Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Minä tyhmänä miehenä maksoin kaikki elämiseen kuuluvat kulut yksin. Niin asuntolainan kuin sähkö ja lämmityskulutkin. Maksoin myös pääsääntöisesti ruokakulut, lasten vaatteet,pyörät,pelit ja vehkeet. Lisäksi maksoin myös silloiselle muijalleni hänen autonsa kaikkine kuluineen + vakuutukset, mukaanlukien kotivakuutuksen. Lisäksi maksoin myös kaikki huonekalut ym kodin laitteet. Lopulta ymmärsin ottaa eron ja luonnollisesti kun tyhmä olin niin avioehtoa ei ollut ja menetin puolet omaisuudestani ja käytännössä myös lapseni. Mutta kuten me kaikki tiedämme, naisilla on käärmeen sydän ja ovat kaikki vailla sielua.
Ainahan naiset huijjaa, kyllä hölmö saa olla jos niihin luottaa. Jos etsii rehellistä naista niin täytyy myöntää etten minäkään tiedä mistä sellaisen vois edes tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tilanne teillä. Itse annoin vaadittaessa kaikki tuloni miehen käyttöön. Tein myös suurimman osan töistä, metsänhoitoa myöten. Nyt olen leski ja yhtään en saanut säästöön, elän eläkkeestä eläkkeeseen pihistellen. Pitäkää huoli, että saatte omalle tilille edes pikkuisen.
Tämänkin ketjun perusteella valtaosalla pienituloisista naisista on sama tilanne eli mies maksaa ja elättää. Ja se on ok, jopa toivottava tilanne. Jos tilanne onkin toisin päin niin se onkin ihan kamalaa!
Nainen voi pariutua lähinnä vain ylöspäin, minkä todistaa tilastokeskuskin.
Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
https://stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_naist…
Yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
https://stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_naist…
Eli naiset ovat miesten kanssa elintason vuoksi. Jos nainen osaa hankkia sen itse, hän ei ota miestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa asumisen, omistetaan 50/50,, lisäksi hän maksaa kaikki datakulut, koko perheen siis.
Minä maksan lasten harrastuksia ja vaatemenot suurimmalta osin. Ruuat menevät vaihtelevasti. Mä maksan ehkä enemmän, kun kerta hyppään kaupoissakin enemmän.
Minä tienaan ehkä aavistuksen enemmän, koska saan hyvinä vuosina bonuksia.
Sinä elätät yhteiset lapsenne?
Hämmentävää.
Onko miehellä alkoholiongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteen alussa kannattaa myos kuulostella hetki ennenkuin laittaa kaikki rahat yhteiseen pottiin. Jos alkaa nayttaa ettei toiseen voi raha-asioissa luottaa niin sitten pitaa ne rahat erillaan.
No jos ei voi raha-asioissa luottaa, niin sitten ei kyllä voi muutenkaan - eli kannattaa tehdä ihan lopulliset johtopäätökset...
No ehka vahan huonosti ilmaistu, tarkoitukseni oli enemmankin sanoa etta jos toisen rahankayttotottumukset eroavat radikaalisti omista. Mutta ihan totta on tietenkin se etta jos toinen osoittautuu ihan holtittomaksi rahojen suhteen niin ei taida yhteiselama kannattaa ollenkaan.
Mies muutti minun nimissä olevaan asoon asumaan, niin silloin maksoi puolet vuokravastikkeesta, maksoin sen 22 000e asomaksun kokonaan itse. Myöhemmin asuttiin hetki miehen omistusasunnossa, niin olisin voinut maksaa hoitovastikkeen, mutta tätä hän ei halunnut. Laitoin sitten siellä asuessa säästöön jääneet rahat tulevan omistusasunnon käsirahaan. Nykyisestä omistuasunnosta meillä on eri lainat, sillä itsellä asp-laina, mihin mies ei ollut enää oikeutettu.
Oli outoa kun asuin miehen omistusasunnossa, niin osa piti minua kunnon siivellä eläjänä, kun en maksanut asumisesta mitään. En maksanut, kun mies ei halunnut että maksan.
Yhteiselle taloustilille laitetaan tietty summa kerran kuukaudessa, millä hoidetaan yhteiset menot.
Mies käy töissä, minä en.
Hän maksaa 90% kaikesta, minä saan minimietuutta jolla ostan välillä ruokaa tai lapselle vaatteita tms. Niitäkään ei kuulemma tarvitsisi maksaa, ukkoni on vanhanaikainen...
Vierailija kirjoitti:
Minä tyhmänä miehenä maksoin kaikki elämiseen kuuluvat kulut yksin. Niin asuntolainan kuin sähkö ja lämmityskulutkin. Maksoin myös pääsääntöisesti ruokakulut, lasten vaatteet,pyörät,pelit ja vehkeet. Lisäksi maksoin myös silloiselle muijalleni hänen autonsa kaikkine kuluineen + vakuutukset, mukaanlukien kotivakuutuksen. Lisäksi maksoin myös kaikki huonekalut ym kodin laitteet. Lopulta ymmärsin ottaa eron ja luonnollisesti kun tyhmä olin niin avioehtoa ei ollut ja menetin puolet omaisuudestani ja käytännössä myös lapseni. Mutta kuten me kaikki tiedämme, naisilla on käärmeen sydän ja ovat kaikki vailla sielua.
Minä en taas mitenkään pysty ymmärtämään, mikset sinä missään vaiheessa ottanut puheeksi raha-asioita. Avioehtokin on ollut ihan yleistä tietoa vuosikymmenten ajan.
Vierailija kirjoitti:
Emme puhu lainkaan rahoista. Kumpikin maksaa jotain. En tiedä, mutta luulisin, että miehellä on isoimmat laskut. Hänellä on isompi palkkakin.
Miten on mahdollista, että sinä et tiedä, miten paljon teillä menee sähköön, veteen, vakuutuksiin ja muihin asumisen kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa asumisen, omistetaan 50/50,, lisäksi hän maksaa kaikki datakulut, koko perheen siis.
Minä maksan lasten harrastuksia ja vaatemenot suurimmalta osin. Ruuat menevät vaihtelevasti. Mä maksan ehkä enemmän, kun kerta hyppään kaupoissakin enemmän.
Minä tienaan ehkä aavistuksen enemmän, koska saan hyvinä vuosina bonuksia.
Sinä elätät yhteiset lapsenne?
Hämmentävää.
Mitä väliä, kun kerran mies maksaa asumisen? Sun mielestäkö miehen pitäisi maksaa kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme puhu lainkaan rahoista. Kumpikin maksaa jotain. En tiedä, mutta luulisin, että miehellä on isoimmat laskut. Hänellä on isompi palkkakin.
Miten on mahdollista, että sinä et tiedä, miten paljon teillä menee sähköön, veteen, vakuutuksiin ja muihin asumisen kuluihin?
Miksi pitäisi tietää? Jos toinen ne huolehtii. Meillä minä omistan asumamme talon ja vakuutukset, vero, sähkökaskut tulee mulle, eikä mies tiedä paljonko ne on. Harvoin niistä puhutaan. Vesilaskun tietää kun se on kiinteä, 100€/vuosi ollut niin kauan kun muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tietää? Jos toinen ne huolehtii. Meillä minä omistan asumamme talon ja vakuutukset, vero, sähkökaskut tulee mulle, eikä mies tiedä paljonko ne on. Harvoin niistä puhutaan. Vesilaskun tietää kun se on kiinteä, 100€/vuosi ollut niin kauan kun muistan.
Joku kaunis päivä toinen ei ole enää huolehtimassa. Mutta kukin tyylillään, itse en voisi elää noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kaunis päivä toinen ei ole enää huolehtimassa. Mutta kukin tyylillään, itse en voisi elää noin.
Eli sun logiikalla sun pitää maksaa kaikki kulut nyt, jos vaikka toinen kuolee joskus eikä omaa osuuttaan enää kuolleena maksa? 😄 Miksi asioista pitää tehdä noin hankalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto maksetaan 50-50. Aviomies hoitaa sähkön, jätemaksut ja nämä muut tämän alueen maksut yksin. Minä vastaan perheen ruokakulut, kodinkoneet, sisustus- ja vaatehankinnoista. Kiinteistövero menee 50-50. Kumpikin vastaa itse omista autoistaan ja harratuksistaan. Aviomies hoitaa kaikki pihalaitteiden hankinnat.
Aviomies jää voiton puolelle. Vaatteet ja ruoat maksavat enemmän kuin silloin tällöin hankitut pihalaitteet.
Aviomies maksaa euroissa enemmän mitä tulee yhteisen talouden kustannuksiin. Ei kodinkoneitakaan osteta joka kuukausi saati joka kuukausi. Sähkölasku siirtomaksuineen ei talviaikaan ole ihan edullista. Samoin, kun tilaa polttopuut.
Vaatteet ja ruoat maksaa ainakin 500 e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on elääminen?
Älä sitä huoli. Sinä et sitä tee kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tilanne teillä. Itse annoin vaadittaessa kaikki tuloni miehen käyttöön. Tein myös suurimman osan töistä, metsänhoitoa myöten. Nyt olen leski ja yhtään en saanut säästöön, elän eläkkeestä eläkkeeseen pihistellen. Pitäkää huoli, että saatte omalle tilille edes pikkuisen.
Tämänkin ketjun perusteella valtaosalla pienituloisista naisista on sama tilanne eli mies maksaa ja elättää. Ja se on ok, jopa toivottava tilanne. Jos tilanne onkin toisin päin niin se onkin ihan kamalaa!
Maksaisitko itse tyytyväisenä kaiken, jos puolisosi tienaisi reilusti enemmän?
En maksaisi kaikkea, maksaisin oman 50% osuuteni vastuistamme aina ja kaikissa tilanteissa.
Eihän se minun ansiotani ole että puolisoni on ahkeroinut vuosia opinnoissaan ja työssään. Miksi hyöty tästä minulle kuuluisi?
Saan toki leskeneläkettä, joka vähentää pienen työeläkkeen lisäksi saatavaa kansaneläkettä. Noin 80€ kk saan itselleni miehen pienestä eläkkeestä laskettuna.