Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Eukko maksaa kaiken. Minulla ei ole varaa
Suuri kunnioitus veljeä kohtaan joka on ymmärtänyt hankkia varakkaan eukon! Drizzle, Drizzle.
Miehellä on minua paremmat tulot. Bruttotulot meillä yht. yli 9000 e/ kk. Mies maksaa sähkölaskut (ne on meillä isot), dieselverot, vesilaskut ja jätelaskut. Suunnilleen puoliksi maksetaan vakuutukset, dieselit, kiinteistöverot, teinien menot. Minä maksan suurimman osan ruuista, kodin hankinnoista ja teinien vaatteista. Muita asumisen kuluja tai lainoja ei ole, asuntolaina on jo maksettu ja autolainat myös. Remontit ja matkailu vie paljon, niistä mies maksaa isoimman osan mutta minäkin jotain. Säästöön ja sijoituksiin jää reilu summa joka kk, itselläkin yleensä tonnin verran ja miehellä ehkä enemmänkin.
Minulla on säännölliset tulot, miehellä epäsäännölliset, mutta hän saattaa tienata joinain kuukausina selvästi enemmän kuin minä, toisina vähemmän. Lapsia ei ole, asuntolaina on jo maksettu. Säännöllisesti tulevista laskuista (mm. sähkö, vakuutukset, HS jne.toinen maksaa osan, toinen osan, menevät osapuilleen puoliksi. Vastikkeet menevät puoliksi. Auto ostettu puoliksi, mies ajaa vähän enemmän joten hän ostaa bensaa enemmän, pesettää auton jne. Auton huollot, vakuutukset ja verot puoliksi. Lomamatkat maksetaan puoliksi, matkalla maksetaan ruokailuja puoliksi.
Ruokaa ostetaan vuorotellen, menee suunnilleen puoliksi. Välillä kassalla kinastellaan kumpi "saa" maksaa. Emme ole niin euron päälle tarkkoja. Kummallakin on omat sijoitukset, joita kasvatellaan hieman varhaisempi eläköityminen mielessä.
Näin on menty jo 23 v.
Yhteinen tili johon kummallakin menee tulot ja kumpikin ostaa mitä tarvitsee kulloinkin ostaa helppoa kuin heinänteko se on tasa-arvoista.
Minä maksan, vaimo elää ja asuu.
Laitamme yhteiselle tilille molemmat saman summan. Sieltä menee lainat, laskut ja kortilla ostetaan ruoat.
Molemmilla on kortti tiliin.
Lisäksi säästämme toiselle tilille rahaa matkoihin ja isompiin kodin hankintoihin.
Loput omat rahat voi käyttää miten haluaa.
Omat luottokortit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on säännölliset tulot, miehellä epäsäännölliset, mutta hän saattaa tienata joinain kuukausina selvästi enemmän kuin minä, toisina vähemmän. Lapsia ei ole, asuntolaina on jo maksettu. Säännöllisesti tulevista laskuista (mm. sähkö, vakuutukset, HS jne.toinen maksaa osan, toinen osan, menevät osapuilleen puoliksi. Vastikkeet menevät puoliksi. Auto ostettu puoliksi, mies ajaa vähän enemmän joten hän ostaa bensaa enemmän, pesettää auton jne. Auton huollot, vakuutukset ja verot puoliksi. Lomamatkat maksetaan puoliksi, matkalla maksetaan ruokailuja puoliksi.
Ruokaa ostetaan vuorotellen, menee suunnilleen puoliksi. Välillä kassalla kinastellaan kumpi "saa" maksaa. Emme ole niin euron päälle tarkkoja. Kummallakin on omat sijoitukset, joita kasvatellaan hieman varhaisempi eläköityminen mielessä.
Näin on menty jo 23 v.
Oletteko naimisissa ja onko teillä avioehtoa?
Mies maksaa nyt kaiken kun en ole töissä. Aiemmin oli toisinpäin. Yhteiselle tilille tulee kaikki ja yhdessä eletään joten ei mitään väliä kumpi maksaa mitäkin.
Me maksamme kilpaa kuluja mitä liittyy asumiseen ja elämiseen. Riitelemme vain siitä, kumpi SAA maksaa.
Samassa suhteessa kuin tulot eli jos toisella 2x tulot niin maksaa 2/3 ja toinen 1/3. Reilulta tuntuu. Voidaan elää leveämmin kuin jos joutuis pienempituloisen mukaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uusperhe, jossa omat lapseni asuvat kokoaikaisesti luonamme ja miehen lapset vain välillä. Mies omistaa asunnon ja maksaa kaikki siihen liittyvät kulut. Minä maksan ruuat ja päivittäistavarat, sekä autoon liittyvät kulut.
No sua kustaan linssiin ihan urakalla!
Mies maksaa kaiken ja minä elän. Hyvä diili.
Sähköautolla ajetaan niin ei maksa käytännössä mitään. Asunto on papereissa 50/50 eli silloin jo lainkin mukaan mitää myös lainaa lyhentää omistusosuuksien mukaan. Äläkä ala vängätä vastaan, tämä on itsestäänselvä asia ja myös verottajan sivuilla moneen kertaan käsitelty asia.
Vierailija kirjoitti:
Samassa suhteessa kuin tulot eli jos toisella 2x tulot niin maksaa 2/3 ja toinen 1/3. Reilulta tuntuu. Voidaan elää leveämmin kuin jos joutuis pienempituloisen mukaan elämään.
Miksi paremmista tuloista pitää kateusrangaista tuolla tavalla kun verotuksessa jo rangaistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paremmista tuloista pitää kateusrangaista tuolla tavalla kun verotuksessa jo rangaistaan?
No just sen takia että voidaan elää leveämmin. Jos elettäisiin 50/50 niin pienituloisella ei olisi varaa näin isoon asuntoon ja perheen lomamatkoihin tai yhtään mihinkään koska kaikki sen rahat menisi peruskuluihin. Jouduttaisiin asumaan pienemmässä asunnossa, ei hienoja reissuja ja syötäisiin tylsemmin yms. Nyt isompituloinen maksaa enemmän mutta koko perhe saa myös paremman elämän.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautolla ajetaan niin ei maksa käytännössä mitään. Asunto on papereissa 50/50 eli silloin jo lainkin mukaan mitää myös lainaa lyhentää omistusosuuksien mukaan. Äläkä ala vängätä vastaan, tämä on itsestäänselvä asia ja myös verottajan sivuilla moneen kertaan käsitelty asia.
Jos avioliitossa maksaa yhteistä lainaa, on ihan sama kumpi sitä lyhentää. Avoliitosta en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Eukko maksaa kaiken. Minulla ei ole varaa
Rakastat ilmeisesti kauniisti ihanaa V A I M O A S I.
Kauanko olette olleet avioliitossa?
Missä kirkossa teidät on vihitty?
Mies maksaa asuntolainan, vakuutuksen ja veron. Minä maksan sähkön, veden ja jätelaskun.
Mies tankkaa omat ja perheen yhteiset menot. Itse tankkaan omat menoni, ei kyllä olla kovin tarkkoja tästä. Minä maksan ruuasta ja lasten kuluista enemmän. Tienaan myös enemmän ja teen etätöitä, joten työmatkoihin ei kulu rahaa.
Ollaan naimisissa.
Me lapseton eläkeläispariskunta.
Yhteinen tili jonne molempien eläke menee. Sieltä kaikki elämisen kulut menee eikä mietitä sen enempää.
Joskus nauretaan että tämä menee minun/ sinun eläkkeestä.
Omistukset on 50/50