Työkokeilussa moitittiin minun hitaudesta.
Sanoin suoraan että sitten kun saan samaa palkkaa kun muutkin niin olen nopeampi ja ahkerampi. Kysyin vielä että ette kai odota että tekisin saman mitä kunnon palkkaa saavat työntekijät. Työkokeilijan tarkoitus ei ole korvata palkkatyöntekijää että tekisin kaiken nopeasti ja ilmaiseksi. Teen ehkä 30 % siitä mitä palkkaa saavat. Työpäivän jälkeen sain palautetta keittiöpäälliköltä ja se sanoi että osaisin enemmän kun haluan tehdä. Minä sanon että osaan kun saan palkkaa saman kuin muut. Sanoin myös että tiedän etten tule saamaan palkkatöitä tästä firmasta. Olenkin täällä vain sen verran että työkkärissä ne on tyytyväisiä.
Olen aina ollut semmoinen vastarannankiiski että tylytän kyllä tarpeen mukaan niitä jotka kuvittelee että ilmaisena työntekijänä olisin ahkera.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran toimit työkokeilussakin vajaalla työteholla, niin ei kai kukaan työnantaja usko, että työsuorituksesi paremmalla palkalla olisi nopeampaa ja parempaa. Kaivat vain itse itsellesi kuoppaa tuleviin työnhakuisi nähden. Siksihän kokeiluja järjestetään, että nähdään, mihin työntekijä todella kykenee!
Työnantajat tietävät itsekin että työteho paranee kun siitä maksetaan oikeaa palkkaa. Ei kukaan työnantaja ole niin tyhmä, että ajattelee jonkun tekevän palkatta työtä täydellä teholla. Pois lukien talkootyöt tai jos auttaa toista hyvää hyvyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran toimit työkokeilussakin vajaalla työteholla, niin ei kai kukaan työnantaja usko, että työsuorituksesi paremmalla palkalla olisi nopeampaa ja parempaa. Kaivat vain itse itsellesi kuoppaa tuleviin työnhakuisi nähden. Siksihän kokeiluja järjestetään, että nähdään, mihin työntekijä todella kykenee!
Eikä järjestetä. Työkokeilut ei ole KOSKAAN työnantajaa varten. Ne on sitä kokeilijaa varten. Eli kuten aiemmin on jo linkattu, mm. nuori saa kokeilla alaa tai pitkäaikaistyötön saa kokeilla vieläkö pystyisikö työntekoon tai alanvaihtaja saa kokeilla olisiko joku toinen ala sopivampi. Työkokeilun saa myös lopettaa vaikka kesken päivän ihan koska tahansa - ainoa sanktio voi olla karenssi mutta sen saa lopettaa jos saa uuden työpaikan ja mennä siihen toiseen vaikka samana päivänä.
Miksi sitten tietyt työntantajat ottavat töihin työkeilussa olevia eivätkä palkkaa heidän tilalleen "oikeita" työntekijöitä? Työtä olisi mutta ainoat lisää otetut ovat näitä työkokeilijoita. Heillä voi teetättää töitä halvalla eikä ole tarvetta ottaa ketään vakituista.
Vierailija kirjoitti:
Olen asiantuntijatyössä kovalla palkalla. Tiedätkö, että minua ei ole koskaan kädestä pitäen perehdytetty yhteenkään työpaikkaan. Lähinnä katsottu paikat läpi, annettu olennaisten ihmisten tiedot ja tunnukset järjestelmiin. Tehtävänkuva kursorisesti katsottu läpi ja tavoitteet. Sitten töihin.
Mitä korkeampi paikka, sitä enemmän joutuu itse ottamaan työnkuvasta selvää ja aktiivisesti hakemaan paikkansa organisaatiossa. Kysyminen ja oppiminen sekä ihmisiin tutustuminen eli ns. verkostoituminen työtehtävän kannalta tärkeiden ihmisten kanssa. Menee 3-4 kuukautta, että paikka löytyy ja kokee itsekin olevansa työnantajalle tehokas ja hyödyllinen työntekijä.
En ole lähellekään ns. peruskoulutustani vastaavassa työssä. Työelämä on opettanut, olen ihan itsenäisesti opiskellut ja kehittänyt osaamistani vapaa-ajalla. Lisäksi työnantaja maksaa koulutuksia, mitkä pystyn perustelemaan firman etua myötäilevällä tavalla.
Jos siis koville liksoille haluaa, niin omatoimisuutta sinne työmaalle. Siitä se lähtee 👍🏻
Hienoa. Tuo on hyvä asenne. Monella tässä muodostuu ongelmaksi se, että pitäisi saada ensin se työpaikka. Ja mielellään vakituinen. Määräaikaista työtä, varsinkin nollatuntisopimuksella, kun tekee tarpeeksi monta kertaa niin se itseopiskelu yms. alkaa tuntua turhalta. Miksi opiskella, koska 4kk päästä ei ole enää töissä siellä. Ei vaikka olisi kuinka ahkera ja motivoitunut.
Työkokeilu on kokeilua ei täyttä työtä.
Siinähän kiukuttelet. Kyllä tulijoita riittää, palkataan sitten joku muu, joka pystyy osoittamaan, että tekee työt vaaditulla nopeudella. Jos ei työ maistu, pysy työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän kiukuttelet. Kyllä tulijoita riittää, palkataan sitten joku muu, joka pystyy osoittamaan, että tekee työt vaaditulla nopeudella. Jos ei työ maistu, pysy työttömänä.
Nimenomaan. Tulijoita riittää. Mutta käytä muuta sanaa kuin palkata. Ei työkokeilijoiden käyttäminen ole palkkausta.
Mielestäni kaikesta työstä pitää maksaa palkka. Olen tehnyt työharjoitteluita, mistä ei makseta palkkaa. Viimeksi yrittivät saada ilmaiseksi tekemään projektin, mikä ei kuulunut toimenkuvaani. Jos olisin tehnyt sen työnä, olisin ottanut 100 euroa ja sekin on pieni summa tämän tyyppisestä urakkaluonteisesta työstä. Kysyin koulusta ja muilta ja työ ei kuulunut ollenkaan toimenkuvaani. Itse maksan harjoittelustani ja opiskelustani. Toki saan hieman yhteiskunnalta tukea, mutta se on niin pieni summa.