Miksi kouluttaudutte matalapalkka-alalle ja itkette kun palkka on pieni?
Miten joku voi olla noin tyhmä. Katkeroituu palkastaan vaikka se on ollut tiedossa. Palkat on julkisia.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
No jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi niin kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym työt?
Näissä hommissa pärjäävät nämä nykyiset maahantulijat. En tosiaankaan haluaisi kilpailla heidän kanssaan samoista työpaikoista, koska tarjontaa löytyy yllin kyllin.
Nykyään koulutus korostautuu ja mahdollisuudet kannattaa hyödyntää. Jos ei tätä tee, niin oma vikahan se on.
Miksi te ette ala huippu urheilijoiksi. Tienestit miljoonia. Ei kun harjoittelemaan.
Myös musiikki ja elokuva alalla maksetaan hyvin.
Kysymys oli ilmeisesti aika nuoren ihmisen tekemä.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiashan ne kaikki palkkataulukot tietää ja näkee elämäntarinansa vähintään 40 vuotiaaksi asti. Opinto-ohjaaja ei meille mistään rahasta puhunut ja omat vanhemmat ei akateemikkoja ole.
Tämä on totta, mutta aina on mahdollisuus uudelleenkouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette ala huippu urheilijoiksi. Tienestit miljoonia. Ei kun harjoittelemaan.
No ei vähänkään paremman alan valinta mitään ylivertaista geneettistä lahjakkuutta vaadi. Huippu-urheilu vaatii.
Siedettävän ammatin opiskelu ei vaadi kuin perselihaksi ja vähäistä bätystelyn välttämistä.
No mä kouluttauduin omalle alalleni ihan tietoisesti, koska en tarvitse suurta palkkaa, ei kiinnosta luoda uraa, ja halusin tutkinnon jolla saan aina töitä. Mun matalapalkkatyön ongelma ei ole matala palkka, koska pärjään sillä ihan hyvin.
Ongelma on se, miten paljon tässä työssä vaaditaan sen palkan eteen. Itseäni ylempänä olevat tekee puolet vähemmän töitä ja vetää tuplasti enemmän palkkaa. Jotenkin sitä oletin että matalapalkkaisissa töissä myös työn kuormittavuus ja työntekijältä vaadittava työpanos olisi pienempi kuin niillä, jotka saa kaksi-kolme kertaa suurempaa palkkaa ja no, oletin väärin. Valitan siis siitä että matalapalkkaisessa työssä työn vaativuus ei korreloi palkan kanssa. Jos vaadittaisiin vähemmän ja oikeassa suhteessa palkkaan nähden, en valittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi niin kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym työt?
Tuskin on sinun ongelma kun teet uraa.
Kyllä se on meidän kaikkien ongelma, kun sairaaloista loppuu henkilökunta. Jo nyt Suomessa perutaan leikkauksia, kun hoitajia ei ole riittävästi. Jossain vaiheessa kannattaa ruveta maksamaan siitä, että jää henkiin.
Edelleen sama kysymys: miksi juuri minun pitäisi kouluttautua lähihoitajaksi tai bussikuskiksi, kun voin valita toisin? Kysymys ei ole siitä, tarvitaanko noita ammatteja, vaan siitä, miksi valitsisin kyseisen ammatin, kun voin aivan hyvin kouluttautua parempipalkkaisempaankin työhön.
Olin kiltti, ahkera ja luokkani priimus, isäpuoleni hoki minulle seitsemän vuoden ajan, että olen tyhmä, laiska enkä osaa mitään.
Tämä varmaan yllättää parempia tuloksia vaativat, että mieliala vaikuttaa jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
No mikä ettei vaikkapa elokuva-alalle? Sieltä löytyy vaikka millä mitalla erilaisia ammatteja kuten tuottaja, ohjaaja, kuvaussuunnittelija, lavastaja, puvustaja ja casting-johtaja. Huippu-urheilijaksi toki vaikeampi päästä, mutta jos urheilu kiinnostaa niin vaikkapa personal trainer, urheilutoimittaja tai urheiluun erikoistunut valokuvaaja.
En voisi kuvitellakkaan istuvani jossain toimistossa koko päivää. Tulisin hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin kiltti, ahkera ja luokkani priimus, isäpuoleni hoki minulle seitsemän vuoden ajan, että olen tyhmä, laiska enkä osaa mitään.
Tämä varmaan yllättää parempia tuloksia vaativat, että mieliala vaikuttaa jatkoon.
Mutta miksi annat isäpuolen mielipiteiden vaikuttaa vielä aikuisenakin? Jos tiedät, että sinulla on akateemista lahjakkuutta mikä estää sinua hankkimasta vaikka maisterin papereita vanhemmalla iällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä ettei vaikkapa elokuva-alalle? Sieltä löytyy vaikka millä mitalla erilaisia ammatteja kuten tuottaja, ohjaaja, kuvaussuunnittelija, lavastaja, puvustaja ja casting-johtaja. Huippu-urheilijaksi toki vaikeampi päästä, mutta jos urheilu kiinnostaa niin vaikkapa personal trainer, urheilutoimittaja tai urheiluun erikoistunut valokuvaaja.
Kaikilla on mahdollisuus alkaa huippu urheilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
En voisi kuvitellakkaan istuvani jossain toimistossa koko päivää. Tulisin hulluksi.
Eihän korkkeapalkka tarkoita välttämättä sitä, että on istuttava toimistossa.
Kiitos vinkistä. Voisikohan vielä opiskella lääkäriksi vaikka ikää on jo 53 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Menkää lukioon. Sitten yliopistoon. Ja korkeasti palkattuja aloja on DI, KTM (kauppatieteet), juristit sekä lääkärit.
Uranne luotte sitten ihan itse.
Hyi, nuo on niin tylsiä aloja. Onneksi jotkut kuitenkin haluaa nuokin hommat hoitaa ettei meidän muiden tarvitse.
Itse en ole matalapalkka alalla, samalla ymmärrän erittäin hyvin ettei joku juristin homma kiinnosta yhtään.
Kyllähän se työ on niin paljon muutakin kuin vain rahaa. Itse kiitollinen, että kiinnostava työ ja riittävä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elokuva-alallakaan kaikissa töissä ole erityisen hyvä palkka ja itseasiassa olen kouluttautunut mediapuolelle. Työn sisältö ja merkityksellisyys tosin korvaisivat vaikkei palkka olisikaan päätähuimaava.eri
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Voisikohan vielä opiskella lääkäriksi vaikka ikää on jo 53 vuotta.
Why One Woman Decided To Become A Doctor At Age 59
https://www.huffpost.com/entry/late-in-life-career_n_5638109
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni matalapalkkainen työ on sellaista, että siitä saa lisäksi työperäisen sairauden? Todella kivaa, jos päätyy sellaisen takia työkyvyttömäksi ennen vanhuuseläkettä.
Ravintola-alalla alkoholisoituminen ennemmin tai myöhemmin on lähes varmaa,toinen on se että se on fysiikalle niin kuormittavaa että paikat hajoo viimeistään reilu nelikymppisenä jos nuoruudesta sinne asti eri keittiöissä viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy todeta että ei tullut mieleenkään sellainen kusetus. Ajattelin lapsesta asti että työnteko on kannattavaa ja kaikki käy sen takia töissä. En tarkastanut alani palkkaa. Ajattelin että työnteolla pärjää hyvin ja ahkeruus palkitaan.
Ajattelin väärin. Lopetin työelämän kolmekymppisenä tehtyäni matalapalkka-alalla hommia noin kymmenen vuotta saatuani nolla euroa säästöön.
Menin tavallaan lakkoon. Palailen työelämään alalle kuin alalle, kun palkat asettuu kannattavalle pohjalle.
Aikoinaan suku muutti töiden takia pois metsistä kaupunkeihin tehtaiden vierelle, koska työnteosta oli tullut kannattavaa ja oli edulliset asumiskustannukset jne.
Nyt käytännössä pitäisi muuttaa takaisin, mutta ei ole metsiä eikä maita enää.
Tyhmä työtä tekee. Työ on nuorille ja tyhmille kunnes hoksaavat huijauksen.
Juuri näin! Meidän suvussa lopetettiin työnteko 2008. Todettiin että eiköhän se ollut tässä. Palkkataso on nytkin sellainen että ei houkuttele töihin.
Opettakaa lapsillenne kalastus ja eräily. Suomessa voi koko kesän elää jokamiehen oikeuksilla ja tulee säästöä. Töihin ei kannata mennä.
Töihin mennään kun asumiskustannukset ja palkat asettuu kannattavalle tasolle. Tämä on kapitalismia.
Älkää suostuku huonoihin työehtoihin. Opetelkaa erätaidot myöhemmin, jos ette vanhemmilta niitä oppineet nuoret ja vanhemmat aikuiset.
Eräily ja taistelukunto. Ylläpitäkää niitä, mutta töitä tehdään vasta kun se on kannattavaa.
Saa poistua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elokuva-alallakaan kaikissa töissä ole erityisen hyvä palkka ja itseasiassa olen kouluttautunut mediapuolelle. Työn sisältö ja merkityksellisyys tosin korvaisivat vaikkei palkka olisikaan päätähuimaava.eri
Ei kaikissa, mutta todennäköisesti parempi kuin siivoojan töissä ja bussikuskin töissä. Ja toki ennen opiskelua kannattaa juuri punnita tarkkaan tuota tulevaa palkkausta ja työn mielekkyyttä.
Kouluttaudun alalle jossa töitä joita tykkään tehdä. Jos elämä menee liian vaikeaksi miin tapan itseni helppoa, suosittelen samaa muille. Velat ja laskut on henkilökohtaisia joten hyvää vittuilua samalla noille verojen maksujen korottajille kun jää rahat saamattu koska varaton.