Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maikkari: Kiinteistövälittäjät: "Juuri nyt on hyvä aika asuntokaupoille!"

Vierailija
02.07.2024 |

Jaa? Että juuri nyt?

Olettekos joskus kuulleet kiinteistövälittäjän kertovan, että nyt on huono aika asuntokaupoille?

Tai pankin sanovan, että nyt ei kannata ottaa asuntolainaa?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voittehan te pelätä ja odottaa loputtomiin jotain mitä ei koskaan tule tapahtumaan, se tosin vain lisää työttömyyttä tällä hetkellä ja tulee teille kalliimmaksi vuokrien muodossa, mutta kukin tyylillään. Asunnon ostaminen kannattaa aina, ellei osta ylihintaista korvesta. Vai pidättekö asuntosijoittajia jotenkin hölmöinä?

Jokainen jolla on mitään ymmärrystä taloudesta ja osaa laskea, ymmärtää että vaikka ostaisi asunnon niin tappiota siinä ei tule yhtään sen enempää kuin vuokralla asuessa, se ei ole mahdollista. Eli vaikka asunnosta ei saisi täysin samaa kuin mitä on itse maksanut, sen arvon alenema on jokatapauksessa pienempi kuin mitä maksaisi vuokria, vuokralla asuessa häviää aina enemmän. 

Kävin katsomassa muutama vuosi sitten ostoaikeissa yksiötä ja harmitti, kun se meni nenän edestä. Nyt sama asunto on tullut myyntiin 30 000 euroa alemmalla hinnalla. Yksiön arvo on siis pudonnut reilut 800 euroa kuukaudessa. Vastikkeet tuossa asunnossa ovat yli 800 euroa. Asun vuokralla naapuritalossa, joka on yhtä uusi ja maksan vuokraa vastaavasta 600 euroa.

Vierailija
62/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi kotiasi myyntiin tämän tiedon perusteella. 

T: kiinteistönvälittäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 2 vuotta mennään hinnoissa alas , ei oo mitään kiirettä. Kohta tulee   tuhannet uudiskohteet  pakkomyyntiin 

Voithan sinä tuota odottaa kuten toiset jo vuosikaudet, ei vaan tule tapahtumaan. Talous lähtee ensi vuonna nousuun. Ihmiset on vähän hölmöjä kun pelkojen takia eivät nyt kuluta, vaikka olisi juuri oikea aika niin omasta kuin koko maan talouden näkökulmasta. 

Valitettavasti minä en usko, että tämän hallituksen "kyvyillä" Suomen talous lähtee nousuun niin kauan kuin otteri pervon ja saksilehmän perskokkareet ovat puikoissa. Ja se on nimen omaan hallituksen toimien vika, että ihmiset eivät kuluta. Ihmiset eivät nimittäin luota taloudelliseen tilanteeseensa juuri nyt yhtään ja siksi eivät ole mm. asuntokaupoilla. Ja yksilön kannalta näin on syystä, sillä hallitus on jo vain reilun vuoden mittaisen räpellyksensä aikana saanut jo työttömyyden rajuun kasvuun. Ja se, mikä pahentaa tilannetta on se, että hallitus on saanut myös yksilön muut kulut rajuun kasvuun. Siinä tilanteessa yksilö ei uskalla kuluttaa.

Vierailija
64/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt on hyvä aika ostaa ensiasunto tai sijoitusasunto. Jos pitää ostaessa ensin myydä oma, niin se hankaloittaa. Juuri googlailin asuntoja, että pitäisikö ostaa.

Vierailija
65/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollakorkojen aikana jotkut osti asunnon sillä periaatteella, että myyn tämän jos en pysty maksamaan/ haluan muuttaa muualle. Siinähän nyt myyvät.

Kyllä ostajia olisi jos möisi millä ostajat maksaa. Vlittäjätkään ei ymmärrä mitä ostajan markkinat tarkoittaa. Pitäisi kuunnella ostajaa ja myydä sillä mikä on korkein tarjous, EI yrittää sitä hintaa jonka välittä keksii tai myyjä haluaa.

Aina on myyjiä, jotka eivät myy sillä korkeimmallakaan tarjouksella ellei ole ns. pakkomyyntitilanne. Toki kohta ollaan (todennäköisesti) siinä tilanteessa, että pakkomyynnit tulevat kokoajan lisääntymään.

Joillain on pakkomielteenä *Omistan 350 000€:n arvoisen asunnon* vaikka oikeasti hän on vain ostanut tuon hintaisen asunnon x vuotta sitten. Ei se ostohinta ole sama kuin arvo. Esimerkiksi äitini osti sijoitusasunnon 50 000€:llä ja myi sen 10 vuotta myöhemmin 129 000€:lla. Sama menee nyt toisinpäin.

Vierailija
66/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnoissa edelleen mukana tunnearvo mutta korot nousseet. Myyntiä lykätään putkiremontin aattoon asti. Hyvä aika ostaa?

Aina on huono aika kärvistellä hyyryläisenä.

Eipähän tarvii maksaa muitten osakkaitten maksamatta jätettyjä ja rästiinjääneitä yhtiövastikkeita eikä julmetusti ylihinnoiteltuja putkiremppoja. Osakeyhtiössä tuokin on nykyaikana entistä enemmän mahdollista.

Mikåli vuokraisäntä yrittää ympätä niitä vuokraan niin aina voi ääneståä tuota vastaan jaloillaan muuttamalla pois.

Usein omistusasumista arvostetaan aivan liikaa, kun unohdetaan, että siihen sisältyy älyttömästi vastuuta ja voi tosiaan joutua maksamaan muiden maksuja, ainakin taloyhtiössä. Toki myös yksityistien varre

Kyllä minä ainakin olen erittäin tyytyväinen, että tuli aikoinaan ostettua oma kolmio. Kyllähän sitä pihistellä joutui, että sai maksettua. Nälkää ei sentään tarvinnut nähdä ja mihinkään ulkomaille ei ollut kaipuuta ja olenkin sanonut aikuisille lapsilleni, että vaikka matkan maksaisitte, niin en lähtisi. Nyt kun olen pienellä eläkkeellä, niin pärjään hyvin, kun yhtiövastike on vain 180 e/kk. Ei ole oikeutta eikä tarvetta kelan tukiaisiin. Taloyhtiöstämme huolehditaan hyvin ja korjauksia tehdään. Odotan innolla joskus tulevaa kylpyhuoneremppaa, siihen on rahat säästettynä. Pystyy säästämään joka kuukausi 700 e, kun on nuo asumiskulut pienet.

Vierailija
68/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Haluaa se kiinteistövälittäjäkin syödä.

Minun pöydässä ei ole tilaa loisille.

Vierailija
69/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on hyvä aikaa alkaa palkkaamaan työttömiä. 

Ottakaa vastaan ne työt mitä tarjotaan,siitä se lähtee.Rekrytointivaikeudet kasvussa.

Näin olen tehnytkin. Kierrätyskeskuksesta sain vuoden palkkatukityön 2021. Sen jälkeen ei yhtään työtarjousta eikä haastattelukutsua.

M56

Vierailija
70/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnoissa edelleen mukana tunnearvo mutta korot nousseet. Myyntiä lykätään putkiremontin aattoon asti. Hyvä aika ostaa?

Aina on huono aika kärvistellä hyyryläisenä.

Eipähän tarvii maksaa muitten osakkaitten maksamatta jätettyjä ja rästiinjääneitä yhtiövastikkeita eikä julmetusti ylihinnoiteltuja putkiremppoja. Osakeyhtiössä tuokin on nykyaikana entistä enemmän mahdollista.

Mikåli vuokraisäntä yrittää ympätä niitä vuokraan niin aina voi ääneståä tuota vastaan jaloillaan muuttamalla pois.

Nykyään on aika vaikea laittaa putki- ym. remppojen kuluja myyntihintaan. Myymättä jää. Pitää ensin maksaa taloyhtiölainat pois ja sen jälkeen myydä asunto alle ostohinnan. Vuokralla häviää vähemmän. Asossa vielä vähemmän.

Vierailija
71/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajat alkavat jo palata markkinoille, kun pienten asuntojen hinnat ovat laskeneet. Niistä saa nyt jo ihan kelpotuoton. Esim 140 000 euroa maksava yksiökin tuottaa toimeentulonormilla Helsingissä 4,7% vuosituoton. Se on oikein kilpailukykyinen hinta osakkeisiinkin verrattuna, eikä sisällä mahdollista arvonnousuakaan esim 5 v säteellä.

Vierailija
72/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 2 vuotta mennään hinnoissa alas , ei oo mitään kiirettä. Kohta tulee   tuhannet uudiskohteet  pakkomyyntiin 

Voithan sinä tuota odottaa kuten toiset jo vuosikaudet, ei vaan tule tapahtumaan. Talous lähtee ensi vuonna nousuun. Ihmiset on vähän hölmöjä kun pelkojen takia eivät nyt kuluta, vaikka olisi juuri oikea aika niin omasta kuin koko maan talouden näkökulmasta. 

Valitettavasti minä en usko, että tämän hallituksen "kyvyillä" Suomen talous lähtee nousuun niin kauan kuin otteri pervon ja saksilehmän perskokkareet ovat puikoissa. Ja se on nimen omaan hallituksen toimien vika, että ihmiset eivät kuluta. Ihmiset eivät nimittäin luota taloudelliseen tilanteeseensa juuri nyt yhtään ja siksi eivät ole mm. asuntokaupoilla. Ja yksilön kannalta näin on syystä, sillä hallitus on

Juuri näin. Talous nousee, kun hallitus vaihtuu ja voi taas luottaa talouteen ja tulevaisuuteen.

Nyt ei voi. Työelämä on kaaoksessa, ansiosidonnaista ei ole käytännössä lainkaan.

Kukaan ei nyt uskalla ostaa asuntoa.

Hallitus pelotteli laman Suomeen. Nyt Toveri vieläpä kertoi, että olemme sodassa.

Vierailija
73/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt on hyvä aika ostaa ensiasunto tai sijoitusasunto. Jos pitää ostaessa ensin myydä oma, niin se hankaloittaa. Juuri googlailin asuntoja, että pitäisikö ostaa.

Nyt ostaa vain se, joka ei tarvitse velkaa ja jolla on varma työ. Eli hyvin harva.

Vierailija
74/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ostaa vain se, joka ei tarvitse velkaa ja jolla on varma työ. Eli hyvin harva.

Moni otti hyvinä aikoina annuiteettilainan, vaikka kiinteää tasaerää sai hyvillä ehdoilla. Sääliksi käy.

Vierailija
75/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2022 olin ostamassa Uudeltamaalta omakotitaloa.

Tulin siihen lopputulokseen, että 15v vanha talo maksaa enemmän mitä uuden rakennuttaminen. Lisäksi päälle saat entisen omistajan tekemät ratkaisut, korjausvelan ja varainsiirtoveron.

Teetin sitten uuden, sellaisen minkä itse halusin. Eikä ole remonttihuolia.

M41

Miksi ajattelet että uudessa ei joutuisi remontoimaan hutiloivien rakentajien mokia?

Kokemuksesta ajattelen. Itse kun tekee ja valvoo, hyvä tulee. Olin projektissa itse vastaavana mestarina, maarakennusurakoitsijana, sokkelin ulkopuolisena LVIS urakoitsijana, tilaajana ja projektipäällikkönä.

Hyvä tuli.

M41

Vierailija
76/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voittehan te pelätä ja odottaa loputtomiin jotain mitä ei koskaan tule tapahtumaan, se tosin vain lisää työttömyyttä tällä hetkellä ja tulee teille kalliimmaksi vuokrien muodossa, mutta kukin tyylillään. Asunnon ostaminen kannattaa aina, ellei osta ylihintaista korvesta. Vai pidättekö asuntosijoittajia jotenkin hölmöinä?

Jokainen jolla on mitään ymmärrystä taloudesta ja osaa laskea, ymmärtää että vaikka ostaisi asunnon niin tappiota siinä ei tule yhtään sen enempää kuin vuokralla asuessa, se ei ole mahdollista. Eli vaikka asunnosta ei saisi täysin samaa kuin mitä on itse maksanut, sen arvon alenema on jokatapauksessa pienempi kuin mitä maksaisi vuokria, vuokralla asuessa häviää aina enemmän. 

Tämä voisi olla totta, jos ei joudu ottamaan isoa velkaa. 300 000 omaa velkaa ja 750 000-800 000 yhtiövelkaa, niin korot+hoitovastike tekevät enemmän kuin vuokra.

Vierailija
77/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minä ainakin olen erittäin tyytyväinen, että tuli aikoinaan ostettua oma kolmio. Kyllähän sitä pihistellä joutui, että sai maksettua. Nälkää ei sentään tarvinnut nähdä ja mihinkään ulkomaille ei ollut kaipuuta ja olenkin sanonut aikuisille lapsilleni, että vaikka matkan maksaisitte, niin en lähtisi. Nyt kun olen pienellä eläkkeellä, niin pärjään hyvin, kun yhtiövastike on vain 180 e/kk. Ei ole oikeutta eikä tarvetta kelan tukiaisiin. Taloyhtiöstämme huolehditaan hyvin ja korjauksia tehdään. Odotan innolla joskus tulevaa kylpyhuoneremppaa, siihen on rahat säästettynä. Pystyy säästämään joka kuukausi 700 e, kun on nuo asumiskulut pienet."

Paljonko taloyhtiössä on liikehuoneistoja vuokralla? Sijainti? Ei nimittäin ole kolmiossa hoitovastike 180€/kk ilman jotain muita tuloja taloyhtiöllä. Tai sitten on vajaan kaksion kokoinen kolmio.

Vierailija
78/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövälittäjiä kiinnostaa vain provikat ja pankkeja mahdollisimman korkeakorkoiset ja suuret lainat. Molemnat hehkuttaa nyt asuntokaupan piristyvän, vaikka ihmisillä on hallituksen toimista johtuen toimeentulo epävarmempaa kuin koskaan. Siinä sivussa elinkustannukset ovat pompanneet tasolle, jossa tavikselle ei tilistä jää enää senttiäkään pelivaraa yllätysmenoille.

Eli mikä on pankkien ja kiinteistövälittäjien tarkoitus levittää tuota harhaista optimismiaan? Pelkkä oma napa!

Kiinteistövälittäjät ja pankit ovat molemmat yhtä pihalla talouden kehityksestä, mutta kuluttaja näkee sen lompakossaan joka päivä, ja vastaa vielä seurauksista!

Vierailija
79/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on kiinteistövälittäjän mielestä huono aika asuntokaupoille? :D

Varmaan sitten kun helvetti jäätyy.

Vierailija
80/133 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kukahan ostais multa rivariyksiön?🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme