Maikkari: Kiinteistövälittäjät: "Juuri nyt on hyvä aika asuntokaupoille!"
Jaa? Että juuri nyt?
Olettekos joskus kuulleet kiinteistövälittäjän kertovan, että nyt on huono aika asuntokaupoille?
Tai pankin sanovan, että nyt ei kannata ottaa asuntolainaa?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin taloni 17 vuotta sitten. Se oli silloin uusi, olen alkuperäinen asukas. Velkani olen maksanut. Tässä on halpaa asua nyt, kuukausikulut on keskimäärin vain reilut 300 euroa. Joku päivä myynti tulee ajankohtaiseksi, mutta ei vielä. Pitää vaan yrittää huoltaa ja remontoida taloa asianmukaisesti ja toivoa että joku osaa tätä arvostaa sitten kun laitan myyntiin.
Ja sitten kun myyt, tulee kuntotarkastus. Se mitä siinä ei havaita jää vastuullesi myynnistä viisi vuotta. Kädet ristissä odotat, ettei ostaja vedä sinua oikeuteen löytämästään viasta. Eli se, mitä sinullle jää käteen kauppahinnasta selviää vasta 5 vuoden valitusajan umpeuduttua.
Tietenkin tulee kuntotarkastus, se on itsestäänselvää. Kaikkeni olen tehnyt että kaikki olisi kunnossa. Ostaja toki pystyy itse tuhoamaan talon nopeastikin omilla toimenpiteillään. Nopeammin kuin viidessä vuodessa. Täytyy toivoa että tolkun ihminen ostaa :)
Ostajan näkökulmasta paras aika ostaa asunto on silloin kun se on lähes ilmainen. Siis ihan ostajan näkökulmasta. Ja hintahan laskee kun ostajaehdokkaita ei ole. Pakkohan ei kenenkään ole myydä mutta omistajan on pakko maksaa asunnon juoksevat kulut. Kun tarpeeksi monta vuotta on maksanut tyhjän asuntonsa kuluja niin se myyntihalukkuus ja hinta laskevat.
Katsotaanpa faktoja, kun ihmisillä on aivan vääriä mielikuvia.
Asuntojen hinnat ovat olleet jo monta kuukautta pienessä nousussa, eli ainakin pohjat ovat takana tällä erää, vaikka megarallia ei olisikaan tulossa.
Korot ovat laskussa. Juuri Olli Rehn EKP:sta arvioi, että kaksi koronlaskua on luvassa tänä vuonna. Inflaatio euroalueella yllätti alaspäin tänään. Nyt euribor 12 on 3,56 prosenttia.
Ostovoima on ollut nousussa jo vuoden, kun palkankorotuksia tulee, mutta inflaatio on meillä olematon. Esimerkiksi ruoassa jopa hinnat laskevat.
Rakennuslupien määrä on historiallisen alhainen ja uudisrakentaminen seis, joten kasvukeskuksissa kysynnän ja tarjonnan ero kuroutuu umpeen vauhdilla.
Suomen väestökasvu on ennätyksellistä, eli kysyntää kasvukeskuksissa riittää. Toki syrjäseudut jatkavat tyhjenemistään.
Talous on pienessä kasvussa, ei suinkaan lamaa lähelläkään. Tällä hetkellä yritysten luottamusmittarit ovat noususuunnassa. Parhaita lukemia pariin vuoteen.
HIntataso ei ole korjannut. Joku 2,5% kuukausittainen lasku ei auta mitään eikä ole edes vertailukelpoinen kun asuntoja myydään niin vähän.
Ihmiset on laitettu säästämään puskureita, niin mikään ei heilauta asuntokauppaa välittäjien toivomaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnoissa edelleen mukana tunnearvo mutta korot nousseet. Myyntiä lykätään putkiremontin aattoon asti. Hyvä aika ostaa?
Myyjillä ja välittäjillä on vain yksi tunne = Ahneus
Minä olen parhaillaan myymässä ja haluan omani pois eli sen, mitä olen aikoinani maksanut ja lisäksi jotain remonteista ja parannustöistä. Takkiin tulee joka tapauksessa, koska remontteihin on vuosien varrella mennyt paljon rahaa, mutta polkuhintaan en ole kenellekään myymässä. Omasta mielestäni en ole ahne.
Ostatko käytetyn autonkin kaupasta uuden hinnalla?
Talo ei ole auto. Kiinteistön arvo voi noustakin monista eri syistä. Joskus kyllä jonkin harvinaisen autonkin, mutta harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ostajan näkökulmasta paras aika ostaa asunto on silloin kun se on lähes ilmainen. Siis ihan ostajan näkökulmasta. Ja hintahan laskee kun ostajaehdokkaita ei ole. Pakkohan ei kenenkään ole myydä mutta omistajan on pakko maksaa asunnon juoksevat kulut. Kun tarpeeksi monta vuotta on maksanut tyhjän asuntonsa kuluja niin se myyntihalukkuus ja hinta laskevat.
90-luvun lamassa Stadissa myytiin asuntoja muutamalla tonnilla kun omistajat halusi päästä vastikkeiden maksuista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Noin 2 vuotta mennään hinnoissa alas , ei oo mitään kiirettä. Kohta tulee tuhannet uudiskohteet pakkomyyntiin
Espoossa on ns. paremmilla alueilla rakennusfirmoilla kokonaisia valmiita kerrostaloja myymättä. On myös pajlon taloyhtiöitä, joissa suuri osa asunnoista on jäänyt myymättä. Jos rakennusyhtiö kaatuu, kaatuu taloyhtiöt mukana. Että uskokaa vaan pankkien ja välittäjien harhoihin asuntomarkkinan piristymisestä. Ne suoltaa mediaan mitä vaan muka positiivista koska ne ovat kaulaansa myöten suossa noiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin taloni 17 vuotta sitten. Se oli silloin uusi, olen alkuperäinen asukas. Velkani olen maksanut. Tässä on halpaa asua nyt, kuukausikulut on keskimäärin vain reilut 300 euroa. Joku päivä myynti tulee ajankohtaiseksi, mutta ei vielä. Pitää vaan yrittää huoltaa ja remontoida taloa asianmukaisesti ja toivoa että joku osaa tätä arvostaa sitten kun laitan myyntiin.
Ja sitten kun myyt, tulee kuntotarkastus. Se mitä siinä ei havaita jää vastuullesi myynnistä viisi vuotta. Kädet ristissä odotat, ettei ostaja vedä sinua oikeuteen löytämästään viasta. Eli se, mitä sinullle jää käteen kauppahinnasta selviää vasta 5 vuoden valitusajan umpeuduttua.
Tietenkin tulee kuntotarkastus, se on itsestäänselvää. Kaikkeni olen tehnyt että kaikki olisi kunnossa. Ostaja toki pystyy itse tuhoamaan talon nopeast
Vaan markkinoilla pyörii paljon myös ns. ammattivalittajia, jotka tietoisesti etsii kohteita joilla pääsee tekemään tilin. Toivottavasti osaat välttää sellaiset. Muistat varmaan kun suomen asunnoista oli 10-15v sitten yhtä-äkkiä lehtijuttujen mukaan varmaan puolet enemmän ja vähemmän homeessa ja lakimiehet tienasivat kuin automaatista. Nyt toi hulluus on hiukan saanut tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat ovat olleet jo monta kuukautta pienessä nousussa, eli ainakin pohjat ovat takana tällä erää, vaikka megarallia ei olisikaan tulossa.
Korot ovat laskussa. Juuri Olli Rehn EKP:sta arvioi, että kaksi koronlaskua on luvassa tänä vuonna. Inflaatio euroalueella yllätti alaspäin tänään. Nyt euribor 12 on 3,56 prosenttia.
Ostovoima on ollut nousussa jo vuoden, kun palkankorotuksia tulee, mutta inflaatio on meillä olematon. Esimerkiksi ruoassa jopa hinnat laskevat.
Rakennuslupien määrä on historiallisen alhainen ja uudisrakentaminen seis, joten kasvukeskuksissa kysynnän ja tarjonnan ero kuroutuu umpeen vauhdilla.
Suomen väestökasvu on ennätyksellistä, eli kysyntää kasvukeskuksissa riittää. Toki syrjäseudut jatkavat tyhjenemistään.
Talous on pienessä kasvussa, ei suinkaan lamaa lähelläkään. Tällä hetkellä yritysten
Missä pankissa tai asunnonvälitystoimistossa työskentelet? Onko lotto vetämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Haluaa se kiinteistövälittäjäkin syödä.
Minun pöydässä ei ole tilaa loisille.
No sitten vaan ostamaan ja myymään ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnoissa edelleen mukana tunnearvo mutta korot nousseet. Myyntiä lykätään putkiremontin aattoon asti. Hyvä aika ostaa?
Myyjillä ja välittäjillä on vain yksi tunne = Ahneus
Minä olen parhaillaan myymässä ja haluan omani pois eli sen, mitä olen aikoinani maksanut ja lisäksi jotain remonteista ja parannustöistä. Takkiin tulee joka tapauksessa, koska remontteihin on vuosien varrella mennyt paljon rahaa, mutta polkuhintaan en ole kenellekään myymässä. Omasta mielestäni en ole ahne.
Ostatko käytetyn autonkin kaupasta uuden hinnalla?
Talo ei ole auto. Kiinteistön arvo voi noustakin monista eri syistä. Joskus kyllä jonkin harvinaisen autonkin, mutta harvemmin.
Ja aina voi elää omassa turvallisessa kuplassaan, ja olla välittämättä mitä ympärillä tapahtuu. Sillä kuplalla on taipumus vaan puhjeta ennemmin tai myöhemmin.
Nyt ei kannata ostaa kannattaa rauhassa odottaa että hinnat laskee niin tarvitsee vähemmän lainaa.
"Kolmioni on 70 neliötä, 2 vessaa (kph), sauna, iso vaatehuone, 13 neliön parveke (jonka lasitutin muuan vuosi sitten) puoliavoin keittiö, jossa on paljon säilytystilaa. Palvelut muutaman sadan metrin etäisyydellä. Autopaikka erillisenä osakkeena. Säästöilläni uudistin täysin keittiön koneineen. Vuoden päästä on säilytysjärjestelmien päivitys vuorossa. Muutoinkin pidän hyvän huolen asunnostani. Ei ole liikehuoneistoja ja kaikki asunnot (40 kpl) ovat velattomia. Mutta en asu Helsingissä enkä lähelläkään."
No hyvä, jos itse olet tyytyväinen.
Kaikki kovat faktat näyttävät siihen suuntaan, että asuntomarkkina on vakaa ja pohjat takana. Mielikuvat sen sijaan ovat happamia, kun pelätään lamaa, sotaa, valtion velkaantumista ja monta muuta asiaa. Yleinen synkkyys yhteiskunnassamme on jotain, mitä ei ole nähty sitten 1990-luvun laman pahimpien aikojen.
Tuota kiinteistövälittäjät ovat toitottaneet niin kauan kuin minä muistan, eli 1980-90-lukujen taiteesta asti!
Vierailija kirjoitti:
Talous on pienessä kasvussa, ei suinkaan lamaa lähelläkään. Tällä hetkellä yritysten
Tiesitkö, että lehmäkin lentää, jos sen laittaa lentokoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Tuota kiinteistövälittäjät ovat toitottaneet niin kauan kuin minä muistan, eli 1980-90-lukujen taitteesta asti!
korjattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä pahinta, tuolla osa ostajista koittaa myös kusettaa rahaa myyjältä.
Paras keino suojautua tuolta on myynnin jälkeen hoitaa ne rahat pois itseltään perillisille tai muuta vastaavaan. Sen jälkeen ostaja saa vinkua vaikka maailman tappiin, mutta ei tule saamaan senttiäkään jos rahaa ei vain ole mistä ottaa.
Noista kuluneista renkaista varoittelijoita on tosiaan aika-ajoin, yleensä renkaanvaihtosesongin aikaan kun myyjillä on varastot täynnä. Todellisuudessa renkaat kovettuu vanhetessaan ja kuluu nopeammin oikeasti siihen 1,6 mm vaihtokuntoon.