Miksi kouluttaudutte matalapalkka-alalle ja itkette kun palkka on pieni?
Miten joku voi olla noin tyhmä. Katkeroituu palkastaan vaikka se on ollut tiedossa. Palkat on julkisia.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään kertaa en itkenyt ole,vituttanut on monta kertaa opastaa näille "lukeneille" yksinkertaista asiaa.
Vain noin päin saa kommentoida. Yksinkertaisia asioita kun joutuu "lukemattomille" selittämään, ei vitutusta saa näyttää.
Meillä ainakin näiltä nk. asiantuntijatyötä tekeviltä tulee sen luokan aivopieruja ehdotuksia että ihmetyttää missä näitä tutkintoja lie suorittaneet. Resursseja ja energiaa tuhlataan päättömiin projekteihin ja aina vaan se pyörä keksitään uudelleen. Maanpinnallepalautus on aina tehonnut. Aivotyötä? Noh....
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on aika yksinkertainen. Ymmärtäneekö, että palkka on monilla aloilla pieni, mutta ilman näiden töiden tekijöitä tämä yhteiskunta ei pyörisi?
Kuinka moni kuitenkaan vapaaehtoisesti olisi valinnut matalapalkka-alan ellei työ itsessään ole mielekästä. Helppo sanoa, että yhteiskunta ei pyörisi ilman matalapalkkatöitä, mutta kuinka moni luopuisi omasta mieluisasta työstään ns. yhteikunnan hyväksi? En minä ainkaan ajattele yhteiskuntaa tehdessäni ratkaisuja ainutkertaisen elämän elääkseni. Hautajaisissa kukaan ei muistele, että kylläpä vainaja teki paljon yhteikunnan hyvöksi (paitsi heidän kohdallan, jotka tekivät ns. suuria tekoja). Haudassa taasen ei lohduta, että moppasinpa ahkerasti tai kylläpä skannasin tehokkaasti tuotteita kaupankassalla.
No tää nyt ei liity siihen että ilman siivoojia, hoitajia, ym yhteiskunta luhistuisi parissa viikossa.
Ei kaikki pääse unelmatyöhönsä, usein pitää tehdä sitä työtä minkä sattuu saamaan.
Palkasta ei ole paljon iloa, jos työ tuntuu pakkotyöltä.
Toisaalta isosta liksastaVoi varmaan säästää ja sijoittaa niin että voi jäädä pois töistä ennen eläkeikää.
Matalapalkka aloille, kuten monille muillekin aloille, kouluttaudutaan ensisijaisesti siksi, että itse ala ja työ kiinnostaa, siihen koetaan luontaista taipumusta. Kun näin tapahtuu, yleensä oikeat ihmiset päätyvät oikeille aloille.
Kaikkien vahvuus ei ole, tai heitä ei kiinnosta teoreettinen työ, vaan käytännöllinen työ, mutta kuka sanoo, että käytännöllinen työ olisi vähemmän arvokasta tai vaikuttavaa.
Palkkojen tasa-arvoisuudesta puhuttaessa on tuskin useinkaan kyse ahneudesta tai kateudesta, vaan oikeudenmukaisuuden ja kohtuullisuuden tunteista. Täyttä työpäivää tekevä ihminen kokee keskimäärin, että hän olisi oikeutettu saamaan työpanoksestaan noin keskimääräisen työssäkäyvän ihmisen palkan. Palkan jolla elää keskimääräisen ihmisen elämää, ei sen enempää eikä vähempää. Sen mukaanhan kaikki yhteiskunnassamme on hinnoiteltu. Jos mennään kovasti sen alle, alkaa elämä käydä taloudellisesti tukalaksi.
Koulutustasosta riippumatta on olemassa töitä, joiden tekemiseen ei muista ole. Kaikista ei ole lääkäriksi, mutta ei myöskään kirvesmieheksi. Molempia tarvitaan, eikä voida oikeastaan sanoa, että yksi olisi toista tärkeämpi.
Koulutustasoon katsomatta on olemassa aloja, joita ilman ihmiset eivät pysyisi elossa tai yhteiskunta pyörisi. Tosiasia onkin, ettei työn yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja palkka aina kohtaa.
Esimerkkeinä. Varhaiskasvatuksen ja luokanopettajien ansiota on pitkälti se, millaisia veronmaksajia tähän maahan kasvaa. Sähkömiehen ansiota merkittäviltä osin se, että moderni sähköinen tietoyhteiskuntamme pyörii. Maanviljelijöiden ansiota se, että me ylipäätään olemme elossa. Siivoojien ja roskakuskien ansiota se, että emme kuole kulkutauteihin.
Miksi me ylipäätään haluamme enemmän palkkaa kuin muut, miksi meille ei sovi, että kaikki saisivat saman verran? Olemmeko ahneita materialisteja? Olemmeko ylpeitä tai heikolla itsetunnolla varustettuja ja haluamme erottautua muista eduksemme? Emmekö osaa vielä arvostaa riittävästi muiden työpanosta?
Kaikkia ei oikeasti jaksa kiinnostaa kemia, lääkärin työ, rahan sijoittaminen, taloustiede, juridiikka...
Luoja mikä ketju, muut vääntää empatiakyvyttömälle narsistille asiaa jota se ei kykene mt-ongelmansa takia ymmärtään.
Narsisti ei parane eikä ymmärrä, se kuuluu hylätä ja jättää kuoleen yksin, se haluaa ja ansaitsee sen.
Monella ei ole vaihtoehtoa. Lähihoitajakoulutus voi olla ainoa mahdollinen, koska sinne tarvitaan ihmisiä ja kukaan tolkullinen ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei oikeasti jaksa kiinnostaa kemia, lääkärin työ, rahan sijoittaminen, taloustiede, juridiikka...
Ja monet pyrkii vuosikausia lääkikseen ja oikikseen ym niihin koskaan pääsemättä. Ei pelkät istumalihakset riitä vaikka niin aina väitetään.
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkka aloille, kuten monille muillekin aloille, kouluttaudutaan ensisijaisesti siksi, että itse ala ja työ kiinnostaa, siihen koetaan luontaista taipumusta. Kun näin tapahtuu, yleensä oikeat ihmiset päätyvät oikeille aloille.
Kaikkien vahvuus ei ole, tai heitä ei kiinnosta teoreettinen työ, vaan käytännöllinen työ, mutta kuka sanoo, että käytännöllinen työ olisi vähemmän arvokasta tai vaikuttavaa.
Palkkojen tasa-arvoisuudesta puhuttaessa on tuskin useinkaan kyse ahneudesta tai kateudesta, vaan oikeudenmukaisuuden ja kohtuullisuuden tunteista. Täyttä työpäivää tekevä ihminen kokee keskimäärin, että hän olisi oikeutettu saamaan työpanoksestaan noin keskimääräisen työssäkäyvän ihmisen palkan. Palkan jolla elää keskimääräisen ihmisen elämää, ei sen enempää eikä vähempää. Sen mukaanhan kaikki yhteiskunnassamme on hinnoiteltu. Jos mennään kovasti sen alle, alkaa elämä käydä taloudellisesti tukalaks
Fiksu kirjoitus. AP taitaa olla vain trolli tarkoituksenaan provosoida. Mutta oikeasti löytyy ihmisiä jotka kouluttautuvat tiettyihin ammatteihin vain egonsa/imagonsa vuoksi. Onhan se ihan mahtavaa sukujuhlissa sanoa ylevästi olevansa dippainssi/juristi tai sumerin kielen diftongeista väitöskirjan tehnyt. Ettei vaan luulla rahvaaksi.
Miten ap voi olla noin tyhmä, ettei tajua, ettei kaikilla ole mahdollisuuksia kouluttautua mihin tahansa.
Enkä ymmärrä ap:n kaltaisia, jotka halveksivat ihmisiä niiden työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään kertaa en itkenyt ole,vituttanut on monta kertaa opastaa näille "lukeneille" yksinkertaista asiaa.
Vain noin päin saa kommentoida. Yksinkertaisia asioita kun joutuu "lukemattomille" selittämään, ei vitutusta saa näyttää.
Meillä ainakin näiltä nk. asiantuntijatyötä tekeviltä tulee sen luokan aivopieruja ehdotuksia että ihmetyttää missä näitä tutkintoja lie suorittaneet. Resursseja ja energiaa tuhlataan päättömiin projekteihin ja aina vaan se pyörä keksitään uudelleen. Maanpinnallepalautus on aina tehonnut. Aivotyötä? Noh....
T. Eri
Tämä. He eivät osaa suunnitella näitä laitteita, joilla tänne näpytämme. Kyllä siihen matalampi koulutus vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi niin kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym työt?
En minä ainakaan suunnittele uraani sen perusteella, kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym. työt, jos en minä. Minua kiinnostaa sellainen ala, joka tarjoaa mielenkiintoista työtä ja kunnon palkkauksen. En todellakaan aio uhrata omaa elämääni ja unelmiani miettimällä, miten yhteiskunta pärjää ilman minua noissa ammateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi niin kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym työt?
En minä ainakaan suunnittele uraani sen perusteella, kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym. työt, jos en minä. Minua kiinnostaa sellainen ala, joka tarjoaa mielenkiintoista työtä ja kunnon palkkauksen. En todellakaan aio uhrata omaa elämääni ja unelmiani miettimällä, miten yhteiskunta pärjää ilman minua noissa ammateissa.
No eihän tässä nyt siitä ole kyse. Vaan siitä että matalapalkka-alojen matalaa palkkaa perustellaan sillä, että "mikset kouluttautunut paremmin?". No, jos kaikki onnistuisivat kouluttautumaan paremmin, niin kuka tekisi ne huonosti palkattujen alojen työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on aika yksinkertainen. Ymmärtäneekö, että palkka on monilla aloilla pieni, mutta ilman näiden töiden tekijöitä tämä yhteiskunta ei pyörisi?
Kuinka moni kuitenkaan vapaaehtoisesti olisi valinnut matalapalkka-alan ellei työ itsessään ole mielekästä. Helppo sanoa, että yhteiskunta ei pyörisi ilman matalapalkkatöitä, mutta kuinka moni luopuisi omasta mieluisasta työstään ns. yhteikunnan hyväksi? En minä ainkaan ajattele yhteiskuntaa tehdessäni ratkaisuja ainutkertaisen elämän elääkseni. Hautajaisissa kukaan ei muistele, että kylläpä vainaja teki paljon yhteikunnan hyvöksi (paitsi heidän kohdallan, jotka tekivät ns. suuria tekoja). Haudassa taasen ei lohduta, että moppasinpa ahkerasti tai kylläpä skannasin tehokkaasti tuotteita kaupankassalla.
No tää nyt ei liity siihen että ilman siivoojia, hoitajia, ym yhteiskunta luhistuisi parissa viikossa.
Ei kaikki pääse unelmatyöhönsä, usein pitää tehdä sitä työtä minkä sattuu saamaan.
Työelämässä asenteella on valtava merkitys sille, millaisia mahdollisuuksia ja työtehtäviä meille avautuu. Jos lähdemme liikkeelle ajatuksella "pitää tehdä sitä työtä, minkä sattuu saamaan", päädymme usein juuri siihen tekemään työtä, joka ei välttämättä vastaa toiveitamme tai taitojamme. Tämä passiivinen suhtautuminen johtaa helposti tilanteeseen, jossa tyydymme vähään emmekä pyri aktiivisesti löytämään parempia mahdollisuuksia tai kehittämään itseämme.
Toisaalta, jos asenteemme on "teen kaikkeni päästäkseni unelma-ammattiini", meillä on paljon paremmat mahdollisuudet todella saavuttaa se. Tämä päättäväinen ja tavoitteellinen asenne näkyy kaikessa toiminnassamme: hankimme tarvittavaa koulutusta, verkostoidumme ja haemme aktiivisesti mahdollisuuksia, jotka vievät meitä kohti tavoitettamme. Kun olemme valmiita tekemään töitä unelmamme eteen, olemme myös valmiimpia kohtaamaan haasteet ja voittamaan esteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässä nyt siitä ole kyse. Vaan siitä että matalapalkka-alojen matalaa palkkaa perustellaan sillä, että "mikset kouluttautunut paremmin?". No, jos kaikki onnistuisivat kouluttautumaan paremmin, niin kuka tekisi ne huonosti palkattujen alojen työt?
No ehkä silloin niiden matalapalkka-alojenkin palkat nousisivat kun kukaan ei suosituisi tekemään niin huonopalkkaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Monella ei ole vaihtoehtoa. Lähihoitajakoulutus voi olla ainoa mahdollinen, koska sinne tarvitaan ihmisiä ja kukaan tolkullinen ei mene.
Miksi monella ei ole muita vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isommasta vaivasta ei palkita paremmalla palkalla, niin miksi kukaan tekisi enemmän töitä opintojen eteen samalla työvuosiaan menettäen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ikinä osaa vastata että kuka ne huonopalkkaiset työt sitten tekee.
Jos niille aloille tulee työvoimapulaa niin niiden palkat nousevat sellaisiksi että tekijöitä alkaa riittää. Sillä tavalla toimii kysynnän ja tarjonnan laki.
Niillä aloilla on jo työvoimapula mutta palkat ei nouse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on sinun ongelma kun teet uraa.
Kyllä se on meidän kaikkien ongelma, kun sairaaloista loppuu henkilökunta. Jo nyt Suomessa perutaan leikkauksia, kun hoitajia ei ole riittävästi. Jossain vaiheessa kannattaa ruveta maksamaan siitä, että jää henkiin.