Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan vanhemmuus on raskaampaa, koska vaatimukset vanhempia kohtaan ovat koventuneet

Vierailija
23.06.2024 |

Säännöllisesti kuulee netissä kitinää siitä, miten nykyään vanhemmat ovat niin uupuneita muka ilman syytä. Todellisuudessa vaatimukset vanhempia kohtaan ovat koventuneet paljon vuosikymmenten aikana. Vertaan nyt 90-lukua ja 2020-lukua, joista itselläni on kokemusta, mutta ero on vieläkin isompi, jos mennään muutama vuosikymmen ysäristä taaksepäin:

-Ennen pienet lapset saatettiin jättää keskenään pihalle leikkimään tai päästää lähiseudulle kulkemaan ilman aikuista. Tällä välin aikuiset saattoivat tehdä kotitöitä/levätä. Isot lapset eli vaikka 5 v ja 6 v saattoivat pitää huolta pari-kolmevuotiaasta, joka päästettiin mukaan. Minä olen mm. käynyt 6-vuotiaana yksin pyöräillen kaupassa kilometrin päässä. Nykyään tällaisesta toiminnasta napsahtaisi lasu, jos pieni lapsi kulkisi omia menojaan ilman aikuista. Eli siinä missä aikuinen ennen sai aikaa kotitöille/levolle laittamalla lapset ulos keskenään, ei enää toimi.

-Minä kasvoin tavallisessa perheessä ysärillä ja ruokavalio oli sama kuin muilla ikäisilläni: oli maissihiutaleita, vehnäpaahtoleipää, kaakaota, viiliksiä ja joitakin valmisruokiakin oli. Lämpimän ruoan kanssa ei paljon salaatteja ollut, porkkanaraastetta oli säännöllisesti. Ei tuolloin stressattu siitä, että saahan lapsi varmasti monipuolista ja terveellistä ravintoa. Maidon juomista pidettiin tärkeänä ja sen puolesta kampanjoitiin, mutta ei ruoan suhteen ollut samalla tavalla tarkkaa kuin nyt. Nykyään pidetään huonona vanhempana, jos lapsen antaisi syödä tuohon ysärityyliin.

-Omassa lapsuudessani oli täysin ok, että lapset viettivät surutta ruutuaikaa telkkarin lastenohjelmien ja VHS-kasettien äärellä. Vanhemmille oli helppoa, kun lapsen saattoi istuttaa telkkarin eteen (silloin vain valitettiin, ettei ruutua saanut katsoa liian läheltä). Nykyään joka paikassa marmatetaan jatkuvasti ruutuajasta ja sen haitallisuudesta. En tarkoita, että pienellä lapsen tarvitsisi käyttää älypuhelinta, padia tai muuta, mutta ennenkin katsottiin surutta telkkarista sarjoja tuntitolkulla.

-Nykyisin lapsia pitää tunnekasvattaa ja vanhemmille painotetaan sen tärkeyttä, että lapsi tulee kuulluksi ja kohdatuksi. Ei omassa lapsuudessani tunteita sanoitettu kuten nykyään tai vanhempia vaadittu tilille siitä, miten heidän kasvatusmetodinsa vaikuttavat lapsen tunne-elämään ja kehitykseen. Monissa tilanteissa kasvatuskeinot olivat jotain ihan toista kuin nykyään ja moni ikätoverinikin sai korvapuusteja, vitsaa ja muita osakseen, vaikka nuo oli lailla kielletty jo kasarilla. Helppo se on vanhemmalla ikäpolvella sanoa, että kyllä lapset pidettiin ennen paremmassa kurissa. Varmasti, kun vanhemmilla oli keinoja, jotka ovat nykyisin laittomia ja kyseenalaisia.

Tässä muutamia esimerkkejä, joiden lisäksi vanhemmilta vaaditaan muutenkin. Ysärillä ei päiväkodissa mitään Wilmaa ollut, vaan asiat juteltiin kasvokkain. Koululaisilla oli reissuvihot, eikä niihin raportoitu jatkuvasti. Vanhemmilta odotettiin osallistumista vanhempainiltaan kerran tai kahdesti vuodessa, nykyään on vaikka minkälaisia vasuja, lomakkeiden täyttämisiä tai muutakin osallistumista. Tämä kaikki pitäisi hoitaa työelämän ohessa, joka on muuttunut paljon vaativammaksi (tätä ovat sanoneet työelämässä vuosikymmeniä olleet, että työtahti oli ennen ihan toista ja nykyään on paljon raskaampaa).

Kommentit (1232)

Vierailija
141/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä vanhemmilla oli paljon enemmän aikaakin, kun ei mennyt somessa notkumiseen aikaa.

Äidit ja isät lukivat sanoma- ja aikakauslehtiä tai rupattelivat lankapuhelimessa. Eli sai sen ajan silloinkin kulumaan muuten kuin lapsen kanssa.

Ei kyllä luettu lehtiä esim. ulkona rattaita työntäessä, silloin juteltiin lapselle ja osoitettiin maailman ihmeitä. Nykyään harvoin ketään näkee rattaita työntämässä ilman, että on nenä kiinni puhelimessa.

Höpö höpö. Ne lapset oli yksinänsä leikkikehässä tai viisvuotias isosisko kaitsi.

Eikä olleet. Teillä ehkä. Kyllä itse olen lapseni kanssa leikkinyt ja jutellut kaikesta, opettanut asioita ja vastaillut kysymyksiin. Kylläsurettaa nämääidit, jotka leikkipuistossa pläräävät puhelintaan ja lasta rattaissa työnnettäessä. Pahimmilla vielä kuulokkeet päässä. Lapsella olisi mielessään tuhat kysymystäja asiaa, mistä haluaisi jutella äidin kanssa. Hän oppii olevansa äidille ihan nolla.

Vierailija
142/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä vanhemmilla oli paljon enemmän aikaakin, kun ei mennyt somessa notkumiseen aikaa.

Äidit ja isät lukivat sanoma- ja aikakauslehtiä tai rupattelivat lankapuhelimessa. Eli sai sen ajan silloinkin kulumaan muuten kuin lapsen kanssa.

Ei kyllä luettu lehtiä esim. ulkona rattaita työntäessä, silloin juteltiin lapselle ja osoitettiin maailman ihmeitä. Nykyään harvoin ketään näkee rattaita työntämässä ilman, että on nenä kiinni puhelimessa.

Höpö höpö. Ne lapset oli yksinänsä leikkikehässä tai viisvuotias isosisko kaitsi.

Nykyään leikkikehän käytöstäkin tulee lasu, koska siinä riistetään lapselta vapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpötihöppää taas! Maailmanmeno on muuttunut ja siksi lapsista täytyy pitää huolta. Liikennettä on paljon ja autoilla ajetaan lujaa, on sähköpotkulautaa ja skoottereita jne. Tottakai silloin tehdään lasu, jos pieni päästetään liikenteen sekaan valvomatta. 

Tv:n tarjonta on muuttunut, lasten ohjelmat ovat välkkyviä, koukuttavia, äänekkäitä, väkivaltaisia, lisäksi on kaikenlaisia pelejä, joiden äärellä lapsi viettää aikaansa, ei ole pelkkä tv ja vhs-nauhuri. 

Ja jos viisaus ja tieto on lisääntynyt ruuan suhteen, niin miksi sitä ei tuotaisi esille? Eikö ole hyvä, jos lapset syövät terveellisemmin ja kaikenlaista hedelmää ja vihannesta on tarjolla yllinkyllin. Onhan myös turvavyö- ja kypäräohjeistus ja pelkästään lasten suojaksi, ei kiusaksi. 

Ihme asenne sinulla! Just tätä nykyajan nillitystä, kun ei jakseta edes lapsista huolehtia, vaan katsotaan kaikki ikäväksi vaatimukseksi.

Minun äitini ja isäni kasvattivat ison lapsilauman kaukana palveluista ja mukavuuksista. Ei ollut suihkua, ei sisävessaa, ei automaattista pyykinpesukonetta eikä kuivausrumpua, ei tiskikonetta, vesi lämmitettiin liedellä, ei ollut edes autoa, pyörällä tai kävellen kuljettiin pitkät matkat kouluun, äidillä ainainen huoli miten pakkasella taretaan. Porkkanat ja perunat, lantut ja nauroit kasvatettiin itse ja marjoja poimittiin kovasti, koska äiti TIESI niiden olevan terveellisiä lapsille. Ruisleipää leipoi, vehnäleipää ei tarjonnut, koska se oli pelkkää höttöä. Työtä oli vanhemmilla rutkasti enemmän kuin nykyään, eivät ehtineet omiin harrastuksiin eivätkä laatuaikaa viettämään. Mutta koskaan en kuullut heidän lastensa takia valittavan. Eivät kiroilleet eivätkä ryypänneet, lämmintä ruokaa laitettiin kaksi kertaa päivässä, pizzoja ei tilattu eikä valmisruokia ollut. Töissäkin kävivät, kun lapset olivat koulussa, luppoaikaa ei ollut. Päivähoitoon eivät isompia vieneet, kun uusi lapsi syntyi. Yhteiskunnantukea eivät olleet vailla. Vanhempieni käytös oli rauhallista ja pinna pitkä. Nykyään puhe on lapsille niin rumaa, ettei viitsi kuunnella. 

Yrittäkää nyt kestää tätä nykyajan "vaatimuksia" pullamössöt. Muuttakaa jonnekin takahikiälle ja miettikää miten siellä jaksaisitte. 

Vierailija
144/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin ei täsmää, lapset voivat huonosti. Eivät osaa mitään ja vanhemmat raatoväsyneitä kasvatuspaineen alla🤨🤔Opettajat uuvahtaneet?

Vierailija
145/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän en ole tuntenut mitään painetta sen paremmin päiväkodin kuin koulunkaan taholta. Ei ainakaan mitään negaa ole kuulunut, opettajat ovat mukavia ja lapsetkin tykkäävät. 

Ihmeissäni luen täällä vaatimuksista, ehkä en ole vain sisäistänyt niitä. Tai taisi esikoisen kohdalla tuntua, että pitäisi tuokin tehdä paremmin, mutta seuraavien kohdalla on menty rennosti. 

Päiväkodissa ei ole koulutuspäiviä jolloin E onkin kiinni?

Ei juhlia joihin pitää päästä vaikka ne olisi keskellä päivää?

Ei vasukeskusteluja jotka on työaikaan?

Kotoa ei pyydetä tarvikkeita?

Kotiin ei anneta listaa toivotuista vaatteista?

Kotiin ei jaeta tiedotteita?

Ei ole täitä, kihomatoja, noroa, koronaa eikä influenssaa?

Koulussa ei käytetä wilmaa?

Koulussa ei ole vanhempain iltoja, ei kasvatuskesk

Mikä tuossa on väärin?

Ihmiset valittavat, kun hoitopaikasta ja koulusta tulee samantapaista hoidettavaa kuin töistäkin. Ne työt kyllä tehdään ilman ihmettelyä. Lapsi tarpeineen ei lakkaa olemasta sen työpäivän aikana. 

Vierailija
146/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän en ole tuntenut mitään painetta sen paremmin päiväkodin kuin koulunkaan taholta. Ei ainakaan mitään negaa ole kuulunut, opettajat ovat mukavia ja lapsetkin tykkäävät. 

Ihmeissäni luen täällä vaatimuksista, ehkä en ole vain sisäistänyt niitä. Tai taisi esikoisen kohdalla tuntua, että pitäisi tuokin tehdä paremmin, mutta seuraavien kohdalla on menty rennosti. 

Koulussa ei ole vanhempain iltoja, ei kasvatuskesk

Ei nuo ainakaan mulle ole aiheuttaneet mitään paineita. Pari kertaa vuodessa on ollut tapaamisia, ihan mukavia on jutustelu. Juhliin on ainakin tähän asti päästy. Just oli kevätjuhla ja sen jälkeen mentiin Tintin tangoon kuten aina ennenkin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuten huomannut, että nykyisin näkyy ylipäätään aika vähän vanhempia vaunuja tai rattaita työntämässä. Käytän siis koiraa varsin eri aikoihin päivästä ulkona ja leikkipuistot ja pihat kumisevat tyhjyyttään eikä lähiön kävelyteilläkään pahemmin tule arkisin vanhempia lapsineen vastaan. Viikonloppuisin joskus näkee. 

Vierailija
148/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli telkkari-lastenvahti. Telkkari oli päällä koko sen ajan kuin sieltä ohjelmaa tuli.

Ja lapset sai vapaasti katsoa uutiset, jännärit ja ihan mitä vaan. Ja uutiskuvat oli raakoja, muistan miten näin painajaisia niistä.

ulkona sai liikkua yksikseen kolmivuotiaasta. 

Muistan koko lapsuudesta yhden ainoan kerran, kun olin liikkeellä äidin kanssa yksin ja hän jutteli minulle.

Ja meillä oli siis kotiäiti. Ei hän silti meidän kanssa ikinä ollut. Lempijuttunsa jota jauhaa on se miten pienenä levitin kakkaa potasta lattiaan - kun hän oli ensin jättänyt minut yksivuotiaana yksin rintamamiestalon yläkertaan. Eikä ollut mitään lapsiportteja portaiden yläpäässä. Kierin ne alas lukemattomia kertoja lapsena, kun ei ollut edes kaidetta ja minut jätettiin valvomatta.

Vierailija
149/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Missä on sanottu että se olisi väärin? Pn sanottu että se aiheuttaa paljon vaivaa ja työtä. Mitä ei ennen ollut.

Vierailija
150/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta paistaa selvästi että vaatimukset ja uupuminen on ihan itsestä kiinni. Perisuomalainen Mitä ihmisetkin ajattelee- ajatustapa tulee hyvin selvästi esiin ja ap tekee kaiken kuten kuvittelee muiden odottavan

itse olin lapsi 70-luvulla ja on totta että silloinen kasvatuskulttuuri on tämän päivän mittapuulla heitteillejättämistä. Kumminkin opittiin pärjäämään omillamme ja hoitamaan asiamme

omat lapset on 90-luvun lapsia. Olin paljon enemmän läsnä ja tein asioita lasten kanssa kuin omat vanhempani. Maalaisjärjellä, opetin oikean ja väärän, ruokin tavallisella kotiruualla, joskus pitsalla tai burgereilla ja vähät välitin mitä ihmiset mahtaa ajatella. Kaikista tuli ihan yhteiskuntakelpoisia työtä tekeviä omillaan toimeentulevia veronmaksajia

nyt on lastenlapset alle kouluikäisiä eikä heidän vanhemmat mitenkään uupuneita ole, samalla tavalla kasvattavat maalaisjärjellä ja välittämättä mitä muut ajattelee. 

Lopulta aikakaudesta riippumatta tärkeintä on, että lapsi tuntee olevansa turvassa ja hyvien vanhempien/ sukulaisten kanssa. Ihmisen, kuten muidenkin eläinten, tehtävä on valmentaa jälkeläiset pärjäämään itse elämässä

Vierailija
151/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos en ole hankkinut lapsia. Tuollainen vanhempien whatsapp-ryhmäily kuulostaa äärimmäisen ahdistavalta.

Kai säkin jotain itseäsi haastavia juttuja teet elämässäsi, vai vaan makaatkotona?

On vanhemmuudessa haasteensa, ja on välillä raskastakin, se ei tarkoita, ettei siinä olisi myös iloja ja elämän tärkein sisältö. Yleensäkinelämässä saa eniten siitä, mihin eniten panostaa.

Todellakin teen haastavia juttuja elämässäni. Mistä ihmeestä päättelet, että makaisin vain sohvalla?

Vanhemmuus ja whatsapp-ryhmät eivät kiinnosta kaikkia. Elämän sisältö ja ilot tulevat tulee ihan muista asioista.

Vierailija
152/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ysärilläkin oli päiväkodin juhlia, koulun juhlia, vanhempainiltoja. Leivottiin pullia ja kakkuja myyjäisiin ja peleihin, kerättiin askartelumateriaalia päiväkotiin. 

Vierailija
153/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ysärilläkin oli päiväkodin juhlia, koulun juhlia, vanhempainiltoja. Leivottiin pullia ja kakkuja myyjäisiin ja peleihin, kerättiin askartelumateriaalia päiväkotiin. 

ei niitä ollut samassa mitassa kuin nykyään. 

ja jos ei halunnut osallistua, ei tarvinnut.

minun äitinikin kävi vain kerran koko peruskoulun aikana koulullani eikä sitä kukaan ihmetellyt.

Vierailija
154/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoi 80-luvulla.

Vierailija
155/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat syntyneet 90-luvulla, enkä kyllä aloittajan kuvailuja tunnista. Mitään Viiliksiä ei ole meillä ikinä syöty, ruoka on tehty itse ja joka aterialla oli aina salaattia tai jotain kasviksia. Vauva-aikana soseet tein pääasiallisesti itse, valmispurkkeihin turvauduttiin lähinnä jossain matkoilla tmv. Imetystä pidettiin arvossa ja itsekin olen täysimettänyt molemmat lapset 6 kuukauden ikäiseksi asti ja imetyksen lopettanut, kun lapsi on ollut vähän yli vuoden. Korviketta ei ole kumpikaan ikinä saanut, tai ylipäätään juonut mitään tuttipullosta.

Ruutuaikaa on rajoitettu hyvinkin tiukasti ja muutenkin oltiin aika tiukkoja siitä, että mitä esim. telkkarista sai katsoa.

Raskausaikana oli ruokarajoituksia,mutta varmasti niitä on nykyään enemmän.

Lasten vaatteiden suhteen kyllä jo siihen aikaan oli mahdollista panostaa laatuun. Esim. haalarit ja muut ulkovaatteet oli meillä niitä, joista olin valmis maksamaan enem

Luulen että ysärilläkin on ollut aika erilaista jos on saanut lapsensa ihan ysärin lopulla vs alussa/kasarin puolella. Ja sekin vaikuttaa onko asunut maalla vai kaupungissa ja millaisissa piireissä liikkunut, että onko niitä paineita niin tullut. Nykyään niiltä ei oikein voi kokonaan välttyä, vaikka ei itse menisi lukemaan netistä/somesta juttuja niin takuulla joku kaveri tai sukulainen menee ja kertoo. Ja aika kova paine on myös käyttää sitä nettiä ja etsiä tietoa parhaasta vanhemmuudesta, siihen kannustetaan kaikkialla. 

Vierailija
156/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpötihöppää taas! Maailmanmeno on muuttunut ja siksi lapsista täytyy pitää huolta. Liikennettä on paljon ja autoilla ajetaan lujaa, on sähköpotkulautaa ja skoottereita jne. Tottakai silloin tehdään lasu, jos pieni päästetään liikenteen sekaan valvomatta.

Vielä 70-luvulla oli ihan normaalia taluttaa lasta valjaissa kun oltiin kaupungilla liikkeellä. Nykyään taas taaperotkin menevät liikenteessä potkupyörillä, ja vanhemmat vaan luottavat siihen, että kyllä lapsi pysähtyy ennen risteystä.

Vierailija
157/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tv:n tarjonta on muuttunut, lasten ohjelmat ovat välkkyviä, koukuttavia, äänekkäitä, väkivaltaisia, lisäksi on kaikenlaisia pelejä, joiden äärellä lapsi viettää aikaansa, ei ole pelkkä tv ja vhs-nauhuri. 

Ja jos viisaus ja tieto on lisääntynyt ruuan suhteen, niin miksi sitä ei tuotaisi esille? Eikö ole hyvä, jos lapset syövät terveellisemmin ja kaikenlaista hedelmää ja vihannesta on tarjolla yllinkyllin. Onhan myös turvavyö- ja kypäräohjeistus ja pelkästään lasten suojaksi, ei kiusaksi. 

Ihme asenne sinulla! Just tätä nykyajan nillitystä, kun ei jakseta edes lapsista huolehtia, vaan katsotaan kaikki ikäväksi vaatimukseksi.

M

No onhan se hyvä, että nykyaikana tiedetään paljon ja osataan antaa parhaat suositukset! Niille lapsille. Terveellisempää ruokaa ja pienempi riski joutua tapaturmiin jne. Ja tietenkin vanhemmillekin hyvä, koska kukapa ei haluaisi lapsilleen parasta. Mutta kääntöpuolena vanhemmat väsyy, kun se huolehtiminen ja lapselle parasta tarkoittaa niin paljon enemmän kuin joskus aiemmin. 

Vierailija
158/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että minun tai sisarusteni kouluun olisi ikinä vaadittu vanhempia päiväsaikaan.

Juhlat oli illalla, samaten vanhempainillat, eikä mitään kahdenkeskisiä keskusteluja ollut opettajan kanssa.

Ja mitään Wilmaahan ei ollut vaan esimerkiksi urheiluvälineistä tiedottaminen kulki opettajalta oppilaille.

Itse olen ravannut eskarissa ja koululla koko ajan nimenomaan päivällä. Pöllöimpiä aikataulutuksia oli eskarin ja alaluokkien joulu- ja kevätjuhlat, jokta oli kello 10 alkaen.

Eli ensin veit lapsen koululle kasiksi, sitten odottelit mäkkärissä (ainoa kahvila lähimain) tai autossa, että se juhla alkaa.

siinä paloi työaikaa monta tuntia joka kerta Vaikka kuibka olisi yrittånyt tehdä töitä siellä mäkkärissäkin.

Vierailija
159/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat nyt jo nuoria aikuisia, ja kasvatuksen tulokset siis hyvin nähtävissä...

Olen itse tainnut olla äiti, joka on tehnyt paljon asioita oman jaksamisen ja käytössä olevien resurssien mukaan. Tästä lähtökohdasta huolimatta lapsillani on asiat kivasti. Ei tule mieleen mitään sellaista asiaa, mikä estäisi hyvän elämän rakentamisen tulevaisuudessakaan.

Sanoisin, että nykyään otetaan aivan liikaa paineita kaikista asioista. Kellä sitten on kovasti tätä taipumusta, niin ainakaan mistään somemaailmasta sitä perheidylliä ei kannata itselleen ottaa. Tuo some kun on yhtä huono malli elämän muihinkin osa- alueisiin.

Vierailija
160/1232 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 70-luvulla oli ihan normaalia taluttaa lasta valjaissa kun oltiin kaupungilla liikkeellä. Nykyään taas taaperotkin menevät liikenteessä potkupyörillä, ja vanhemmat vaan luottavat siihen, että kyllä lapsi pysähtyy ennen risteystä.

Minä olen 70-luvun lapsi ja minulla oli ihanat vaaleansiniset valjaat. Minusta ne olivat todella nätit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi