Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
My husband and I have a workshop. He works and I shop. Eli mies maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Eukko maksaa kaiken. Minulla ei ole varaa
Mulla sama. Kaikki rahat menee kaljaan ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tilanne teillä. Itse annoin vaadittaessa kaikki tuloni miehen käyttöön. Tein myös suurimman osan töistä, metsänhoitoa myöten. Nyt olen leski ja yhtään en saanut säästöön, elän eläkkeestä eläkkeeseen pihistellen. Pitäkää huoli, että saatte omalle tilille edes pikkuisen.
Miten tuo on mahdollista? Kai sinä saat leskeneläkettä? Miehesi kuulostaa olleen aika ikävä ihminen.
Kyllä.
Se hakkasi ja huorasi minkä muilta kolttosiltaan ehti.
Ei se, että se oli myös h#mo, vaan sille kelpasi kaikki kaksijalkaiset tikapuista lähtien...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tilanne teillä. Itse annoin vaadittaessa kaikki tuloni miehen käyttöön. Tein myös suurimman osan töistä, metsänhoitoa myöten. Nyt olen leski ja yhtään en saanut säästöön, elän eläkkeestä eläkkeeseen pihistellen. Pitäkää huoli, että saatte omalle tilille edes pikkuisen.
Tämänkin ketjun perusteella valtaosalla pienituloisista naisista on sama tilanne eli mies maksaa ja elättää. Ja se on ok, jopa toivottava tilanne. Jos tilanne onkin toisin päin niin se onkin ihan kamalaa!
Maksaisitko itse tyytyväisenä kaiken, jos puolisosi tienaisi reilusti enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Onpa tässä ketjussa paljon tosi hyvätuloista porukkaa. Onhan se selvä, että kun tulot alkaa olla kymppitonnin kuukaudessa, sitä voi viskoa ajattelematta sinne ja tänne. Pienituloisten kannattaa seurata rahaa tarkemmin. Minä seuraan yhteisiä ja omia kuluja sentin tarkkuudella ja tiedän aina eurolleen, kuinka paljon rahaa on tileillä. Miehen tilejä ja kuluja en seuraa, koska ei kiinnosta ja meillä on omat rahat. Yhteiset kulut me laitetaan puoliksi.
No esim. me ei varmaankaan olla yleisellä tasolla kovin hyvätuloisia. Rahaa tulee tilille yhteensä 5000€, molemmat käydään töissä. Meille tosin nämä tulot on todella hyvät, koska on eletty vuosia ja vuosia niin että tulot on olleet yhteensä n. 2500€, lapsiperhe.
Mutta mitään kirjanpitoa ei olla koskaan pidetty, koskaan ei olla maksettu mitään "puoliksi" vaan rahat on olleet yhteisiä ihan suhteen alusta alkaen. Omat tilit mutta molemmilla käyttöoikeudet. Kunhan on saatu laskut maksettua edes suht ajallaan, ja ruokaa pöytään, se on riittänyt. Laskut on maksanut se jolla on ollut rahaa, ihan sama mistä ja kenen laskusta on kyse.
Ja sama jatkuu edelleen, rahat on yhteisiä. Meille täysin selvä asia.
Tulojen suhteessa, meillä on yhteinen ns taloustili, jonne molemmat siirtää omilta tileiltään. Minä tienaan tällä hetkellä enemmän, toisinkin päin on ollut.
En jaa. Kukin maksaa omat kulunsa. Yhteisiä kuluja maksetaan milloin mitenkin.
Aika lailla puoliksi. Minä maksan vähän enemmän, koska minulla on isompi palkka. Silloin kun tuloissa oli enemmän eroa, katsottiin että molemmille jää suunnilleen yhtä paljon käyttörahaa.
Mun edesmennyt miesserkku parikymppisenä asui muutaman vuoden yhdessä 10v vanhemman yh-naisen kanssa sen naisen asunnossa ilmaiseksi. Nainen oli vain tyytyväinen kun oli edes joku hänet kelpuuttanut.
Eikös helpoin tapa olisi perustaa yhteinen tili. Molemmat laittaa sitten normaalin työajan mukaan maksetusta nettopalkastaan saman prosenttiosuuden tuolle tilille. Siitä maksetaan kaikki yhteiset menot puoliksi. Tässä tavassa molempien työ on samanarvoinen.
Toki uusperheessä maksetaan omien lasten kulut kaikki itse ellei toisin sovita.
Mikäli asunto on homman kumman, voi toinen maksaa kohtuullisen hoitovastikkeen kokonaan.
Asuminen, laina, vastike, sähkö, vesi, netti, ruoka ja kodin hankinnat ja käyttötavarat kaikki puoliksi, myös lomamatkat, konsertit ja ulkona syömiset puoliksi, auton kulut muuten puoliksi mutta mies ajaa enemmän niin tankkaa useammin. Omat menot (harrastukset, vaatteet, kosmetiikka jne. ) maksetaan itse. Minulla hiukan parempi palkka.
Emme puhu lainkaan rahoista. Kumpikin maksaa jotain. En tiedä, mutta luulisin, että miehellä on isoimmat laskut. Hänellä on isompi palkkakin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös helpoin tapa olisi perustaa yhteinen tili. Molemmat laittaa sitten normaalin työajan mukaan maksetusta nettopalkastaan saman prosenttiosuuden tuolle tilille. Siitä maksetaan kaikki yhteiset menot puoliksi. Tässä tavassa molempien työ on samanarvoinen.
Toki uusperheessä maksetaan omien lasten kulut kaikki itse ellei toisin sovita.
Mikäli asunto on homman kumman, voi toinen maksaa kohtuullisen hoitovastikkeen kokonaan.
Minusta tuo ei kuulosta helpolta, kun on yli 30 vuodessa tottunut siihen että ei ole väliä kumpi maksaa mitäkin. Pääasia ettei kaikki rahat lopu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uusperhe, jossa omat lapseni asuvat kokoaikaisesti luonamme ja miehen lapset vain välillä. Mies omistaa asunnon ja maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Minä maksan ruuat ja päivittäistavarat, sekä autoon liittyvät kulut.
Aito hyväksikäyttötilanne. Mies kerryttää pääomaa ja hänellä on kohta velaton asunto. Sinun rahat menevät pöntöstä alas ja kulutuksen kautta riskiin sekä bensa käryää taivaalle. Sulla ei jää mitään käteen. En ikinä suostuisi tällaiseen.
Tulojen suhteessa. Vaimo tienaa n. 12 t€/kk ja minä 9 t€/kk. Vaimo maksaa vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uusperhe, jossa omat lapseni asuvat kokoaikaisesti luonamme ja miehen lapset vain välillä. Mies omistaa asunnon ja maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Minä maksan ruuat ja päivittäistavarat, sekä autoon liittyvät kulut.
Aito hyväksikäyttötilanne. Mies kerryttää pääomaa ja hänellä on kohta velaton asunto. Sinun rahat menevät pöntöstä alas ja kulutuksen kautta riskiin sekä bensa käryää taivaalle. Sulla ei jää mitään käteen. En ikinä suostuisi tällaiseen.
Sä et suostuisi maksamaan mitään vai? Saahan nainen tuossa rahaa säästöön, kun asumisesta ei tarvitse maksaa mitään.
Meillä mies ei ikinä suostuisi siihen ettei maksa asumisestaan, kun asutaan mun omistamassa talossa. Haluaa maksaa talon peruskorjauksen (remonttilainan), minä maksan verot, vedet, sähköt, vakuutukset ym. Muuten maksellaan mitä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun perusteella valtaosalla pienituloisista naisista on sama tilanne eli mies maksaa ja elättää. Ja se on ok, jopa toivottava tilanne. Jos tilanne onkin toisin päin niin se onkin ihan kamalaa!
Maksaisitko itse tyytyväisenä kaiken, jos puolisosi tienaisi reilusti enemmän?
Miten ihmeessä sait käännettyä noin? Kenenkään ei tule antaa kaikkia tulojaan toisen käyttöön ikinä missään tilanteessa.
Miksi ne pitää jotenkin jakaa? Meillä nainen maksaa kaiken.
Eli maksaa teidän laskut ja ostaa sinunkin ruokasi. Onpa siinä tuhlaavainen vaimo.