Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan naiset huijjaa, kyllä hölmö saa olla jos niihin luottaa. Jos etsii rehellistä naista niin täytyy myöntää etten minäkään tiedä mistä sellaisen vois edes tunnistaa.
Siitä, että nainen itse ehdottaa tai haluaa avioehtoa ilman suostuttelua.
Toki lähtökohtana toki on aiemmin, että ihan persaukista rahahaukkaa ei kannata ottaa.
Oikeasti se kertoo ihmisestä hyvin paljon jo heti alussa, että onko taloustilanne sellainen, että onko taustalla kulutusluottoja vai säästöjä.
Itse olen sen kannalla, että lapsiperheessä on vain yhteisiä rahoja. Mutta lapseton pariskunta kun on kyseessä en ymmärrä sitä, että ruokakulut puoliksi. Millä ihmeen perusteella, kun mies yleensä syö tuplasti sen mitä nainen, eikä välttämättä edes käy yhtä usein ruokakaupassa tai laita ruokaa. Ei kyllä meikäläiselle sopisi tuo.
Nyt sitten avioeron jälkeen nainen huomaa ruokakulujen huiman pudotuksen.
Laitetaan molemmat sama summa yhteiselle tilille kerran kuukaudessa, josta maksetaan mm. ruoka, sähkö, vesi, netti, toisen auton vakuutus ja verot sekä kotivakuutus ja lapsen harrastukset. Asuntolaina maksetaan puoliksi. Lisäksi maksetaan yhdessä hankinnat lapselle ja koiralle.
Mies tienaa vuositasolla bruttona 10-15k enemmän kuin minä, joten maksaa oman auton kustannukset ja pääasiallisesti enemmän autojen korjauksista, lomamatkoista tai kodin hankinnoista. Maksetaan molemmat omat harrastekustannukset ja vaatehankinnat tms. itse.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohta omat rahat ja omat tilit. Karsastaa ajatus, että joku käyttää toisen tienaamia rahoja.
...
Kaikki henk.koht. eli vaatteet yms. maksetaan itse omista rahoista, seka harrastukset välineineen (vesijetit, hevoset, moottoripyörät jne mitä ikinä sattuu olemaan), teet kaikki henk.koht. molemmat maksaa itse kuluineen.
Olen utelias. Miksi toinen ei voisi maksaa vaikka toisen harrastusta, tämä on siis ilmeisesti joku periaate, kun ei saa toisen tienaamia rahoja käyttää?
Meillä on ihan tavallista että jos mies on maksanut vaikka jonkun isomman remonttijutun eikä hänellä ole varaa vaikka ostaa juuri nyt mp-kypärää, minä voin maksaa sen kypärän jos hän sellaisen nyt tarvitsee. Tai voin ostaa hänelle hyvät vaelluskengät. Hän taas voi maksaa mun auton huollot, kalliin ulkotakin tai vaikka mun koirani. Täysin normaalia meillä. Raha on vain rahaa ja rahat on yhteisiä.
Meillä minä olen naisena huomattavasti isotuloisempi (miehen netto n. 4k, minun yli 8k). Palkkapäivänä kummankin tileiltä siirretään 40% taloustilille, 30% säästöön ja loput 30% kumpikin voi käyttää ihan miten haluaa.
Taloustililtä maksetaan kaikki asumiseen ja kulkemiseen liittyvät menot, netti, puhelinlaskut, vakuutukset sekä ruoka- ja taloustavaraostokset. Meillä on erillinen luottokortti rinnakkaiskortilla jolla kumpikin maksaa ostokset kaupassa asioidessaan ja lasku maksetaan kerran kuussa.
Minun bonuksilla tehdään isompia hankintoja (huonekalut, viihde-elektroniikka, harrastusvälineet) tarpeen mukaan.
Ollaan oltu yhteistaloudessa 25 vuotta ja aikanaan aloitettu nollasta. Minulle ei ole mikään ongelma osallistua isommalla osuudella koska yhdessä tähän nykyiseen tilanteeseen on päästykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaiken muun paitsi ruuat. Velkaa ei ole.
Mies maksaa auton ja talon. Sinä ruuat.
Erossa miehelle jää talo ja auto. Sinulle 5000kg ulostetta.
Näin on käynyt monelle.
Miehesi on ollut todella fiksu, sinä et. Kannattaa alkaa miettimään, että miten saatte omaisuutta tasoitettua...Tämä minuakin ketjussa kauhistuttaa. Todennäköistä on myös se että naiset tekevät suurimman osan kotitöistä ja lastenhoidosta. Miehet kerryttävät omaisuutta ja nainen tekee kaikki hommat ja maksaakin vielä. Hyvin on heterorakkaus ilmaisin palveluksineen sosiaalistettu naisiin.
Miehet väittävät naisten olevan golddiggereitä, mutta taitaapa olla aivan toisin.
Naisella tulee aina olla omaa omaisuutta ja säästöjä. Vaatikaa reilumpaa talouden jakamista. S
Ei, mies ei koskaan välitä naisen rahoista, ei niitä ikinä edes ole koska kaikki menee mitä tulee
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitää jotenkin jakaa? Meillä mies maksaa kaiken.
Mullakin on ollu sellasia tyttöystäviä, että mä maksan kaiken ja pikku sponssin vielä lisäks.
Laskut paperisina ja se maksaa joka hakee postin.
Tätä ketjua lukiessani monelle näyttää olevan tärkeätä yhteinen tili. En ymmärrä miksi. Me emme ole koskaan puhuneet yhteisestä tilistä. Olemme olleet useita vuosia yhdessä. Lapsiakin on. Meillä raha asiat toimii ilman edestakaisin siirtelyä.
Kaupassa maksetaan ja ostetaan mitä tarvitaan. Jos ostoksissa on vaikka minulle tulevat kengät niin mies voi ne hyvin maksaa. Sen kummemmin pyytelemättä rahaa takaisin.
Nyt joku alkaa inisemään luottamuksesta. Meillä on luottamusta keskenämme. Eikä olla koskaan katsottu kumpi maksaa mitäkin. Tarpeeseen ostetaan. Laskut maksetaan. Yhdessä asutaan ollaan silloin rahatkin ovat "yhteisiä". EI SIIHEN TARVITA YHTEISTÄ TILIÄ.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen naisena huomattavasti isotuloisempi (miehen netto n. 4k, minun yli 8k). Palkkapäivänä kummankin tileiltä siirretään 40% taloustilille, 30% säästöön ja loput 30% kumpikin voi käyttää ihan miten haluaa.
Taloustililtä maksetaan kaikki asumiseen ja kulkemiseen liittyvät menot, netti, puhelinlaskut, vakuutukset sekä ruoka- ja taloustavaraostokset. Meillä on erillinen luottokortti rinnakkaiskortilla jolla kumpikin maksaa ostokset kaupassa asioidessaan ja lasku maksetaan kerran kuussa.
Minun bonuksilla tehdään isompia hankintoja (huonekalut, viihde-elektroniikka, harrastusvälineet) tarpeen mukaan.
Ollaan oltu yhteistaloudessa 25 vuotta ja aikanaan aloitettu nollasta. Minulle ei ole mikään ongelma osallistua isommalla osuudella koska yhdessä tähän nykyiseen tilanteeseen on päästykin.
Mielenkiinnosta kyselen mitä teet työksesi kun netto on yli 8k eli brutto jotain 15k? Siihen ei moni pysty, vai onko mukana pääomatuloja vai oletko yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohta omat rahat ja omat tilit. Karsastaa ajatus, että joku käyttää toisen tienaamia rahoja.
...
Kaikki henk.koht. eli vaatteet yms. maksetaan itse omista rahoista, seka harrastukset välineineen (vesijetit, hevoset, moottoripyörät jne mitä ikinä sattuu olemaan), teet kaikki henk.koht. molemmat maksaa itse kuluineen.
Olen utelias. Miksi toinen ei voisi maksaa vaikka toisen harrastusta, tämä on siis ilmeisesti joku periaate, kun ei saa toisen tienaamia rahoja käyttää?
Meillä on ihan tavallista että jos mies on maksanut vaikka jonkun isomman remonttijutun eikä hänellä ole varaa vaikka ostaa juuri nyt mp-kypärää, minä voin maksaa sen kypärän jos hän sellaisen nyt tarvitsee. Tai voin ostaa hänelle hyvät vaelluskengät. Hän taas voi maksaa mun auton huollot, kalliin ulkotakin tai vaikka mun koirani. Täysin normaalia meillä. Raha on vain rahaa ja
Minä neulon ja luen, mies harrastaa kalastusta. Minun harrastus maksaa langat ja joskus neulelehdet, puikot nyt kestää elinikäni. Miehellä on pari venettä, niihin vakuutukset ja tolkuton määrä kalastustarvikkeita. Se nyt on ihan selvä, että kumpikin maksaa omat harrastuskulut itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Meillä on ihan tavallista että jos mies on maksanut vaikka jonkun isomman remonttijutun eikä hänellä ole varaa vaikka ostaa juuri nyt mp-kypärää, minä voin maksaa sen kypärän jos hän sellaisen nyt tarvitsee. Tai voin ostaa hänelle hyvät vaelluskengät. Hän taas voi maksaa mun auton huollot, kalliin ulkotakin tai vaikka mun koiran
Minä neulon ja luen, mies harrastaa kalastusta. Minun harrastus maksaa langat ja joskus neulelehdet, puikot nyt kestää elinikäni. Miehellä on pari venettä, niihin vakuutukset ja tolkuton määrä kalastustarvikkeita. Se nyt on ihan selvä, että kumpikin maksaa omat harrastuskulut itse.
Perhe ja lapset on naisen harrastus.
Perhe ja lapset on naisen harrastus.
Ei ole.
Maksan asumisen, autokulut ja kaikki lomamatkat. Kauppa- ja ravintolakulut menevät puoliksi.
Asun miesystäväni omistamassa asunnossa, en maksa mitään asumisesta.
Minulla on oma asunto, jossa asuu vuokralaiset ja maksan palkkatuloilla ja vuokratuloilla lainaa.
Tilasimme ruuan n 3 viikon välein, mutta lopetettiin tämä, käydään lauantaisin kaupassa. Minä maksan kauppalaskun.
Olen raivannut kotia ja nyt alakerrassa on 2 airbnb huonetta vuokrakäytössä. Hoidan kaiken, mikä siihen liittyy ja rahat käytetään ensi vuonna tulevaan kattoremonttiin.
Miehen esikoinen meni täällä, lapsuudenkodissa, naimisiin pari kk sitten.
Ruuat tuli , lähes kokonaan työpaikkani ruokalasta, maksoin laskun lounassetelisaldolla ja hommasin kaiken, mm katoksen, pöydät, kattauksen, pöytäliinat jne. Mä tein kakut, pikkuleivät jne.
Hääpari maksoi bändin, valokuvaajan, kutsut, puvut jne ja juotavat.
Miesystävä maksoi naapurien lapsille palkat, olivat tarjoilijoina ja lihan,
Teen ruuat, siivoan jne , korjaan jne, eli pidän huolta kodista
Ollaan molemmat eläkkeellä. Miehellä on isompi eläke joten
kulut jaetaan 60 / 40 suhteessa.
Maksan 80% asumiskuluista, puoliso ostaa enemmän ruokaa kaappiin kuin minä ja jos käymme ulkona syömässä niin mies maksaa lähes aina laskun. Myönnän, mun mies ei ole pihi.
Asuminen eli okt kulut puoliksi, omistus 50-50.
Kakkosasunnon juoksevat kulut puoliksi, omistus 85-15.
Ruokabudjetti puoliksi. Minä hoidan pääsääntöisesti ostokset, kumpikin ostaa sitten mitä ostaa, oma asia pysyykö budjetissa.
Yhteisen lapsen hankinnat ja menot. Mä sain lapsilisän ja tienaan 2/3 talouden nettotuloista, joten näitä olen hoitanut enemmän, mutta puoliso ei ole täysin päässyt vapaamatkustamaan. Pitäisikin ottaa puheelksi tuo lapsilisän loppuminen ja huomioida se budjettiin. Mopon vakuutus ja sen omistus 50-50.
Puoliso ei ole laittanut euroakaan lapsen sijoituksiin, ihan mun juttu.
Autot, puhelimet, huvit, vaatteet... omat rahat.
Muut "yhteiset" hankinnat, sovitaan erikseen. Siis remontit, isot kodinkoneet tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Meillä on ihan tavallista että jos mies on maksanut vaikka jonkun isomman remonttijutun eikä hänellä ole varaa vaikka ostaa juuri nyt mp-kypärää, minä voin maksaa sen kypärän jos hän sellaisen nyt tarvitsee. Tai voin ostaa hänelle hyvät vaelluskengät. Hän taas voi maksaa mun auton huollot, kalliin ulkotakin tai vaikka mun koirani. Täysin normaalia meillä. Raha on vain rahaa ja
Meillä se remonttijuttu olisi jaettu alunperinkin. Vaikkapa sanoilla mä maksan sun autovakuutuksen / mp-kypärän tms tai sitten ihan tilisiirtona.
Ohis.
Käytännössä hyväksi koettu yhteisiä kuluja varten on yhteinen taloustili, josta menee asuminen, ruoka ym. "pakolliset".
Sinne rahaa sitten laitetaan yleensä 50/50 suhteessa (kun molemmat tienaa ns. riittävästi), mutta jos sitä voi tarpeen mukaan säätää esim. vanhempainlomien aikaan. Yhteiset lomareissut on myös yleensä masesttu kuluineen taloustilin kautta.