Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Omat tilit ja yhteinen tili, jonne molemmat siirtävät joka kuukausi saman summan rahaa. Yhteiseltä tililtä maksetaan lainanlyhennys ja muut kiinteistön ja asumisen kulut. Siirrämme noin 400€ enemmän kuin mitä lainanlyhennys on, että jää ainakin kesällä vähän puskuria. Talo omistus on 50/50.
Palkka mulla brutto 5100€ + bonukset ja miehellä kiinteä 7700 €. Molemmilla on oma auto ja molemmat huolehtivat oman autonsa kulut. Mies makselee joskus mun kuluja ja jotain veroja esimerkiksi, koska on kerryttänyt varallisuutta ja isompi palkka. En kyllä koskaan pyydä, mutta tarjoaa itse.
Ruokamenoja ei lasketa, kumpikin maksaa kun jaksaa ja vähän sillä mentaliteetillä, että molemmilla on reilu fiilis. Näistähän voi keskustella avoimesti niin ei tule mielipahaa!
Minulla on hyvin pienet henkilökohtaiset tulot, joten puoliso maksaa kaiken. Kaikki tilit ovat yhteisiä, ja puolisoni on halunnut turvata tilanteeni, jos hänelle sattuu jotakin. Omistamme kaiken yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaiken muun paitsi ruuat. Velkaa ei ole.
Mies maksaa auton ja talon. Sinä ruuat.
Erossa miehelle jää talo ja auto. Sinulle 5000kg ulostetta.
Näin on käynyt monelle.
Miehesi on ollut todella fiksu, sinä et. Kannattaa alkaa miettimään, että miten saatte omaisuutta tasoitettua...
Eri, mutta meillä myös noin ja myös avioehto, eli jos ero tulisi niin mies pitäisi ostamansa ja maksamansa talon ja lähtisin muualle ulosteineni.
Ja jos ei kommentoijalla ole avioehtoa niin eikös ne varat jotenkin jaeta kuitenkin että se maksamatonkin osapuoli saa jotain. Kumpi onkaan fiksu?
Vuokra puoliksi, minä maksan vakuutuksen, mies sähkön ja netin ja suurimman osan kauppakuluista. Mies tienaa tuplasti sen minkä minä. Tuleva asunto ostetaan puoliksi.
Hyvä tilanne teillä. Itse annoin vaadittaessa kaikki tuloni miehen käyttöön. Tein myös suurimman osan töistä, metsänhoitoa myöten. Nyt olen leski ja yhtään en saanut säästöön, elän eläkkeestä eläkkeeseen pihistellen. Pitäkää huoli, että saatte omalle tilille edes pikkuisen.
Viera heitti:
Nettoeläkkeeni on 3450 euroa/kk, miehen hiukan suurempi. Molemmilla on omat tilit, ja omat autot, minulla kesämökki, asunto on yhteiseti maksettu. Mies on kova tekemään töitä mökillä ja hankkimaan pihakoneita, leikkaa nurmikot ja tekee terassit, savustaa kalat. Ruokaa ostamme suurin piirtein vuorotellen, emme laske pennilleen, mutta olemme kumpikin tarkkoja. Molemmilla on omia osakkeita jonkin verran.
Meillä on n. kymmemesosa tuosta. Ja vaatimaton omistusasunto joka on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa tietyt sovitut kulut. Minä tietyt sovitut kulut. Jos tulee jotain sovimme kumpi sillä hetkellä maksaa. Kun tietyt asiat on maksettu loput rahat ovat omaan käyttöön.
Äitini sanoi aikoinaan kun olin nuori. ÄLÄ KOSKAAN OTA YHTEISTÄ TILIÄ MIEHEN KANSSA.
Äiti oli oikeassa. Älä koskaan luota toiseen raha asioiden suhteen. Jos jotakin tapahtuu minulla on omaa rahaa jolla selviydyn tarvittaessa. Enkä tarvitse lupia, että saanko käyttää rahaa johonkin.
Meillä on yhteinenkin tili ja minä lähinnä hoidan maksuhommat. Kannattaa etsiä luotettava kumppani, sellaisiakin on.
Miten sattuu. Löytyy omat tilit, mutta ei kuluja lasketa. Ehkä sillä on jotain osuutta, että tuloja on enemmän kuin menoja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tilanne teillä. Itse annoin vaadittaessa kaikki tuloni miehen käyttöön. Tein myös suurimman osan töistä, metsänhoitoa myöten. Nyt olen leski ja yhtään en saanut säästöön, elän eläkkeestä eläkkeeseen pihistellen. Pitäkää huoli, että saatte omalle tilille edes pikkuisen.
Miten tuo on mahdollista? Kai sinä saat leskeneläkettä? Miehesi kuulostaa olleen aika ikävä ihminen.
Ei mitään murheita, yksi yhteinen tili ja sieltä kaikki maksetaan, helppoa
Minusta 50/50 jako on epäreilu. Jos mun mies maksais työkyvyttömyyseläkkeestään puolet meidän yhteisiin asumiskuluihin, sille ei jäis juuri mitään "omaa rahaa". Siksi minä maksan enemmän, koska mulle tulee työsskäyvänä rahaakin enemmän.
Onpa tässä ketjussa paljon tosi hyvätuloista porukkaa. Onhan se selvä, että kun tulot alkaa olla kymppitonnin kuukaudessa, sitä voi viskoa ajattelematta sinne ja tänne. Pienituloisten kannattaa seurata rahaa tarkemmin. Minä seuraan yhteisiä ja omia kuluja sentin tarkkuudella ja tiedän aina eurolleen, kuinka paljon rahaa on tileillä. Miehen tilejä ja kuluja en seuraa, koska ei kiinnosta ja meillä on omat rahat. Yhteiset kulut me laitetaan puoliksi.
Ketjun perusteella moni nainen ottaa taloudellisesti takkiinsa miehen maksaessa asumiskulut ja naisen maksaessa päivittäiskustannukset esim. ruoka, hygienia ja lasten menot.
Itse kannatan rahojen jakoa tuloihin suhteutettuna, eli prosenttiosuus palkasta. Tuolloin menee oikeasti tasan. Ja tasan tulee jakaa kaikki kotityöt sekä lapsista huolehtiminen.
Tavallaan tasaisesti. Vaimo käyttää molempien rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaiken muun paitsi ruuat. Velkaa ei ole.
Mies maksaa auton ja talon. Sinä ruuat.
Erossa miehelle jää talo ja auto. Sinulle 5000kg ulostetta.
Näin on käynyt monelle.
Miehesi on ollut todella fiksu, sinä et. Kannattaa alkaa miettimään, että miten saatte omaisuutta tasoitettua...
Tämä minuakin ketjussa kauhistuttaa. Todennäköistä on myös se että naiset tekevät suurimman osan kotitöistä ja lastenhoidosta. Miehet kerryttävät omaisuutta ja nainen tekee kaikki hommat ja maksaakin vielä. Hyvin on heterorakkaus ilmaisin palveluksineen sosiaalistettu naisiin.
Miehet väittävät naisten olevan golddiggereitä, mutta taitaapa olla aivan toisin.
Naisella tulee aina olla omaa omaisuutta ja säästöjä. Vaatikaa reilumpaa talouden jakamista. Sama prosentuaalinen osuus molempien palkasta menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun perusteella valtaosalla pienituloisista naisista on sama tilanne eli mies maksaa ja elättää. Ja se on ok, jopa toivottava tilanne. Jos tilanne onkin toisin päin niin se onkin ihan kamalaa!
Puoliso ostaa ruoat sun muut, meitsi maksaa laskut, tällä hetkellä molemmat laittaa säästötilille 200 e/ kk. Säästetään maailmanympärysmatkaa varten ja elellään vajaa vuosi vielä maltillisesti ja sitten lähdetään 3 kk reissulle. Muuten raha liikkuu sen mukaan kummalla vielä sattuu olemaan, vaikka tää jo jonnii aikaa (reilu 4v) kestänyt maltillisuus on vaikuttanut niin että kummallekin sitä rahaa aina jää kun ei haluta rönsyillä hirveesti, vaikka sosiaalinen elämä onkin vilkasta. 24000 e on tavoite säästö ja toistaiseksi ollaan aikataulussa ja jos mitään ihmeitä ei tapahdu, ens keväänä startataan ja elellään sitten vailla rahahuolia reissu ja sovittu on, jotta kaikki eurot saa mennä. Toki jonkin verran on erikseen säästössä puskurirahastossa, jotta reissulla ei pulaan jouduta. Ihan varmuuden vuoksi, molemmat laittaa siihen 50 e kk, jää sitten 6000 e vararahasto hätätilanteita varten.
Yhteinen tili ollut jo vuosikymmenet.
Nyt olemme eläkkeellä eikä rahasta ole ikinä tarvinnut riidellä. Kumpikaan ei tuhlaa vaan olemme säästäväisiä.
Lapsia ei ole.
Joskus naureskelemme että tämä ostos menee mun eläkkeestä vaikka kaikki menee yhteiselle tilille.
Mä maksan asumisen kulut, koska kämppä on mun. Lainanlyhennys, vastike, sähkö, vakuutus. Mies maksaa suuren osan ruuista ja muista päivittäistarvikkeista. Henkilökohtaiset kulunsa kumpikin maksaa itse. Minä käyn töissä, mies on eläkkeellä, kumpikaan ei kärsi.
Meillä on omat rahamme ja lainamme. Tienaan huomattavasti vähemmän, koska olen päättänyt tehdä osa-aikatyötä ja saada enemmän vapaa-aikaa. Mies taas harrastaa kalliisti, joten näissä olosuhteissa olisi kohtuutonta, että olisi yhteiset rahat. Lasten menot ja yhteiset kulut esim. sähkö maksetaan yhteistililtä. Sinne laitamme yhtä paljon rahaa joka kuukausi. Tässäkin olisi kohtuutonta, että mies suurempien tulojensa vuoksi laittaisi enemmän. On oma päätökseni elää pienemmillä tuloilla, eikä sen pitäisi olla pois miehen harrastuksesta. Meillä on lisäksi suuri määrä omaisuutta molemmilla jo ajalta ennen tapaamistamme. Emme ole naimisissa, mutta yhdessä yli 10 vuotta. Hyvin on toiminut.