Maikkari: Kiinteistövälittäjät: "Juuri nyt on hyvä aika asuntokaupoille!"
Jaa? Että juuri nyt?
Olettekos joskus kuulleet kiinteistövälittäjän kertovan, että nyt on huono aika asuntokaupoille?
Tai pankin sanovan, että nyt ei kannata ottaa asuntolainaa?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt on hyvä aika ostaa ensiasunto tai sijoitusasunto. Jos pitää ostaessa ensin myydä oma, niin se hankaloittaa. Juuri googlailin asuntoja, että pitäisikö ostaa.
Nyt ostaa vain se, joka ei tarvitse velkaa ja jolla on varma työ. Eli hyvin harva.
Moni otti hyvinä aikoina annuiteettilainan, vaikka kiinteää tasaerää sai hyvillä ehdoilla. Sääliksi käy.
Miksi kävisi? Se annuiteetti otettiin juuri siksi että tasalyhenteisen lainan ensimmäiset erät olisivat olleet liian suuria. Tasaerä ja annuiteetti eivät muuten poikkea toisistaan merkittävästi - toisessa erän koko muuttuu ja toisessa laina-aika pitenee jos korko muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Nollakorkojen aikana jotkut osti asunnon sillä periaatteella, että myyn tämän jos en pysty maksamaan/ haluan muuttaa muualle. Siinähän nyt myyvät.
Aistinko vahingoniloa? Kaipa sekin sitten joitain lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kukahan ostais multa rivariyksiön?🤔
Tarjoan euron.
Niin huonosti ei sentään mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 2 vuotta mennään hinnoissa alas , ei oo mitään kiirettä. Kohta tulee tuhannet uudiskohteet pakkomyyntiin
Voithan sinä tuota odottaa kuten toiset jo vuosikaudet, ei vaan tule tapahtumaan. Talous lähtee ensi vuonna nousuun. Ihmiset on vähän hölmöjä kun pelkojen takia eivät nyt kuluta, vaikka olisi juuri oikea aika niin omasta kuin koko maan talouden näkökulmasta.
Valitettavasti minä en usko, että tämän hallituksen "kyvyillä" Suomen talous lähtee nousuun niin kauan kuin otteri pervon ja saksilehmän perskokkareet ovat puikoissa. Ja se on nimen omaan hallituksen toimien vika, että ihmiset eivät kuluta. Ihmiset eivät nimittäin luota taloudelliseen tilanteeseensa juuri nyt yhtään ja siksi eivät ole mm. asuntokaupoilla. Ja yksilön kannalta näin on syystä, sillä hallitus on
JUURI NÄIN! Nykyhallituksen toimilla on menty taantumaan ja syvälle. Ja se taantuman pohja ei ole vielä lähellekään saavutettu. Siitä pitää huolen taviksen varovaisuus rahankäytössä. Töistä saa potkut kun ei sano aamulla huomenta pomolle - työkkärit ym. taloudellinen turva on romutettu, alv:n korotus leikkaa kulutusta lisää. Kuka olisi uskonut, että koemme hallituksen, joka on valmis poliittiseen itsemurhaan taloustoimillaan. No, se ei olekaan muualla vielä onnistunut mutta suomessa onnistuu. Esko Ahon hallitus Viinasen kera oli amatöörejä näihin teurastajiin verrattuna, vaikka silloin hätä oli markan kellutuksineen ja devalvaatioineen todellinen. Nyt tarvitsi vain kaksi ideologisesti yhtä sokeaa puoluetta samaan hallitukseen, joista pienempi on suuremman marionetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan euron.
Jos on öljy- tai sähkölämmitys, joudut maksamaan ostajalle.
Kyllähän se putkiremppa parantaa asunnon viihtyvyyttä ja käyttöikää. Eihän kaikkia asunnosta tulleita kuluja voikaan odottaa saavansa myytäessä takaisin ja onhan sitä kuitenkin saanut asua kodissaan ja asuminen aina kuluttaa asuntoa. Oli vuokra- tai oma kämppä, niin kyllä paikoista on huolehdittava ja pidettävä kunnossa ja aina joku maksaa. Sanon suoraan, että minulla ei olisi varaa asua vuokralla varsinkaan nyt, kun asumistukiin ei ole mitään luottoa. Se päivä vielä nähdään, että asumistuki poistuu kokonaan, ei heti, mutta 10-15 vuoden säteellä. Tuleeko ns yleistuki, jos tulee, niin turha on kenenkään odotella, että tuet kasvaa, on selvä, että ne pienenevät. Näin kävi Britanniassa ja siellä asuu köyhät nyt kadulla, mutta saapahan Petteri, EK ja Saksi Riikka haluamansa.
Nythän on hyvä aika ostaa asunto, etenkin ensiasunnon ostajille. Asuntojen hinnat ovat tulleet alas huipusta, pankit ota kantaa kannattaako ottaa lainaa vai ei, kertovat vain halukkaille lainanottajille millä ehdoin lainansaanti on heille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan euron.
Ennen tarjouksen jättämistä kannattaa selvittää, onko sieltä tulossa 100 tonnin taloyhtiöremontit per asunto maksettavaksi. Taloyhtiön vakuusarvo voi olla negatiivinen, jolloin remontit rahoitetaan henkilökohtaisella pankkilainalla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ostaa, on varaa tinkiäkin hinnasta. Sitten on jo kalliimpaa jos jää odottelemaan.
Hallitus ajaa toimillaan maata vielä pari vuotta vielä syvempään taantumaan, ellei hallituspuolueista joku vihellä sitä ennen peliä poikki.
Tarkoittaa, että asunnonostajan ei kannata nyt hätiköidä. Korot tulevat laskemaan - siihen ei purra ja orpo pysty vaikuttamaan. Mutta palkansaajan muut menot, ja talouden jatkuva epävarmuus, niiden kasvusta orpo ja purra huolehtivat että ne pysyy. Ostajan markkinat ovat siis vielä tulossa. Käytännössä se tarkoittaa omaisuuden siirtymistä halvalla köyhiltä rikkaille pakkohuutokauppoineen ja konkursseineen, kuten 90-luvulla. Onneksi edes ollaan nyt oman valuutan sijaan eurossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan euron.
Ennen tarjouksen jättämistä kannattaa selvittää, onko sieltä tulossa 100 tonnin taloyhtiöremontit per asunto maksettavaksi. Taloyhtiön vakuusarvo voi olla negatiivinen, jolloin remontit rahoitetaan henkilökohtaisella pankkilainalla.
Kannattaa myös selvittää, onko kiinteistöllä tai taloyhtiöllä korjausvelkaa. Eli remontteja mitkä olisi pitänyt tehdä jo aikapäivää sitten. Niiden suuri määrä tekee kiinteistöstä arvottoman pankinkin silmissä, eikä remonttilainaa heru kun vakuusarvo on nolla.
Ei kannata ostaa. 5pros korolla 25v laina ajalla melkein tuplaa lainan (asunnon) hinnan. Katsokaa tietenkin asuntolainalaskurilla oma lainan tarve. Ei riitä, että pankki myöntää lainaa.
Samaan aikaan syntyvyys laskee eli kysyntä asunnoille laskee ja s ota on ovella. Hallitus leikkaa työntekijöiden ja työttömken oikeuksia, saa nähdä onko mitä lisiä enää tulevaisuudessa, ansiosidonnaista on leikattu selkeästi. Uudiskohteissa on isoja riskejä, jopa konkurssin riski jos tarpeeksi moni asunto ei mene kaupaksi ja jos asukkaat eivät maksa vastikkeita. Sitten.sen asunnon ja maksetut rahat menettää.
ÄO alle 80 tontut huutavat työttömille menkää töihin, mutta työnantajia ei pakoteta palkkaamaan. Ilman palkkaa 9e/pv kulukorvauksella ei asuntolainaa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnoissa edelleen mukana tunnearvo mutta korot nousseet. Myyntiä lykätään putkiremontin aattoon asti. Hyvä aika ostaa?
Myyjillä ja välittäjillä on vain yksi tunne = Ahneus
Minä olen parhaillaan myymässä ja haluan omani pois eli sen, mitä olen aikoinani maksanut ja lisäksi jotain remonteista ja parannustöistä. Takkiin tulee joka tapauksessa, koska remontteihin on vuosien varrella mennyt paljon rahaa, mutta polkuhintaan en ole kenellekään myymässä. Omasta mielestäni en ole ahne.
Ostatko käytetyn autonkin kaupasta uuden hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minä ainakin olen erittäin tyytyväinen, että tuli aikoinaan ostettua oma kolmio. Kyllähän sitä pihistellä joutui, että sai maksettua. Nälkää ei sentään tarvinnut nähdä ja mihinkään ulkomaille ei ollut kaipuuta ja olenkin sanonut aikuisille lapsilleni, että vaikka matkan maksaisitte, niin en lähtisi. Nyt kun olen pienellä eläkkeellä, niin pärjään hyvin, kun yhtiövastike on vain 180 e/kk. Ei ole oikeutta eikä tarvetta kelan tukiaisiin. Taloyhtiöstämme huolehditaan hyvin ja korjauksia tehdään. Odotan innolla joskus tulevaa kylpyhuoneremppaa, siihen on rahat säästettynä. Pystyy säästämään joka kuukausi 700 e, kun on nuo asumiskulut pienet."
Paljonko taloyhtiössä on liikehuoneistoja vuokralla? Sijainti? Ei nimittäin ole kolmiossa hoitovastike 180€/kk ilman jotain muita tuloja taloyhtiöllä. Tai sitten on vajaan kaksion kokoinen kolmio.
Kolmioni on 70 neliötä, 2 vessaa (kph), sauna, iso vaatehuone, 13 neliön parveke (jonka lasitutin muuan vuosi sitten) puoliavoin keittiö, jossa on paljon säilytystilaa. Palvelut muutaman sadan metrin etäisyydellä. Autopaikka erillisenä osakkeena. Säästöilläni uudistin täysin keittiön koneineen. Vuoden päästä on säilytysjärjestelmien päivitys vuorossa. Muutoinkin pidän hyvän huolen asunnostani. Ei ole liikehuoneistoja ja kaikki asunnot (40 kpl) ovat velattomia. Mutta en asu Helsingissä enkä lähelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä on alunperin lähtenyt idea, että kämpästä saa automaattisesti voittoa myydessä?! Eihän koko ajan vangemmaksi muuttuvasta tavarasta saa muutoinkaan uuden hintaa!! Koko ketjun ahneus saa asuntomarkkinat vääristyneiksi. Suomalainen maksaa vanhoja taloja ja asuntoja useampaan kertaan. En usko,että tällaista sirkusta on missään muualla.
Asunnonomistajalla tuntuu olevan käsitys, että asuntojen hinnat nousee vaan vaikka asunto kuluu ja kiinteistö vanhenee. Hintakehityksen määrää kuitenkin markkina kaikkine vuorovaikutuksineen. Niitä vuorovaikutuksia on mm. euroopan keskuspankki, sinun oman lainapankkisi osakkeenomistajien ahneus, ja tietenkin yleinen odotus talouden kehityksestä. Ekp, pankit ja hallitus ovat syösseet suomen syvään taatumaan joka syvenee toistaiseksi, koska mitään kuluttajan talouteen positiivistaei ole näköpiirissä. Joka muuta väittää on lähinnä syyntakeeton hölmö.
Ostin taloni 17 vuotta sitten. Se oli silloin uusi, olen alkuperäinen asukas. Velkani olen maksanut. Tässä on halpaa asua nyt, kuukausikulut on keskimäärin vain reilut 300 euroa. Joku päivä myynti tulee ajankohtaiseksi, mutta ei vielä. Pitää vaan yrittää huoltaa ja remontoida taloa asianmukaisesti ja toivoa että joku osaa tätä arvostaa sitten kun laitan myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
"Uutinen toteutettu yhteistyössä paniikissa olevien kiinteistövälittäjien kanssa"
Koska asunnon myyjät kovistelee välittäjiä, että mikä on ettei mene kaupaksi - neljä kuukautta jo odotettu ja pudotettu kahdesti hintaa. Ettekö osaa myydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollakorkojen aikana jotkut osti asunnon sillä periaatteella, että myyn tämän jos en pysty maksamaan/ haluan muuttaa muualle. Siinähän nyt myyvät.
Kyllä ostajia olisi jos möisi millä ostajat maksaa. Vlittäjätkään ei ymmärrä mitä ostajan markkinat tarkoittaa. Pitäisi kuunnella ostajaa ja myydä sillä mikä on korkein tarjous, EI yrittää sitä hintaa jonka välittä keksii tai myyjä haluaa.
Niin, myyjät ei millään käsitä, ettei esimerkiksi kaksi vuotta sitten valmistuneesta asunnosta saa samaa hintaa kuin uutena. Uusiakin on myymättä tuhansia. Se pitää vaan niellä se tappio.
Tähän vaikuttaa vielä 2000-luvun alun "asuntopula". 2 vuotta vanhasta (omassa käytössä oll
Jos kalliina aikana muutama vuosi sitten ostit omaan asuinkäyttöösi asunnon taloyhtiöstä velattomaksi, jossa myyntihinta oli 30% ja sijoittajat osti myös, mutta maksavat yhtiölainaa kerran kuussa, olet myydessä kusessa. Takkiin tulee oikein kunnolla. Sijoittajia kiinnostaa vain raha.
Vierailija kirjoitti:
Ostin taloni 17 vuotta sitten. Se oli silloin uusi, olen alkuperäinen asukas. Velkani olen maksanut. Tässä on halpaa asua nyt, kuukausikulut on keskimäärin vain reilut 300 euroa. Joku päivä myynti tulee ajankohtaiseksi, mutta ei vielä. Pitää vaan yrittää huoltaa ja remontoida taloa asianmukaisesti ja toivoa että joku osaa tätä arvostaa sitten kun laitan myyntiin.
Jatkan vielä hinnasta. Olen laittanut talooni suurin piirtein 235 tuhatta. Siinä siis ostohinta plus isommat remontit ja perusparannukset. Jos saan kakkosella alkavan hinnan myydessäni, olen tyytyväinen. Arvonlasku olisi silloin noin 170 euroa kuussa. Kun kulut on reilut 300 euroa kuussa niin taloni on silti tullut minulle edulliseksi asua. Tuskin olisin saanut samankokoista (120 m2) ja -ikäistä vuokra-asuntoa 500 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun myyt, tulee kuntotarkastus. Se mitä siinä ei havaita jää vastuullesi myynnistä viisi vuotta. Kädet ristissä odotat, ettei ostaja vedä sinua oikeuteen löytämästään viasta. Eli se, mitä sinullle jää käteen kauppahinnasta selviää vasta 5 vuoden valitusajan umpeuduttua.
Tarjoan euron.