Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä kuormittaa puhetulvallaan

Vierailija
24.06.2024 |

Mulla on kaveri, jota näin muutaman kuukauden tauon jälkeen viikonloppuna. Kiva ihminen, mutta. 

Se puhetulva on aivan järkyttävä! Hän puhuu koko ajan ja vain itsestään. Selostaa yksityiskohtaisesti ja luetellen ja kerraten oman elämänsä kuulumisia ja suunnitelmia. Hän ei koskaan kysy, mitä minulle kuuluu. Jos yritän saada sanottua jotakin väliin, hän kuuntelee ehkä pari lausetta, keskeyttää sitten ja kääntää puheen itseensä. Ja hän puhuu lähes taukoamatta. Oikeasti, katsoin kerran kellosta, että istuttuaan autoon kyytiini hän puhui 25 minuuttia taukoamatta itsestään, en saanut sanaakaan väliin!

Olen näiden tapaamisten jälkeen tosi väsynyt ja ärtynyt, kaikkea muuta kuin hyvällä mielellä. Ei tee mieli nähdä koko ihmistä.

Kuinka joku voi olla noin järkyttävän itsekeskeinen? Kuinka ei huomaa, että ystävä ei ole saanut sanottua sanaakaan parituntisen tapaamisen aikana?

Kommentit (232)

Vierailija
181/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran skarppina, vaikka en muuten kuuntelekaan, että voin vastata, jos hän sattuisi kysymään jotain nimeä esim., riippuen mistä aiheesta paasaa.

Rasittavia tuollaiset "gramofonineulalla rokotetut."

Vierailija
182/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa hänellä ei ole muita kavereita kuin tuo puhekone? Kannattaako heivata sitä ainutta, joka häneen on yhteydessä.

Minun ongelma on päinvastainen, olen itse semmoinen puhekone. Useimpien ihmisten seurassa tunnen oloni niin vaivautuneeksi, että en osaa muuta kuin puhua, puhua, puhua... Olen helpottunut ja uupunut kun puhelu tai tapaaminen viimein päättyy. 

Etkö osaa esittää kysymyksiä muille? Silloin sinä välillä kuuntelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tällainen kaveri. Oli.

Vierailija
184/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiltä puhetta tulee ja tulee... Kaikkein pahinta on kun jotain samaa juttua jauhetaan joka on ennenkin jo jauhettu puhki...

Siinä sitä on kuulijalla olo, että olenko minä se tyhmä joka viitsii tätä kuunnella vai onko tuo tosiaan niin tyhmä ettei muista tästä jo jauhaneen moneen kertaan...

Voi olla ahdistuneisuutta, jos vatvoi nimenomaan niitä asioita, jotka häiritsivät häntä? Tuskin kyse on tyhmyydestä kummankaan osalta. Mahd. Adhdh?

Ahaaa täällähän onkin ADHD keskustelu pystyssä

Jotkut löytävät adhd-piirteitä ap:n ja muiden kuvailemista itsekeskeisistä ja vailla käytöstapoja olevista ihmisistä. Minusta se vain turhaan sotkee keskustelua, kun eihän sillä huonon

Ok, ymmärrän, mitä tarkoitat. Olet oikeassa. t. Tuo, jolle vastasit

Vierailija
185/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minun kaveriltani. Jaon oikeasti kyllä ihanakin; apuun voi luottaa, jos itsellä on jotain murhetta jne. Mutta aamulla kun saa silmät auki, alkaa puhuminen. Voi selostaa pitkän kaavan mukaan ihan jonkun arkisenkin asian, kuten miten tykkää tietynlaisesta kananmunasta, mutta ei taas toisella tapaa valmistetusta jne.

Ei tätä pysty oikeastaan selittämään kenellekään, joka ei tunne ketään tällaista.

Enkä todellakaan pistä välejä poikki. Mutta sen olen oppinut, että puhelimeen vastaamista kannattaa harkita tai ainakin pitää olla hands free.

Mä tunnen ja tiedän mitä tarkoitat. Olen keksinyt keinon välttää tuntien puhelut eli vastaan silloin kun olen vaikka ajamassa paikasta a paikkaan b. Sanon heti alkuun että täytyy lopettaa puolen tunnin päästä että tämän matkan ajan ehdin kuunnella.

Onneksi soittaa harvoin. Koskaan puhelu ei ole loppunut hänen aloitteesta. En tiedä kauanko pystyisi puhumaan mutta itselle pisin aika mitä ollaan oltu puhelimessa on reilu 3 tuntia ja senkin minä lopetin.

Viestejä tulee sitten senkin edestä. Satoja viestejä per päivä joissa pohtii perin pohjin asioitaan. Tunteja voisi viettää kirjoitellen. Ihan kiva joskus jos on aikaa mutta usein ei ole. Onneksi ymmärtää etten aina ehdi ja vastaan kun ehdin. 

Vierailija
186/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minun kaveriltani. Jaon oikeasti kyllä ihanakin; apuun voi luottaa, jos itsellä on jotain murhetta jne. Mutta aamulla kun saa silmät auki, alkaa puhuminen. Voi selostaa pitkän kaavan mukaan ihan jonkun arkisenkin asian, kuten miten tykkää tietynlaisesta kananmunasta, mutta ei taas toisella tapaa valmistetusta jne.

Ei tätä pysty oikeastaan selittämään kenellekään, joka ei tunne ketään tällaista.

Enkä todellakaan pistä välejä poikki. Mutta sen olen oppinut, että puhelimeen vastaamista kannattaa harkita tai ainakin pitää olla hands free.

Mä tunnen ja tiedän mitä tarkoitat. Olen keksinyt keinon välttää tuntien puhelut eli vastaan silloin kun olen vaikka ajamassa paikasta a paikkaan b. Sanon heti alkuun että täytyy lopettaa puolen tunnin päästä että tämän matkan ajan ehdin kuunnella.

Onneksi soittaa harvoin. Koskaan puhelu ei ole loppun

Ihmisellä on joku hoitamaton ongelma tai hoito kesken oleva ongelma, jos lähettää satoja viestejä per pv.

Vierailija
187/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten naisten ADHD on täysin alidiagnosoitu ja näin myös alilääkitty. 

Itselläni epäillään nyt AuDHD:ta ja olo on jatkuvasti epävarma. Puhunko liikaa, liian vähän, oikeista aiheista, kuormitanko muita, kuormitunko itse, olenko liian suora, olenko liian etäinen, sanoinko jotain väärin, ymmärränkö sosiaaliset viestit vai en...

Olen aika pitkälle erakoitunut. Helpompaa näin, vaikka seuraa kaipaankin. 

Kun lukee näitä juttuja, silloin vasta tuleekin erakoitumisen tarve. Jos juttelee js on hyvällä päällä, se on jollekin liikaa. On hölösuu jonka pitäisi kuunnella. Jos kuuntelee ja antaa toisen puhua, on tuppisuu ja moukka. Jos yrittää kysellä toisen asioista, eikä kerro omistaan kun ketään ei kiinnosta, on ärsyttävä kuulustelija.

En loppujen lopuksi edes kaipaa muiden ihmisten seuraa. Tai tavallaan kaipaan, mutta kun tämänkin ketjun luin, ymmärrän että ei, mieluummin yksin. 

Vierailija
188/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko täällä enää kommenttien lähettäminen? Erroria vaan herjaa.

Vierailija
189/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska palsta, en saanut kommenttia lähetettyä, kun herjaa erroria. Pitkä kommentti meni jonnekin bittiavaruuteen, enkä jaksa enää kirjoittaa uudestaan. 🙄

Vierailija
190/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska palsta, en saanut kommenttia lähetettyä, kun herjaa erroria. Pitkä kommentti meni jonnekin bittiavaruuteen, enkä jaksa enää kirjoittaa uudestaan. 🙄

No höh.

Vierailija
191/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti kiva ihminen. Siis ns järkevä ja fiksu tyyppi, ihan huumorintajuinen, ei pätkääkään ylimielinen ja pitää kaikkia ihmisiä samanarvoisina, hyväsydäminen. Mutta se järkyttävä puhetulva. En vaan jaksa enää. AP

kustahan sillä päässä on.

Vierailija
192/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden tuollaisen ihmissuhteen lopettanut, siihen kuului myös jatkuvia puheluita joita ei millään meinannut saada lopetettua. 

Vierailija
193/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun siskolta. Sisko on rakas ja haluaisin pitää yhteyttä. En uskalla soittaa koska siinä menee tunti puhetulvaa kuunnellessa. Saan kuunnella tarinoita hänen ystävistään ja tutuistaan joita en edes tunne. Minun kuulumiset ei kiinnosta. Kai tällaiset ihmiset yleensä jää lopulta yksin koska ovat niin rasittavia. 

Vierailija
194/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli ennen. Hänellä oli aina joku draama jonkun ihmisen kanssa. Aina tämä toinen osapuoli  oli syyllinen ja hän lätisi kaikille ketkä suostui kuuntelemasn pskaa hänestä. Omassa toiminnassa ei ollut mitään vikaa koskaan ikinä. Jos minulla oli huolta hän ei kommentoinut niitä mitenkään vaan käänsi puheen kiireesti itseensä. Jos kysyin mielipidettä johonkin hän sanoi "en tiiä" ja käänsi puheen itseensä. Tapaamiset oli hänen terapoimistaan ja hänen asioiden ainaista jankkaamista. Olin tapaamisten jälkeen täysin puhki ja pää täynnä hänen elämään liittyviä asioita ja ongelmia  etenkin ongelmia joita tuntui riittävän. En ymmärrä miten joku voi olla niin itsekäs ja itsekeskeinen.

Häneltä kaikki ystävykset loppui aika nopeasti. Itsekin olen lakannut yhteydenpidon kokonaan. 

En vain jaksanut enää leikkiä psykologia.

Vierailija
195/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen empaattinen, eivät toisten ongelmat jää rasittamaan itseäni, että siinä mielessä voin kyllä kuunnella niitä vaikka kuinka. Ehkä siksi ei tule ajatelleeksi, että omat ongelmat saattaisivat rasittaa jotain toista. 

Kun olin henkisesti epätasapainossa (PTSD) tarvitsin paljon ulkopuolista kuulijaa. Suurin osa oli ammattilaisia, mutta varmasti rasitin myös lähipiiriä. Siinä mielentilassa ei osannut myöskään suodattaa, mikä on sopivaa ja mikä epäsopivaa kerrottavaksi. Kamala ajatella, jos joku on vastaavassa sekavassa mielentilassa koko elämänsä tai vuosikausia. Onneksi suurin osa itsestään jatkuvasti puhuvista on luultavasti vain ajattelemattomia ja itsekeskeisiä. Ja toivottavasti sairaat saisivat tarvitsemansa ammattiavun. 

Vierailija
196/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks tuollainen ystävä ja räjähdin nauruun kun hän sanoi itseään ujoksi tositilanteessa. En kestä hänen puhelujaan, joten viestittelen mieluummin, ja silloinkin laitan äänet pois. Mikä näitä vaivaa? Heikko itsetunto? Nyt hänestä ei ole kuulunut mitään, onneksi. Eiköhän se pian taas ala. 

Vierailija
197/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks tuollainen ystävä ja räjähdin nauruun kun hän sanoi itseään ujoksi tositilanteessa. En kestä hänen puhelujaan, joten viestittelen mieluummin, ja silloinkin laitan äänet pois. Mikä näitä vaivaa? Heikko itsetunto? Nyt hänestä ei ole kuulunut mitään, onneksi. Eiköhän se pian taas ala. 

Pidätkö häntä oikeasti ystävänä? En itse puhu tuohon sävyyn YSTÄVISTÄNI. 

Vierailija
198/232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi vanha luokkakaveri (nuorena väitti parhaaksi ystäväksi itseään) joka ei puhunut oikein mitään kun kävi, ilmoitti vain tulosta ja hänen mukaan viestimiset joskus harvoin. Oli pakko puhua itse jotain kun toinen oli hiljaisempi. Se meni niin ahdistavaksi, koska koin että puhun aina yksin, hän autistisena istuu vaan ja joudun kertomaan kaikkea itsestä. Vaikka muuten kiva puhua kaikkea. Lopulta muutkin asiat painoi siinä, otin taukoa, siinä kuluu äkkiä vuosia. Ja viimeksi tapaamisen sopimisesta ei tullut mitään, hän yritti tunkea kylään ja mulla oli tilanne ettei asuntoon voinut tulla. Muu ei käynyt sitten hänelle ilmeisesti. Stressasin myös hänen tapaa toimia joka asiassa, kun hän ei ota toista huomioon tarpeeksi.

Vierailija
199/232 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole tietoinen, että Suomessa ei tutkita aikuisten ADHD:ta ellei ole osoittaa huonoa koulumenestystä ala-asteelta. Mikä on sinänsä outoa, koska ADHD ei vaikuta älykkyyteen. 

Olet käsittänyt väärin. ADHD:tä ei diagnosoida ellei oireita/ongelmia ole ollut lapsena (eli ala-asteella). Minulla on ailuisena diagnosoitu ADHD vaikka keskiarvo on aina ollut yli 9, diagnoosia tuki käytöksen ja huolellisuuden kasit ja seiskat.

Vierailija
200/232 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheliaisuuteen voi olla niin monta syytä. Joskus syy on yksinäisyys, maaniset ihmiset ovat joskus kovia puhumaan, muut mt-ongelmat, ADHD, huomionhakuisuus ja sitten ihan narsistinen persoonallisuus. Jotkut suuntautuvat enemmän ulospäin, toiset panttaavat asioita sisällään. Jotkut eivät kestä hiljaisuutta ja vähän ahdistuessaan yrittävät saada ääntä aikaiseksi, toiset rakastavat omaa ääntään. 

Yksityiskohtaiset sekunnintarkat kertomiset siitä kääntyikö jonnekin oikealle vai vasemmalle on vähän rasittavaa kuunneltavaa. Osoitus ehkä ihmisen kapeasta elämästä. Jotkut paljon puhuvat ovat kuitenkin ihan hauskoja ja värikkäitä jutuissaan ja niitä on ihan mukava kuunnella sopivasti mitoitettuna. 

Minulla on lähipiirissä ihminen joka ei ole koskaan kohta 20 vuoden aikana kysynyt minulta että miten menee. Omat, naapurien ja työkaverien asiat on kyllä tulleet selviksi yksityiskohtia myöten. Puhuu vaikka 24h putkeen jos vaan antaa puhua. Mielenterveysongelmia ja huomionhakuisuutta taustalla.

Käänteisenä olen törmännyt myös sellaiseen marttyyrisuuteen eli eräs ihminen ei pitänyt vuosikausiin yhteyttä. Itse lakkasi siis pitämästä. Sitten syytteli etten koskaan kysy kuulumisia. Mikä olisi estänyt häntä niitä kysymästä?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi