Kerro miten poikkeat stereotyyppisestä naisesta/miehestä.
Kommentit (657)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju oikeastaan paljastaa miten typeriä stereotypiat ovat. Puhun nyt erityisesti naisia koskevista, koska palsta on naisvaltainen ja naisilta on enemmän vastauksia. Ilmeisesti stereotyyppinen nainen ei ymmärrä luonnontieteitä tai ole niistä kiinnostunut, on tyhmä, irrationaalinen ja tunteidensa vietävissä, on erittäin pinnallinen, pukeutuu superfeminiinisesti ja kaunistautuu keinotekoisesti, katsoo vain realityä ja julkkisjuttuja mediasta, somettaa, ei osaa olla luonnossa tai mökillä, elää miehille, harrastaa seksiä vain parisuhteessa jne jne. Te vastanneet: pidättekö itse naisia tuollaisina, vai vastatessanne mietitte, millaisia stereotypioita naisista on ja pohditte, mihin niistä ette itse sovi? Itse tunnen henkilökohtaisesti hyvin harvoja tuollaisia naisia ja harmittaa, miten negatiivisia ja vähätteleviä mielipiteitä ihmisillä naissukupuolesta on.
Syynä sosiaalistettu ja sisäistetty misogynia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään meikeistä mitään tiedä, mutta kyllä niistä pystyn keskustelemaan. Muodistakaan en mitään tiedä, enkä vaatteista ole varsinaisesti, mutta olen kiinnostunut ilmiöistä, ja muoti on yksi ilmiö. Yllättävän hedelmällinen keskustelu syntyi, vaikka laitettiin muodista mitään tietämätön ja hyvin vähän kiinnostunut insinööri ja muotisuunnittelija samaan pöytään istumaan. Mutta ei kuitenkaan tarvitse avautua itsestään ja elämästään varsinaisesti vaan olla avoin kuulemalleen. Tämä on vaatinut ihan hirveästi opettelua, uskallusta ja heittäytymistä mennä mukaan keskusteluihin, joiden aiheet on vieraita. Introverttinä ja erittäin arkana ihmisenä tämä on ollut todella haastavaa ja henkisesti välillä kuluttavaa.
Olet DI, joka kertoo jo sen, että olet kuitenkin ihan älykäs ihminen. Sulla on olemassa kyky keskustella. Sitä pitää vaan harjoitella, toivottavasti saat tilaisuuksia siihen.
Kiitos kannustuksesta! Aika vähän tulee "harjoittelumahdollisuuksia" tarjolle. Itsekin olen introvertti. Sillä asteella ollaan, että itselle tutuistakin asioista puhuminen on välillä hankalaa ja vaatii pään sisällä itsensä patistamista. On vaatinut työelämässäkin harjoittelua, että pystyy miettimättä sanomaan omat asiansa ennen kuin joku toinen kerkeää sanomaan ne ensin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju oikeastaan paljastaa miten typeriä stereotypiat ovat. Puhun nyt erityisesti naisia koskevista, koska palsta on naisvaltainen ja naisilta on enemmän vastauksia. Ilmeisesti stereotyyppinen nainen ei ymmärrä luonnontieteitä tai ole niistä kiinnostunut, on tyhmä, irrationaalinen ja tunteidensa vietävissä, on erittäin pinnallinen, pukeutuu superfeminiinisesti ja kaunistautuu keinotekoisesti, katsoo vain realityä ja julkkisjuttuja mediasta, somettaa, ei osaa olla luonnossa tai mökillä, elää miehille, harrastaa seksiä vain parisuhteessa jne jne. Te vastanneet: pidättekö itse naisia tuollaisina, vai vastatessanne mietitte, millaisia stereotypioita naisista on ja pohditte, mihin niistä ette itse sovi? Itse tunnen henkilökohtaisesti hyvin harvoja tuollaisia naisia ja harmittaa, miten negatiivisia ja vähätteleviä mielipiteitä ihmisillä naissukupuolesta on.
En tietenkään pidä naisia tuollaisina, enhän tosiaan itsekään ole. Mutta onhan tässä neljänkymmenen vuoden aikana tullut törmättyä ihan itse niihin stereotypioihin: ihmiset ympärillä olettaa toistuvasti tiettyjä asioita sukupuolen perusteella. Sieltä ne kommentit kumpuavat.
Olet heteropoika kekä ei ole koskaan koeajannut autoa eikä naista
Olen mies, joka ei ole koskaan pettänyt naistaan. Nyt olen ollut sinkkuna jo kymmenen vuotta ja sellaisena haluan myös pysyä, mikä tarkoittaa sitä että seksi toisen ihmisen kanssa on poissa laskuista sillä en harrasta yhden yön juttuja. Kaikkeen tottuu, ja vaikka hormonit hyrrää, niin omin käsin saa kyllä tarpeet tyydytettyä.
Naisille ei uskollinen mies kelvannut, syytettyjen penkillä olin aina sillä logiikalla että "kaikki miehet pettää". Vaan kun ei petä, minä olen siitä yksi esimerkki. Jos ei uskollinen mies kelpaa tai ette usko sellaisia olevan olemassakaan, niin olkaa sitten ilman. Yksin on parempi olla, kuin mustasukkaisen vainoharhaisen akan vainottavana.
Ulkoisesti olen hyvin ns. naisellinen, tykkään meikata, laittaa hiukset siististi, lakkaan toisinaan kynsiä ym. Minulla on aina siistit vaatteet tilanteiden mukaan. Olen perhekeskeinen ja empaattinen vanhempi. Tykkään, että lapsilla on nätit vaatteet, mutta olen samalla aika käytännönläheinen näissä.
Mutta olen myös aika introvertti. En pahemmin kaipaa perheen lisäksi muuta seuraa. Minulle sellaiset tyttöjen illat ja reissut ovat kauhistus, samoin työpaikkojen kahvihuoneiden juoruilu ja yhteiset lounaat. Mieluiten syön eväitä yksin. Inhoan shoppailua muualla kuin hyvällä kirpparilla tai nettikaupasta tarvittavat täsmäostot. En pidä käsitöistä muuten kuin ihan tosi vähän neulomisesta, ompelua inhoan. En ole viherpeukalo, okt pihaamme teetämme paljon töitä. En pidä yhtään sellaisesta tyhjänpäiväisestä jauhamisesta esim. naapureiden kanssa, en viihdy puutarhajuhlissa tai pikkujouluissa. Olen kiinnostunut maailman menosta, historiasta ja talouden ja politiikan seuraamisesta, tosin näitä nyt en ehkä miellä perinteisesti miesten ominaisuudeksi. Olen opiskellut paljon ja aika päämäärätietoinen. Nämäkin nyt tosin ainakin nykyisin ehkä juuri naisille ominaisempia asioita tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei ole minulle ykkösprioriteetti.
En suorita sukupuolta.
"Naisen/miehen kuuluu, koska..." on yhdentekevää.
Niinko?
Mainitsemasi asia ei ole sukupuoleen sidottu ominaisuus vaan yksilöön.
Minä! Ja minussa on vaikka mitä puolia. Kokonaisuus.
Suomessa naiset ovat tosi vahvoja ja äänekkäitä. Olen siinä suhteessa erilainen nainen, hyvin hiljainen, vetäytyvä ja ujo. En halua dominoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei ole minulle ykkösprioriteetti.
En suorita sukupuolta.
"Naisen/miehen kuuluu, koska..." on yhdentekevää.
Niinko?
Mainitsemasi asia ei ole sukupuoleen sidottu ominaisuus vaan yksilöön.
Häh? Sidotko tosiaankin asiat sukupuoleen?
Pelkkään biologiaan?
Luonteenpiirteet, uimataito, lukutaito, päättelykyky, suhde asioihin ja suhde ihmisiin ja suhde itseen. Kiinnostus eri asioihin.-Eihän ne ole sukupuoleen sidottuja.
En ole koskaan ostanut autoa rahoituksella. En ole koskaan pettänyt vaimoani. En ole koskaan käynyt lätkämatsissa. Jos jostakin ihmeellisestä syystä lähden kavereiden kanssa ryyppäämään, saatan juoda alkoholittomia koko illan tai sitten juon vain sen verran, etten saa krapulaa. Kesälomalla ei tule mieleenikään lähteä etelän lämpöön, vaan mieluiten jonnekin viileään ilmanalaan meren äärelle, kuten norjaan.
Jos oletetaan, että stereotyyppinen on sitä, mitä ihmiset nykyään usein on, niin sitten olen joka tavalla ei-stereotyyppinen. Eli vanhanaikainen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja minua ei kiinnosta lainkaan seksi. Olen käytännössä täysin aseksuaalinen, paitsi että noin 2-3 kertaa kuukaudessa olen kiihottunut ja itsetyydytän. Mutta silloinkaan en ajattelee ketään ihmistä seksuaalisessa mielessä.
Wau! Hieno Sinä👍erikoinen.
Minua ei kiinnosta laukut eikä kengät, ei myöskään sisustus ja astiat. En loukkaannu rasistisista tai sovinistisista vitseistä tai puheista, jopa nauran jos on hyviä vitsejä, vaikken ole rasisti tai sovinisti itse. Inhoan liikaa puhetta ja ihmissuhdelätinöitä. Menen yksin baariin tai pubiin jos huvittaa, en tarvitse aina ystävätärtä mukaan. Juon olutta, en siideriä. Teatteri ja kuvataide eivät kiinnosta. En pelkää juuri mitään. Betsaan ja pelaan slotteja isoilla panoksilla ja muutenkin otan riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoisesti olen hyvin ns. naisellinen, tykkään meikata, laittaa hiukset siististi, lakkaan toisinaan kynsiä ym. Minulla on aina siistit vaatteet tilanteiden mukaan. Olen perhekeskeinen ja empaattinen vanhempi. Tykkään, että lapsilla on nätit vaatteet, mutta olen samalla aika käytännönläheinen näissä.
Mutta olen myös aika introvertti. En pahemmin kaipaa perheen lisäksi muuta seuraa. Minulle sellaiset tyttöjen illat ja reissut ovat kauhistus, samoin työpaikkojen kahvihuoneiden juoruilu ja yhteiset lounaat. Mieluiten syön eväitä yksin. Inhoan shoppailua muualla kuin hyvällä kirpparilla tai nettikaupasta tarvittavat täsmäostot. En pidä käsitöistä muuten kuin ihan tosi vähän neulomisesta, ompelua inhoan. En ole viherpeukalo, okt pihaamme teetämme paljon töitä. En pidä yhtään sellaisesta tyhjänpäiväisestä jauhamisesta esim. naapureiden kanssa, en viihdy puutarhajuhlissa tai pikkujouluissa. Olen kiinnostunut maailman menosta, historiasta ja
Hieno Sinä👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen epätyypillinen nainen sikäli, että tienaan reippaasti yli kymppitonnin kuussa + vuosibonukset ja pitkän aikavälin tulospalkkiot. Kaikki kollegat ja esihenkilö ovat miehiä, mutta usein tuntuu, että vaikeita päätöksiä tehdessä minä pystyn niihin meistä helpoiten. En meikkaa koskaan, en laita hiuksia, en koskaan käytä mekkoa tai korkokenkiä töissä, juhlissa joskus. Minulla on aviopuoliso ja lapsia ja jaksan ihmetellä tätä keskustelua siitä, että naisten on vaikea päästä ylemmän johdon tehtäviin yrityksissä. Jos on fiksu ja ahkera eikä tee itsestään höpöttävää avutonta mekko päällä liehuvaa naikkosta, vaan keskittyy asioihin ja ahkeraan suoriutumiseen niin, että se näkyy yrityksen tuloksessa niin pääsee ihan minne vain. Pitää pystyä vaikeisiin päätöksiin ja joustaa oman elämän jutuissa aina välillä. Ei se niin vaikeaa ole.
Tienaat kymppitonnin,kk, mutta näytät huolittelemattomalta hiirulaiselta/miehimykseltä? Ei toimisi monessa muussa maassa. Päinvastoin esteettisyys lisää myös uskottavuutta ja arvovaltaa.
Kai tiedät, että miehimys tarkoittaa homoa?
Epäonnistuneen avioliiton jälkeen olen ollut yksin, en deittaile. Kasvatin yksin lapseni maailmalle. Olen korkeasti palkatussa työssä (ylin tulodesiili), asun yksin omistusasunnossa. En shoppaile vaatteita, laukkuja tai meikkejä, mutta vaihdan autoa usein ja harrastan sijoittamista.
N51
Minulla on yksi rinta ja yksi nänni.
Minulla on lyhyet hiukset, en halua lapsia, olen STEM-alalla ja äo testin mukaan 135.
Mitä tai millaisia lääkkeitä käytät?