Työkokeilussa moitittiin minun hitaudesta.
Sanoin suoraan että sitten kun saan samaa palkkaa kun muutkin niin olen nopeampi ja ahkerampi. Kysyin vielä että ette kai odota että tekisin saman mitä kunnon palkkaa saavat työntekijät. Työkokeilijan tarkoitus ei ole korvata palkkatyöntekijää että tekisin kaiken nopeasti ja ilmaiseksi. Teen ehkä 30 % siitä mitä palkkaa saavat. Työpäivän jälkeen sain palautetta keittiöpäälliköltä ja se sanoi että osaisin enemmän kun haluan tehdä. Minä sanon että osaan kun saan palkkaa saman kuin muut. Sanoin myös että tiedän etten tule saamaan palkkatöitä tästä firmasta. Olenkin täällä vain sen verran että työkkärissä ne on tyytyväisiä.
Olen aina ollut semmoinen vastarannankiiski että tylytän kyllä tarpeen mukaan niitä jotka kuvittelee että ilmaisena työntekijänä olisin ahkera.
Kommentit (187)
Työkokeilu ei ole sitä varten että ahkeroidaan hiki päässä vaan sitä varten että työtön näkee tykkääkö siitä työstä ja haluaako siitä ammatin. Ristiriita on että kun ei saa palkkaa niin kannattaako sitä edes antaa samaa työpanosta kun ne jotka tienaa sen 2500 euroa nettona. Ahkeroit siellä 6 kuukautta 8 tuntia päivässä ja sitten ne sanoo etteivät palkkaa sinua, kehuvat hiukan että olit kyllä hyvä mutta tiemme eroaa ja seuraavana maanantaina se työpaikka saa työkkäristä uuden ja ilmaisen työkokeilijan.
Eikö olisi reilumpaa, että saisit sellaisia tehtäviä jotka vastaisivat palkkaasi kuin pyörit täysipalkkaisten jaloissa hiihtämässä omaan tahtiisi? Ei mitään ammattitaitoasi vastaavaa, josta et saa asianmukaista korvausta todellakaan. vaan jokin yksinkertainen ja sama tehtävä joka päivälle? Istut sitten odottamassa jossakin nurkassa, jos joku pyytää tekemään pl lakisääteiset kahvi- ja ruokatauot ja jolloin sinua ei saa häiritä. Tulee mieleen, että voisitko viedä kaikki kauhat takaisin paikalleen? Oisko se liikaa vai haluatko vain tarkistaa, että ne ovat oikeassa paikassa? Juttele ihmeessä pomolle, sillä turhaan kärsit siellä liiasta työtaakasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla asenteella et tule saamaan palkkatyötä muustakaan firmasta. Kun hakee töitä, on suosittelijoilla iso merkitys. Ei kukaan suostu suosittelemaan sinua kun toimit noin. Töitä hakiessa olisi hyvä olla suosittelija mahdollisimman tuoreesta työsuhteesta.
Entäs jos ei ole suosittelijoita? Minä olin ennen sairastumisriski yrittäjä, voinko suositella itseäni?
Vierailija kirjoitti:
Nähin työkokeiluihin ei ole kukaan koskaan työllistynyt, joten kannattaa vain ottaa rennosti. Käyttävät hyväkseen ilmaista työvoimaa. Aina kun yhden jakso päättyy, otetaan toinen tilalle.
Tiedän, muistan ilmoituksen, jossa mainittiin että vain työkokeilijoita.
Olen kuitenkin itse saanut kaksi kertaa määräaikaisen pestin työkokeilun päätteeksi. Ja viimeisen määräaikaisen esimies suostui suosittelijaksi, no kai nyt kun tein kaiken pyydetyn ja niin nopeasti kuin pystyin.
Tulisi myös huomoida, että työkokeilun tarkoitus on työkokeilijalle, päästä näkemään soveltuisiko itse alalle, ja sen jälkeen ehkä hakeutumaan varsinaiseen kolutukseen. Toki se on myös työnantajalle tilaisuus nähdä sama.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työkokeilun äskettäin ja minua käytetään törkeästi työvoimana vaikka minun pitäisi olla vain ns.ylimääräinen työntekijä. Heti pääsi yks vakituinen lomalle ja olen käytännössä yksin työvuorossa aina.
Ota luottamuksen osoituksena, että sinun annetaan olla yksin. Jos tykkäät itse työstä, niin tee nyt loman ajan parhaasi ja näytä kuin hyvä olet, niin työnantaja ei halua ikinä luopua sinusta. Ehkä tästä tulee sinun seuraava vakituinen työpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla asenteella et tule saamaan palkkatyötä muustakaan firmasta. Kun hakee töitä, on suosittelijoilla iso merkitys. Ei kukaan suostu suosittelemaan sinua kun toimit noin. Töitä hakiessa olisi hyvä olla suosittelija mahdollisimman tuoreesta työsuhteesta.
Juurikin työsuhteesta. Työkokeilu ei ole työsuhde, vaan työkokeilu on työkokeilijaa varten. Työkokeilussa tutustutaan työhön.
Muutenkaan ei ole hyvä idea laittaa ansioluetteloon työkokeilua. Työnantajaa kiinnostaa vain työkokemus, ei työkokeilut. Työkokeiluihin suhtaudutaan korkeintaan neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on työnantajalle selvinnyt ettet sovellu alalle. Sinä et työtä edes halua. Kaikki hyvin.
Jotta työnantaja saa mieleisen työntekijän kannattaa AP juuri tällaisen avauksen tavoin alkaa mainostaa kyseisen työpaikan toimintaa. Saa loska varmasti ansitsemansa maineen.
Edellisessä työpaikassani oli sivareita. Suurin osa näistä oli ahkeria ja oma-aloitteisia. Sitten mahtui pari poikkeusta mukaan. Yksi poika oli monta kertaa viikossa myöhässä, eli hänen vastuullaan oli avata puhelinvaihde, ja kun hän ei ollut paikalla, ei puheluihin luonnollisesti vastattu. Selityksiä oli milloin mitäkin. Ja oli lisäksi aikamoinen lusmuilija töissä.
Sitten firmassa avautui vapaa työpaikka toisella osastolla juuri niihin aikoihin, kun hänen sivaripalvelu oli loppumassa. Kyseisen osaston johtaja oli minuun yhteydessä ja kysyi, että voinko suositella häntä. Sanoin, että en ja kerroin perustelut ja pyysin vielä soittamaan omalle esimiehelleni, joka voi vahvistaa sanomiseni.
Työpaikka meni tältä tyypiltä sitten sivusuun, joten olisi kannattanut miettiä, miten sivariaikansa kuluttaa. Ja ei ollut muuten ainoa työpaikka, joka niiden vuosien aikana tuli avoimeksi, ja jotkut sivarit otettiinkin sitten ilomielin vastaan palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin työsuhteesta. Työkokeilu ei ole työsuhde, vaan työkokeilu on työkokeilijaa varten. Työkokeilussa tutustutaan työhön.
Muutenkaan ei ole hyvä idea laittaa ansioluetteloon työkokeilua. Työnantajaa kiinnostaa vain työkokemus, ei työkokeilut. Työkokeiluihin suhtaudutaan korkeintaan neutraalisti.
Eli kannattaa laittaa se cv:ssä työksi ja korjata jälkikäteen jos tulee sanomista " ainiin unohdin se olikin kokeillu!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei ole suosittelijoita? Minä olin ennen sairastumisriski yrittäjä, voinko suositella itseäni?
Laita kuoleet sukulaiset joilla eri sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen taas erittäin nopea. Omaan hyvän hahmotuskyvyn ja perehdyttämiseen meni alle 2 tuntia.
Mulla on taas hyvä lukupää ja olen opetellut työntekijöiden oikeudet ym lain ulkoa. Pomot ei oikein dikkaa....
Ap vaikuttaa kyllä surkealle työntekijälle joka pilaa myös muiden työmotivaation hidastelemalla tahallaan. Miltä muista tuntuu painaa hommia suht hyvällä asenteella kun sitten ap:n kaltainen lusmu hidastelee ja kyttää muiden työntekoa?
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei ole sitä varten että ahkeroidaan hiki päässä vaan sitä varten että työtön näkee tykkääkö siitä työstä ja haluaako siitä ammatin. Ristiriita on että kun ei saa palkkaa niin kannattaako sitä edes antaa samaa työpanosta kun ne jotka tienaa sen 2500 euroa nettona. Ahkeroit siellä 6 kuukautta 8 tuntia päivässä ja sitten ne sanoo etteivät palkkaa sinua, kehuvat hiukan että olit kyllä hyvä mutta tiemme eroaa ja seuraavana maanantaina se työpaikka saa työkkäristä uuden ja ilmaisen työkokeilijan.
Vaikka ei saa palkkaa, niin saahan kuitenkin tuet ja kulukorvauksen! Työkokeilussa olevilla on meillä ainakin 5 päivänä viikossa 6 tunnin päivät, eli eivät suinkaan ole siellä noin paljon kuin kuvasit. Välillä on tosi hyviä työharjoittelijoita, ja joskus on palkattu harjoittelun jälkeen töihin, mutta aina ei voi. Tuollaiset työharjoittelijoiden ketjuttajat pitää antaa ilmi, koska he vääristävät kilpailua. Eikä työttömän kannata mennä sellaiseen paikkaan, jos tietää, että siellä on jatkuvasti joku harjoittelussa mutta koskaan ei palkata. Sen tietää jo ennen aloitusta, että ei johda mihinkään hyvään lopputulokseen. Paikan valintaan voi itse vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työkokeilun äskettäin ja minua käytetään törkeästi työvoimana vaikka minun pitäisi olla vain ns.ylimääräinen työntekijä. Heti pääsi yks vakituinen lomalle ja olen käytännössä yksin työvuorossa aina.
Miksi menit työkokeiluun kun noin v*taa? Mikä estää palkkatyön hakemisen ja tekemisen?
Olin kolmessa työkokeilussa ja olin ahkera ja tein vielä ylitöitä. Kiitosta en saanut kertaakaan enkä todellakaan sitä palkkatyötä. En koskaan enää mene työkokeiluun.
Työntekijä ja työnantajan välissä on aina ollut sama suhde.
Työnantaja kuvittelee että työntekijä on erittäin epätoivoinen ja tekee mitä tahansa leipänsä eteen. Tämä ajattelu on lähtösin sotasukupolvelta ja boomereilta.
Nyt se on pikku hiljaa jäämässä historiaan. Painotan aina nuorille että lähtekää nostelee töistä jos palkka ei ole ok.
-Milleniaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei mut varmaan turha haaveilla oikeista töistä.
Niin kuin moni täällä jo sanonut, työkokeilupaikoista on ylipäätään turha haaveilla oikeaa työpaikkaa vaikka miten perse hiessä painaisi duunia ja kokeilun läpikäynnissä työnantaja miten kiittelisi.
Kyllä minä sain kahden kuukauden jälkeen vakkarisopimuksen. Ei aina kannata yleistää - kun työkokeilua oli 6 viikkoa mennyt ja kaksi jäljellä, kysyin olisiko jatkomahdollisuutta - seuraavana päivänä kysyttiin, olisinko kiinnostunut työsopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän miksi työkokeiluun on niin hemmetin vaikea päästä. Työkokeiluissa on ihmisiä, jotka ovat oikein ehdoin tahdoin hankalia, niin ei työnantajat halua sitä työtöntä ottaa kokeiluun.
Älkää menkö työkokeiluihin jollette aio tehdä töitä tosissanne. Pilaatte työhaluisiltakin mahdollisuudet ja kuvittelette sen olevan hyvä asia.
Oikea vastaus on että älkää ( työkkäri) pakottako ihmisiä työkokeiluihin, vaan ottakaa sinne niitä jotka sinne itse haluavat mennä.
Taidat olla vassari ja ay jyrä kun työnteko kiinnostaa sua noin paljon. Kyyläätkö mitä muut siellä töissä tekee vai miten peilaat omaa työtahtia muiden työtahtiin? Mitä jos muut alkaa hidastelemaan myös niin hidastatko työtahtia vielä enemmän? :D
Kun lukee näitä kommentteja niin eipä tarvitse miettiä miksi itse on töissä ja nämä kirjoittajat työttömiä. Todennäköisesti näin on myös jatkossa. Ne jotka palkkaavat ihmisiä töihin osaavat erottaa nämä laskelmoivat lusmuilijat jo kaukaa. He on juuri niitä jotka aloittavat italialaisen lakon heti kun joku asia ei miellytä ja joiden mielestä jokainen minuutti jonka voi työaikana olla tekemättä töitä on kotiinpäin.