimet sekä kypärä). Työ on fyysistä, raskasta ja likaista, kannat jatkuvasti ja tauot joudut viettämään auringossa. Ei mahdollisuutta juoksevaan veteen tai muihin hienouksiin. Mitä ehdottaisit siis ratkaisuksi?
Ilmeisen selvää, etten nauti helteistä töissä ollessani mainittujen seikkojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisten vaikea ymmärtää että hallitus on huono ja valehdellut kaiken minkä lupasivat.
Nytkö jo lämpötilakin on hallituksen vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se vähän vaikeaa olla myötätuntoinen kun itjetään parin päivän, max parin viikon lämmöstä kun itse kärsii vähintään 10kk vuodessa kylmästä, sateesta ja tuulesta!!
Mun exällä oli kylmäurtikaria, iho punoitti ja kehitti paukamia kylmälle altistuttua.
-eri
Suomessa on ulkona harvoin lämpimämpää kuin jääkaapissa. Siksi lämmöstä ja auringosta kannattaa nauttia ja ottaa ilo irti silloin kun niitä on saatavilla, sillä kesä on lyhyt ja nopea ja sitten saapuu jo pitkä, kylmä, luminen ja pimeä talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 ei tervettä ihmistä vielä pitäisi häiritä. Ihminen on lähtöisin oloista, missä on keskimäärin 27 astetta lämmintä.
Ylipainon pudottaminen, riittävä juominen jne. kuntoon, jos ei jo ole.
Helteellä ei toki pidä ahkeroida. Pitää otta chillisti.
Aiemmin uutisoitiin, että +26 on jo sellainen, että aivotoiminta hidastuu, reaktiokyky ei ole niin hyvä, rasittaa tervettäkin sydäntä enemmän.
Juominen on toki tärkeää, mutta monen täytyy tehdä töitä kesäisinkin, ei voi valita, mm. päikyt, kun tenavan vanhemmat chillaa, niin jonkun muun täytyy juosta sen lapsosen perässä helteessäkin.
Maailmassa on paljon maita, missä on aina yli 26 astetta. Niissä asuu paljon ihmisiä, ja ihan tehokkaasti tekevät töitä. Minä luulen, että suomalaiset ei vaan ole tottuneet
Tehokkuudesta voi olla monta mieltä. Etelä-Euroopassakin siestaillaan pahimpaan aikaan.
Se. että on olemassa maita, joissa on yli 26 astetta, ei tarkoita, että se olisi terveellistä.
On olemassa mm. myrkkysieniä ja -käärmeitäkin :D jonkun asian olemassaolo ei tee siitä terveellistä tai hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten monet ovat muka unohtaneet muutamassa vuodessa ettei tällaiset helteet millä tätä maata on kidutettu viime vuosina ole KOSKAAN ollut normaalia täällä pohjoisessa. Suurimmalla osalla on pohjoisen väen geenit ja tottumukset. On absurdia alkaa ilkkumaan esim suomalaisia siitä ettei tämä kansa kestä mitään välimeren saati saharan ilmastoa joka vielä täysin yllättäen muuttui pari vuotta sitten. Ei meidän kuuluisi hikoilla viikkokausia jossain +28 asteessa. Ei ole normaalia että joka vuosi nykyään kaivot kuivuvat Suomessa, miten kukaan voi pitää tätä ihanana asiana? Täytyy olla täysin vajaa tai olmi jossain mamman kellarissa.
Lopeta sekoilu, aina on ollut hellekausia. Eikä nyt ole mitään viikkokausia 28 helteitä tulossa.
Jopa 78-vuotias äitini sanoo ettei tälla
Kannattaa oikeasti olla huolissaan ilmaston ja ympäristönmuutoksesta ja kiinnittää huomiota kulutustottumuksiinsa, eikä valittaa helteestä muille ihmisille.
Vai kuvittelevatko nämä säästä valittajat oikeasti, että heidän jatkuva ruikuttaminen muuttaa säätilaa? Että me helteestä nauttivat vihdoin päättäisimme, että tulkoon kylmä ja pimeys, kun nuo eivät tykkääkään lämpöisestä. Rakkaat, pienet helteestävalittajakultanöperöt: ei se mene niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö jo lämpötilakin on hallituksen vika?
Veikkaan, että ei nykyisen, vaan edellisen, sen huulipunahallituksen syyksi tämäkin monen mielestä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun exällä oli kylmäurtikaria, iho punoitti ja kehitti paukamia kylmälle altistuttua.
-eri
Mulla taas iho kuivaa älyttömästi kylmällä, ei auta mikään suojautuminen eikä rasvaaminen. Kesä ja lämmin on ihanaa, kun ei kädet halkeile verille kuivuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten monet ovat muka unohtaneet muutamassa vuodessa ettei tällaiset helteet millä tätä maata on kidutettu viime vuosina ole KOSKAAN ollut normaalia täällä pohjoisessa. Suurimmalla osalla on pohjoisen väen geenit ja tottumukset. On absurdia alkaa ilkkumaan esim suomalaisia siitä ettei tämä kansa kestä mitään välimeren saati saharan ilmastoa joka vielä täysin yllättäen muuttui pari vuotta sitten. Ei meidän kuuluisi hikoilla viikkokausia jossain +28 asteessa. Ei ole normaalia että joka vuosi nykyään kaivot kuivuvat Suomessa, miten kukaan voi pitää tätä ihanana asiana? Täytyy olla täysin vajaa tai olmi jossain mamman kellarissa.
Lopeta sekoilu, aina on ollut hellekausia. Eikä nyt ole mitään viikkokausia 28 helteitä tulossa.
<
Kannattaa oikeasti olla huolissaan ilmaston ja ympäristönmuutoksesta ja kiinnittää huomiota kulutustottumuksiinsa, eikä valittaa helteestä muille ihmisille.
Vai kuvittelevatko nämä säästä valittajat oikeasti, että heidän jatkuva ruikuttaminen muuttaa säätilaa? Että me helteestä nauttivat vihdoin päättäisimme, että tulkoon kylmä ja pimeys, kun nuo eivät tykkääkään lämpöisestä. Rakkaat, pienet helteestävalittajakultanöperöt: ei se mene niin.
Ei tietenkään, mutta hellehullujen ei pidä myöskään suuttua siitä, jos joku voi huonosti helteen takia. Tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan huomattu, että se joka ei kestä kuumaa on lihava ja tyhmä ilonpilaaja, joka on itse syypää kehonsa reaktioon.
Eläinkaupoista ja aika monesta muustakin paikasta saa viilennysmattoja parilla kympillä. Alunperin tarkoitettu eläimille, mutta olen itse käyttänyt niitä jo monta vuotta. Helpottaa nukahtamista. Mitä isomman löytää, sitä parempi, koska alusta lämpenee pikku hiljaa, kun sen päällä nukkuu.
16-20 astetta on aika ihanteellinen mun mielestä.
Ei tietenkään, mutta hellehullujen ei pidä myöskään suuttua siitä, jos joku voi huonosti helteen takia. Tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan huomattu, että se joka ei kestä kuumaa on lihava ja tyhmä ilonpilaaja, joka on itse syypää kehonsa reaktioo
Aika monesta kommentista käy kuitenkin ilmi, että moni huonosti helteen takia voiva ei edes yritä tehdä mitään olotilaansa helpottaakseen. Valitetaan että kämppä on kuuma, mutta silti nökötetään siellä suljettujen ikkunoiden takana surkuttelemassa kohtaloaan sen sijaan että mentäisiin vilvoittelemaan pihalle varjoon tai jopa uimarannalle.
Vierailija kirjoitti:
16-20 astetta on aika ihanteellinen mun mielestä.
Eihän sellaisessa lämpötilassa edes tarkene ilman pitkähihaista ja pitkiä housuja, ei ole mikään kesäkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi ollut mahdollisuus viettää kesät täällä pohjois-Norjassa, jossa on vielä inhimillinen +20. Kotipaikkakunnan kolmenkympin helleputkia en kaipaa, enkä aio ottaa enää edes riskejä sellaisista, en aio myöskään viettää käsiäni sisällä ilmastointilaitteen kanssa. Talvisin saa kökkiä sisällä ihan tarpeeksi.
No, sinne otat tältä palstalta pihaan asumaan muutaman samanhenkisen kaverin, sen jälkeen suljet vauva-palstan ja laakkaat kiusaamasta ininälläsi muita ihmisiä
Minä en inise, olen tehnyt ratkaisuni. Toivottavasti sellainen löytyy muillekin ilmastosta kärsiville.
Ongelma vaan on siinä, että harva voi viettää koko aikaa sen ilmastointilaitteen äärellä.